Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• 8

8x12_TOM

Gjest
    Ikke rart jeg tror micen har vert gåen...

Vis vedlegget 372179
    De målingen her sier svært lite. Ta en måling av den ene chello'en på ca en meter avstand med mikrofonen midt i mellom mellomtone /diskant. Gjør det samme med Antal, så legger du ut bare de to kurvene for sammenligning.
    Skal jeg justere nivå på målingene slik at de er like i db? Antal er mye lettere å drive enn Chello.
    Nei, det er ikke nødvendig, men legg gjerne gulvabsorbenten i mellom høyttaler/mic

Sist redigert:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    ok.
    100cm fra hver høyttaler. mik midt imellom diskant og mellomtone.

100cm 75db.jpg

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har som nevnt krevd å heve kjøpet. Du har jo hørt Chello hos meg.

8

8x12_TOM

Gjest
    Ja og den hadde i hvert fall nok nivå oppover, kanskje litt mye for en sart sjel som meg.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    DSC_0046.jpg

Kosebølla og jeg ser på snooker...
    Får bare se fremover nå.

God påske folkens.

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    retep, de hvite avlange greiene er kjeramiske motstander. kjeramiske for å avlede varme.

jeg ville tatt bilder av delefilterne og målinger og sendt dem til produsenten, jeg har en liten mistanke om at det muligens kan være satt inn feil motstand (dvs for stor motstand) en eller annen plass og at det er det som reduserer nivået på diskanten så mye.

motstander kommer i veldig mange varianter, noen har veldig tighte toleranser, mens andre spriker veldig, og det kan også skje feilproduksjon og skade på motstander.

det er overhodet ikke usikkert at disse alltid har vært slik siden de ble produsert, og da er sikkert produsent opptatt av å fikse feilen. kanskje de til og med er kjent med at en batch har hatt feil.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det får nok bli opp til selger. Jeg tror som sagt ikke at selger har solgt de vitende om denne feilen. Da de spiller musikk. Men de låter feil. Er ikke noe knirking ol som det pleier å være når de ting er sprengt.

Men dette får bli opp til selger å ta opp med butikk. Om jeg har forstått han riktig så har han kjøpt de brukte fra butikk.

Jeg får sende en pm eller epost til Hr Rostad.

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    eg skjønar. då får han ha lykke til med å få fiksa celloane sine, for det er nok berre ein liten feil som må utbedrast, og så åker kanskje rf7 ut hos ham, haha.

morosamt at du ikkje høyrte det med ein gong grunna gledje over å ha fått dei, for dette må ha lete rimelig ustrigla, hahaha. visar kor mykje gledje over nyanskaffelsar påverker oss. tenk deg då kostbare kablar! lol

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Snakket litt med dama idag. Og hun sa faktisk at jeg grynta litt på nasa og sa at det er noe rart med de, samme dagen jeg fikk koblet de opp.
    Men som sagt de spiller musikk og jeg trodde dette bare var å plassere seg frem til go'lyden. Slik at de spiller slik de skal. Men men.

Kanskje han selger RF7 ja, ser ikke bort fra det faktisk.

Sist redigert:

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    he he he, ja, har koblet ting banan og vært positivt overrasket, målt funnet ut at ting er pære, koblet om og ledd av egne ører osv. kan ikke stole på ørene, må stole på målingene. :)

så da fortsetter jakten på nye cello, eller bruker du påsken på kryssord og nye veivalg?

ufo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Antall liker
    1.206
    husker vienna sendte ut et lass med høyttalere som var feilkoblet. vet ikke om de ga noen varsel til kunder på nettsiden eller noe. lyttere beskrev de som smooth og laidback eller no heh.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    he he he, ja, har koblet ting banan og vært positivt overrasket, målt funnet ut at ting er pære, koblet om og ledd av egne ører osv. kan ikke stole på ørene, må stole på målingene. :)

så da fortsetter jakten på nye cello, eller bruker du påsken på kryssord og nye veivalg?
    Blir nok et par Triangle ja. Må holde øynene åpne for et par Chello. Men også Quatour og muligens Duetto.

Det er jo tross alt Triangle jeg har vert mest fornøyd med over tid. Har også sansen for Audiovector.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.447
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Her er det barenå kjøpe en lydplanke med trådløs sub og smile ;)

God påske Peter, og lykke til med jakten på nye trekanter :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har subber fremdeles og Antal tom tirsdag. Skal nok få lyd serru. Har et par aktive høyttalere jeg er barnevakt for. Så lyd blir det i en eller annen form. Bare trist at jeg nå må vente tålmodig på et par andre trekanter.

Håper bare dette løser seg uten problemer. Selger har vert imøtekommende og vennlig hittil. Han skal ha skryt for det. Ser det er en stund siden han har vett pålogget. Regner med det løser seg over påske.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.857
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Du skal ha for en fantastisk egeninnsats i å kartlegge feil og feilkilder.
    Selv om det er utrolig kiipt for deg, har du i alle fall stått for påskekrimmen :)
    Men det er klart at det er trist at lyden ikke sitter som forventet!

Må få ut litt fustrasjon.. Når du kobler opp din nye projektor, vil jeg anbefale deg å ikke endre innstillingene. Noter de i så fall opp først.
    Denne er kalibrert mot en hvit duk og bør fungere strålende til dette. Skal den kalibreres til ditt rom så bruk skikkelig måleutstyr og en som kan bruke det, f.eks Gorm.

Bildet på min nye projektor var skikkelig søppel i starten. Rett og slett en solid nedtur :) Etter mange kvelder med justeringer, fant jeg synderen. Det at projektorlampen var satt i laveffektmodus (Lamp Power Low), ødela absolutt alt. Det ble for lite lys, så fargene ble kunstige, kontrasten og gråtonene ble rare. Når man rettet på en ting, ble det feil på andre områder.
    Nå derimot sitter endelig bildet som et skudd. Når jeg nå ser på film, blir jeg ofte fascinert over hvor vakre ting er :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Godt å høre. Fått opp bilde og skjerm? Digg med stort bilde?Fikk du tak i ny pære?

Skal nok ikke gjøre så mye med bildet nei. Har jo ikke lerret engang.. Må få inn høyttalere som fungerer før jeg kjøper lerret. Så jeg må vente på at kjøpet skal bli heva og kroner på konto. så blir det å jakte på nye høyttalere. Så skal de plasseres riktig før jeg vet hvor stort nedtrekk lerret jeg går for.

Venter nå på svar fra selger.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.857
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Godt å høre. Fått opp bilde og skjerm? Digg med stort bilde?Fikk du tak i ny pære?

Skal nok ikke gjøre så mye med bildet nei. Har jo ikke lerret engang.. Må få inn høyttalere som fungerer før jeg kjøper lerret. Så jeg må vente på at kjøpet skal bli heva og kroner på konto. så blir det å jakte på nye høyttalere. Så skal de plasseres riktig før jeg vet hvor stort nedtrekk lerret jeg går for.

Venter nå på svar fra selger.
    Ny original pære med hus fra pricejapan.com fikk jeg for en stund siden siden! For en service og priser, anbefales :)
    Denne er ikke montert enda, fordi kinoen må ned en etasje og denne etasjen må males mørkere først. Tror jeg..

Lykke til med nye høyttalere. Har selv opplev at det lønner seg å legge litt ekstra i høyttalerene, når du vet hvilken smak du har! Da unngår man å bytte på lang tid, med mindre man er smittet av byttesyken..

Ville sett etter Tab-tension lerreter fra Dreamscreen som selges ofte på finn.no i din størrelse.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Tab tension hadde vert ok ja. Holder øynene oppe.

Har fått bekreftet heving av kjøpet. Selger skal ta dette videre med Triangle selv.

Nå må jeg bare finne en måte å få de transportert tilbake.

Om noen kjører fra Oslo nord i Akershus og mot Tysvær. Haugesund området og har plass til to kasser på 120x50x50 så ta kontakt.
    1200kr for jobben og en flaske hvitvin til den som kan.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Lurer litt på om jeg skulle gå for en stativ høyttaler denne gangen. Det ligger noen virkelig gode kjøp på togene rundt om. Men er litt bekymret for om de kan fylle rommet mitt med nok lyd. Selv med subsystemet. Regner med dette bare sitter i hodet eller?

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.134
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Har du sjekka ut Tannoy DC10T? (evt DC10Ti, ikke at det er så voldsom forskjell på dem)
    Uten å kjenne deg ut over hva du har skrevet her på sentralen har jeg en mistanke om at det kunne være noe for deg, da det for meg føles som en høyttaler som er litt midt i mellom alt det du har holdt på med de siste årene.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Lurer litt på om jeg skulle gå for en stativ høyttaler denne gangen. Det ligger noen virkelig gode kjøp på togene rundt om. Men er litt bekymret for om de kan fylle rommet mitt med nok lyd. Selv med subsystemet. Regner med dette bare sitter i hodet eller?
    Tror det blir en nedtur for deg på alle måter. "Nok lyd" er jo et ganske tøyelig begrep - men du får i hvert fall ikke mer av det med en mindre høyttaler.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.125
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hva med å bygge en simpel fulltone høyttaler med Coral el. Fostex fulltoner som spiller ned til 150-200 hz?
    Basstårna er jo egnet for å spille høyere i frekvens enn tradisjonelle kjøpesuber. Da avlaster du fulltonene nederst så de spiller mer uanstrengt. Emokid spiller på Coral fulltoner som ventesystem nå. Han fyller de nederst med SLOB tårn.
    Tror disse fulltonene er lånt av Sluket.

Elo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Antall liker
    236
    Sted
    Innlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hva med DIY videre også?
    Du har jo kontroll på frekvensene fra ca 200Hz og ned? :)

Edit: Ser Bergfinn er enig over her..

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Bygge selv. Tror ikke det. Kjøpe ferdig bygget. Kanskje....

Sitter å koser meg med de solgte Antal. Lurer rett å slett på å kjøre de tilbake....

Og så sitte på kronene til det dukker opp noe fra Magellan serien. Evnt Genese.

Liker jo lyden av dette merket noe så sinnsykt.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har du sjekka ut Tannoy DC10T? (evt DC10Ti, ikke at det er så voldsom forskjell på dem)
    Uten å kjenne deg ut over hva du har skrevet her på sentralen har jeg en mistanke om at det kunne være noe for deg, da det for meg føles som en høyttaler som er litt midt i mellom alt det du har holdt på med de siste årene.
    Kun hørt de på messe. Men dem ene gangen var det ok. Den andre gangen var det tragisk. Men som sagt messelyd... På godt å vont.

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Kommer et par Tannoy Glenair 15 ut på brukten, så er nok det så nære innertier du kan komme.:cool: Ellers så rocker mine Virgo 25 helvetes rått:rolleyes:

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.134
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Få satt i gang 8x12, BEF, Asbjørn og BB til å snekre sammen en utspekulert ide til deg (og helst også det ferdige sluttproduktet), så skal du nok se at du endelig havner i mål. Og om du mot formodning ikke skulle synes at du er der, så kommer du uansett ikke til å tørre å gjøre noen endringer siden det ville føre til buksevann hver eneste uke fremover.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Var på messe i lørenskog for noen år siden og hørte på Snickers sine voksne monitorer sammen med 21" tommers basser. Ikke mye Waffete, men det låt herlig og dynamisk. Fikk kun hørt klassisk musikk, men tror de også kan rocke brutalt herlig. Noen som kjenner til hvor de ble delt?

Ser ikke noe annen utvei enn en litt stor stativ selvbygg. To av dissePD.8BM20 og en av dennePLEATED DIAPHRAGM TWEETERS TPL-150/Black | Beyma
    Ok, om jeg skulle drodle videre på noe slikt 8x12
    Hvor kulle jeg sette delingen? Hvor store kasser og hvilken type kasser snakker man om da?
    Lite priser å se på de to nettsidene, noen som vet hvilket området de ligger i?

666

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Antall liker
    6.303
    Torget vurderinger
    14
    Stativ høyttaler kan sikkert funke.
    Jeg har hatt JM Lab Mini Utopia og det hadde
    ikke noe særlig problem med å fylle ei normal stue med
    nok lyd.

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    nå er påsken over og retep er tilbake i full vigør!

slanking er igjen tema, og overskudd av alt godteriet som ankom før påske er nå satt ut til torgs, he he he :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn