Har tittet innom tråden din i ny og ne og ser det har vært mye testing av utstyr, prøving og feiling. Uansett morro å se at du beholdt RF-7'ene så lenge, det var jo meg du kjøpte Klipsch-settet av og jeg må innrømme at iblant savner jeg det - spesielt på film. Veien videre for meg gikk gjennom noen større Tannoy Prestige høyttalere, de hadde dynamikken til Klipsch og var samtidig mer detaljert. Men etter en visitt hos en av forum-medlemmene med OB-bass og horn (hvor jeg egentlig bare skulle levere en forsterker til testing), var jeg solgt. Har fortsatt den veien siden og ser meg ikke tilbake.
Jeg er ikke i tvil om at dette er veien for deg også, med godt dimensjonert separat bassystem, horn, aktiv deling og DSP. Bassystemet har du jo allerede i boks, og et godt rom ser du også ut til å ha - disse to er nok det vanskeligste og dyreste å få på plass totalt sett. Så forutsetningene dine er gode, og med en god midbass, mellomtone og diskant samt en DSP-løsning så begynner det å smake fugl tenker jeg!
Mitt tips vil være å se på constant directivity horn og noen gode 12" eller 15" midbasselementer som du senere evt kan putte i midbasshorn, hvis du vil tenke litt langsiktig (som JoHoo også sa). Naturlyd har et par JBL 2451 ute på torget hvor du får med horn, dette er et meget godt utgangspunkt da 2451 er kanskje JBL's beste storformatdriver for constant direcitivity horn (sammen med 2450SL som er identisk foruten boltsirkelen til innfesting av horn). Aquapas membranene er JBL's beste foruten Beryllium, og dette kan du evt oppgradere til senere. Da trenger du et par eller aller helst to par midbasselementer og en kasse til disse. Mener å ha lest at thohaug har noen JBL 2220/E140 liggende, kanskje du hadde fått låne disse til testing til det evt dukker opp noen til salgs? Delt på rundt 1KHz så bør dette være en god start, og gir det mersmak så tror jeg LMC fortsatt har Seos 30 liggende til salgs for rundt 7k som du fint kan dele en oktav lenger ned. Med dette hornet så trenger du nok i så fall en diskant i toppen, og den rimelige BMS 4538 til under 1500kr for paret er perfekt til bruken. Rimelige horn får du på diysoundgroup.com, hvis ekte Autotech glassfiberhorn blir for dyrt.
Med Exasound E18 DAC'en og en HTPC etter hvert så har du DSP på plass, de rimelige Anaview AMS0100 modulene er geniale til horn og evt AMS1000 til bass.
Å drive med DIY og horn er bare morro, og 10 tommeltotter bør egentlig ikke være noen hindring. Bygging av kasser kan settes bort og er ikke nødvendigvis så dyrt, det gjør flere av DIY'erne her inne for best mulig finish - selv de med kun to tommeltotter og som feks snekrer testkasser selv.
PS: Jeg husker jo også da du fikk Klipsch i hus etter Triangle, hvor du endelig igjen begynte å høre på musikken du egentlig liker, og ikke bare pling plong HiFi-musikk som låter bra på slike høyttalere. Så hvorfor du ser på Triangle igjen er for meg et lite mysterium.