Tanndoktorn
Hi-Fi entusiast
Ja, absolutt. Det høres flatt ut uansett volum synes jegHeadroom senker jo alt, er du sikker på at du volumkompenserer nok samtidig
Ja, absolutt. Det høres flatt ut uansett volum synes jegHeadroom senker jo alt, er du sikker på at du volumkompenserer nok samtidig
Lenge siden jeg hørte noen pisse i en brønn, så du må kanskje forklare lydbildet noe bedreJa, klipping gir høyfrekvent brønnpissing.
Ja, det hører jeg tydelig. Jeg kan imidlertid også fastslå at det ikke er klippingen som gjør jeg jeg liker lyden uten headroom aktivert, da Roon viser akkurat når signalet klippes mens jeg spiller. Partier uten klipping låter også dårligere med headroom aktivert.Det blir høyfrekvent forvrengning.
Jotakk, det ække så halvtokig. Som du ser lar jeg høyttalerne leve helt sitt eget liv uten støtte fra subber fra ca 100 og opp. Ingen mikroprosessor som får fortelle dem hva de skal gjøre. Subbene derimot har ikke gjort seg fortjent til den samme frihet.Tett på hva jeg foretrekker. Dette må låte bra!
Hei ja sorry, ville ikke ta den lange forklaringen, men utenfor isolasjonen er det vindsperr, utenfor den er det en ventilasjonsrist, utenfor den er det 6km til Fanafjellet. Det er 4 stk. 1,8/1.2m x1.2m av disse bak alle Expo'ene.Lite info her, 15cm demper ikke bredt.
Denne påstanden motstrider fysiske lover.
Beklager å måtte si dette, men dette er fakta.
He he ja, det blir det nok sikkert men bare på PC'en.Kjører du sveipen helt opp blir det kanskje ennå bedre. Så litt glattet ut den du først viste fram.
He he ja ganske riktig med 100-20000Hz sveip så faller hele grafen en 2-3dB til....Kjører du sveipen helt opp blir det kanskje ennå bedre. Så litt glattet ut den du først viste fram.
Ja det ser slik ut over 50Hz.Kan jo bruke RT60-grafen til å se på generell romklang vs frekvens. Optimalt sett bør det ligge noenlunde jevnt, hvis ikke risikerer man en betoning i refleksjonslyder som kan være ganske hørbar selv om ETC ser grei ut.
Harde bud dette med akustikk.
Jeg er ingen ekspert på det her og synes det der ser veldig mye bedre ut enn jeg er vant til fra meg. Lurer på om det er T20 og T30 som er mest relevant å bruke, husker ikke helt. Ser vi på T20 (tiden det tar før man oppnår 20 dB reduksjon) ser vi at det er ganske ujevnt fra øvre bass og opp til ca 1 khz.Ja det ser slik ut over 50Hz.
Hvis jeg måler fra 20Hz f.eks. så tuller REW seg til helt og den går helt bananas idag, får det ikke til idag...
Men tidligere når jeg har fått det til så stiger RT ganske mye ned mot 20Hz.
Det ser jo forholdsviss jevnt ut men har ikke noe sammenligningsgrunnlag... Så vet ikke om det er greit, fint eller flott...
Vis vedlegget 687337
Merkelig, noe har eg gått bananas med Rockwool Lydplater, de er litt tykkere og demper bedre når de bare er 5 cm.Det ser veldig bra ut. Jobbe litt med det som ligger mellom 0 og 5 ms nå, så blir det perfekt
Her får du norsklæreren på nakken Steinost, gjør regning med det var morro du mente?
More når man får resultater:>}
Sorry sent svar....Frekvens avhengige målinger finner man på Fanen Filtered IR, så går du inn på Controls også bare blar man seg gjennom Filter Selection på venstre side der.Jeg er ingen ekspert på det her og synes det der ser veldig mye bedre ut enn jeg er vant til fra meg. Lurer på om det er T20 og T30 som er mest relevant å bruke, husker ikke helt. Ser vi på T20 (tiden det tar før man oppnår 20 dB reduksjon) ser vi at det er ganske ujevnt fra øvre bass og opp til ca 1 khz.
Du får en tørrere akustikk spesielt mellom 500-800 enn du gjør fra 1000-2000 hz.
Det er mulig du kan bruke ETC igjen for å finne ut om det er utstikkende refleksjoner i det frekvensområdet som gjør slike utslag, men jeg husker ikke hvordan man måtte gjøre det for å få frekvensavhengige ETC målinger. @Bjørn ("Orso") vet dette og kan muligens bidra.
For referanse ser det ca slik ut hos meg;
Vis vedlegget 687345
Og av ren nysgjerrighet sammenlignet jeg med @OMF sin måling i sitt store, flotte rom med både demping og diffusering;
OMF i grønn og mitt i oransje.
Vis vedlegget 687346
ETC hos meg ser noenlunde slik ut (lenge siden, aner ikke om det ser slik ut enda) henholdsvis før og etter 10 cm isolasjon + 2 cm Ecophon Focus takplater;
Vis vedlegget 687347
jepp, jeg bøyer meg i hatten.Her får du norsklæreren på nakken Steinost, gjør regning med det var morro du mente?
Nei, men fant ut av det. Brukte hodetelefonutgangen til RCA. Kunne også brukt Thunderbolt til HDMI. Fungerte greit, fikk tatt gode målinger i dag. Må bare lære meg litt mer av programmet for å få utbytte av det.Mac? USB antar jeg...