Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Generelt litt skeptisk til remasteringer, men siden jeg aldri har fått rotet meg til å kjøpe albumet på vinyl så tenker jeg at jeg gir det en sjanse. Dagens vinyl-utgave er fra 2017, så ikke sikkert den er noe bedre. Det var lite snakk om mainstreamalbum på vinyl på begynnelsen av 2000-tallet, så tror aldri Fallen ble utgitt på vinyl den gangen albumet kom. På min beskjedne platespiller er det nok trolig ikke avgjørende hørbare forskjeller.

    Du er jo litt glad i litt originale farger på platene, så finnes et alternativ som i USA ikke koster noe ekstra:

    Foreløpig ikke sett den versjonen andre steder
    Jo remaster kan resultere i ganskje mykje diverse kan man sei. En remaster som er fryktelig god og da remastra fra ei allerie god plater er 2022 remaster av Metallica-Metallica (Black Album) Den er sinnsyk god. Betre enn orginalen synes eg. Har begge på vinyl. Så vert spennende med den Fallen ja. Skal nok et eks hit også.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ny dag nye ting å ta tak i. Har våre oppe et par tima alt, fått montert en lampe på kjøkkenet. Det var svært velykka må eg sei. Den lyse godt og fint både inne og ute. Heng i vindauget slik at eg får lys på altanen.

    So no er alle lampane oppe foruten "skallelampen" den kjem nok ikkje opp før eg har fått plassert stuebordet litt meir permanent. Men det ser ut til at det bordet blir ståande på en av to måta og eg trur at eg kan få lampen over bordet uansett korleis det bordet vert ståande, Så kanskje det kjem opp i dag, Treng egentlig berre å få tak i lampett ledning og en kontakt.

    Kjennes ut som det vert en ok dag i dag, så tenkte å få gått nokre tura opp på loftet med nokre flire kasser og stasj som eg nok ikkje kjem til å bruke heilt endå. Skal også ringe til søppelplassen for å høre om dei har nåke som ligna på spnne store søppelposa som eg kan kaste restavfall i og dei kjkem å henta. Er et heilt slik garderobeskap og nokre hylle som eg har tatt vekk i utebuda. pluss en heil del meir. Buda er propp full av ting eg ikkje skal ha, så må få gjort nåke med det før eg bestille inn litt ved. Vil ha mulihheita til å fyre med med ved. Er nok ikkje økonomisk lurt, men synes det gir litt digg stemming i huset.

    Ellers so har eg starta med å titte på en platespelar igjen. En vintage en som eg tenkte å ha i ett av romma saman med Pioneer forsterkaren. Kjenne på savnet etter å spele lp ja. Er nokre som ligg ute som kan være aktuelle, venta på tilbakemelding på en som eg er litt meir intr i enn andre. Får no sjå om det verte kjøp...
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kjenne at no et det snart nok for i dag.

    Har holdt på med å bære cd platene mine opp på loftet. Der verte del ståande til eg finn egna lagring til dei. Den trappa opp er både smal og fryktelig grunn. Får berre testene innpå ikkje tåballen engong inn og kassene veg nok nok vertfall...

    Men greit å få kassene vekk.

    Skallelampen har også kome opp. Koffor den heite det, finne nok folk som kjem på besøk fort ut.... 😂
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Måtte ut å kjøpe nåke kabel og kontakte til skallelampen. Og jaggu fant eg ikkje en bordlampe i lignande stil som den som heng i kjøkkenvindauge. Og ei dritstili lyspære.. Kjem nokre bilde etterkvart.

    So har våre en produktiv dag. Nokre få kasse til som skal opp, so får det være greit.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Blir bra stua no. Får bruke helga på å spele musikk og faktisk bruke stua litt. Trur det her blir ei bra løsning.

    IMG_20231005_195558.jpg

    IMG_20231005_195959.jpg

    IMG_20231005_200024.jpg

    Det kvite racket skal vekk og so må eg stable litt på en anna måte i hylla. Bruke sofa til å skjule dei svarte boksane med siv spel og tjafs oppi.

    Klappe seg sjøl på ryggen no 👍
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    ser kjempe flott ut:)
    Jau godt fornøgd med korleis det er no. Så det får stå slik ei stond no. Har jo aldri fått gene for pynt og stasj. Og mangla en dame i livet for å kunne nice skikkelig opp, men trur det har vil fungere fint. No sakna eg ikkje dame i livet heller, er egentlig veldig godt å kunne gjere som eg vil når eg vil. Her vil fokuset alltid være å få få god lyd, masse musikk og kjentfolk på besøk.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Vart nokre tima med musikk i går og et par pils. Men oppe tidleg igjen idag og dagen blir nok kjemperolig for min del. Fant en kasse som eg ikkje hadde pakka ut. Den var full av gamle fotballsupporter trøyer, flagg og liknade. Den har sikkert ikkje våre pakka ut på over 20år. Lure litt på kva eg skal gjere med dei. Tenkte også å få sett litt på den hylla på stua. Det er sikkert fleire ting der eg kan sette inn på utebuda. få litt mindre ting i den rett og slett. og skjule alle dei svarte kassene med spel,kort og diverse oppi. Skal nok finne på litt idag også. Sitte litt på finn og titte på spesielt forsterkar. Gneg klitt i haudet mitt om en en liten surround inne på musikkrommet. Men om det då skal være tv på stua, så må eg til med enda en tv eller en PJ og lerret. En TV boks til g då balla det fort på seg med peng.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Då har eg prøvd årets første kontrollerte innadørs brann..
    IMG_20231006_090037.jpg


    Kan melde om ikkje nåke røyk eller lukt i rommet. Så då tenke eg at den er tett og klar til brul.. Fyra opp med bittelitt ved no for å teste litt meir.. Skal bli kos med den der når det blir skikkelig kaldt ute.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.204
    Antall liker
    37.438
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Oppvokst med kulde på vinteren jeg også så vet godt hvordan det er. For min del så går vinter og kulde psykisk innpå meg - klarer ikke å forstå hvordan kan trives når kulden blir kaldere enn +10 grader, da har jeg aller mest lyst til å bare sitte inne. Men for min del så blir jeg både deppet og får vondt i kroppen på vinteren.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Oppvokst med kulde på vinteren jeg også så vet godt hvordan det er. For min del så går vinter og kulde psykisk innpå meg - klarer ikke å forstå hvordan kan trives når kulden blir kaldere enn +10 grader, da har jeg aller mest lyst til å bare sitte inne. Men for min del så blir jeg både deppet og får vondt i kroppen på vinteren.
    Då er eg nok heilt motsett av deg. Eg elska vinteren. Høre knasking i snøven når man går, helst under -10 og en snøballkrig blir aldri feil
    82969152.jpg


    Eg klare ikkje sommar og over 30 grader. Faktisk så er 25 for meg meir enn nok.

    Har bestillt inn ved no, blir aldri lønnsomt med tanke på kroner, men det er litt digg og kos. Kosta en fest for 1000L så det har eg råd til å kaste vekk
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Nå trur eg du skryte litt vel mykje. ;) Eg bur på Nordfjordeid som ikkje er så langt unna og her var det på det kaldaste sist vinter 13 minus nokre dagar i desember.🥶
    He kanskje endra seg sida sist eg budde her. Men kaldt er det og fuktig
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Nå trur eg du skryte litt vel mykje. ;) Eg bur på Nordfjordeid som ikkje er så langt unna og her var det på det kaldaste sist vinter 13 minus nokre dagar i desember.🥶
    Ser på historikk at desember 2022 så var det ei heil veke med - 18 til - 21 på Hovden. Så joda det blir ned mot -20 framleis.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Faen, fyrte opp med et par vedkubba no og røyken velta inn i rommet. Kjem ut både framme og bak på ovnen.

    Så då blir det enkelt og greit elektrisk fyring i vinter. Får finne nåken til å sjå på den og evnt bytte til neste år.

    Faen det var skikkelig kjedelig.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    En tube ovnkitt ?
    Mulig, akkurat no er eg sur og såpass irritert at det blir ikkje gjort nåke i dag. Virka nesten som om pipa er rett. Å brenne ei avis gikk fint. Men når eg fyrte opp med ved, så fatna det ganske fort og plutselig så kom all røyken inn i stua. Virka som om det er tett.. Hadde feiar her for ca 3 veker sida. Alt såg da bra ut.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.281
    Antall liker
    4.806
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Du må fyre endel med avis eller lignende for å få ut kaldluft puten så går det nok fint skal du se
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det eneste jeg kan regulere på den her er "lita grind" på fronten og så på sjølve røret som går fra Jøtulen inn i pipa.
    IMG_20231006_172920.jpg

    Den har våre lukka under forsøket idag...
     

    møring

    Medlem
    Ble medlem
    23.07.2021
    Innlegg
    48
    Antall liker
    32
    Sted
    møre
    Ikkje heilt uvanligt att kan bygge seg opp mykje sot i det røret frå ovn og inn i pipa,tatt av den feie luka på bildet og sett tilstanden ?.
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    438
    Antall liker
    531
    Sted
    Brøttum
    Har samme ovnen i kjellern hos meg og den har jeg fyra noe så inni granskauen med om vinteren, men du må passe på at du ikke har noe vifte som drar luft UT av huset samtidig som du fyrer opp, da kan du få røykteppe inne (og ja, jeg har testet dette også). Skal man lage mat for eksempel samtidig som man fyrer opp i en ovn så ikke sett vifta på kjøkkenet på maks, da vil du fylle rommet med røyk. Har du noe form for ventilasjon eller vifter på bad osv, så må man passe på å lukke dører.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har samme ovnen i kjellern hos meg og den har jeg fyra noe så inni granskauen med om vinteren, men du må passe på at du ikke har noe vifte som drar luft UT av huset samtidig som du fyrer opp, da kan du få røykteppe inne (og ja, jeg har testet dette også). Skal man lage mat for eksempel samtidig som man fyrer opp i en ovn så ikke sett vifta på kjøkkenet på maks, da vil du fylle rommet med røyk. Har du noe form for ventilasjon eller vifter på bad osv, så må man passe på å lukke dører.
    Har balansert luft her. Avtrekk ved vinduet.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ikkje heilt uvanligt att kan bygge seg opp mykje sot i det røret frå ovn og inn i pipa,tatt av den feie luka på bildet og sett tilstanden ?.
    Tok av rørene no. Er såvidt det er sot på dei. Inne i feieluka er det tomt. Støvsuge etter feiar var her.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har samme ovnen i kjellern hos meg og den har jeg fyra noe så inni granskauen med om vinteren, men du må passe på at du ikke har noe vifte som drar luft UT av huset samtidig som du fyrer opp, da kan du få røykteppe inne (og ja, jeg har testet dette også). Skal man lage mat for eksempel samtidig som man fyrer opp i en ovn så ikke sett vifta på kjøkkenet på maks, da vil du fylle rommet med røyk. Har du noe form for ventilasjon eller vifter på bad osv, så må man passe på å lukke dører.
    Ser nå at det også er avtrekk rett over Jøtulen. Kanskje stenge den da... Og den andre ved vinduet.

    IMG_20231006_175458.jpg

    IMG_20231006_175508.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Dei i taket bles luft inn i rommet.

    Prøver å fyre igjen med altan døra åpen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn