Ja, det er jo det jeg lurer på hvordan jeg gjør
Og når man er usikker på slikt blir også feilkildene tildels store. Derfor foreslo jeg den metoden som gir deg det antatt sikreste resultatet.
Når vi betrakter impulsresponsen betrakter vi i prinsippet frekvensrespons og fase samtidig. Det er svært ofte veldig lite intuitivt. Når vi betrakter frekvensrespons betrakter vi den delen av, og versjonen av målingen som gir den mest robuste fremstillingen av det du ser etter. Om målingen er gjort sånn eller sånn gjør ikke all verdens forskjell, og du trenger ikke tenke på om fremstillingen er en minimum fase-versjon eller om den inkluderer eksess fase. Om du i stedet vil betrakte faseresponsen blir de tingene plutselig viktige. Da må du også vite at du har målt riktig, at du har fått riktig TOF i målingene osv.
Så for å ikke komplisere det hele unødig er det klart mest fornuftig å betrakte frekvensresponsen og ikke blande inn alle mulige andre muligheter, spesielt siden høyttalerne dine har et passivt filter du ikke har planer om å koble ut, og du vet trolig heller ikke altfor mange detaljer om hvordan filteret er konstruert.
Dessuten ville verken fasemåling eller impulsresponsbetraktning gitt deg svar på hva som var riktig dersom høyttalerne målte betydelig forskjellig. Du ville bare sett at det var ulikt, men ikke hva som var ment å være riktig.
Enda en faktor melder seg på. Hvis jeg sier "gating" så blir jeg i det minste ikke overrasket om du sier "hva er det for noe?", eller kanskje du ikke føler deg 100% trygg på emnet. Men la oss si du har en fasefeil ganske langt ned i frekvens. For det første kan du glemme å se den på impulsmålingene. For det andre vil du få med så mye rominformasjon at du, dersom du ikke måler høyttalerne fra eksakt samme sted med eksakt samme mikrofonplassering og fornuftig gating, få med så mye rominformasjon at du ikke vil kunne skille det fra målingen av høyttaleren.