Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg bare får mast litt rundt om så er det ganske mye jeg har plukket opp er av de forskjellige medlemmene.
    Noen synser, noen besitter kunnskap, noen maser (les: meg) og så blir det bra til slutt tror jeg :)

    Takk til alle som bidrar positivt, men jeg er helt sikkert ikke ferdig enda med å spørre og grave.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    % viser det vi kaller amplitude. Det kan nesten sammenliknes med membranutslag, men jeg skal forsøke å forklare hva det egentlig viser.

    En impuls er egentlig en uendelig kort "spike" som dermed også går uendelig høyt i frekvens. Av natur vil en impuls dra med seg alle frekvenser i systemet. I praksis gjøres to tilpasninger.

    Den ene er at impulsen er noe mindre rask, både opp og ned, og dette representerer den øvre frekvensen det måles ved. Begrenser man målingen til 40kHz vil man få en viss stige og synketid. Begrenser man den til 20kHz vil stige og synketiden bli dobbelt så lange.

    Den andre er at målesignalet normalt ikke er en impuls, men heller et sveip eller noe annet. I prinsippet kunne det vært et helt musikkstykke på flere minutter, men felles er at systemet regner ut forskjellen på målesignalet og en impuls, og bruker dette til å regne om det vi måler for å vise en nøyaktig impulsrespons.

    Slik ser det hele ut:

    Impulse.png


    Man kan tenke seg at signalet typisk alltid er i prosent eller absoluttverdi av maksimal amplitude. Vi ser her at den første impulsen har topp og bunnverdi på 1,0. Men impulsen rammer bare positive verdier, så den negative siden er skalert for å tilsvare den positive.


    Nr 2 og 3 viser gjengivelsen med forsterkede høye frekvenser, og med forsterkede lave frekvenser. Høyttalere som er ekstremt velkonstruerte vil kunne måle noe a-la dette, men det er svært sjeldent. Stereophile har gjort impulsresponsmåling av mange høyttalere og det er litt gøy å sammenlikne dem, men det er også fort gjort å tro at man kan lese veldig mye kvalitativt ut av de målingene. All erfaring viser imidlertid at å rangere impulsresponser fra "penest til styggest" korrelerer dårlig med hvordan vi rangerer lyd. Årsaken er ikke at god impulsrespons er uviktig, men at de feilene som betyr noe ikke trenger å være særlig synlige, mens de som betyr fint lite kan være ekstremt godt synlige. Og siden ingen høyttalere er i nærheten av helt perfekt impulsrespons betyr det at man må ha voldsom erfaring i å vurdere impulsresponser for å kunne "ta det på øyemål".
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Fun fact, nå forleden fortalte konstruktøren av Dutch & Dutch 8c, Martijn Mensink, at en god del av kundene i studio-miljøet synes høyttaleren låter best uten fasekorreksjon, altså med ordinær istedenfor "perfekt" impulsrespons.

    Jeg tror jeg har ytret dette mange ganger før, men jeg blindtestet med og uten fasekorreksjon på Kii Three ved flere anledninger og kom fram til at det var mer tilfeldig enn noe annet om jeg traff riktig, uten at jeg husker eksakte tall på hvor mange prosent jeg traff på.

    Fasekorreksjon, en kuriositet som kanskje er verdt å se på når andre problemstillinger er løst først?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da kan jeg vel spørre om dette er ille?
    Dette er begge HT og begge subbene, målt i SS

    1602261589611.png
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Den er i alle fall godt filtrert. Jeg regner med twin peaks skyldes en liten tidsforskjell mellom høyttalerne. Det vi ser er helt ok....
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Den er i alle fall godt filtrert. Jeg regner med twin peaks skyldes en liten tidsforskjell mellom høyttalerne. Det vi ser er helt ok....
    hmm, da blir det kanskje mer høyttalergymnastikk på meg. Må prøve å sette subbene helt likt med basselementet i HT, og prøve subbene bak HT for å sjekke den grafen der :)

    Hva vil "bra" være?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Hva som er bra kommer litt an på. Det er sjelden at en visuell inspeksjon av impulsresponsen sier så mye om lydkvaliteten.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Alt henger sammen, omgen tvil om det.
    Den tottale summen av alle ting er det som teller.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg flyttet subbene så de står helt likt med basselementene til HT og IR ble dårligere.
    Skal se at REL får helt rett og jeg ender opp med å ha subbene bak HT, akkurat som før jeg startet all denne gymnastikken :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ved å plassere subbene inni hjørnene slipper du unna kanselleringer fra refleksjonene som kommer fra sidevegg og frontvegg fordi bølgelengdene som subbene spiller er større enn avstanden til veggene.
    Dette er gjerne den første oppstillingen som bør forsøkes, men som sagt før - få best mulig frekvensrespons med én sub først og så begynner du med forsøk med nr to.

    Det er godt mulig at du ender opp med subbene stacket som beste alternativ når du ikke har mulighet for dsp for hver individuelle sub.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da føler jeg at jeg ikke kommer særlig mye nærmere nirvana her hjemme

    1602335713268.png
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jeg flyttet subbene så de står helt likt med basselementene til HT og IR ble dårligere.
    Skal se at REL får helt rett og jeg ender opp med å ha subbene bak HT, akkurat som før jeg startet all denne gymnastikken :)
    Husk at alle driverne i systemet, inklusive subwooferne, har en rekke filtreringer som gjør at de ikke har nøytral impulsrespons. Du ser ikke subwooferne som en fremtredende peak på IR. Dessuten har neppe subene og frontene samme fase ved delefrekvensen. Derfor må du ikke finne på å bruke visuell vurdering av impulsresponsen for å plassere/kalibrere subwooferne. Det vil garantert føre skikkelig galt avsted.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Husk at alle driverne i systemet, inklusive subwooferne, har en rekke filtreringer som gjør at de ikke har nøytral impulsrespons. Du ser ikke subwooferne som en fremtredende peak på IR. Dessuten har neppe subene og frontene samme fase ved delefrekvensen. Derfor må du ikke finne på å bruke visuell vurdering av impulsresponsen for å plassere/kalibrere subwooferne. Det vil garantert føre skikkelig galt avsted.
    Ja, subbene ble flyttet bak til der de sto, sånn cirka, og begge har 0 grader fase. De måler 3-4 db høyere ved 0 grader enn ved 180.
    Ifølge Rel så er det bra.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.950
    Antall liker
    16.446
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Pc min har en litt dårlig mini jack kobling på lyden. Vurdere USB lydkort. Skal kun brukes til REW målinger. Noen som komme med en anbefaling?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Tenk mer på frekvensresponsen enn IR, tror jeg er det beste rådet akkurat nå. :)
    … og nå har jeg brukt litt tid på å tenke på IR sjøl. Jeg har målt anlegget mitt nå og legger merke til to "topper" i impulsresponsen, på 4 ms og 21 ms. Jeg tipper at dette kan ha noe med klang/ekko i rommet å gjøre, men har ikke peiling. Tar gjerne imot innspill og tolkninger!
     

    Vedlegg

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Se på x-aksen din @hestepare (noe du åpenbart allerede har gjort). 1000ms er altså 340 meter. Hvis du forutsetter den samme lydhastigheten mellom de to peakene i impulsresponsen betyr det at de ligger med nesten 6 meters mellomrom. Siden toppene er såpass spisse og høye stammer de fra en høyfrekvensdriver, altså en diskant, en ufiltrert mellomtone, full range driver eller noe annet som spiller hele veien opp.

    Jeg tror at de to opplysningene gjør det ganske lett for deg å lete etter en refleksjon som ivaretar energien høyt i frekvens, og som kan gi deg en forsinkelse med nesten 6 meters forsinkelse.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.507
    Antall liker
    14.217
    Sted
    Langesund
    To refleksjoner som kan komme fra to forskjellige steder. Den ene har en omvei på 1,36meter og den andre på litt over 7 meter - bare begynne å lete.
    Litt vanskelig å si noe mer da det ikke er fremvist oversikt av rom og plassering av høyttaler /lytteposisjon. Noen bilder kan også være opplysende.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.507
    Antall liker
    14.217
    Sted
    Langesund
    En annen ting kan jo være at det er en synlig peak sammenfallende av flere refleksjoner(lite sannsynlig). For det er jo ikke tvil om at du har et nakent rom med masse refleksjoner. Kan du zoome inn på de forskjellig peakene?
    Mitt er jo ganske bra dempet men ikke helt ekstremt, og det ser slik ut
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Se på x-aksen din @hestepare (noe du åpenbart allerede har gjort). 1000ms er altså 340 meter. Hvis du forutsetter den samme lydhastigheten mellom de to peakene i impulsresponsen betyr det at de ligger med nesten 6 meters mellomrom. Siden toppene er såpass spisse og høye stammer de fra en høyfrekvensdriver, altså en diskant, en ufiltrert mellomtone, full range driver eller noe annet som spiller hele veien opp.

    Jeg tror at de to opplysningene gjør det ganske lett for deg å lete etter en refleksjon som ivaretar energien høyt i frekvens, og som kan gi deg en forsinkelse med nesten 6 meters forsinkelse.
    Ja flott, dette var lærerikt. Tusen takk! Da må det være det flutter-ekkoet jeg hadde glemt at er der. Har tenkt at jeg trenger noe demping eller diffusering på for- eller bakvegg, men enn så lenge er det dessverre uaktuelt.


    En annen ting kan jo være at det er en synlig peak sammenfallende av flere refleksjoner(lite sannsynlig). For det er jo ikke tvil om at du har et nakent rom med masse refleksjoner. Kan du zoome inn på de forskjellig peakene?
    Mitt er jo ganske bra dempet men ikke helt ekstremt, og det ser slik ut
    Godt sett – her er det nakne betongvegger og store vinduer. Heldigvis en stor bokhylle og noen døråpninger som gjør det litt mer behagelig. Og romkorrigering hjelper veldig. Din måling ser jo helt ekstrem ut i forhold!

    Zoomet inn litt:
    zoomet inn.jpg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Godt dempet, eller rettere sagt riktig dempede rom er veldig gode å høre musikk i.
    Blir ikke lyttetrøtt av slike rom.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.287
    Torget vurderinger
    2
    se Google på SBIR calculator og amroc ray for å estimere gulv tak vegg refleksjoner utifra dine posisjoner og dimenssjoner . Feks er gulvrefleksjonen min på 2.3ms og tak på 5.6ms ( 3 m til tak)

    http://tripp.com.au/sbir.htm

    Mitt rom beregnet og målt
    Capture.JPG


    Capture.JPG
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.287
    Torget vurderinger
    2
    … og nå har jeg brukt litt tid på å tenke på IR sjøl. Jeg har målt anlegget mitt nå og legger merke til to "topper" i impulsresponsen, på 4 ms og 21 ms. Jeg tipper at dette kan ha noe med klang/ekko i rommet å gjøre, men har ikke peiling. Tar gjerne imot innspill og tolkninger!
    Zoom inn og analyser som over.. her er dine data
    Dobbel impulsen i start kan være ulik avsten for v-h høyttaler?. Mål kun en høyttaler av genegn for å analysere refleksjoner.
    Capture.JPG


    Har du et veldig stort rom?,, 10-12m? veldig lav basspeak du har
    Capture.JPG
     
    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Zoom inn og analyser som over.. her er dine data
    Dobbel impulsen i start kan være ulik avsten for v-h høyttaler?. Mål kun en høyttaler av genegn for å analysere refleksjoner.
    Det er nok riktig ja. Jeg gjorde i utgangspunktet målingen for å se frekvensgangen med alt i drift (fronter og sub), så jeg tenkte ikke på å ta hver enkelt høyttaler denne gangen.


    Har du et veldig stort rom?,, 10-12m? veldig lav basspeak du har
    Rommet er ca 6*4,5m, så vidt jeg husker. Jeg tror peaken på 16 Hz kan forklares med at subwooferen av en eller annen grunn har bra trøkk der nede, og at jeg gjetter på at Room Perfect ikke korrigerer så mye nedi der.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Antar at peaken på 16hz er en romresonans basert på etterslepet.
    Lignende i rommet mitt, der kjenner man at veggen vribrerer kraftig rundt denne frekvensen.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.287
    Torget vurderinger
    2
    5,5m gir en rom resonans på 31hz.. vegg til vegg , så 16hz betyr over 10m . Pussig at det er mulig i 6m rom
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Pga halvåpen løsning (åpne døråpninger) er det totale volumet som suben «ser» ca 110 m3. Kan det ha noe med saken å gjøre?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.287
    Torget vurderinger
    2
    Absolutt..,jeg få 15m om dørene er åpne, kan også være skrårefleksjoner
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Jeg tenkte mer på en strukturell resonans.
    Denne ligger på underkant 20 hz i mitt 19m2 lytterom.
     
    Sist redigert:

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Har bedrevet høyttalergymnastikk i det siste. Eller det vil si at det snart er 1 år siden jeg flyttet rundt på høyttalerne, og først nå jeg har fått målt litt. Jeg har fått til en litt jevnere frekvensrespons, og jeg syns selv det låter bedre (fyldigere mer kropp) enn hva det har gjort på lenge. Men selv om det låter bedre så låter det enda høgg. Her melder lyttetrettheten seg på veldig fort. Det håper jeg å kunne gjøre noe med, som blir godt nok til at musikk kan nytes. Hvis ikke er det vel en fare for at hele anlegget ryker ut. Skru lyd til perfeksjon har jeg dessverre ikke tid til lengre.

    Har også prøvd å få målt ut refleksjonpunkter i rommet. Er det en god ide og bare dure på med tiltak her (1. refleksjonspunkter tak, bakvegg, frontvegg, sidevegg) og drite litt i frekvensresponsen enn så lenge? Med litt flaks så blir ikke denne være enn det den er i dag med sine tydelige utfordringer på ca 160hz og 340hz.
    Frekvenskurve ubehandlet rom.jpg
    Reflleksjoner ubehandlet rom.jpg
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Har bedrevet høyttalergymnastikk i det siste. Eller det vil si at det snart er 1 år siden jeg flyttet rundt på høyttalerne, og først nå jeg har fått målt litt. Jeg har fått til en litt jevnere frekvensrespons, og jeg syns selv det låter bedre (fyldigere mer kropp) enn hva det har gjort på lenge. Men selv om det låter bedre så låter det enda høgg. Her melder lyttetrettheten seg på veldig fort. Det håper jeg å kunne gjøre noe med, som blir godt nok til at musikk kan nytes. Hvis ikke er det vel en fare for at hele anlegget ryker ut. Skru lyd til perfeksjon har jeg dessverre ikke tid til lengre.

    Har også prøvd å få målt ut refleksjonpunkter i rommet. Er det en god ide og bare dure på med tiltak her (1. refleksjonspunkter tak, bakvegg, frontvegg, sidevegg) og drite litt i frekvensresponsen enn så lenge? Med litt flaks så blir ikke denne være enn det den er i dag med sine tydelige utfordringer på ca 160hz og 340hz. Vis vedlegget 671940 Vis vedlegget 671944
    Det er ikke rart at dette blir slitsomt! Nivået mellom 250hz til 2000hz er alt for høyt i forhold til resten. Den toppen rundt 2000hz er også svært hørbar.
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    … og nå har jeg brukt litt tid på å tenke på IR sjøl. Jeg har målt anlegget mitt nå og legger merke til to "topper" i impulsresponsen, på 4 ms og 21 ms. Jeg tipper at dette kan ha noe med klang/ekko i rommet å gjøre, men har ikke peiling. Tar gjerne imot innspill og tolkninger!
    Hvis mikken står ca 70 cm (4 ms) fra bakvegg kan det være refleksjon fra bakvegg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn