Retep`s musikk og filmrom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    CIMG1820.jpg

Sideveggene bak: der er det brukt diffusjon med rør delt i tre. De smp er 20cm rør og den store er 30cm rør. Det røret er fyllt med glava .

CIMG1817.jpg

Taket: Der har jeg samla 9stk 60x60cm plater og hengt de opp slik at de lager en bue. Auralex platene demper greit ned til 300hz, men de diffuserer også en del. Derfor tenkte jeg på at en bue, kunne kanskje gjøre noe positivt. Buen er da 180cm bred og på platen i midten, som også er litt bua, er det 26cm med luft mellom tak og plate.

De 6 andre platene er målt og plassert for å ta ned flutterekko i rommet.

Sist redigert:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    CIMG1813.jpg

CIMG1821.jpg

Så da sitter jeg her da, koser meg med musikk og den beste lyden jeg har hatt noen gang. Det er betydelige forskjeller siden sist, men kanskje ikke natt og dag forskjeller. Men spes på godt innspillte ting så kommer det meste mye bedre frem. Rommet er fortsatt ikke overdempet, men man hører det godt når man står under buen som går fra side til side.

Subbene mine ble plassert på toppen av racket! Der er visst plassen for dem tydeligvis. Jobba en dag med plassering av de. Og måtte bare prøve. Dere skulle sett haka mi når jeg satt meg ned i sofaen for å lytte. Så på med REW og joda der satt det.

Sist redigert:

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.882
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg klarer ikke å se vedleggene dine, noe du har glemt å gjøre?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Fean innimellom så går det slik. Skal legge de ut igjen. Se tilbake om 10min....

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Noen som ser bilder her på de siste innleggene? Fungerer her nå i vertfall..

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Noen så husker fra da vi var to Tor og jeg soillte en låt fra Extreme, der jeg i sweetspot bare måtte le av hva som skjedde med den ungen som kom. Jeg ble helt vill for dette hadde jeg aldri hørt før. Vel nå har jeg det. Det fungerer nesten like godt her også nå. Viser det at kontroll på rommet er viktig.

Sitter og lytter til musikk nå og justerer det siste med øret uten å måle.

Nei dette er artig!

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.151
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Tenker litt på kona di, og er på hennes vegne glad for at du har eget rom! ;D ;D ;D

• Liker
    Reaksjoner: KnA

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.134
    Torget vurderinger
    2
    Du har virkelig lagt ned en stor innsats med rommet ditt nå ja Retep :)
    Det har blitt veldig bra på alle måter ser det ut til - kos deg med musikk nå , det har du fortjent :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jepp. Dama er glad for at jeg har eget rom. Hun har levd med meg og hifi i stua i 7-8år eller hva det er. Har kommet litt ut av tellinga.. Hun synes det ser ok ut og hun bruker anlegget om hun skal kose seg med musikk. Film får hun ikke til å spille av helt enda. Film ja, jeg må vel kjøre en ny kalibrering før jeg setter på en film ikveld...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har gjort en såpass grundig og god jobb her nå at jeg kommer ikke til å endre på noe spes mye. Skulle bare ha fått subbene ned på gulvet en eller annen plass. Er litt spent på hvordan det vil bli å se film med, med lerretet ca 20cm ifra elementene på subbene....

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.866
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Muligheter for litt uklart bilde, men tror vi sitter i hver vår lille lykkerus akuratt nå.
    Dæven hvor moro det er når ting begynner å falle på plass.
    nå ønsker jeg meg flere subber

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Gratulerer med ferdig rom Retep! "Bra jobba" blir litt fattig dessverre.

Litt moro å se tilbake på debattene om skråtak før du begynte å bygge rommet. :)

8

8x12_TOM

Gjest
    Lykkerus er ikke og forakte, og vi kan vel bekrefte at det ikke er placebo, siden målingene viser klare forbedringer;)

Føler meg egentlig litt glad jeg også:)

Sist redigert:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Og den siste jobben jeg fiksa idag, da glemte jeg å lagre målingene, så det ser enda bedre ut. Impulsen en nede på mellom -25 til-30 db etter ca 3ms. Gulvrefleksjonen ligger på -22db.

Har lytta litt idag og har økt bassen med ca 7db fra ca150hz og ned. til 40hz, hvor den flater ut. Fikk da en liten stående bølge ved 18hz, men den driter jeg i for å si det slik......

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Gratulerer med ferdig rom Retep! "Bra jobba" blir litt fattig dessverre.

Litt moro å se tilbake på debattene om skråtak før du begynte å bygge rommet. :)

Jeg er rimelig trygg på at skråtaket er positivt. Tror nok de er heldige i bassen, men kan skape litt utfordringer i øvre bass/nedre mellomtone område da det reflekterer lyden på en annen måte enn en flat vegg. Men med riktig plassering av tiltak og plassering av HT og sweetspot så blir det bra. Jeg er i vertfall kjempefornøyd med hvorden dette er, Og har vert det i lang tid. Setter vel snart pers på hifi komponentens levetid her hos meg også nå, tar det som et godt tegn.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Om du skulle ha lysst en tur AtleT, eller noen andre som kunne tenke seg å hørt hvordan musikk høres ut her så tar dere kontakt. Er fortiden mye hjemme.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Skal ta noen målinger til for å dokumentere hvordan dette ble til slutt siden jeg glemte å lagre fra den siste dagen med arbeid. Kommer til å angre om jeg ikke gjør det.

Så kan jeg også legge ut forskjellene på hvordan det var i dette rommet for 1 år siden mot slik det er nå....

Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.866
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Nei skrek å gru, ikke gjør det Peter:)
    Kan hende noen blir misunnelig på deg, og at folk får øynene opp for akustikk.
    Har kjøpt en pk med Rocwool harde plater idag.
    Lik de Vidar kjøpte, må prøve å få vekk de siste på IR.

Steinar.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.882
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hva med å sammenlikne med det lille rommet i første etage ;)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    vise steinar.jpg

sånn da er jeg ferdig med målinger faktisk

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Om du skulle ha lysst en tur AtleT, eller noen andre som kunne tenke seg å hørt hvordan musikk høres ut her så tar dere kontakt. Er fortiden mye hjemme.
    Takk for det! Skedsmo er mildt talt sentralt i min hverdag så det bør vi kunne få til. :)
    Sender deg PM når det åpner seg mulighet.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hva med å sammenlikne med det lille rommet i første etage ;)
    Skal se om jeg finner de målingene, da var det ikke jeg som hadde tatt de, og jeg tror bare at det var snakk om å vise frekvensgrafen. Skal lete litt etter de.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Takk for det! Skedsmo er mildt talt sentralt i min hverdag så det bør vi kunne få til. :)
    Sender deg PM når det åpner seg mulighet.
    Nå har jeg flytta fra Skedsmo, Ullensaker er det jeg holder til nå.... Kan enda til koble inn dvd spilleren min om du har med cdplater. Kjører fra Squeezebox her til daglig.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Faen... Drømte om en ny mulighet/annen måte å sette opp anlegget på. Så da er vi igang igjen. Flytter dog ikke noe fysisk denne gangen, hverken HT, subber, sweetspot eller akustikktiltak. Og har hele dagen/kvelden til å kose meg.

Sitter og lurer litt på om jeg burde gå for en eller annen type RCA switch. to inn og en ut. Slik at mellom film og musikk så bytter jeg bare posisjonen på en bryter istadenfor det jeg gjør nå, kobler inn og ut rca kabler inn til subben. Regner med det etterhvert vil gå utover rca kablene eller rca bøssingene ( er det det det heter selve kontakten ) før eller siden.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Funka dårlig gitt... Subbene mine spiller ikke bra over 50hz. så da blir det å koble de slik jeg har gjort. Og HT i fullrange. Ferdig med det.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.882
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Du skulle hatt en løsning som jeg har, digitalt fra squeezeBox når jeg spiller musikk og analogt fra subutgang på receiveren når jeg ser TV og film. Prøvde en RCA switch fra Claes Ohlson i en annen sammenheng, men det ga en del støy når jeg byttet mellom inngangene. Kanskje det er noen som har en god switch å anbefale?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jo skulle hatt det. Men nå er det jo ikke snakk om å bytte kabler på baksiden av subben mer en kanskje 30ganger i året. Dvs 60bytter. Og de kablene jeg bruker koster ikke mange pengene. Kunne tenkt meg å prøvd en slik swich, men lager den støy så er det ikke noe prob. Kanskje jeg styrer unna de billigste.

Jeg bruker også reciveren til musikk når jeg ikke sitter i sweetspot, for å "spare" på rørene. Tenkte å prøve reserverørene i effekten idag sammen med reciver for å høre og jeg hører stor forskjell. Gjør jeg ikke det så går jeg nok til innkjøp av et par billige rør Type Mullard/Golden Dragon som jeg bruker i effekten, så kan jeg bruke go røra i forforsterkeren. Der hører jeg i vertfall god forskjell på hvilke rør som sitter i.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Akkurat nå så går sentrifuga på full guffe, den har en frekvens på 52hz ( oppe på rommet ) som den største toppen om noen skulle lure på det..... ;D

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.882
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo bare å prøve en fra Clasern, hvis den smeller er det bare å levere den tilbake. Jeg vet ikke hvordan Golden Dragon er nå om dagen, men de jeg prøvde for en del år siden hadde veldig mye mikrofoni, Mullard var mye bedre på alle måter.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Viss den smeller så må jeg jo levere hele anlegget til Claes.... Mullard er vel kanskje et sikrere valg.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Finner ikke målingene fra det gamle rommet nede i 1. etg. Men her er i vertfall en sammenligning mellom da jeg fikk på plass Chello og fikk laga til rommet.

frekvens.jpg

Frekvensgangen uten glatting. Grønn er fra da rommet var ferdig første gangen. Rød er fra slik rommet ser ut idag.

vannfall.jpg

Vannfall.

Og det som viser best på målingene og som høres best med at lydbildet har blitt større og slipper enda mer høyttalerene. Og men ser bedre inn i rommet/opptaksrommet Impulse målingen.....

impulse.jpg

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jaja, satt på Metallica sin nye bluray og det funka dårlig gitt. Lyden er god men det er vanskelig å se ting tydelig når lerretet beveger seg pga plasseringen til subbene. 12cm fra lerretet.... Så da jakter jeg ny ny plass for subbene. Kan ikke stå der desverre. :mad:

Men jeg har fått de godt til på gluvet før, men har desverre ikke tatt vare på målene der de sto og det er også vanskelig å se på bildene jeg har nøyaktig hvor de sto, men regner med jeg finner det ut med litt flytting og tid. Vi prøver oss frem i vertfall og ser hvor de ender....

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.882
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Alternativt bytte lerret til et som er lydtransparent;)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jo, men det koster mange kroner. Ha subbene på gølvet er gratis... Er snart i mål tenker jeg. Får de til rimelig raskt nå, da jeg kjenner både rommet og subbene veldig godt nå. Prøver ut noen ulike kalibreringer med DSpeakeren min for å se om den ene metoden er bedre enn den andre...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Sitter nede å hører på hvor glassene på kjøkkenet vibrerer under korreksjonsdelen her... ;D Er det slik det er for dama når jeg drar på altså...:rolleyes:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Joda, etter litt frem og tilbake med subber så fant jeg da en plass som fungerer. Slik at jeg kan unngå at lerretet flytter på seg under avspilling av film...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    vannfall sub på gulvet.jpg

Sånn ble det tilslutt. Nå pakker jeg bort REW og måleverktøy. :rolleyes:

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.882
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det høres ut som en god ide:) Nå kan du bare nyte musikk i lange drag og gjennopdage gamle skatter fra musikksamlingen din!

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Dunder løs her nå med Stage Dolls! Har ikke hørt på den cd-en på veeeeeldig lenge. Og den gir faktisk fot. Tror det blir mye musikk utover ettermiddagen og kvelden idag. Har huset for meg selv til litt utpå kvelden. Dette ser jeg frem til.

Så får jeg prøve å skjule kablene litt bedre senere.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn