Retep`s musikk og filmrom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    GD ny plassering vs gammel plassering.

gd ny vs gammel subbplassering.jpg

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Og slik ser det ut. Gammel plassering vs ny plassering.

CIMG2180.jpg

CIMG2201.jpg

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har da kjørt en ny runde med MCACC og kommet frem til 3 ulike kurver som hørest bra ut....

her med 1/3 glatting opp til 500hz

etter mcacc ny subbplassering.jpg

uten glatting

frekvens uten glatting 3 favoritter.jpg

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    vannfallene

wannfall etter mcacc 1.jpg

wannfall etter mcacc 2.jpg

wannfall etter mcacc 3.jpg

Det skjer en del der under 100hz legg spes merke til den sående bølgen på 50hz og frekvansgangen rundt 70hz

Har målt alle 3 favorittene 5ganger hver. Og ulikhetene er stabile.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Vel. Har spillt musikk noen timer nå og joda, dette kommer til p bli bra. Har fått tilbake mye at det store lydbildet, både i høyde og bredde, som jeg hadde før med Triangle og Unison, samtidig som at det er mye mer smekk i lyden. Satt faktisk å hørte hele Amused to death plata og hurma for meg selv. Er mye som nå står lengre frem i lydbildet og som er tydeligere enn før. Det er virkelig mye som skjer bak meg og rett ut til sidene.

Bassen er kontant, dyp og stram. mellombassen sitter også fint og jeg hører godt anslagene på gitarstrenger der dette er fanget opp av mikrofoner. mellomtonen er jeg ikke helt sikker på om jeg liker, for meg så virker det som om at det manger litt nivå noen få db. merker det spes på damestemmer. Jeg har tidligere hatt mye rettere kurve fra 500hz og ned. så det kab være at det er det som utgjør forskjellen. synes også det mangler litt sprut på blåseinstrumenter. Akkurat som om at han som spiller er iferd med å gå tom for luft... Er ikke så tydelig, men merker det på noen låter.

Dette er en kort gjemmomgang på hifi musikk og gjenerell pling plong.

Så setter vi på Rage Against the machine, TNT, Extreeme, satyricom, Metallica SOAD, Linkin`Park, Gary Moore osv. Her er lyden jeg er ute etter. Spiller rett og slett slik at jeg ikke klarer å sitte iro, hodet går i takt med musikken, og jaggu gjør ikke både fot og hander det også. Rammstein trøkker som aldri før, og jeg må faktisk inn på reciver å skru ned nivået på subben, da det til tider er litt formye.

Noe annet som jeg legger merke til er at lyden kommer fra fremsiden av hlyttaleren, ikke elementene, men 30-40cm fremfor høyttalerene. Jeg er vant til at musikken slipper høyttalerene og at det ikke høres ut som om at lyden kommer fra de, men på slike innsillinger er det ofte en gitar eller et piano som ligger og spiller fra den ene høyttaleren, vokalen står i midten og kanskje et rolig slagverk med koster fra den andre høyttaleren.

Tidligere så har de instrumentene gitt lyden sin slik at jeg kan se de i høyttaleren. Nå kommer altså lyden fra 30-40cm fremfor høyttaleren. SAmtidog som det er mye informasjon langt p utsiden av hlyttaleren. Det siste har jeg hatt før også, men ikke det første. Det er som om at jeg hører/ser det akustiske senteret mellom elementene å HT. Kjempemorro.

Om jeg bare finner ut hva som må justeres for å få enda litt mer sprut i lyden, så hadde det vert topp. Må bruke litt mer tid på dette. Og jeg la forresten merke til en del forskjeller i lyden med lerretet oppe og nede. Så det skal jeg pønske litt mer på. Kanskje noen dempeplater på frontvegg mellom HT kunne gjøre noe....

Uansett, så er det morsomt å få tilbake mesteparten av det store lydbildet jeg hadde før. Og enda mer dynamikk og trøkk. Spes på rock&Roll

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Skjer ikke såmye her fortiden. Har leika meg litt med plasseringer av de 2 subbene jeg har. Samt jobba med kontroll av autokorreksjon i reciver. Har også justert delay ved hjelp av REW. Og flyttet litt på akustikktiltakene siden HT er flytta på.

Den nye plasseringen av HT gjør at jeg kan bygge meg en falsk frontvegg med et lydtransperangt lerret, og gjemme elektronkk, front og senterhøyttaler samt subber/tårn slik at dette ikke vises fra Sweetspot.

Det jeg kan si om dene nye plasseringen i forhold til den gamle er at pinpoint i musikken er noe dårligere, og at fronveggen spiller mer inn enn tidligere. Lyden har også tatt et steg ut fra linjen mellom HT men dybden har også blitt mindre. Merker dette spes på Amused to death plata av Mr Waters. Det positiver er at på låter fra samma plate så skjer det en del ut til venstre. de tingene som feks hu dama på Three wishes, og han guttungen som liker krig ( husker ikke i farten hvilken låt det er på ) står tydeligere til venstre slik at det faktsik er lettere å plassere henne og han. Jeg legger også merke til at lyder som kommer fra høyttalere, dvs som er plassert der i mixen, nå kommer fra et punkt rett fremfor HT og ikke direkte fra elementene. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det.

Den nye plasseringen gjør også et Impulse/ETC målingene blir merkbart "dårligere" dvs på gamle plasseringen så ligger rommet nede på ca -25dbfra 1.5ms og jevnt på det nivët til ca 20ms da det faller ned til rundt -30. Med den nye plasseringen så har alt hoppet opp 5db. slik at det nå ligger på rundt -20 hele veien. til det faller nedover ved ca 20ms.

Gleder med uansett til Horten. Kommer til å bli morro.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Dagen idag tenkye jeg å bruker på å se om jeg klarer å få enda tydeligere kanter på de tingene som skjer i senter av lydbildet. Føler på meg at det er noe der å hente. Men som jeg er inne på i en annen tråd, og som jeg delvis har fått bekreftet, så kan dette være hvordan horn jobber i forhold til dome i toppregisteret.

Lydbildet mitt er stort i alle retninger, og jeg har ikke et hull i midten, som nok noen kanskje skulle tro. Men jeg synes at alt som skjer i midten ikke har tydlige nok kanter. Feks en damestemme som syner så vakkert som bare hun kan gjøre. er plassert i midten, eller der hvor lydteknikeren vil ha henne. Og hun står der tydelig lett å lokalisere i lydbilde, men jeg synes hun blir litt diffus, altså stemmen har ingen kanter som viser hvor hun jibber nøyaktig. Forferdelig vanskelig å forklare. Skal prøve å lage en tegning....

Har også fått noen innspill på at det kan være lydmiksen og/eller at det kan være opptaksrommet ( ekko i det rommet) som gjør at stemmen ikke hopper så tydelig ut i kantene som jeg mener at det burde være. Og at det egentlig ikke er noe å gjøre med det. Og at det egentlig ikke noe å bry seg med.

Men får man noe i hue som klarer jeg ikke å la det ligge, jeg må finne ut av det.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ramla inn et par nye Klipsch her for noen dager siden. Omsider fikk jeg koblet de opp. Og testet noen låter. Her er det et helt annet lydbilde enn jeg er vant til fra RF7. Dynamikk i bøtter og spann. Men er har et stykke igjen før jeg skal komme med lytteinntrykk. Har bare satt de opp ca ved lerretsveggen, og har ikke flytta på noen av tiltakene, så jeg regner med at alt er feil.

Får bruke litt tid fremover for å sette dette opp riktig. Men jeg tror det er mye golyd i de herre Klipsch Belle...

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.882
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Grattis med nye fronter. Er de orginale eller er de oppgraderte? Dette er vel ekte hornhøyttalere?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Delvis oppgraderte. Venter på historikk fra selger.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Legger ut noen bilder senere tenkte jeg. Er bare midlertidig satt opp.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Kult å se bilder av et kjent rom med nye høyttalere. Sitter å ser på finn.no og fikk meg en liten overraskelse :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Klarer ikke å bestemme meg for hvilket par d skal være med videre. Så jeg lar skjebnen bestemme. Er veldig forskjellige høyttalere Belle og Rf 7. Så jeg klara ikke å bestemme meg, og beholde begge parene hadde vert det beste men føler ikke at jeg har råd til det.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.968
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Holder en knapp på belle,men kun min mening. Har jo ikke hørt begge parene i dit rom ;)
    Kan jo være at ikke senter passer med belle ?

O

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    fordelen med belle er at bytter du ut mellomtoneelementet med jbl og får på en tweeter så har du en overlegent mye bedre høyttaler (i mine ører) som i tillegg ser pen ut. Ser forresten ut som du har mitt gamle par i hus.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hmm ditt gamle par Belle, spesielt siden jeg fikk høre de før du solgte. Du hadde vel oppgradert de en del!?

Her er det hatt på noe "masse" på mellomtonehornet og med kimber og et eller annet Nordost kabel.

Har du en link til det JBL hornet? Hvilken tweeter tenker du på. Liker både utseende og lyden fra de, men gjør også det med Rf 7. Noe annet som taler i retning av å beholde Belle er at RF7 er lett å finne senere.

Vi får se hva det blir til. Har intr for begge parene.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Og når du sier får på en tweeter, så sitter det en på nå også. Tenkte du på en spesiell?

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Da må ny eier ha byttet ut oblivion kablene av en eller annen grunn. Hva jbl'n heter husker jeg ikke men tror det var jbl 2470 står en del om det i de første sidene av tråden min. Jeg brukte også annet delefilter men jeg solgte dem videre tilbakestilt til original bestykning. Den massen som er på får hornet til å skrike mindre og var der når jeg fikk dem til hus. Selv brukte jeg hornet hele tiden selv om jeg kjøpte et annet større, men de koblet jeg aldri til. Diskanten jeg brukte var fostex t500mk2. Koster men er veldig bra. Originalt så låter mellomtonen guffen i forhold og diskanten er jo heller ikke helt der.

kan jo være jeg tar feil i at dette var det paret jeg hadde men frontene ligner svært på de jeg hadde da det skimtes et hull som er på siden av mellomtonehornet som er fuget igjen.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Får lese litt i tråden din. Skal se etter det hullet.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Ser hullet på annonsen din, samt de føttene som var der. Er de gamle mine, uten tvil.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Jeg ville iallefall aldri solgt belle til fordel for rf7. Husker når fruen så disse i et vindu på en hifisjappe og bare måtte ha dem.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Sitter å koser meg med de nå, mye lyd men jeg trenger noe helt der nede i kjelleren. Tror nok det er Belle som blir stående.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Belle trenger fundament i bånn ja, uten tvil. Men du kan få dem til å låte vesentlig bedre om du bare gjør litt, svært bra om du i tillegg drar på med en fostex tweeter. bassen nå du finne på noe lurt, men i disse diy tider er det jo mange steder å hente inspirasjon...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har noen kroner til overs, så jeg finner vel på noe. Koste meg skikkelig i går kveld. Men de trenger noe hjelp nedover.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Fant informasjoenen rundt de JBL driverene og fostex super tweeteren, problemet mitt er loddeboldt....Prisen på jbl driverern var ikke spes dyrt, men den fostexen var litt verre med. Men smalet så blir det jo noen kroner.
    Beholder jeg Belle, noe som det se ut som at jeg gjør, så er det nok bassen som skal fikses først. Kunne jeg bedt om litt loddehjelp om jeg skaffer tak i deler H.R. Siden du har gjort dette før på faktisk samme høyttalerpar...?

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    har du ikke et par rsw15 subber? Passer perfekt til belle.....
    Fostexen venter du med til du har byttet ut mellomtonedriveren og er jo bare rosinen i pølsen uansett.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hadde slike subber. Solgte de. For å gå enda større.

Mellomtone driver går nok først ja. Er det bare den JBL som du anbefaler eller har du troen på andre.

Bør vel uansett starte forsiktig..

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Masse annet som anbefales, men da snakker man om helt andre kostnader......de jblene er utprøvd av mange og de fleste jeg har hørt om oppfatter de som en real oppgradering som ikke koster allverdens....

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ser om jeg finner et par en plass

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Om jeg ikke husker helt feil, så har vel Tytte en fostex liggende ute for salg på torget også. Blir fortsatt icing on the cake. Fint med mye muligheter!

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Stemmer det, men har ikke de kr nå. Her skal det inn ny amp og bassystem

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Går nok videre på min ferd med Belle. AC/DC får virkelig foten til å gå selv om jeg mangler en eller to oktaver.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn