Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Noen som bor ved Tertnes eller i området rundt der eller som kjenner noen som bor der. Trenger litt hjelp til å få henta en mediapc som jeg har lysst på. Selger vil helst ikke sende.

Setter stor pris på hjelpen.

Ta kontakt på pm

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Anyways... Hva er egentlig poenget med å ha en annonse ute, og så sjekker man verken epost eller tlf. Det gjelder den HTPC jeg har sett meg ut. Har i flere dager, sendt epost og noen sms og prøvd å ringe. Men får ikke svar, verken på den ene eller den andre måten.

Har tenkt litt over dette med gain trøbbel ut fra ExaSound 18. Kan det rett og slett være Y-leddet jeg har brukt siden jeg har to tårn og kun ( satt opp) en sub out? Er det slik at gain ut da vil bli halvparten så kraftig? Et annen spørsmål jeg lurer litt på. Jeg har en Minidsp 2x4 som jeg tenkte kanskje skulle få lov til å stå mellom ExaSound 18 og effekttrinn. 1 inn og to ut. Om det har noe for seg gainmessig vil vise seg etter hvert. Snuser litt på 2 subber til som skal ta seg av helt der nederst. Kan man sette opp 2x4 fra minidsp slik at jeg bruker 1 inngang og 4 utganger. Der jeg deler på la oss si 40hz slik at de laveste tonene går til to subber og de frekvensene over går til de to andre tårnene?

Eller blir dette bare rot...?

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Angående å svare på meldinger/tlf/mail, er det dessverre noen kjøpere og selgere som oppfører seg irrasjonelt.

Når jeg var i din situasjon lette jeg først selv etter riktige komponenter. Så spurte jeg og fikk svært bra råd her:

[Løst] Bygge vifteløs PC, hjelp til oppsett! - Hjelp til kjøp og salg av PC - Diskusjon.no

Tilslutt brukte jeg og lillebror en kveld på å bygge det sammen. Selv i dag så fungerer det uten feil!

Så tipset er:
    Finn ut hva du trenger og hvilke egenskaper du vil ha.
    Spør om råd om hvordan gjøre det best mulig.
    Kjøp, bygg og spill musikk :)

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.988
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Retep, det er svært enkelt å bygge PC selv. Selv med 10 tommeltotter som jeg har er det ingen kunst.
    Hvis du har satt sammen eks. Lego Technic så kan du sette sammen en media/htpc også. Rimeligere blir det og, for du kjøper bare de delene du trenger. Kjøper du ferdig eller brukt kan det være sannsynlig at det følger med noe fordyrende ræl du ikke trenger.

Jeg kjøpte en enkel media pc jeg satte sammen selv i fjor. Skrudde alt sammen på under en time.
    Kosta skarve 6 laken inkl. 240 GB SSD disk og vifteløst kabinett.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Retep, det er svært enkelt å bygge PC selv. Selv med 10 tommeltotter som jeg har er det ingen kunst.
    Hvis du har satt sammen eks. Lego Technic så kan du sette sammen en media/htpc også. Rimeligere blir det og, for du kjøper bare de delene du trenger. Kjøper du ferdig eller brukt kan det være sannsynlig at det følger med noe fordyrende ræl du ikke trenger.

Jeg kjøpte en enkel media pc jeg satte sammen selv i fjor. Skrudde alt sammen på under en time.
    Kosta skarve 6 laken inkl. 240 GB SSD disk og vifteløst kabinett.
    Den Pcen retep så på hadde asus xonar hdav lydkort, kombinert med 8gb ram og en i3. Var veldig stille og i et antec htpc kabinett med ssd. til 1/4 av prisen det du skisserer her. Jeg anbefalte han å gå for denne. Men når selger ikke svarer så hjelper jo dette veldig lite.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Fikk svar igår. Nå er det budrunde plutselig. Får se om jeg gidder å være med.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ler meg ihjel. Plutselig så ble den htpc dyr. Var visst en budrunde son tok helt av. Så jeg hoppet av. Senere får jeg melding om at de hadde trekt seg. Men at prisen var 500kr opp. Legger jeg da til frakt og trøbbel for en av forumets medlemmer, noen kroner til han så er jeg nesten på prisen til en ny.

Videre så skjer det ting. Virker som om folk har fått igjen penger etter jul. Hsr gått solgt både Marantz og Crown. Sendes forhåpentligvis idag. Von Schweikert er det flere som plutselig nå er intr i. Så jeg tenker de også reiser. Kanskje allerede i helgen.

Så da gjenstår Cary Cinema 5.
    Noen flere kroner på hifikontoen gjør ingenting. Får ta til å lese om DIY og se om det er noe jeg vil prøve meg på.

Er inne nå i en fase der hifi ikke er noe viktig. Har et TV anlegg som består av en Rotel integrert. Er faktisk ikke sikker på hva den heter. Et par Triangle Antal og en squeezebox duet. Jeg sitter minst like mye på det anlegget som jeg gjør på hifirommet. Kanskje man bare hopper helt av og setter opp et lite ok anlegg. Sånn Just in case iveren etter lyd kommer tilbake. Film ser jeg faktisk ikke lenger. Ingen i 2016 så langt.

Pj og lerret brukes mest som skjerm til pc. Så jeg er nok i en tenke og fundere modus om dagen.

skorob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    2.027
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Been there. Done that. Veien tilbake ble kortvarig. :p. Kanon at salgene går bra. Følger spent med. :)

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.988
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Pell deg ut og lytt til noen DIY horn el. line array så tenker jeg pipa får en annen lyd.:D

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Håper på å finne noen som har feks Cornscala så jeg får lytta til de. Hadde Belle, men de likte jeg ikke.

Det er ikke mange som jeg kjenner som har DIY horn. Om noen leser dette. Har hornopppsett og vil ha besøk. Må kunne reises til med offentlig transport. Send meg en pip.

Fredrik.J

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    Har tittet innom tråden din i ny og ne og ser det har vært mye testing av utstyr, prøving og feiling. Uansett morro å se at du beholdt RF-7'ene så lenge, det var jo meg du kjøpte Klipsch-settet av og jeg må innrømme at iblant savner jeg det - spesielt på film. Veien videre for meg gikk gjennom noen større Tannoy Prestige høyttalere, de hadde dynamikken til Klipsch og var samtidig mer detaljert. Men etter en visitt hos en av forum-medlemmene med OB-bass og horn (hvor jeg egentlig bare skulle levere en forsterker til testing), var jeg solgt. Har fortsatt den veien siden og ser meg ikke tilbake.

Jeg er ikke i tvil om at dette er veien for deg også, med godt dimensjonert separat bassystem, horn, aktiv deling og DSP. Bassystemet har du jo allerede i boks, og et godt rom ser du også ut til å ha - disse to er nok det vanskeligste og dyreste å få på plass totalt sett. Så forutsetningene dine er gode, og med en god midbass, mellomtone og diskant samt en DSP-løsning så begynner det å smake fugl tenker jeg!

Mitt tips vil være å se på constant directivity horn og noen gode 12" eller 15" midbasselementer som du senere evt kan putte i midbasshorn, hvis du vil tenke litt langsiktig (som JoHoo også sa). Naturlyd har et par JBL 2451 ute på torget hvor du får med horn, dette er et meget godt utgangspunkt da 2451 er kanskje JBL's beste storformatdriver for constant direcitivity horn (sammen med 2450SL som er identisk foruten boltsirkelen til innfesting av horn). Aquapas membranene er JBL's beste foruten Beryllium, og dette kan du evt oppgradere til senere. Da trenger du et par eller aller helst to par midbasselementer og en kasse til disse. Mener å ha lest at thohaug har noen JBL 2220/E140 liggende, kanskje du hadde fått låne disse til testing til det evt dukker opp noen til salgs? Delt på rundt 1KHz så bør dette være en god start, og gir det mersmak så tror jeg LMC fortsatt har Seos 30 liggende til salgs for rundt 7k som du fint kan dele en oktav lenger ned. Med dette hornet så trenger du nok i så fall en diskant i toppen, og den rimelige BMS 4538 til under 1500kr for paret er perfekt til bruken. Rimelige horn får du på diysoundgroup.com, hvis ekte Autotech glassfiberhorn blir for dyrt.

Med Exasound E18 DAC'en og en HTPC etter hvert så har du DSP på plass, de rimelige Anaview AMS0100 modulene er geniale til horn og evt AMS1000 til bass.

Å drive med DIY og horn er bare morro, og 10 tommeltotter bør egentlig ikke være noen hindring. Bygging av kasser kan settes bort og er ikke nødvendigvis så dyrt, det gjør flere av DIY'erne her inne for best mulig finish - selv de med kun to tommeltotter og som feks snekrer testkasser selv.

PS: Jeg husker jo også da du fikk Klipsch i hus etter Triangle, hvor du endelig igjen begynte å høre på musikken du egentlig liker, og ikke bare pling plong HiFi-musikk som låter bra på slike høyttalere. Så hvorfor du ser på Triangle igjen er for meg et lite mysterium.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Takker for supert innlegg. Her skal jeg lese over noen ganger.

Jeg tror Triangle og bassystem kunne vert noe. Men det er som du sier jeg hører mye på tyngre rock men jeg blir jo litt eldre og merket at det går lenger og lengre mellom hver gang jeg settet på growling det stopper liksom opp med Opeth, Disturbed, Metallica, Guns n Roses ol..

Jeg testa jo ut midbass med jbl 2224 i kasse, det ble ingen suksess. Så er noe skeptisk. Skråtaket setter noen begrensninger jeg ikke kommer utenom. Men vi får se hva som skjer. Tannyo er faktisk i tankene. Om ikke så havner jeg enten på diy eller tilbake på Klipsch.

skorob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    2.027
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Håper på å finne noen som har feks Cornscala så jeg får lytta til de. Hadde Belle, men de likte jeg ikke.

Det er ikke mange som jeg kjenner som har DIY horn. Om noen leser dette. Har hornopppsett og vil ha besøk. Må kunne reises til med offentlig transport. Send meg en pip.
    Hva slags horn lyd er det du har likt? Altså, hornhøyttaler.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Belle kunne vært bygget om og IMO fungert meget bra.
    Hadde ikke krevd mer enn en Seos 24" på toppen og aktiv deling.

Hornløsningen i bunn krever en del EQ, det gjelder også nyere Klipsch. De er som berg og dalbane frekvensmessig passivt.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Titter nok etter en mk1 utgave.
    Av horn har jeg kun hørt klipsch, avantgarde duo og JBL Everest. K2 og LS serien.

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Hva likte du best av disse?

Mener du har hørt M2 også, som foreløpig er mulig å klone til vesentlig lavere pris en ferdig utgave.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kom meg aldri på M2 demoen desverre. Likte naturlig nok Everest best... De blir for dyre.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.228
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Ligger høytalere til deg på torget... jamo r909

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det hadde vert noe det.
    Hva erre som gjør to planker og 8 elementer så dyre? 130 i nypris hos naboen....

skorob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    2.027
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Eies jo av Klipsch ;)..

Dem skal visstnok spille helt hinsides bra.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Klipsch eier jamo... Det hadde jeg ikke fått med meg.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.032
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Tannoy er faktisk i tankene. Om ikke så havner jeg enten på diy eller tilbake på Klipsch.
    Faktisk tenkte jeg på tipse om noe så enkelt som DC10T da du bestemte deg for å selge VonS igjen, men siden du da virket bestemt på å gå DIY linja så jeg ingen grunn til å lage noe nummer ut av det.

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.246
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Eies jo av Klipsch ;)..

Dem skal visstnok spille helt hinsides bra.
    Men litt lukket i toppen? Eller så var det luftighet i toppen, men da tatt prisen i betraktning. Fra en test jeg har lest for lenge siden, når jeg selv var intresert i dem.

Sist redigert:

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.228
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Klipsch eier jamo ja.. og energy.. :)

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.246
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Klipsch eier jamo ja.. og energy.. :)
    Energy Veritas serien var ekte high-end, men når Klipsch ble nye eiere, så nedskalerte de serien til mid-fi. Mulig Klipsch eierene har high-end skrekk, eller rett og slett ikke klarer å produsere høyttalere med slike egenskaper?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Får en del spennende tilbud på annonsen min. Morsomt. Det er flere der jeg leser meg opp på.
    Har også fått tilbud på et par Triangle Magellan Chello av siste utgave. SW2

Kjenner at det rykker i kjøp nå knappen...

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.246
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Hva legger du i highend??
    Musikalsk gjennomsiktighet, der oppløsning og roen skaper den unike timingen som gir lytteren nærhet til opptaket. PRaT alene uten disse egenskapene forbinder jeg ikke med high-end, men hva som er mest musikalsk og engasjerende er heldigvis opp til oss selv:cool:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Klipsch fans er nok mere intr i å trampe takten enn mange andre... Trøbbelet kommer ivertfall for meg når man skal ha i pose og sekk.

Idag drar Von Schweikert til Trøndelag til en ny glad eier. Han har mye å glede seg til. Denne vokse personen spiller ikke heavy metal, som for meg er det eneste ankepunktet mot de.

Har også sendt marantzen og Crown til nye eiere.

Kobler opp mine ventehøyttalere i helgen, og ser om jeg får til å sette opp Jriver til 2.2
    Tar ned lerretet også tenket jeg og ser om jeg ikke får på plass den transparante duken Mulig den vil hjelpe på lyden.

Går også med tanker om to helt adskilte anlegg. Ett til tokanals musikk. Der jeg bruker Jriver Exasound et effekttrinn og subber og høyttalerene. Og en billig kinoamp. Som drar hele kinoen. Med effekttrinn. Har sett litt på JBL pro kino høyttalerene. De kan veggmontetes over 2 kanals høyttalerene slik at jeg da får i pose og sekk. Det eneste som må gjøres da er å flytte signalkabler til subb mellom film og musikk. Eller en switch Box.

Jeg kjenner en sterk sterk dragning mot Chelloene gitt.

Men er ikke helt bestemt. Mye avgjøres nok når jeg får koblet til de enklere Triangle vente høyttalerene. Får jeg da fot og roen, så blir det vanskelig å ikke gå for Chello.

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    noen ganger må man rett og slett velge en ting over en annen og bare kjøre løpet fullt ut. første pri er å finne ut eksakt hvilken båt man vil ha, for hvis man står med en båt på hver fot, så havner man fort i spagaten med et skrik. :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det hørtes vont ut. Haster meg ikke videre. Hsr noen flere ting som skal ha nye eiere.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Enten Antal eller altea... Den største. Klarer aldri å lære meg hvem som var hva:))

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hehe... Egentlig ikke. Har hørt på de i 6 min. Har ikke fått koblet de opp da Von Schweikert har stått her.

De har fått oppgradert delefilter vet jeg.

Skal få koblet de opp i løpet av helgen og plassert der jeg hadde Chello.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn