Retep`s musikk og filmrom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da har dagen kommet der vi selger hele sulamitten. Jeg har bestemt meg for å satse mer på kinodelen av denne hobbyen vår. Har lagt ut 2 kanals delen til en latterlig lav pris, da det ligger et høyttalersett på brukten jeg kunne tenke meg å starte med. Blir trist å skilles fra både Unison og Chelloene, men det skal bli morro å starte med kino! Ser mer og mer film så da er veien videre satt. Har aldri hatt et komplett og godt kino oppsett, men har vert på noen demoer og det gjør virkelig noe med opplevelsen av filmen.

Kommer nok til å miste en hel del kvalitet med det jeg gjør nå, så jeg håper bare på at jeg ikke angrer meg for mye. For angre det kommer jeg til å gjøre. Men opplevelsen av film vil nok stige noen hakk. Så får vi se hvordan dette går...

52.000kr er det jeg ber om for Unison og Chello, eller 55.000kr inkl de 2 svs subbene mine. Det er da latterlig mye lyd for prisen. Gjelder bare sålenge kinosett "mitt" er tilgjengelig på bruktbørsene.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.882
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Da er du igang igjen:) Jeg tror du kan få kjøpt BEF sitt anlegg for ca 300.000, så blir du ferdig en gang for alle;) Nei da, dette blir nok bra etterhvert, det er vel helt klart at mye av hobby'n for deg er testing og utskifting. Vi må få oss en tur til tralltrall så får du/vi hørt noe annet enn hva vi er vant med.
    Lykke til med salget:)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Gud bedre...:rolleyes: Jaja. ;)

swap king.png

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Liker å prøve ut ting, men er sinnsykt fornøyd med oppsettet. Problemet er at jeg nå har blitt bitt av kino delen av denne hobbyen vår. Og skal jeg kjøre med fullt Magellan system så må jeg selge dama eller huset... ;D Har lysst til å beholde begge de to.

Så her prøver vi oss på noe litt ukjent. Har kino her og jeg bruker den (lille kinoen) mer enn jeg hører på musikk faktisk. Så why not... Går det adundas så vet jeg hva jeg gåt tilbake til for å si det slik.

Tur til tralltral må vi få til. Er stort sett klar nå når jeg klarer å gå igjen. Så det er bare å si ifra.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Du burde hengslet taket da du bygde loftet, Retep.... mye enklere å sjaue inn/ut :cool: Men det blir nok bra uansett! Film er god tidtrøyte. Overtok selv akkurat nå rundt 1.000 kvalitetsfilmer/konserter (orig. DVD) fra en kompis som etter hvert er mer i utlandet enn hjemme.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Du burde hengslet taket da du bygde loftet, Retep.... mye enklere å sjaue inn/ut :cool: Men det blir nok bra uansett! Film er god tidtrøyte. Overtok selv akkurat nå rundt 1.000 kvalitetsfilmer/konserter (orig. DVD) fra en kompis som etter hvert er mer i utlandet enn hjemme.
    Hehe.. tenke ikke så langt. Men vurderte å bygge subber inn i kneveggene, men da satt interiørsjefen foten ned.

Vi får se hvordan det går, får jeg ikke solgt så er det helt greit det også. Får bare rake sammen noen store lapper etterhvert... Forresten, du burde tatt en tur opp igjen. Lenge siden du var her sist. Husker du likte lyden av Triangle og den gang Pathos TT...

Er mye det samme, bare enda mer av alt.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Ja, Pathos er litt kult.. Kommer plutselig innom, gjelder bare å finne timingen MELLOM full ned- og opprigg!

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Ja det er jo sannelig en vri. Når det kommer til Kino oppsett så er det jo mer membran jo bedre ;) Om man skal ha en veldig engasjerende kino krever det ekstremt dynamiske høyttalere. Spent på å se hva du koker sammen for noe :D

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Oooiisan!

Finnes det ikke en mulighet for å bygge ut til kino med grunnlag i det oppsettet du har, så kan du få i pose og smekk?
    Subplanene dine er jo en god start.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jo, finnes muligheter. Men den veien blir sinnsykt lang for å si det slik det er. Og skal jeg kjøre med Magellan serien rund det hele så blir det relativt dyrt.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.882
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hva med å gå aktivt? Jeg har lest på skrytelista til Dynaudio at AIR20 ble brukt til miksing av bla Avatar. 7.1 med AIR20 sprenger nok budsjettet ditt med god margin, men de har mindre modeller som skal låte bra.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.295
    Torget vurderinger
    96
    Da har dagen kommet der vi selger hele sulamitten. Jeg har bestemt meg for å satse mer på kinodelen av denne hobbyen vår. Har lagt ut 2 kanals delen til en latterlig lav pris, da det ligger et høyttalersett på brukten jeg kunne tenke meg å starte med. Blir trist å skilles fra både Unison og Chelloene, men det skal bli morro å starte med kino! Ser mer og mer film så da er veien videre satt. Har aldri hatt et komplett og godt kino oppsett, men har vert på noen demoer og det gjør virkelig noe med opplevelsen av filmen.

Kommer nok til å miste en hel del kvalitet med det jeg gjør nå, så jeg håper bare på at jeg ikke angrer meg for mye. For angre det kommer jeg til å gjøre. Men opplevelsen av film vil nok stige noen hakk. Så får vi se hvordan dette går...

52.000kr er det jeg ber om for Unison og Chello, eller 55.000kr inkl de 2 svs subbene mine. Det er da latterlig mye lyd for prisen. Gjelder bare sålenge kinosett "mitt" er tilgjengelig på bruktbørsene.
    Jeg forstår ikke hvorfor du må selge bra 2 kanalsutstyr pga. hjemmekino. Alle 2 kanalsoppsett kan lett bygges ut til 5 eller 7 kanaler. En god surroundpre/prosessor og matcende senter og surround høyttalere er alt som trengs. Dette har jeg gjort siden 1998.

Men lykke til med salg. Og i beste hensikt; jeg tror det blir veldig vanskelig, nesten umulig, å selge samlet. Hvor mange er det som ser etter høyttalere i den klassen som ikke har forsterkeri fra før? Tror du hadde fått mange flere interesserte ved separat salg av forsterkeri og høyttalere.

Sist redigert:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har ikke hastverk, og dette låter såpass bra at om jeg ikke får solgt så er det ikke noe tap å sitte igjen med det. Men da ønsker jeg å sitte med hele pakken, da komponentene her ikke er direkte lette å finne på brukten. Og nye har jeg ikke råd å kjøpe.

Å bygge opp kinoen rundt Chelloene er også en mulighet, men det koster helv... mye penger, som jeg ikke har. Og den største grunnen for salg er at skal jeg ha kino så ønsker jeg høyttalere med mye større membran areal, slik som Sluket er inne på.

Men hærlighet, om dette står her når sommeren er ferdig så gjør det absolutt ingen ting. ;) Da finner jeg bare på noe annet. Har en backup løsning klar også...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Noen som ser hva som mangler her....?

CIMG1832.jpg

CIMG1831.jpg

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ikke med for varm vann, men fant en slik usynlighets vask som gjør at alt bare forsvinner. Nå finner jeg det ikke igjen. Problemet er bare det at det ikke fungerte på lyden....

Oversikt.jpg

Før vask.....

CIMG1832.jpg

Etter vask....

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Vel igår kveld kom det inn 4 store kasser og 4 litt mindre kasser. Husker at jeg har sett Klipsch RF7 tidligere, men at de skulle være såpass store husker jeg ikke gitt.

Vi koblet opp dette relativt midlertidig. Dvs satt subbene der de SVS-ene sto og RF 7 der jeg hadde Chelloene. Endra ikke noe på innstillingene på verken reciver eller DSpeaker. De er da innstillt/tunet til et annet surround/hifi sett.

Satt oss ned å hørte litt på musikk, og såg et par kilpp fra Transformers. Og jaggu er det ikke potensiale i dette settet.

Nå starter den morsome jobben med plassering av alle høyttalerene, tuningen, romkorrigeringen osv. Men jeg gikk faktisk trua på at dette kan bli virkelig bra. Det låt slett ikke ille med den lille Pioneeren (lx50), men det kommer nok til å bli enda bedre. Så dette blir spennende...

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.866
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Bilde da Peter?
    Liker å se dette før vask, etter vask blir jo ikke bra:)

Steinar.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    SKal knipse noen nå før jeg går i gang med å dra de frem og tilbake.....

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Bilder....

CIMG1834.jpg

Klipsch RF 7 og litt av RSW 15

CIMG1836.jpg

Klipsch RSW 15-
    En 15" slave på fremsiden

CIMG1837.jpg

...og en aktiv 15" på baksiden.

CIMG1835.jpg

Nærbilde av slaven, deilig farge...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    CIMG1839.jpg

Klipsch RB 75 som skal henge på bakveggen.

CIMG1840.jpg

Klipsch RS7 med klær på.

CIMG1841.jpg

og her er den kledd av.....

CIMG1838.jpg

Alt er bare satt opp meget midlertidig og bildene er av rævva kvalitet med motlys og alt. Tar nok noen bedre når ting er satt mer permanent på plass...

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Ikke rart du sto tidlig opp (hvis du da ikke har døgna. ...). Blir nok en lang dags ferd mot natt. :)

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.553
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Blir spennende å lese hvilke erfaringer du gjør deg i denne prosessen - spesielt med musikk i to-kanaler :)

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.866
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tror foten kommer til å gå hos Peter nå.
    Han er glad i tung musikk.

Steinar.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Både foten, kroppen og spes hode går i takt med musikken. Synes det etter ca 2timer med jobbing av plassering så sitter musikkdelen veldig greit. Det er i vertfall mye potensiale i de høyttalerene. Er ikke like fornøyd med filmdelen, det trøkker veldig mye mer på musikk enn på film. Nå kjører jeg fortsatt bare med reciver. Men skal ha inn et trekanals trinn. evnt er to kanals trinn.

Fikk det dessuten til å klippe igår under den heftig Transformers sekvens på relativt høyt volum. Fikk en type digital støy, sånn ala gammel moden som ringer opp internettlinja, men bare hakkete. fikk det i venstre sorround back og sourround høyttaler. Ble borte når jeg skrudde ned lyden noen hakk. Har fått det med triangle høyttalerene også, på samme side under samme film. Jeg bruker PS3 som kilde ved bluray spilling. Kan det være den som tuller kanskje?

Jeg håper det løser seg med en effektforsterker, da lyden i denne reciveren er noe som kler meg godt.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Gøy med klipsch! hatt dette selv og var meget fornøyd med det. Men det ble en annen verden av dynamikk når jeg fikk inn det jeg har nå. På film så er klipsch noe av det aller beste jeg kan tenke meg, så at det ikke trøkker der høres jo egentlig ganske rart ut.

til klippproblemet ditt:

Du kan jo evnt låne en effektforsterker av meg for å teste om det er det som er problemet. Mine er jo veldig transparente.
    Jeg har et skikkelig merkelig problem selv jeg ikke har klart å løse. Men det ligner ikke på dette problemet.. er enten at det ikke får nok effekt som du sier, ellers kan det jo også være signalklipp, selvom jeg ror dette er lite trolig. for å sjekke om det ikke er ps3 som lager trøbbelet kan du jo eventuelt prøve å skru vekk bitstream på den og heller sette ps3 til å dekode lyden for å teste om det ikke skjer noe i prosesseringen der.

Sist redigert:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da har jeg koblet opp REW og her er de aller første målingene... RF7 er plassert på samme punkt som Chelloene. Subbene er plassert på samme linje som SVS subbene, men de er dratt noe nærmere frontvegg. Klipsch står uten noen toe in.

utgangspunkt subber + fronter.jpg

Subber og fronter. Med reciver i direkt mode uten EQ/romkorrigeringen. MCACC på bypass.

utgangspunkt meg og uten eq ppå reviver.jpg

Subber og fronter med og uten MCACC og med reciver i direct.
    Mørkeblå er med MCACC og lyseblå er uten MCACC

vannfall utgangspunkt uten eq på reciver.jpg

vannfall utgangspunkt med eq på reciver.jpg

Vannfallene

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Utgangspunktet er REW på 75db og både frekvensgangen og vannfall er uten glatting.

Ser faktisk ikke så aller verst ut, og her er det potensiale. Det er helt sikkert!

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Og ETC

etc utgangspunkt begge ht og subber.jpg

Mørkeblå med MCACC
    Lyseblå uten MCACC

Begge høyttalere og begge subber.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Absolutt brukanes dette her! Ihvertfall mtp at du ikke har startet ordentlig på justering engang. Er veldig spent på å se resultatet av dette!

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har jobba litt mer nå med plassering og dette begynner å lukte føggel... Litt usikker på om jeg skal kjøre med frontene i Large eller small. Har delingen på 80hz nå.

frekkvensgang ferdig sålangt.jpg

impulse feridig sålangt.jpg

vannfall ferig sålangt.jpg

decay ferdig sålangt.jpg

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    De grafene er med frontene i small, MCACC off, og med DSPeaker sin romkorreksjon.

Glemte å måle med frontene i Large, men her er en måling som viser hva som skjer med de ulike mulighetene jeg har med integrering av sub og fronter med reciver. Dette er med den siste kalibreringen på reciver, men før jeg starta med finjusteringen.

ny kalibrering med ulke subformer.jpg

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Ville ikke kjørt de som fullrange.. De kommer til å slite veldig. Hadde jeg hatt mulighet i mitt rom så ville jeg ikke kjørt miles under 30 engang. Er bare ikke nok membranareal for å klare det med lite forvrengning. 80 er nok fint, men mulig du klarer 60, men det er jo bare å teste, men ved litt volum på lfe kanalen under film så kommer de klipscha til å svette voldsomt.. Det gjør ihvertfall Miles på filmer som Tron.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.882
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Ikke mange høyttalere som ikke sliter med Tron, masse som skjer langt under 20Hz. Jeg måtte sette på et HP filter 48dB/okt 15Hz på suben for at den ikke skulle gå helt av skaftet:)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    De subbene ruller veldig hurtig av rett før 20hz i denne plasseringen. Er det noen som har prøvd subber med slave før? Reagerer på at slaven på de subbene er plassert på baksiden, ville det ikke vert bedre å ha hatt de fremover, altså mot meg?

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.553
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ville ikke kjørt de som fullrange.. De kommer til å slite veldig. Hadde jeg hatt mulighet i mitt rom så ville jeg ikke kjørt miles under 30 engang. Er bare ikke nok membranareal for å klare det med lite forvrengning. 80 er nok fint, men mulig du klarer 60, men det er jo bare å teste, men ved litt volum på lfe kanalen under film så kommer de klipscha til å svette voldsomt.. Det gjør ihvertfall Miles på filmer som Tron.
    Snakker du om kun ved film, eller også ved avspilling av musikk i to-kanaler nå? Altså med delingen.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Snakker du om kun ved film, eller også ved avspilling av musikk i to-kanaler nå? Altså med delingen.
    Jeg snakker om kun ved film. Ved musikk har er det ikke noe problemer i det hele tatt, med mindre man skal spiller over 115db på kontrabass toner. Har selv lagt inn et LP filter ved 20hz som gjør at ikke ting skal gå rett vest på visse filmer. er jeg på gode 90-100db og det skjer noe spenstig under 20hz så blir det mye vandring.. En god sang å teste med er å dra opp til bra volum (100db+) på bass i love you fra bassotronic, du finner fort ut at høyttalerne sliter med å gjengi de frekvensene der uten å gå amok.

Tingen er jo at man kan jo ikke overstige xmax uten å få mye forvrengning, og det krever ganske mye membran når man beveger seg under 30hz.
    Kommer jo selvsagt an på tuning av kasser også, og miles er jo tunet til 43hz om jeg ikke husker feil.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn