Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Morro å følge med på alle kombinasjonene du prøver ut!! Har du testet ut med èn RF5 over og èn under lerretet samtidig?
    Hei.
    Har ikke testet det. Og kommer nok ikke til å gjøre det heller. Rett og slett pga vekten. Da må jeg til med nye lekter og jeg tror heller ikke jeg klarer å løfte en RF5 opp i taket alene. Jeg må da evnt ha tre hender. To til å løfte og en til å skru fast strips eller tau og lignende...

Men Jeg har en liten Klipsch senter, som jeg tenkte å teste rett over lerret. For å se om jeg klarer å få integrert. Det Var virkelig noe annet å se film med hornet av den ene RF5 i ørehøyde, i forhold til å ha RC7 nede mot gulvet vinklet oppover.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Til stereo er det denne modellen jeg følger, pass på å få bort seteryggen da den gir kanselleringer imot mikrofonen. Til film er det samme modellen bare at punktene utvides slik at ytterste målepunktene havner midt i setene høyre/venstre.

Vis vedlegget 352412

Så har jeg en måling jeg varierer og prøver ut ting mens jeg har stolen over og manualen friskt i minnet:

3.4.3
    Microphone pointed vertically.... Hmm.
    Da må jeg teste ut det. Jeg har brukt sofa som bilde og mikrofon plasseringskart.

Edit: Eller gjelder det kun siden du bruker Dirac til å måle alle snurrerundt kanalene kanskje? Og at siden jeg bruker Dirac i 2 kanaler så skal mik peke rett frem? Eller burde jeg lage et punkt på lerretet som jeg sikter langs mikrofonen og treffer helt der fremme?

Ser også at jeg skal flytte mik 30cm mellom målingene ifølge bruksanvisningen. Jeg har nok flyttet den mye lenger. Jeg har nok tatt målinger slik at det ytterste målingene har vert i senter av lytteposisjon 2 og 3. Slik som du har gjort i Kino preseten din

Sist redigert:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    For å få bort sofaryggen så må jeg enten plassere masse Rockwool i sofaen, eller ta bort sofaen. Om jeg tar bort sofa så blir jo målingene feil da også. Da denne suger til seg mellom 5-9db i klang på impulse målingene. etter 12ms samtidig som at den strammer opp bassen godt under 100hz og lager en dipp på 350hz.

Her tror jeg bare at jeg må teste ut saker og ting.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.125
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Test ut forskjellige ting Retep, det er eneste måten å finne ut hva du liker best. Det er du jo flink til gjøre.
    Jeg har fiklet littebitt med PBK romkorreksjon til Seismic suben min. Den vil ha 5 punkts målinger for flere seterader.
    Det blir jo litt annerledes opplegg enn Dirac målingene som skal spres litt rundt ett lyttepunkt.

Jeg testet PBK korreksjonen med å flytte rundt, som anbefalt. Jeg testet også med å ikke flytte micen på alle 5 sveipene.
    Syntes det låt best ved å ikke flytte micen, bare la den stå midt i SS på alle sveipene.
    Vet ikke om Dirac tillater at du bare lar den stå på samme plass ved alle sveipene (er det ikke 9 sveip totalt?)
    Du kan jo forsøke, og se/høre hvordan forskjellen blir.

Jeg har også testet flerpunktsmålinger på Audiolense, men synes det også her låter best med ett punkt.
    B

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Som du sier. Er bare å teste ut. Er hjemme fortiden så har mye tid.

Men at Dirac har noe for seg. Det er jeg sikker på. Låter mye bedre med Dirac enn audessy i vertfall. Jeg synes også at Dirac låter bedre enn det jeg får til selv med Jriver. Litt synd at jeg ikke får testet Dirac i 7.1

Fant ut at med audessy i bypass så får jeg ikke lov til å aktivere front høyde og front bredde kanalene. Enda til ikke om jeg kalibrerer manuellt. Det var litt nedtur

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Med Dirac så kan jeg måle akkurat det jeg ønsker. Så jeg kan ta alle målinger på samme plass.

Hmmm.

Hva om jeg måler første sveiset i sweetspot. Så tar jeg 4 sveip der høyre øret er og 4 der venstre øret er..

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Til stereo er det denne modellen jeg følger, pass på å få bort seteryggen da den gir kanselleringer imot mikrofonen. Til film er det samme modellen bare at punktene utvides slik at ytterste målepunktene havner midt i setene høyre/venstre.

Vis vedlegget 352412

Så har jeg en måling jeg varierer og prøver ut ting mens jeg har stolen over og manualen friskt i minnet:

3.4.3
    Microphone pointed vertically.... Hmm.
    Da må jeg teste ut det. Jeg har brukt sofa som bilde og mikrofon plasseringskart.

Edit: Eller gjelder det kun siden du bruker Dirac til å måle alle snurrerundt kanalene kanskje? Og at siden jeg bruker Dirac i 2 kanaler så skal mik peke rett frem? Eller burde jeg lage et punkt på lerretet som jeg sikter langs mikrofonen og treffer helt der fremme?

Ser også at jeg skal flytte mik 30cm mellom målingene ifølge bruksanvisningen. Jeg har nok flyttet den mye lenger. Jeg har nok tatt målinger slik at det ytterste målingene har vert i senter av lytteposisjon 2 og 3. Slik som du har gjort i Kino preseten din
    Du må huske å laste ned 90 graders korrigeringsfila for din UMIK - 0 grader fila har en konsekvent treble rolloff - viktig!

https://www.minidsp.com/forum/umik-questions/10088-translate-0-degree-calibration-to-90-degree

Mic skal peke rett opp mot taket, altså micen stående 90grader imot høytalerene - derfor 90 graders korrigeringa.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Med Dirac så kan jeg måle akkurat det jeg ønsker. Så jeg kan ta alle målinger på samme plass.

Hmmm.

Hva om jeg måler første sveiset i sweetspot. Så tar jeg 4 sveip der høyre øret er og 4 der venstre øret er..
    Ja men jeg har hatt dårligere resulatet når jeg prøve dette, en sveip rundt i området som vist over er det beste for stereo one seat - ihverfall det mange har konkludert med bortpå avsforum, inkludert meg selv :) Men seteryggen må utlignes!

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23

Hmmm.

Ja men jeg har hatt dårligere resulatet når jeg prøve dette, en sveip rundt i området som vist over er det beste for stereo one seat - ihverfall det mange har konkludert med bortpå avsforum, inkludert meg selv :) Men seteryggen må utlignes!
    Ja det var det da...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Den hoyeste toppen er meg. Skallen min reflektterer gaannske greit...:D

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.391
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Test ut forskjellige ting Retep, det er eneste måten å finne ut hva du liker best. Det er du jo flink til gjøre.
    Jeg har fiklet littebitt med PBK romkorreksjon til Seismic suben min. Den vil ha 5 punkts målinger for flere seterader.
    Det blir jo litt annerledes opplegg enn Dirac målingene som skal spres litt rundt ett lyttepunkt.

Jeg testet PBK korreksjonen med å flytte rundt, som anbefalt. Jeg testet også med å ikke flytte micen på alle 5 sveipene.
    Syntes det låt best ved å ikke flytte micen, bare la den stå midt i SS på alle sveipene.
    Vet ikke om Dirac tillater at du bare lar den stå på samme plass ved alle sveipene (er det ikke 9 sveip totalt?)
    Du kan jo forsøke, og se/høre hvordan forskjellen blir.

Jeg har også testet flerpunktsmålinger på Audiolense, men synes det også her låter best med ett punkt
    B
    Valgte også pbk i ss, og ikke flytte på den som anbefalt. 2 subber.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    frekvens.jpg

Stereo med minidsp 4x10Hd. Audessy på subber, bypassed L+R

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Klarer å få ned området mellom 10-15ms ganske greit slik at kurven blir jevnt synkende. Og ikke vokser slik som nå. Men føler faktisk at jeg mister litt av romklang ambience ved å gjøre det. Dette er refleksjoner fra ht. Via gulv til skråtak til mik.

Flytter jeg ht 5cm nærmere frontvegg så blir det for dødt. Da buen tar alt.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro

Vis vedlegget 352412

Denne modellen fungerer slik jeg gjør det å , men man må passe på stol ryggen som authentic sier , derfor plasserer jeg mikken på armlenet bygget opp til øre høyde så mikken har luft rundt seg , bruker det samme med acceq fra onkyo når jeg kalibrerer til film biten. Edit heftig center høyttalere retep du tar virkelig dette på nye høyder rått.

Imagine

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Fant to filmer idag. Claser'n hadde en gedigen boks med filmer de solgte for 99 for 2stk. Flere gode og forholdsvis nye filmer. Plukka med meg Godzilla og Interstellar. kjenner at jeg et i Godzilla humør.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Skal du ha en film med spesielt mixet lydspor utenom det vanlige er `I Am Legend` en vanvittig kul opplevelse. Lyden er midt sagt knallbra, det er en stille film, lite oppbyggende musikk i bakgrunnen i heseblesende scener og med lyden skrudd absolutt max opp av anlegget klarer å presterer er det bare å la seg rive med, ... Garanterer ettpar rykninger iløpet av filmen.

Er noen år gammel men den funker.

Interstellar er jo bare helt konge!

Dyret

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Antall liker
    1.986
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Hei og hå!
    Det har tatt litt tid, men nå komme det :)

En kompiss og jeg fikk audiens i kinoen i forbindelse med en koselig tur fra Moss for å hente noen diffusor plater.
    Det ble startet med musikk, av alle slag. Dette låt virkelig behagelig. Uansett hva som ble kastet til anlegget, ble det slukt rått og behandlet med silkehansker før det traff øra på en helt vidunderlig måte.
    Det sto heller ikke tilbake da bildet ble til film, og musikk ble bytte ut med film lyd. Dette var magisk!

Må virkelig si jeg er imponert over jobben som er lagt ned i her. Både forsking på akustikk, demping og oppsett av anlegget.
    Ser du forsker mer også siden vi var hos deg.

Keep up the good work!
    Alltid hyggelig å møte likesinnede.

M.v.h.
    Erik S.

mediakjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Antall liker
    673
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Skal du ha en film med spesielt mixet lydspor utenom det vanlige er `I Am Legend` en vanvittig kul opplevelse. Lyden er midt sagt knallbra, det er en stille film, lite oppbyggende musikk i bakgrunnen i heseblesende scener og med lyden skrudd absolutt max opp av anlegget klarer å presterer er det bare å la seg rive med, ... Garanterer ettpar rykninger iløpet av filmen.

Helt enig filmen er knallbra med enormt lydspor. Referanse.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Vel Godzilla unnagjort. Litt sånn der film. Men for et tøft lydspor da man. Er noen scener der hvor jeg føler at hele rommet flytter på seg. Må bare le. Men undet de verste seansene med trøkk så hører jeg en lyd som jeg ikke likte. Så spillte av den flere ganger og gikk litt rundt fremme ved lerretet. Synderen er panelovner. Den danser ivei på veggen. Må vel de om jeg får tighta den fast litt eller få på plass noe gummi mellom opphenget og ovnen.

Nei film på story lerret og med stor lyd. Et morro. Nå lurer jeg kun på hvordan dette kan bli med Dirac på alle kanalene.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23

Helt enig filmen er knallbra med enormt lydspor. Referanse.
    Har'n..

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Argh....... Rota bort golyden. Tenkte å hente ut enda litt til. Men neida. Ramla sammen dette. Æsj.

Tror jeg setter det tilbake slik det var, så får det bare være slik. Fikk løfta opp trøbbel området mitt mellom 300_400hz. Men det låt ikke bra.

Ajajaj.....!

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Argh....... Rota bort golyden. Tenkte å hente ut enda litt til. Men neida. Ramla sammen dette. Æsj.

Tror jeg setter det tilbake slik det var, så får det bare være slik. Fikk løfta opp trøbbel området mitt mellom 300_400hz. Men det låt ikke bra.

Ajajaj.....!
    Fikk du prøvd ut noe med kurven du fikk av meg ? :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jepp. Fikk testa låt flott den. Jeg vil nok ha litt mer nivå rundt 8-10khz. Og litt mindre rundt 4-500hz.

Det som rota til lyden nå er delingen på sub. Prøve meg oppover mot 200hz. Låter sinnsykt på film. Men det låter stressa på musikk.

Får sette ting tilbake imorgen. Blir nok 2 delefrekvenser hos meg. En til film og en til musikk. Tipper det er lerretet som kødder det til på musikk...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ut med minidsp 4x10HD. Tok nøyaktig 8sek å selge den boksen. Så nå får man rake sammen noen kroner for å få fatt i en ny dsp. Er nok Dirac som ligger i bakhodet..

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    2
    Blir spennende å se hva du ender opp med :)
    Er veldig nysgjerrig på Dirac selv , og det hadde jo vært veldig praktisk med den analoge versjonen og sette denne mellom pre og effekt.
    Da hadde man fått benyttet den til alle kilder , og både til musikk og film. Men jeg ser at maks volt på utgangen er 2V , og det blir nok for lite til å drive 501 blokkene ser det ut til - og særlig dersom den stjeler noen db med headroom også....
    Noen tanker om dette @Authentic...?
    Så da blir det enten å bytte effekt-trinn (det skjer nok ikke:)) , eller å gå for den digitale utgaven i såfall.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.125
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7

Ajajaj.....!
    Velkommen i klubben :p
    Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har surra meg bort i tåkeheimen ved å skru korreksjonsprosedyrer og tweaking av targetkurver.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Funnet tilbake til golyden heldigvis. Skjønner ikke hvorfor ting skulle bli så dårlig....

Har også takket ja til nytt lerret. Eller ny duk som er lydtrsnsperant. Så nå får jeg senter i riktig høyde. Evnt RF5 som senter. Dette blir spennende. Så da får jeg også mulighet til å dele subbene enda høyere. Kan sette de rett bak RF7 og justere de tidsmessig slik at de spiller på samme tid.

Blir litt styr å få på plass duken. Da det desverre ikke er bare å sette den rett inn. Her må jeg enten line duken til ramma eller stifte duken til stendere og så sette fast ramma oppå der igjen.

Får se hva jeg gjør.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Noen som har tips til et godt lim til å lime en lerretsduk til en ramme i metall. Det skal limes 2 duker. Topcoat som skal være fast i rammen og en backcoat som skal limes på topcoaten.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Fy faen. Er på dag 12 nå med feber, hoste og generell slapphet. Tett i ørene. Og livet er gjenerrelt jævlig. Surklende lunger. Piper på inn og utpust. Gleder meg til dette er over. Det positive er jo at jeg ikke har orka å 🚬 så da slutter jeg nok bare.

Venter fremdeles på det nye lerretet. Når det kommer på plass så har jeg bestemt meg for å se om jeg finner meg en single RF7 evnt et par og så selge den ene. Eller ha den som reserve.

Tenker også litt på et par dypbasser. Til LFE sporet til film.

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    2
    God Jul:)
    Får håpe du kommer deg såpass at det smaker med litt julemat tross alt :)

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.887
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    God bedring og god jul! Ta med deg dyna opp til lytterommet og kos deg med et par gode filmer:)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Nå har jeg prøvd det flere ganger Vidarje. Men med tette øreganger, bra med feber fremdeles. Så orker jeg ikke å sitte/ligge der oppe.

Har blitt mye tid fremfor tv i sengen.

Har ikke fått hentet det nye lerretet enda. Men er i kontakt med selger. Så jeg håper innmari at han holder det av til meg som avtalt.

Har startet jakten på ny senter. Dvs RF7 / RF83 eller RF63. Om ikke det er å finne til en ok pris. Så blir senter Rf5 og nye surround wide må da inn. Tenker da å gå for stativhøyttalere.

Så har dette ATMOS sneket seg inn i huet. Tenker en hel del på det. Om det blir den nye veien for meg. Så blir marantzen solgt. Problemet er jo rett og slett at jeg liker lyden jeg har nå så godt. Så får se hva som skjer.

Har også tenkt litt på å dra inn et par høyttalere til uten horn. For å høre hva det gjør.

Så om noen har et par de vil låne meg. Så hadde jeg vert veldig glad...

Håper bare denne syka gir seg snart.

Og ja, jeg er nå på 3 uka med syka og er på 3. Uka 🚭

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn