steinost
Æresmedlem
Det beste er jo å flytte ting fysisk.Du mener avstandene i "Distance" menyen i prosessor eller fysisk avstand mellom front og sub?
Avstand fra front ht til front subb, i retning mot lytterposisjon.
Det beste er jo å flytte ting fysisk.Du mener avstandene i "Distance" menyen i prosessor eller fysisk avstand mellom front og sub?
Jeg har subbene midt på sidevegg pekende innover i rommet. Lydmessig ble denne posisjonen overlegen de andre posisjonene jeg har testet. Skal prøve å flytte nærmere front.Det beste er jo å flytte ting fysisk.
Avstand fra front ht til front subb, i retning mot lytterposisjon.
Ja den kan du nok regne med å måtte endre. Audyssey bommer ofte på denne avstanden.Du mener avstandene i "Distance" menyen i prosessor eller fysisk avstand mellom front og sub?
Mål subbene alene, er problemet der da?Jeg har subbene midt på sidevegg pekende innover i rommet. Lydmessig ble denne posisjonen overlegen de andre posisjonene jeg har testet. Skal prøve å flytte nærmere front.
Som du ser på kurven er front og sub veldig bra alene.Mål subbene alene, er problemet der da?
Leste ikke godt nok, da er det bare å flytte rundt til du får det til å stemme.Som du ser på kurven er front og sub veldig bra alene.
Jeg har vel egentlig gjort de fysiske tingene, men separat sub og front. Litt overaskende at de utligner hverandre så mye. Hadde forventet å kunne løse dette elektronisk . Skal flytte subbene nærmere front 50cm om gangen og seLeste ikke godt nok, da er det bare å flytte rundt til du får det til å stemme.
Det beste er å gjøre de fysiske tingene før man fikler elektronisk med det.
Enkleste må vell være å flytte subbene?
Kan snu fase/polaritet og/eller justere avstand elektronisk.Hmmm jeg får en kolaps av bassen rundt 30hz når front og sub spiller sammen?! Delefrekvens er 40hz.
Sub (blå) og front (grønn) spiller fint hver for seg........regner med de faser ut hvarandre?
MEN hva skal jeg gjøre med det? (Marantz AV8805).
Vis vedlegget 720117
Justere delefrekvens og tid ( altså avstand på subb inne i reciverens meny) så vil du etterhvert finne noe som treffer bra. Tar litt tid, men det er verdt det.Jeg har vel egentlig gjort de fysiske tingene, men separat sub og front. Litt overaskende at de utligner hverandre så mye. Hadde forventet å kunne løse dette elektronisk . Skal flytte subbene nærmere front 50cm om gangen og se
Det er jo mye enklere å flytte subene "i tid" elektronisk , enn å flytte dem fysisk - hvertfall så lenge dem måler bra der dem står.Leste ikke godt nok, da er det bare å flytte rundt til du får det til å stemme.
Det beste er å gjøre de fysiske tingene før man fikler elektronisk med det.
Enkleste må vell være å flytte subbene?
Ja, benekter ikke det. Liker bare å gjøre så mye fysisk som mulig hvis det går.Det er jo mye enklere å flytte subene "i tid" elektronisk , enn å flytte dem fysisk - hvertfall så lenge dem måler bra der dem står.
Takker for gode råd. Sånn ser rommet ut. 2etg. med skråtak:Bilder sier mer en 1000 ord.
Ta bilder så man kan se hvordan ting er plassert.
Hvis du har muligheter til å forskyve ting i tid så skulle det vel la seg gjøre.
Men liker å gjøre minst mulig justering/tvinge lyd med DSP.
Men det igjen tvinger seg jo frem hvis mann ikke har eget rom som en kan leke som en vill i.
Ja, subber. De har vært på mange plasser i rommet. Men her ble lyden best. Bildet viser alle posisjoner som er testet:Hvis dette er subbene sier det seg litt selv, gjør det ikke.
Dette med tid er vel det avgjørende her.
Som regel må avstand økes ift. det Audyssey vil for å få det optimalt er min erfaring.Subbene er på 2,7m fra lytteposisjon. Behandler Audyssey sub og front helt separat mtp fase?
Jeg har aldri sett et automatisk RK system som treffer riktig på avstand/fase til sub.Subbene er på 2,7m fra lytteposisjon. Behandler Audyssey sub og front helt separat mtp fase?
Om du har bassrefleks i hovedhøyttaler, så kan du evt. prøve å plugge igjen porten, da denne typisk fasevender på lave frekvenser... bare en tanke, lykke til......regner med de faser ut hvarandre?
Hvordan finpusser du i Audyssey?Jeg har aldri sett et automatisk RK system som treffer riktig på avstand/fase til sub.
Jeg bruker group delay som bør ligge ned mot 0 streken i forhold til resten av frekvensspekteret, og så finpusser med å se på summeringen i frekvensresponsen. Enkelt og greit
Portene er bak på hovedhøyttaler og foran på subOm du har bassrefleks i hovedhøyttaler, så kan du evt. prøve å plugge igjen porten, da denne typisk fasevender på lave frekvenser... bare en tanke, lykke til
Hei, tror jeg ville prøvd kun å plugge igjen på hovedhøyttaler, kanskje du slik kan unngå at dypbass fra porten på hovedhøyttaler kommer i konflikt med sub. Sub. er nok "tunet" lavere slik at den ikke kommer i konflikt, la den porten være åpen. Koster lite å prøve, en sokk gjør susen (har gjort det selv tidligere)Portene er bak på hovedhøyttaler og foran på sub
Du kan øke avstanden til sub manuelt i menyen, men ikke i selve Audyssey. Audyssey vil fremdeles fungere så lenge du ikke slår den av.Hvordan finpusser du i Audyssey?
Audiolense er eneste jeg har prøvd og sett at treffer nøyaktig på dette hver gang. Men jeg føler ikke det er viktig på 40-50 hz uansett da det er frekvensresponsen som er viktig under der.Jeg har aldri sett et automatisk RK system som treffer riktig på avstand/fase til sub.
Jeg bruker group delay som bør ligge ned mot 0 streken i forhold til resten av frekvensspekteret, og så finpusser med å se på summeringen i frekvensresponsen. Enkelt og greit
Synes du har fått litt sprikende forklaringer... Dette dreier seg om å få fasen mellom sub og main i området rundt delefrekvensen til å overlappe best mulig slik at de ikke kansellerer hverandre. Vanligvis gjør du det ved å justere delay for output til subbene (dvs, "distanse" i de fleste A/V enheter). Du trenger altså ikke flytte på noe fysisk for å aligne dem. Hvis, som du sier, subbene spiller best der de står så bør de stå der, men du må justere delay (=justering av fase) på subbene slik at de spiller bedre sammen med høyttalerne, noe de ikke gjør spesielt godt nå. Og vanligvis er det kun i et ganske begrenset frekvensområde rundt delefrekvensen som det er viktig å optimalisere. Hvis du har fullrange fronter (og i så fall, hvorfor??) + subber som overlapper i et større frekvensområde så er det ofte litt vanskeligere, og da må du kanskje flytte rundt på ting fysisk i tillegg, spesielt hvis du har bassrefleks høyttalere i fullrange kombinert med subber, ref. justeringene Antonsen driver med ;-)Som du ser på kurven er front og sub veldig bra alene.
Det er for mange år siden jeg prøvde Audiolense til å uttale meg.Audiolense er eneste jeg har prøvd og sett at treffer nøyaktig på dette hver gang. Men jeg føler ikke det er viktig på 40-50 hz uansett da det er frekvensresponsen som er viktig under der.
Det er forøvrig godt å høre at Audiolense fungerer så bra! Veldig synd at Audiolense ikke støtter Atmos, skjønner årsaken men synd likevel. En boks ala Trinnov eller Storm med alle muligheter til aktiv drift med Audiolense som RK hadde vært noe!Det er for mange år siden jeg prøvde Audiolense til å uttale meg.
Er ikke fasen korrekt kan det fort være 10db forskjell i frekvensresponsen i overgangen så å sjekke det etter RK er lurt.
Jeg prøvde å snu fasen på sub 180 grader og da flyttet kolapsen overaskende seg ca 15 hz opp i frekvens.Synes du har fått litt sprikende forklaringer... Dette dreier seg om å få fasen mellom sub og main i området rundt delefrekvensen til å overlappe best mulig slik at de ikke kansellerer hverandre. Vanligvis gjør du det ved å justere delay for output til subbene (dvs, "distanse" i de fleste A/V enheter). Du trenger altså ikke flytte på noe fysisk for å aligne dem. Hvis, som du sier, subbene spiller best der de står så bør de stå der, men du må justere delay (=justering av fase) på subbene slik at de spiller bedre sammen med høyttalerne, noe de ikke gjør spesielt godt nå. Og vanligvis er det kun i et ganske begrenset frekvensområde rundt delefrekvensen som det er viktig å optimalisere. Hvis du har fullrange fronter (og i så fall, hvorfor??) + subber som overlapper i et større frekvensområde så er det ofte litt vanskeligere, og da må du kanskje flytte rundt på ting fysisk i tillegg, spesielt hvis du har bassrefleks høyttalere i fullrange kombinert med subber, ref. justeringene Antonsen driver med ;-)
Det er for øvrig ikke alle høyttalere som blir spesielt glade hvis de får en sokk stappet i porten, spesielt IKKE hvis du skal fortsette å la dem spille fullrange, selv om den sokken kan jevne ut fasen noe...
Hvis du gjør separate målinger av subber og høyttalere med timing reference i REW, slik jeg foreslo til Antonsen i en tidligere post, så kan du bruke alignment tool i REW for å avgjøre effekten av å justere delay/distanse på subbene. Når delay er optimal så bør summen høytaler + sub (kompleks sum av magnitude,fase som REW beregner for deg) være høyere i SPL enn hver enkelt måling.
Det siste der virker jo veldig merkelig ..Jeg prøvde å snu fasen på sub 180 grader og da flyttet kolapsen overaskende seg ca 15 hz opp i frekvens.
Deretter prøvde jeg å justere "distance" på subwooferne, og ny overaskelse...absolutt ingen endring på SPL??? Prøvde 1-10m. Hva er årsaken til det?? Full av overaskelser denne Marantzen.....endring av avstand gir ingen endring av fase/SPL. Kanskje jeg må endre det på frontene i steden.
I praksis er vel Trinnov som Audiolense I en boks som støtter alle formater? Med så mange justeringsmuligheter som de to programvarene har er det nesten utenkelig at man ikke skal kunne ende opp med likt resultat, alt annet likt.Det er forøvrig godt å høre at Audiolense fungerer så bra! Veldig synd at Audiolense ikke støtter Atmos, skjønner årsaken men synd likevel. En boks ala Trinnov eller Storm med alle muligheter til aktiv drift med Audiolense som RK hadde vært noe!
Ja, skjønner ingenting . Skal kjøre kalibrering på nytt fra start. Kanskje jeg må gjøre endringene i appen når jeg førtst har lagt det inn med appen?!Det siste der virker jo veldig merkelig ..
Husket du å gå et steg tilbake i menyen etter at du endret avstanden ? Det må du format endringen skal tre i kraft ...
Enig i betraktningene rundt Trinnov og Audiolense.I praksis er vel Trinnov som Audiolense I en boks som støtter alle formater? Med så mange justeringsmuligheter som de to programvarene har er det nesten utenkelig at man ikke skal kunne ende opp med likt resultat, alt annet likt.
Hadde vært konge om Harman slapp sitt system løst på det frie marked for å få noe konkurranse (Syncos tror jeg det heter?), men der må man foreløpig betale Harman for å komme og stille inn kinoen din.
Personlig er jeg ikke overbevist om at det har så mye å si med perfekt timing på subber, vi fanger uansett ikke opp lyden før den har reflektert en 3-4 ganger rundt i rommet på lave frekvenser - og transientene er det høyttalerne som gjengir uansett.
Jeg hørte iallefall ikke noe forskjell på tidskorreksjon med sub med og uten Audiolense når frekvensresponsen var lik. (Lav deling, under 60 hz).
Det er det samme om du gjør endringene mtp distanse i app eller i menyen på receiveren. Raskere i receiver siden du slipper å overføre på nytt mellom hver gang. Men når du har funnet den beste innstillingen , så bør du legge inn disse i appen også , slik at dette ikke blir endret ved en evt senere overføring .Ja, skjønner ingenting . Skal kjøre kalibrering på nytt fra start. Kanskje jeg må gjøre endringene i appen når jeg førtst har lagt det inn med appen?!
Hvis perfekt timing hadde hatt mye å si for bass hadde ingen brukt slaveelementer eller bassporter…Personlig er jeg ikke overbevist om at det har så mye å si med perfekt timing på subber, vi fanger uansett ikke opp lyden før den har reflektert en 3-4 ganger rundt i rommet på lave frekvenser - og transientene er det høyttalerne som gjengir uansett.
Når vi prater om sub og delay er vel det to sider av samme sak. Subber står ofte ikke tett inntil høyttaleren så det er en fysisk avstandsforskjell. I tillegg går signalet gjennom egen forsterker til sub som sammen med filter, høypass/lavpass osv gir forsinkelse av signalet.I Kvålsvolls test er delayen i signalet og ikke i høyttaleren. Er det egentlig sammenlignbart? Spør fordi jeg ikke vet.
Jeg tror du har rett i dette tilfellet, men denne typen argument kan også bomme fullstendig. Det handler om kompromiss. Bassport gir noen fordeler og ulemper.Hvis perfekt timing hadde hatt mye å si for bass hadde ingen brukt slaveelementer eller bassporter…