Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Helt vanlig planker ja. Oppskriften kommer an på hvilke frekvenser du vil beholde. En lydbølge reflekteres når flaten den treffer er mer en hele bølgelengden i radius, så da kan man velge bredde på plankene i forhold til det. Samme med avstanden mellom de. Jo større avstand jo mer fanger de. Er vel litt typisk at man ønsker å beholde litt fra 2-4Khz og oppover.

Blir samme konseptet som disse egentlig bare at du blir mer fleksibel.

GIK Acoustics Scatter Plate

Her er et eksempel på ganske tette i en aula i Oslo, men i øvingsrom brukes ofte med støre avstand.

Eksempel.jpg

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Takker for info AtleT må nok teste ut dette. Ser det går hele veien fra tak til gulv på bildet.
    Er det nødvendig? Eller kan man bare ha dette i ørehøyde i refleksjonspunktet på bakvegge. La oss feks si en 60x60 ramme og så henger man de opp i ørehøyde på veggen bak.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Her er det bare fritt frem tilpasset deg og dine ører.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Må nok teste ut dette etterhvert.
    Har sett på de platene fra vicustic er det vel. De som er fulle av hull. Jeg har en del plater til overs etter noen andre forsøk, så jeg tester nok ut med de først. Har et borr med 18mm bredde. Dette skulle da tilsvare at alle frekvenser over rundt 19000hz vil bli beholdt, eller reflektert fra plata.

Kommer til å lage et festeanretning slik at jeg kan velge hvor jeg sprer de refleksjonene. Jeg vil jo ikke tilføre de rett i ørene mine, men med ulike vinkler så vil jeg kunne styre de litt rundt om i rommet...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Lasta ned prøve utgaven av Dirac live.
    Kjørt målinger og justere target.
    Fikk lagra en fil og datt den inn i Dirac studio. Eller hva det heter. Der man kan slå av og på.
    Fikk satt Dirac som avspilling enhet. Hører ikke et fnugg sv forskjell...

Får heller ikke justert over 1KHz. Er det det som er begrensningen i prøve utgaven kanskje?

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.129
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Høres merkelig ut. Må være noe galt som ikke er riktig. Tror du må resette igangsetterstopper'n som sannsynligvis har løsna fast :p

B

PS; Retep, jeg har ikke testa Dirac demoen selv, så jeg kan dessverre ikke hjelpe.
    Vidarje har testet tror jeg, send han en PM.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Skal prøve ut litt mer imorgen. Tror kanskje sveipene var for lave i db

Skal prøve å lage et filter som er mye mer ulikt det jeg har tjuna med Jriver.

For å se om det gir utslag.

Alt ser ut til å fungere men...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hmmm... Han er tilgitt.

Får se hva jeg finner ut av.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Forska litt mer på Dirac Live igår. Tok målinger med langt høyere SPL, da fikk jeg lov til å kjøre egen target over 1000hz.
    Fikk laga to target som jeg saveet i riktig mappe.

Opnet Driac prosessor ( eller hva det heter) og fikk loadet inn de to ulike filterene. Men hører ikke noe forskjell. Det ene filteret laget jeg med en kjempedipp i 200hz området får å høre om den slår inn.

Nope, den gjør altså ikke det. Jeg har aktivert den som lyd enhet i windows. Så når jeg holder musa over høyttalerikonet på arbeidslinja så kommer den opp som lydenhet.

Jeg har prøvd å deaktivere både Jriver og Marantz som kan brukes til lydkort. Kan AISO driver føkke til dette?

Inne på Dirac der hvor jeg velger filter. Så er det en rullgardin der jeg kan velge Jriver, AISO og HDMI ut. har prøvd alle 3. Men de filterene ser ikke ut til å slå inn.

Jeg ser også øverst til høyre at det står disconected og der er et lys der som er slukket.

Hva er det jeg gjør galt? Vidarje....!

Hadde vert konge å testet ut Dirac før jeg evnt gikk til innkjøp av en slik boks.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.887
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kommer tilbake i løpet av dagen, begynner å bli lenge siden jeg testet. Kanskje Authentic vet noe. Jeg mener det var ganske rett frem, men jeg brukte Foobar2000 hvis jeg ikke husker feil.

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Nå er min lisens for Dirac gått ut så jeg får ikke gått inn å kikket der. Men såvidt jeg kan huske så må du inn i DAP'en og velge output device nederst i den dialogboksen. Om det ikke lyser grønt og connected øverst til høyre så er det noe galt definitivt.

Programmet for avspilling skal settes til å sende lyden til DAP'en og DAP'en igjen må vite hvilket lydkort den skal sende den prosesserte lyden ut til. Som vidarje er inne på så var det ganske rett frem så høres litt rart ut det der.

Når du får det opp å gå kan du teste med at du setter Marantz prosessoren din i pure direct og kjører kalibrering med Dirac. Deretter så switcher du av og på mht om du benytter korrigeringene med Dirac og Audyssey for å se om du hører forskjell mellom korrigeringene som de gjør. Du har sikkert noen målinger for hvordan Audyssey korrigerer og da kan du prøve å få til noe tilsvarende "target" med Dirac også slik at det ikke er stå stor forskjell tonalt.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Jeg kommer tilbake i løpet av dagen, begynner å bli lenge siden jeg testet. Kanskje Authentic vet noe. Jeg mener det var ganske rett frem, men jeg brukte Foobar2000 hvis jeg ikke husker feil.
    Det høres ut som ikke Peter velger rett output inne på pc`en en plass. Jeg hadde Mac og der virker det bare uten for mye knot, oppsettet jeg har nå er jo analog inn/ut og en helt annen løsning.

Har mikset meg mange forskjellige filtre nå og må si det er ett virkelig godt verktøy dette her, storfonøyd og håper det kommer en boks med flere kanaler etterhvert. Audyssey er ikke sammenlignbart i verken funksjonalitet eller hvor godt den klarer å korrigere.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kjører med Audyssey bypass L+R forresten.

Skal teste mer. Data er ikke en sterk side..

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Nå er min lisens for Dirac gått ut så jeg får ikke gått inn å kikket der. Men såvidt jeg kan huske så må du inn i DAP'en og velge output device nederst i den dialogboksen. Om det ikke lyser grønt og connected øverst til høyre så er det noe galt definitivt.

Programmet for avspilling skal settes til å sende lyden til DAP'en og DAP'en igjen må vite hvilket lydkort den skal sende den prosesserte lyden ut til. Som vidarje er inne på så var det ganske rett frem så høres litt rart ut det der.

Når du får det opp å gå kan du teste med at du setter Marantz prosessoren din i pure direct og kjører kalibrering med Dirac. Deretter så switcher du av og på mht om du benytter korrigeringene med Dirac og Audyssey for å se om du hører forskjell mellom korrigeringene som de gjør. Du har sikkert noen målinger for hvordan Audyssey korrigerer og da kan du prøve å få til noe tilsvarende "target" med Dirac også slik at det ikke er stå stor forskjell tonalt.
    I DAP så får jeg mulighet til å velge Jriver Jwav hdmi device som jeg tror et Marantzen og AISO.

I lydmikseren i Windows så skal det vere Dirac ikke sant?

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1

I DAP så får jeg mulighet til å velge Jriver Jwav hdmi device som jeg tror et Marantzen og AISO.

I lydmikseren i Windows så skal det vere Dirac ikke sant?
    Er Mac bruker selv, men der hadde det hvertfall ingenting å si hva som var angitt som standard lydkort som jeg antar er det du sikter til mht hva som er oppgitt i lydmikseren. Vil tro at har du lagt inn Dirac som standard lydkort så vil du få Dirac korrigert pling lyd når du får ny mail :)

Men hvis du benytter deg av HDMI til Marantz'en så tenker jeg umiddelbart at det er det som må stå som output device i DAP'en. Deretter skjekke at avspilleren din har oppgitt Dirac som lydkort.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Dirac står som lydkort i Jriver.Dirac som avspillings enhet.
    I DAP så kan jeg velge følgende.

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Tok en kjapp titt i manualen og der står det faktisk at Dirac setter seg selv som default lydkort automatisk når du velger output device.

dirac1.jpg

dirac2.jpg

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Ser jo riktig ut sånn umiddelbart.... Du får ingen lyd uansett hva du velger der?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Får lyd igjennom. Men får ikke Dirac til å gå i streaming modus

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ok nå fønka det. Aner ikke hva som skjedde men i vertfall.

Output HDMI device i DAP.
    Dirac som lyddriver.
    Jriver er det AISO V2 som Audio device...

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1

Dirac som lyddriver.
    Du bruker Jriver til å spille av musikk?
    Hvis det er tilfelle så må ASIO V2 sende lyden videre til Dirac igjen.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Hva er egentlig jriver kort versjonen er greit og få og vil det passe meg på noen måte , og må man ha en ganske grei PC med god specs ? Og retep jeg må få hørt det anlegget ditt , håper på en mulighet snart nå på noen visitter rundt om , det du har fått til her lydmessig og den skryten du har fått av lyden gjør meg nyskjerrig :)

Imagine

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23

Dirac som lyddriver.
    Så du mener jeg bør bruke Dirac i Jriver?

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1

Dirac som lyddriver.
    Hvis ASIO saken benytter standard konfigurert lydkort (som i ditt tilfelle er Dirac) så er du golden og trenger egentlig ikke gjøre noe mer. Hvis ikke så ville jeg ha endret til Dirac ja.

Altså slik:

Jriver --> Dirac DAP --> HDMI

Eller:

Jriver --> ASIO --> Dirac DAP --> HDMI

Kan tyde på at det er sistnevnte alternativ du nå kjører siden Jriver sender til ASIO.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Imagine.
    Jriver er et avspilling program for film og musikk. Og det kan settes opp til å være lydkort til pc. Slik at alt fra Spotify, tidal YouTube ol kan få samme lyd.

Jriver har svært mange muligheter som gjør at programmet ikke er helt rett frem. Men jeg får til det jeg har bruk for. Som er ca 10% av programmet.

Jriver kan også brukes til feks film der du bruker programmet til å sette delefrekvens, delay og eq +++

Thohaug kan mer om dette.

Komme på besøk ja. Bare hyggelig det synes jeg. Si ifra om du befinner deg på denne siden av fjellet.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23

Dirac som lyddriver.
    Hvis ASIO saken benytter standard konfigurert lydkort (som i ditt tilfelle er Dirac) så er du golden og trenger egentlig ikke gjøre noe mer. Hvis ikke så ville jeg ha endret til Dirac ja.

Altså slik:

Jriver --> Dirac DAP --> HDMI

Eller:

Jriver --> ASIO --> Dirac DAP --> HDMI

Kan tyde på at det er sistnevnte alternativ du nå kjører siden Jriver sender til ASIO.
    Byttet nå til Dirac i Jriver. Hører ikke noe umiddelbar forskjell.

Men at Dirac har noe for seg. Jepp.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.129
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Blir spennende å lese hva du får ut av dette Dirac greiene, Retep.
    Følger med her.
    B

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Fått en kurve av authentic som jeg skal prøve å kopiere nå. Har bare testa ut med relativt rette kurver på ca 5db synkende fra 20hz til 20kHz

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.129
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Inspirert av blant annet besøk hos deg har jeg så smått begynt på litt akustikktiltak på de nakne betongveggene mine i dag.
    Dekker ca 4,5 m2 med 2,5 og 5 cm ecophon plater litt her og der for å kvitte meg med det verste flutter ekkoet.
    Bass tiltak kommer litt senere, for det koster mye gryn for en fattig stakkar som meg.

Ser frem til målinger i kveld når resten av familien er i seng.:D
    Håper både monitorene og Audiolense får litt bedre arbeidsvilkår nå.
    B

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Du får nesten ta en tur opp igjen. Låter mye bedre nå en da du var her sist.

Du har sett de 6 heilmhotzene V6 som er til salgs? Brukte....

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Spennende dette med Dirac. Glemte jo å ta bort eq i minidsp min. Så da får jeg ta noen nye målinger senere.

Så får jeg heller aktivere de når jeg skal rulle film. Hadde besøk igjen nå. Hele veien fra Moss. Nye ansikter til nye nick. Alltid morro å treffe likesinnede.

Men jeg sliter med å få spille av musikk fra Spotify. Funger ikke når jeg har Dirac som lydenhet.

Men men. Får hørt på rippet musikk i vertfall. Og jeg liker det jeg hører. synes at det låter mer naturlig med Dirac enn med eq i Jriver. Men Dirac tar MYE headroom her.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Husker den tok ett skikkelig jafs her også i PC versjonen, det gjør den ikke i analog utgave over rca kabling, jeg gikk inn og flyttet dip switchene fra 0.9 til 2.0V og opplever lite bruk av headrom her ihverfall.

Edit, har også målt meg opp på nytt slik at jeg har MV med referansen som 0DB slik som tidligere og har ingen problemer med å spille høyt nok i massevis uten noen form for komprimering på noen måter.

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Spennende dette med Dirac. Glemte jo å ta bort eq i minidsp min. Så da får jeg ta noen nye målinger senere.

Så får jeg heller aktivere de når jeg skal rulle film. Hadde besøk igjen nå. Hele veien fra Moss. Nye ansikter til nye nick. Alltid morro å treffe likesinnede.

Men jeg sliter med å få spille av musikk fra Spotify. Funger ikke når jeg har Dirac som lydenhet.

Men men. Får hørt på rippet musikk i vertfall. Og jeg liker det jeg hører. synes at det låter mer naturlig med Dirac enn med eq i Jriver. Men Dirac tar MYE headroom her.
    Den drar ned nivået med -8dB eller -10dB mener jeg det var for å ha "spillerom" ift korreksjonene som blir gjort og ikke minst eventuelt houscurve som man selv måtte legge på toppen.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13

Den drar ned nivået med -8dB eller -10dB mener jeg det var for å ha "spillerom" ift korreksjonene som blir gjort og ikke minst eventuelt houscurve som man selv måtte legge på toppen.
    ... den korrigerer maks ned 10db (miniDSP 88A) men forsøker å holde seg nærmest mulig in-room response uten å skulle spise for mye headroom. Hvordan det stiller seg på pc versjonen vet jeg ikke men utifra hva jeg har lest og erfart når det kommer til 88A modellen er det slik jeg skisserer.

Her er en in-room response og her ser du den kalkulerte kurven Dirac vil jobbe mot, du ser også at den jobber for å beholde nivået noenlunde jevnt noe jeg også opplever i praktisk bruk her hos meg.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn