Vel. Har spillt musikk noen timer nå og joda, dette kommer til p bli bra. Har fått tilbake mye at det store lydbildet, både i høyde og bredde, som jeg hadde før med Triangle og Unison, samtidig som at det er mye mer smekk i lyden. Satt faktisk å hørte hele Amused to death plata og hurma for meg selv. Er mye som nå står lengre frem i lydbildet og som er tydeligere enn før. Det er virkelig mye som skjer bak meg og rett ut til sidene.
Bassen er kontant, dyp og stram. mellombassen sitter også fint og jeg hører godt anslagene på gitarstrenger der dette er fanget opp av mikrofoner. mellomtonen er jeg ikke helt sikker på om jeg liker, for meg så virker det som om at det manger litt nivå noen få db. merker det spes på damestemmer. Jeg har tidligere hatt mye rettere kurve fra 500hz og ned. så det kab være at det er det som utgjør forskjellen. synes også det mangler litt sprut på blåseinstrumenter. Akkurat som om at han som spiller er iferd med å gå tom for luft... Er ikke så tydelig, men merker det på noen låter.
Dette er en kort gjemmomgang på hifi musikk og gjenerell pling plong.
Så setter vi på Rage Against the machine, TNT, Extreeme, satyricom, Metallica SOAD, Linkin`Park, Gary Moore osv. Her er lyden jeg er ute etter. Spiller rett og slett slik at jeg ikke klarer å sitte iro, hodet går i takt med musikken, og jaggu gjør ikke både fot og hander det også. Rammstein trøkker som aldri før, og jeg må faktisk inn på reciver å skru ned nivået på subben, da det til tider er litt formye.
Noe annet som jeg legger merke til er at lyden kommer fra fremsiden av hlyttaleren, ikke elementene, men 30-40cm fremfor høyttalerene. Jeg er vant til at musikken slipper høyttalerene og at det ikke høres ut som om at lyden kommer fra de, men på slike innsillinger er det ofte en gitar eller et piano som ligger og spiller fra den ene høyttaleren, vokalen står i midten og kanskje et rolig slagverk med koster fra den andre høyttaleren.
Tidligere så har de instrumentene gitt lyden sin slik at jeg kan se de i høyttaleren. Nå kommer altså lyden fra 30-40cm fremfor høyttaleren. SAmtidog som det er mye informasjon langt p utsiden av hlyttaleren. Det siste har jeg hatt før også, men ikke det første. Det er som om at jeg hører/ser det akustiske senteret mellom elementene å HT. Kjempemorro.
Om jeg bare finner ut hva som må justeres for å få enda litt mer sprut i lyden, så hadde det vert topp. Må bruke litt mer tid på dette. Og jeg la forresten merke til en del forskjeller i lyden med lerretet oppe og nede. Så det skal jeg pønske litt mer på. Kanskje noen dempeplater på frontvegg mellom HT kunne gjøre noe....
Uansett, så er det morsomt å få tilbake mesteparten av det store lydbildet jeg hadde før. Og enda mer dynamikk og trøkk. Spes på rock&Roll