Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    1458216289901-134503148.jpg

1458216343676-1111827463.jpg

De spiller jaggu musikk. Og de er heldigvis bedre enn Antal. Uten at jeg har jobba noe med plassering. Dumpa de ned ved siden av der Antal står.

Kan ikke huske at de spillte så dypt. Går langt dypere enn Antal.
    Nei dette blir bra.
    Sist jeg hadde de så delte jeg subbene ved 45hz...

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Hadde jeg visst de var så fine skulle jeg bare kjørt de til Nordby i stedet ;)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Takker for gratulasjoner.
    Har venta en stund på de her. Har jo hatt de før. Så rota jeg meg bort i kino oppsett. Var ikke noe for meg. Fant jeg etterhvert ut.

Nå med Chellone i hus. Så blir det mye musikk fremover.

Har kun jobba med plassering av høyttalerne. Sweetspot og plassering av subbene. Har enda ikke starts med delay ol. Men det låter jaggu bra slik det er nå.

Kommer til å teste lav deling på subbene også. Under 60hz. Chello spiller i rommet til ca 27hz før de faller til roomgain kommer å gir et løft ved 19hz.

Har satt deling nå på 200hz med 18db Bessel filter. LR gir trøbbel i overgang og Butterworth synes jeg låter rart med høy deling. Har prøvd alle muligheter 6.12.18.24db med alle. På Antal var det BW som låt best.

Har et stykke igjen. Men dette kommer til å bli riktig bra.
    Har også jobbet med gain strukturen inn og ut av delefilter.
    Nå klipper inngang, lyser oransje. ved pre på 100. Har ikke klart å få den over på rødt. Aner ikke hvor langt dette er på skalaen til Belcanto. Men i sweetspot er det da 107db med peker opp mot 115 dB. På den låten jeg testa med.

Holder i lange baner for å si det slik.

Fredrik.J

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    Hvis du driver å fikler med deling mellom Triangle og bassystem uten å ha full kontroll på løpetid (delay) så er det jo ikke rart du har problemer. Vil tro et fjerdeordens Linkwitz Riley filter vil være det greieste som utgangspunkt hvis høyttalere og sub da spiller flatt en oktav under og over delefrekvens. Filteret vil da summere 100 % både i amplitude- og tidsdometet. Forutsetningen er at løpetid er korrekt.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har jobbet mange timer nå med delay, plassering og delefilter.
    Ender nok på 24db butterworth. Ved 150hz. Men har også en preset med 24db LR. Skal lytte en del på de imorgen. Og helgen.

Men det kommer seg veldig nå. Synes det var vanskelig å sette riktig delay. Men tok å spillte av en sinustone på 150hz. Satt mik i sweetspot. Og målte en høyttaler. Justere gain til 70db. Spillte så av samme tonen med tilhørende sub alene. Til 75db. Spillte så av sub+ ht til jeg fikk høyest output. Fikk 5.7 db ekstra. Gjorde så det samme ved 75hz og 300hz.

Gjorde det samme på andre siden. Så spillte jeg av 2 høyttalere og 2 tårn. Fikk 5.5db med alle 4 i forhold til en høyttaler og en sub sammen.

Ble sittende å lytte litt. Har mulighet til å justere delay på høgre og venstre side samlet. Så skal teste litt imorgen.

En skikkelig Donald Duck metode. Men den fungerte. GD er ivertfall flat.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    DSC_0024.jpg

Slik står tingene plassert nå.

Tror de tårnene må få en annen farge...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Frøken og meg var på IKEA idag.
    De har fått en meget spesiell heis
    IMG_20160319_194603.JPG

I følge skiltet så går denne heisen kun en vei.. :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har da satt meg i sweetspot. Sjenka en liten armagnac.

Har to filter å lytte litt på. Måler ganske likt. Men vi får høre.

Tror kanskje jeg har dratt på litt vel mye på bassen også. Så skal teste med ett eller to knepp ned.

Har også laga meg to eqprofiler der det ene gir en jevn stigning fra 200hz og ned til 15hz og en som stiger slakere med har tøffere stigning helt i bunnen. Utgangspunktet er + 6db fra 200hz til 15. Knekken på det andre filteret er på 50hz.

Blir morro å høre forskjeller.

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Med slike juveler av noen høyttalere, så hadde jeg klart å kose meg uten basstårna. Tråkker mer enn nok hos meg uten sub. Skål Peter??????

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Med slike juveler av noen høyttalere, så hadde jeg klart å kose meg uten basstårna. Tråkker mer enn nok hos meg uten sub. Skål Peter������
    Hehe... Er bare du som ikke har hørt godt integrerte subber.... Nå har jeg noen flere kubikk å fylle med Lyd også. Jeg hadde klart meg godt uten subber, men nå står de her. Så jeg kan like godt bruke dem.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Plassering ala Tor på tårna?
    Jo. Faktisk... Er nok ikke uten grunn. Måler best og låter tørrest. Må nok frem med litt rockwool enten på siden av tårna eller på frontvegg. Får se det litt an.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har jobbet mer med delefrekvens idag og lytta mye på musikk.

Har 2 settinger nå som jeg liker.
    80hz med 24db butterworth og 130hz med 24db butterworth.

Høyere deling farger lyden litt mer mot rock og Electronica. 80hz virker litt renere i lyden.

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.145
    Torget vurderinger
    2
    Endrer du på timingen mellom sub og fronter når du endrer delefrekvenser eller ?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ja, måler å ser om GD flytter på seg. Noe den gjør, men svært lite. Er mere utslag på frekvens respons. Så har fremdeles mye å teste ut.

Men nå låter det ivertfall bra.

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.145
    Torget vurderinger
    2
    Ja, måler å ser om GD flytter på seg. Noe den gjør, men svært lite. Er mere utslag på frekvens respons. Så har fremdeles mye å teste ut.

Men nå låter det ivertfall bra.
    Ok.
    Ja jeg har også observert at det hender man må justere timing noe når man endrer x-over for å få det optimalt.

Gratulerer så mye med nye ht forresten , blir nok meget bra med litt finpuss dette :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Grovt sett så er jeg langt imål nå.
    Er som du sier småpuss som er igjen. Ser også ut til at jeg må skaffe meg ny målemik. Den jeg har nå er det noe rimelig galt med. Tror den er oppbrukt. :)
    Måler helt feil når man passerer 1500hz.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har lytta mye til musikk idag og igår. Det er liksom noe som mangler. Det måler bra men alikevel.

Fikk koblet opp Antal igjen. Og der sitter det. Må være noe galt med høyttalere. Så fikk en nesten nabo til å ta turen. Joda, han mener det samme. Noe er ikke riktig...

Må vel ta høyttalerene til doktoren over påske.

Har vert noe jeg ikke har klart å srtte

Elo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Antall liker
    236
    Sted
    Innlandet
    Torget vurderinger
    2
    Nå er Antal god også da.. ;)

Men seriøst, det var litt spesielt.. Fortsatt mulig med lytt forresten?

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.458
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har lytta mye til musikk idag og igår. Det er liksom noe som mangler. Det måler bra men alikevel.

Fikk koblet opp Antal igjen. Og der sitter det. Må være noe galt med høyttalere. Så fikk en nesten nabo til å ta turen. Joda, han mener det samme. Noe er ikke riktig...

Må vel ta høyttalerene til doktoren over påske.

Har vert noe jeg ikke har klart å srtte
    For en som ikke har peiling på måling. Hvordan kan det måle bra, men samtidig høres ut som om noe er galt?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Målinger viser jo kun frekvens respons. Den er fin. Men noe er absolutt galt.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Nå er Antal god også da.. ;)

Men seriøst, det var litt spesielt.. Fortsatt mulig med lytt forresten?
    Joda, flere huer og ører som kanskje kan si noe om hva som er galt er jo topp.

Snakket med selger og der var de i fun stand og emballasjen var hel og fin. Skjønner ikke dette. Set låter innelukket på en måte. Men skjønte ikke hvor mye det var før jeg koblet på Antal..

X

X186841

Gjest
    Ja de hørtes helt på jordet ut, noe er alvorlig galt med de. For de gamle var jo helt toppers når man koblet frem og tilbake.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har vert noe som murret hele tiden. Men nå har jo jeg vert i himmelen i gledes rus over å få tak i de Chelloene. Kan vel si at etterhvert som den nå hsr lagt seg. Så hsr denne feilen kommet mer og mer frem.

Har spillt at testlåter i og ut av fase. Mono innspillinger Qsound ol. Alt er på plass. Ting står der de pleier. Men så er det denne lyden som ikke er som jeg husket den var. Og at Antal spiller bedre enn Chello får meg til å undre.

Han jeg kjøpte de av har kjøpt de brukt selv. Og jeg troe denne eieren har gjort noe med de. Enten med delefilteret eller på et eller annet tidspunkt. Han jeg kjøpte de av spiller nå på Klipsch og siden han solgte Chelloene så må han også synes de er bedre. Skjønner meg ikke på dette.

Var en knusende dom fra "naboen"... Huff... Kjenner jeg er litt frustrert nå.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Gratulerer så mye med nytt utstyr og høyttalere , når du og authentic byttet subwoofere , fikk du prøvd xtz 3x12 litt og hvordan inntrykk fikk du av dem og di du har nå.

Imagine

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.134
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Om delefilteret er tukla med burde jo det slått ut på frekvensgangen. Om frekvensgangen er fin, så burde man jo tro at man skulle kunne se bort fra delefiltertukling?

...eller?

Nærfeltsmålinger av Cello vs Antal kan muligens oppklare noe?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Der kommer det til noe trøbbel. Jeg tror mik-en min er kaputt. Den måler i vertfall ikke noe spes mye over 1700hz. Hmm. Må jo sjekke Antal. Kanskje ikke det et mik.

Nå har jeg stort sett målt opptil 500hz menst jeg har jobbet med delefrekvens mot tårna.

Må få tatt noen nærfelt målinger ja. God ide.

Klarer ikke helt å beskrive hva som høres feil ut. Det høres bare feil ut.

Fase ol tror jeg er på stell siden alle testlåter ol. Fungere som de skal.

Tenkte på at om noen har modda de. Og så klart å snu fasen en egen i mellomtonen eller diskant.

Bare tenker høyt her.

Får håpe det ordner seg uten at det kostet for mange kronene. Kroner er det dessverre lite av fortiden.....

skorob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    2.046
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Skru ut delefilteret og se?? Har du mulighet til å teste anna amp?? Hos meg ble det total krasj med karan ksa400 på Cornwall... Nasal lyd på en måte... Fungerte helt kanon på RF 83 og bw cm9... Merkelig denne hifi verden og kombinasjoner...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jepp
    Har en liten Rotel. Veldig Nasal lyd er vel ganske beskrivende egentlig.
    Merkelig at det fungerer som en kule på Antal.

Bra tips.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Skru ut delefilteret og se?? Har du mulighet til å teste anna amp?? Hos meg ble det total krasj med karan ksa400 på Cornwall... Nasal lyd på en måte... Fungerte helt kanon på RF 83 og bw cm9... Merkelig denne hifi verden og kombinasjoner...
    Jeg er ganske sikker på det er noe mer enn det, men skal teste.

Får familien på besøk i påsken, så da blir det uansett ikke tid til hifi.

Onsdag neste uke blir Antal henta.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn