Retep`s musikk og filmrom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Heltriktig, ting skal se ok ut. Synes det er viktig jeg også. Har fått litt mer orden på kinobiten idag, og er vel egentlig klar for besøk imorgen. Kinodelen din er helt rå! Og den projectoren satte litt støkk i meg. Fy flate for et bilde. Har du fått den kalibrert til rommet av proffe?
    Er lettere kalibrert, Sony er helt råe på PJ`siden i alle prisklasser - 4K må skynde seg å bli billigere!

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.866
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Nå gleder vi oss til julebord, skal du trekke treet ut på gulvet når vi skal synge "du grønne glitrenede treet godag"?
    Er redd for å snuble i en kabel veit du.
    Gammle menn er redd om lårhalsen, må vite.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Nå gleder vi oss til julebord, skal du trekke treet ut på gulvet når vi skal synge "du grønne glitrenede treet godag"?
    Er redd for å snuble i en kabel veit du.
    Gammle menn er redd om lårhalsen, må vite.
    Ekke ledning på dette treet... batteridrvet vettu, slik at lysene lyser renere......

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Sånn, da er Squeezebox Duet byttet ut med Touch... Resatte hele greia, og satt den opp på nytt. Lasta ned oppdatering og musikken strømmer ut. Nå for vi se da om det hakker med denne tilkoblet. HÅPER ikke det.

Er det noen andre triks jeg bør gjøre med Touchen- Har satt volumkontrollen fra remoten av. Har deaktivert volum utjevner. noe mer som bør gjøres?

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.882
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Regner med at du kjører digitalt ut til mini-DSP'n? Ikke mye annet å gjøre enn å finne det skallet du liker og ønsket visning under avspilling. Jeg bruker VU-meter:)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hm... Skal se litt på skallene ja....

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Sitter å leser litt i bruksannvisningen. Og om jeg forstår den riktig, så kan jeg koble til den eksterne hardisken min, rett i Touchen og spille fra den direkte. Da betyr jo det at det kun er fjernkontrollen som går igjennom nettverket,eller.....?

Siden jeg ikke skal bruke musikken noen annen plass, så vil ikke det være en mulighet? Om jeg prøver duet-en nede på soverommet så må jo disken være tilkoblet pc, men det kommer i andre rekke..

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.882
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror, er ikke sikker, at med en ekstern HD direkte og original fjernkontroll trenger du ikke nettet. Hvis du skal bruke IPhone, IPad eller en android som fjernkontroll må du ha nett.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg tror, er ikke sikker, at med en ekstern HD direkte og original fjernkontroll trenger du ikke nettet. Hvis du skal bruke IPhone, IPad eller en android som fjernkontroll må du ha nett.
    Sånne nymotens ringeting har jeg ikke. Orginal kontroll og Duet kontrollen er det jeg har. Om Touchen hopper og spretter, så skal jeg prøve det...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da har SB touchen fått holdt på noen dager. Har spillt musikk i 5-6timer ( har brukt pioneeren da jeg sitter på et annet rom og vil ikke bruke opp rørene mine) hver dag siden den kom i hus og har enda ikke fått et eneste hopp eller at musikken har stoppa opp på noen måte. Nå har også SB Dueten vert slik innimellom, men det lover godt. Satser på at den er mer stabil en det Dueten har vert i det siste..

Nå gleder jeg meg bare til julebordet, og til menge mange timer med god musikk utover vinteren. Planlegger også å ta fatt på den siste veggen på rommet. Men vi får se når jeg gidder det.

Satt tidligere idag og kosa meg med musikken, og da gikk det plutselig opp før meg at dette er den aller første gangen jeg har vert 100% fornøyd med oppsettet. Har brukt lang lang tid på på å komme hit. Reisen har vert lang men også veldig morsom. Og jeg har vert så heldig å fått prøvd mange komponenter.

Føler mag faktisk ferdig for en stund, men det er nok ikke det siste oppsettet jeg har. Det tror jeg ikke noe på, for såpass godt kjenner jeg meg selv. Kanskje en bedre reciver og en bedre PJ er det neste som skal i hus. Men det hører fremtiden til. Nå er et bare å kose seg med det man har.

X3MKungen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2013
    Antall liker
    246
    Sted
    Helsingborg Sverige
    Jag hade möjligheten att hälsa på Retep strax före Jul och jag må¨ste säga det är et enormt ljud han har fått till.

Inte bara har han lyckats få till brädden men också djupet. helt makalöst vissa instrument var långt borta medan andra var närmare.
    mycket merkligt men fantastiskt.

när man stiger in i rummer märker man hur ens röst försvinner. den tar lixom slut efter några meter :) inget eko eller andra saker som strö ljudet på det loftet nej.

Om jag skall vara lite kritisk så är det Sweetspot som är minimal. det handlar om centimeter. och jo det kanske måste till för att få det fantastiska ljudbildet som hna sitter inne med.

Det råder ingen tvekan om att Retep har lagt ner massor med tid på sitt ljud. andra av oss (Mig inkluderad) kanske köper mer och dyrare prylar för att det skall bli bättre men glömmer fort hur viktigt de tär med akustikken.

Tusen tack för Besöket och tack för kaffet. jag hoppas det kommer fler tillfällen.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er bare hyggelig å få besøk av folk med allsidig musikk intr, håper at personen du hadde med ikke hadde det for kjedelig. Sweetspoten er rimelig smal ja, men nå sitter jeg stort sett iro med hodet og er som oftest alene når jeg hører musikk, så da gjør det ikke noe med en så smal sweetspot.

Men har tenkt å bruke litt tid på DSpeakeren og se om jeg han få laga til en bredere sweetspot på en av presetene.

Skal bli spennende ta fatt på bakveggen, slik at jeg får helt kontroll på rommet. Men vi får se når jeg orker å ta fatt på det.

Du får ha et riktig godt nyttår

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Fikk kjøpt meg en kvartett med rør fra en hyggelig person her på forumet. Famla litt rundt i blinde, men enda opp på 4stk NOS Siemens E82CC/12AU7WA triple mica
    Beskrivelse fra audiotubes.com:

New Old Stock original Box. White label, grey plates, very similar to the Telefunken ribbed plate tubes. These are also hard to find in the USA. Excellent, long lived military spec 12AU7 types with the hard to find Triple Mica construction and the distinct European vintage flavor that a modern tube just cannot capture!

Siemens-E82CC-gold-2T.jpg

Skulle være gode rør etter det jeg forstår og har lest meg frem til. Ligger noen for salg til 200 buks for paret. De rørene jeg hadde før, Mazda Cifte ligger på 45 buks, så de nye rørene er dobbelt så dyre.

Har koblet de til og brukt noen dager på å lytte. Det som skiller seg mest mellom de to rørene er at Siemens rørene er enda opnere i lyden, og er tørrere i bassen synes jeg. Fornøyd er jeg i vertfall. Fikk faktsik rør fra med samme produksjonskode... Uten at jeg vet om det betyr så mye.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har gått noen dager til nå her i hulen... Ny forsterker er på vei inn. Nemmelig en Unison Research Unico DM Power til. Så nå skal vi prøve å kjøre de i mono og da få 3x kreftene. Håper på å få den i hus imorgen ( Onsdag 22-1-14. ) Er ikke trygg på at det vil tilføre noe som helst, men dere kjenner meg. jeg må prøve. Om ikke så skal det vel kunne gå å selge den igjen uten altfor mye stress.

Ellers så er Dali Suite 1.5 solgt, avventer at de skal bli hentet. Og jeg har fått inn et par ( husker aldri om det het di eller bi pole ) B&W DS6 som jeg har satt på sideveggen, og flytta 602s2-ene bak. Har lysst å få noen mindre HT der, men å selge noe som helst fortiden er svært vanskelig. SÅ vi får se hva som skjer. Stresser ikke akurat med det.

Er spent på om den andre blokka fra Unison vil tilføre noe, det må jeg si....

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ja da sitter vi her igjen da, og venter på en hifikomponent. Er såpass spent at det ble lite søvn inatt., Hater å vente på noe spennende som dette, men det går vel på et vis...

Blir ikke til at jeg får henta den før i ettermiddag/kveld, så det betyr at jeg ikke får kobla den opp før imorgen. Da den skal romtempereres godt før jeg setter på strøm. Dette er nok den siste oppgradering min iår ( tror dere meg ikke.... bombe) men det e det nok. Eneste som mangler her da er å få behandlet bakveggen bedre. Så da ser jeg frem til å bruke alle (de få som er igjen etter at alt er betalt) pengene mine på, planter, trær, bærbusker, singel og pukk, heller, blomster ol..... :p

V

vredensgnag

Gjest
    Ja da sitter vi her igjen da, og venter på en hifikomponent. Er såpass spent at det ble lite søvn inatt., Hater å vente på noe spennende som dette, men det går vel på et vis...

Blir ikke til at jeg får henta den før i ettermiddag/kveld, så det betyr at jeg ikke får kobla den opp før imorgen. Da den skal romtempereres godt før jeg setter på strøm. Dette er nok den siste oppgradering min iår ( tror dere meg ikke.... bombe) men det e det nok. Eneste som mangler her da er å få behandlet bakveggen bedre. Så da ser jeg frem til å bruke alle (de få som er igjen etter at alt er betalt) pengene mine på, planter, trær, bærbusker, singel og pukk, heller, blomster ol..... :p
    Siste oppgraderingen i år --- he, he, he! ;)

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.866
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Men Sluket nå må vi se det positive i dette.
    Han bytter ikke, bare oppgraderer med mer POWER;)

Steinar.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Dere hadde jo EC-kongen i klanen, Retep burde i all anstendighetens navn nå vurdere "BytteKongen" i nicket...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Bytter ikke, som sagt. Bare mer av det samme... :p

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    FY FAEN hvor sent tiden går......

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det er bra.... Har tom rydda og vaska kjøkkenet.. Ikke noe spennende på tv, Mutter`n ligger på naborommet til hifien og slapper av. Og jeg går her og trasker rundt og venter på tlf for å reise inn til by`n...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Nå er blokk nr to kommet inn døra. Står til temperering til imorgen. Så skal det flyttes litt rundt på komponenter i racket, så blir det kooooos!

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.882
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Stille i dag!!! Har du blitt helt satt ut??

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jepp... Skal se på noen ting før jeg kommer med en endelig kommentar....

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da har jeg fått brukt litt tid sammen med to mono kobla Unico DM poweramper. Gikk fra 2x150w til 2x500w.

Kobla opp i mono og kjørte ny runde med kalibrering på DSPeaker, satt meg ned å lytta. Kan tro jeg fikk hakelsepp. Lyden var ikke lenger sentrert slik som den var med bare et trinn. prøvde andre rør uten at det gjorde noe til eller fra. Bytta om på blokkene, og da dro lyden seg til den andre sida.

Dvs den ene trinnet er litt kraftigere enn det andre. Så her mp jeg nok få noen til å komme å se på om de kan justere biasen eller noe lignende.

Men jeg har på DSpeakeren min mulighet for å justere ballansen. Så med 3db mot den ene siden så sitter alt spikret i midten igjen. Var obs på at det kunne være nødvendig.

Med nesten 3 ganger kreftene i sving, så er det helt klart at dette spiller bedre, Langt mer kontoll på det som skjer, og instrumenter står enda tydeligere frem, med mer luft imellom dem. Bassen på Chelloene går dypere, faktisk såpass mye at jeg har mpttet skru ned gain på subbene fra kl 14 til kl 12.30. Har desverre ikke alle tingene slik at jeg får målt og justert med REW, så bassen er nok ikke helt på plass enda.

Skal bruke mer tid på å lytte i morgen, og rulle litt på rør. Har 4 ulike par jeg skal prøve i preampen.

Er godt fornøyd, for det er faktisk mye som har skjedd lydmessig, selv om det var litt kjedelig med ubalasen itrinnene. Noen som vet hordan det kan fikses. Vil en slik justering av balansen degradere lyden noe?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Brukt noen timer idag på å funne ut om det er rør eller hva det er som skjer med den ene blokka som er svakere enn den andre.. Men fant ikke ut noe, så da må jeg ha lyden 3db mot den andre blokka.

Har prøvd begge bokkene i stereo hver sin gang idag, og kjørt på med Pink Noise, den ene blokka er ca 3 db svakere i følge REW. Kjør både med en og en HT og med begge to. Alltid 3db. Når jeg kjører de i mono så kommer det også litt mer støy ut, en Hmmmmme lyd, som er lik på begge sider. Bytta rundt på de kablene jeg har men den er der.

Så kom jeg til å tenke på noe. Ballansert er jo ca 3db høyere nivå enn rca. Så prøvde å koble opp blokkene i stereo for å biampe. Den svakeste blokken med xlr og den kraftigste med rca. Rca oblet jeg via sub. Slik- preout forforsterker--- til rca inn på sub-- Rca ut på subb ( hipass) til rca inn på forsterker. Kabler til bass terminalene på HT.

Det som skjedde nå, var jeg ikke obs på. FY FAEN for en forskjell det er på lyden. Dybden, bredden alt falt på plass. Og jeg spiller normalt sett med volum på kl 14. ( volumhjulet gpr fra kl 10-kl 17) jeg har nå volumhjulet på ca 12 litt over så det er langt mer output nå med to i biamp, der den ene kjører bass og den andre kjører topp.

Skal justere litt på subbene og deleffrekvansene, med dette var saker!

Så må vi til med litt kortere kabler.....

Sånn det spiller nå er jeg svært fornøyd,og med den oppkoblingen så slipper trianglene å spille fullfrekvent. deler nå subben av på 45hz. Tror subben har 12db filter..

Spesiellt bassen ble mye renere og det virker også som om den har blitt langt raskere og presis.

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Virker som du har opplevd aktiv deling her :)
    Er befriende å la bassen spille det den kan best og frontene spille det de kan, og ikke la de rote sammen i bassområdet.
    Dette er ofte det som skjer når mange forsøker sub for første gang. Frontene og subbene roter det til sammen og man havner på en deling under der frontene ruller av og bassen står og ompfer I bunnen.
    Aktivt delefilter med delay og eq gjør at man kan dele mye høyere og frigjøre masse forsterkerkraft, samt færre frekvenser å jobbe med for fronthøyttalere og forsterker.
    6-veis med hybrid dipolbass og 8 forsterkere pr side er målet hos meg og hvert element/forsterker får lite å gjøre og låter veldig uanstrengt :)

Kenol

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2005
    Antall liker
    187
    Torget vurderinger
    12
    Hm. Det var et kjent problem du nevner der Retep, en kompis hadde et Unico trinn forså å kjøpe et til,
    begge brukt fra forskjellige hold. Viste seg at de hadde forskjellig gain, hos han låt de best hver for seg.
    Det kan vel forhåpentligvis justeres likt?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Virker som du har opplevd aktiv deling her :)
    Er befriende å la bassen spille det den kan best og frontene spille det de kan, og ikke la de rote sammen i bassområdet.
    Dette er ofte det som skjer når mange forsøker sub for første gang. Frontene og subbene roter det til sammen og man havner på en deling under der frontene ruller av og bassen står og ompfer I bunnen.
    Aktivt delefilter med delay og eq gjør at man kan dele mye høyere og frigjøre masse forsterkerkraft, samt færre frekvenser å jobbe med for fronthøyttalere og forsterker.
    6-veis med hybrid dipolbass og 8 forsterkere pr side er målet hos meg og hvert element/forsterker får lite å gjøre og låter veldig uanstrengt :)
    Hmmm, er det dette som er aktiv deling? Det funker jo som ei kule i vertfall, selv om trinna har ulik gain. Skal prøve litt med deling på subben idag, og se om jeg finner ut noe mer. Skulle ha fått opp REW, men mangler dac.en min, Den er til utlån. Og USB inn på DSPeaker kan ikke brukes til måling, da den på en eller annen måte ikke tar imot den første delen av frekvenssveipet. Den låser ikke signalet..

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hm. Det var et kjent problem du nevner der Retep, en kompis hadde et Unico trinn forså å kjøpe et til,
    begge brukt fra forskjellige hold. Viste seg at de hadde forskjellig gain, hos han låt de best hver for seg.
    Det kan vel forhåpentligvis justeres likt?
    Hmm det var jeg ikke klar over, Begge seperat låter som ei kule, og begge to i stereo modus låter som ei kule. Så vi får se hva jeg gjør...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hmm..
    Sitter og feilsøker litt ang brum, som ikke øker ved bruk av volumhulet.
    ALt er koblet med begge trinna i stereo modus.

Kobler begge trinna, den ene med Xlr kabler den andre med RCA kabler via sub. Det gir brum.
    Kobler begge blobbene på preamp, en med Xlr den andre med RCA. Uten å gå veien om sub. Det gir brum
    Kobler det ene trinnet med Xlr, kobler subbene på med rca Ingen brum, (
    Kobler det ene trinnet på med RCA og kun trinnet, brum.
    Kobler om på det andre trinnet med RCA Brum.
    Kobler til XLR på det samme trinnet som over tar bor RCA, Ingen brum.
    Kobler til begge trinna, det ene via sub. XLR rett til det ene trinnet, rca fra pre til sub in. Rca fra Hipass out til trinn to. Brum. Kobler så bort kabelen som går mellom sub og effekt. Ingen brum.

Jeg har bytta om på alt av strømkabler HT kabler ol. Brummen oppstår KUN ved bruk av RCA utgangene på preamp, når jeg kobler til effekttrin. IKKE når jeg kobler til SUB med rca.

Hva kan det komme av?

Vil gjerne koble via Subwooferen da jeg får mulighet til å dele av de dypeste tonene fra høyttalerene.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    :)
    EHED, si at man deler f.eks 80 Hz. Ca hvor mye forsterkerkraft frigjør man. 50%?

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Besøk hos Retep

Da har jeg idag fått æren av å besøke dette lytterommet og da må man jo selvsagt komme med noen inntrykk.

Det første som slo meg når jeg så rommet var at det er ilagt en iherdig jobb med det. Akustikk plater henger overalt, men det kommer tydelig frem at det ikke er tilfeldig slengt opp. Jeg var litt nervøs før jeg kom ettersom det utifra bilder kan se ut som rommet er overdempet. Dette kunne jeg raskt slå fra meg når jeg begynte å høre på musikk. Dette rommet er utrolig kontrollert og stereoperspektivet er digert. Vi testet mye forskjellig musikk og dette anlegget spiller rått på det som er. Du får skikkelig følelsen av at artisten er i rommet med deg. Vi testet også en del q-sounds og det sitter som et skudd i fulle 360 grader rundt deg.

Med unntak av en stående bølge veldig langt nedi registeret finnes det ingen fæl etterklang overhodet i dette rommet. Denne frekvensen kommer kun frem på kontrabass og er ikke spesielt til bry i det hele tatt.

Veldig mye dynamikk i dette oppsettet! Diskanten er klar og oppløst og det er veldig god tyngde i bassen.

Nesten ingenting å sette fingeren på i dette oppsettet, og om det skulle være noe så må det være at jeg mangler litt attack og trøkk i forhold til mine egne ht. Dette er nok fordi det ikke er nok membranareal til å gi det. Annet enn dette er det den stående bølgen på 30-35hz, men den er nærmest umulig å gjøre noe med.

Dette kan godt mulig være det beste lytterommet jeg har hørt p.d.d.

Takk for opplevelsen og kommer gjerne igjen en annen dag om muligheten skulle by seg!

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det er bare kos å ha slike folk på besøk, som liker musikk.. Ikke fikk jeg smørt deg med kake heller. Er godt fornøyd med rommet her ja. Og rommet ser mye mer dempa ut på bilde enn det er i virkeligheten.

Gleder med til å ta en tur til deg, Kanskje du inviterer hele gjengen...?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn