Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    491
    Det beste er jo å flytte ting fysisk.
    Avstand fra front ht til front subb, i retning mot lytterposisjon.
    Jeg har subbene midt på sidevegg pekende innover i rommet. Lydmessig ble denne posisjonen overlegen de andre posisjonene jeg har testet. Skal prøve å flytte nærmere front.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Du mener avstandene i "Distance" menyen i prosessor eller fysisk avstand mellom front og sub?
    Ja den kan du nok regne med å måtte endre. Audyssey bommer ofte på denne avstanden.
    Du kan også prøveå endre x-over til 60 hz - det funket mye bedre hos meg i allefall. Men det er ingen fasit - man må bare prøve seg fram :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.313
    Antall liker
    8.349
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har subbene midt på sidevegg pekende innover i rommet. Lydmessig ble denne posisjonen overlegen de andre posisjonene jeg har testet. Skal prøve å flytte nærmere front.
    Mål subbene alene, er problemet der da?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.313
    Antall liker
    8.349
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Som du ser på kurven er front og sub veldig bra alene.
    Leste ikke godt nok, da er det bare å flytte rundt til du får det til å stemme.
    Det beste er å gjøre de fysiske tingene før man fikler elektronisk med det.
    Enkleste må vell være å flytte subbene?
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    491
    Leste ikke godt nok, da er det bare å flytte rundt til du får det til å stemme.
    Det beste er å gjøre de fysiske tingene før man fikler elektronisk med det.
    Enkleste må vell være å flytte subbene?
    Jeg har vel egentlig gjort de fysiske tingene, men separat sub og front. Litt overaskende at de utligner hverandre så mye. Hadde forventet å kunne løse dette elektronisk 🤔. Skal flytte subbene nærmere front 50cm om gangen og se 👍
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.313
    Antall liker
    8.349
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Bilder sier mer en 1000 ord.
    Ta bilder så man kan se hvordan ting er plassert.
    Hvis du har muligheter til å forskyve ting i tid så skulle det vel la seg gjøre.
    Men liker å gjøre minst mulig justering/tvinge lyd med DSP.
    Men det igjen tvinger seg jo frem hvis mann ikke har eget rom som en kan leke som en vill i.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hmmm jeg får en kolaps av bassen rundt 30hz når front og sub spiller sammen?! Delefrekvens er 40hz.
    Sub (blå) og front (grønn) spiller fint hver for seg........regner med de faser ut hvarandre?
    MEN hva skal jeg gjøre med det? (Marantz AV8805).
    Vis vedlegget 720117
    Kan snu fase/polaritet og/eller justere avstand elektronisk.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har vel egentlig gjort de fysiske tingene, men separat sub og front. Litt overaskende at de utligner hverandre så mye. Hadde forventet å kunne løse dette elektronisk 🤔. Skal flytte subbene nærmere front 50cm om gangen og se 👍
    Justere delefrekvens og tid ( altså avstand på subb inne i reciverens meny) så vil du etterhvert finne noe som treffer bra. Tar litt tid, men det er verdt det.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Leste ikke godt nok, da er det bare å flytte rundt til du får det til å stemme.
    Det beste er å gjøre de fysiske tingene før man fikler elektronisk med det.
    Enkleste må vell være å flytte subbene?
    Det er jo mye enklere å flytte subene "i tid" elektronisk , enn å flytte dem fysisk - hvertfall så lenge dem måler bra der dem står.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.313
    Antall liker
    8.349
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo mye enklere å flytte subene "i tid" elektronisk , enn å flytte dem fysisk - hvertfall så lenge dem måler bra der dem står.
    Ja, benekter ikke det. Liker bare å gjøre så mye fysisk som mulig hvis det går.
    Men er det ikke andre muligheter er jeg helt enig i det.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Er det en aktiv sub med innebygd delefilter? Hvis det er det bør du enten skru det av når du måler eller sette det veldig høyt feks 300Hz. Dette gjør at receiveren for riktigere avstandsmåling. Det var i allefall sånn hos meg med en Denon receiver med Audyssey.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    491
    Bilder sier mer en 1000 ord.
    Ta bilder så man kan se hvordan ting er plassert.
    Hvis du har muligheter til å forskyve ting i tid så skulle det vel la seg gjøre.
    Men liker å gjøre minst mulig justering/tvinge lyd med DSP.
    Men det igjen tvinger seg jo frem hvis mann ikke har eget rom som en kan leke som en vill i.
    Takker for gode råd. Sånn ser rommet ut. 2etg. med skråtak:
    Subbene er aktive i LFE modus, så prosessor styrer delefrekvens (Klipsch r-115sw)
    Coolio nevner fase/polaritet.... r-115sw har bryter på baksiden 0/180grader. Denne har jeg ikke brukt da jeg har hatt en forventning om at prosessor styrer til riktig verdi ved kalibrering uavhengig av hva bryteren står til, mulig jeg har tatt feil der så denne må testes!
    Status nå er at det spiller helt strålende i stereo, men når jeg kobler inn subben blir lyden bassfattig. Skal normalt spille uten sub, men tenkte meg en slags "party" modus med 40/60 hz deling der jeg kan utnytte anlegget til det maksimale :cool:
    HT plassering.png
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.313
    Antall liker
    8.349
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hvis dette er subbene sier det seg litt selv, gjør det ikke.
    Dette med tid er vel det avgjørende her.

    HT plassering.jpg
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    491
    Hvis dette er subbene sier det seg litt selv, gjør det ikke.
    Dette med tid er vel det avgjørende her.
    Ja, subber. De har vært på mange plasser i rommet. Men her ble lyden best. Bildet viser alle posisjoner som er testet:
    HT plassering historikk.png
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    491
    Subbene er på 2,7m fra lytteposisjon. Behandler Audyssey sub og front helt separat mtp fase?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Subbene er på 2,7m fra lytteposisjon. Behandler Audyssey sub og front helt separat mtp fase?
    Som regel må avstand økes ift. det Audyssey vil for å få det optimalt er min erfaring.
    Hos meg ble det utfasing som hos deg etter Audyssey , men etter at jeg økte avstand på suber fra 5.8 til 7,6 m så satt det som et skudd :)
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Subbene er på 2,7m fra lytteposisjon. Behandler Audyssey sub og front helt separat mtp fase?
    Jeg har aldri sett et automatisk RK system som treffer riktig på avstand/fase til sub.

    Jeg bruker group delay som bør ligge ned mot 0 streken i forhold til resten av frekvensspekteret, og så finpusser med å se på summeringen i frekvensresponsen. Enkelt og greit 😀
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    491
    Jeg har aldri sett et automatisk RK system som treffer riktig på avstand/fase til sub.

    Jeg bruker group delay som bør ligge ned mot 0 streken i forhold til resten av frekvensspekteret, og så finpusser med å se på summeringen i frekvensresponsen. Enkelt og greit 😀
    Hvordan finpusser du i Audyssey?
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    491
    Om du har bassrefleks i hovedhøyttaler, så kan du evt. prøve å plugge igjen porten, da denne typisk fasevender på lave frekvenser... bare en tanke, lykke til:)
    Portene er bak på hovedhøyttaler og foran på sub🤔
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Portene er bak på hovedhøyttaler og foran på sub
    Hei, tror jeg ville prøvd kun å plugge igjen på hovedhøyttaler, kanskje du slik kan unngå at dypbass fra porten på hovedhøyttaler kommer i konflikt med sub. Sub. er nok "tunet" lavere slik at den ikke kommer i konflikt, la den porten være åpen. Koster lite å prøve, en sokk gjør susen (har gjort det selv tidligere)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har aldri sett et automatisk RK system som treffer riktig på avstand/fase til sub.

    Jeg bruker group delay som bør ligge ned mot 0 streken i forhold til resten av frekvensspekteret, og så finpusser med å se på summeringen i frekvensresponsen. Enkelt og greit 😀
    Audiolense er eneste jeg har prøvd og sett at treffer nøyaktig på dette hver gang. Men jeg føler ikke det er viktig på 40-50 hz uansett da det er frekvensresponsen som er viktig under der.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Som du ser på kurven er front og sub veldig bra alene.
    Synes du har fått litt sprikende forklaringer... Dette dreier seg om å få fasen mellom sub og main i området rundt delefrekvensen til å overlappe best mulig slik at de ikke kansellerer hverandre. Vanligvis gjør du det ved å justere delay for output til subbene (dvs, "distanse" i de fleste A/V enheter). Du trenger altså ikke flytte på noe fysisk for å aligne dem. Hvis, som du sier, subbene spiller best der de står så bør de stå der, men du må justere delay (=justering av fase) på subbene slik at de spiller bedre sammen med høyttalerne, noe de ikke gjør spesielt godt nå. Og vanligvis er det kun i et ganske begrenset frekvensområde rundt delefrekvensen som det er viktig å optimalisere. Hvis du har fullrange fronter (og i så fall, hvorfor??) + subber som overlapper i et større frekvensområde så er det ofte litt vanskeligere, og da må du kanskje flytte rundt på ting fysisk i tillegg, spesielt hvis du har bassrefleks høyttalere i fullrange kombinert med subber, ref. justeringene Antonsen driver med ;-)
    Det er for øvrig ikke alle høyttalere som blir spesielt glade hvis de får en sokk stappet i porten, spesielt IKKE hvis du skal fortsette å la dem spille fullrange, selv om den sokken kan jevne ut fasen noe...
    Hvis du gjør separate målinger av subber og høyttalere med timing reference i REW, slik jeg foreslo til Antonsen i en tidligere post, så kan du bruke alignment tool i REW for å avgjøre effekten av å justere delay/distanse på subbene. Når delay er optimal så bør summen høytaler + sub (kompleks sum av magnitude,fase som REW beregner for deg) være høyere i SPL enn hver enkelt måling.
     
    Sist redigert:

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Audiolense er eneste jeg har prøvd og sett at treffer nøyaktig på dette hver gang. Men jeg føler ikke det er viktig på 40-50 hz uansett da det er frekvensresponsen som er viktig under der.
    Det er for mange år siden jeg prøvde Audiolense til å uttale meg.

    Er ikke fasen korrekt kan det fort være 10db forskjell i frekvensresponsen i overgangen så å sjekke det etter RK er lurt.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Det er for mange år siden jeg prøvde Audiolense til å uttale meg.

    Er ikke fasen korrekt kan det fort være 10db forskjell i frekvensresponsen i overgangen så å sjekke det etter RK er lurt.
    Det er forøvrig godt å høre at Audiolense fungerer så bra! Veldig synd at Audiolense ikke støtter Atmos, skjønner årsaken men synd likevel. En boks ala Trinnov eller Storm med alle muligheter til aktiv drift med Audiolense som RK hadde vært noe!
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    491
    Synes du har fått litt sprikende forklaringer... Dette dreier seg om å få fasen mellom sub og main i området rundt delefrekvensen til å overlappe best mulig slik at de ikke kansellerer hverandre. Vanligvis gjør du det ved å justere delay for output til subbene (dvs, "distanse" i de fleste A/V enheter). Du trenger altså ikke flytte på noe fysisk for å aligne dem. Hvis, som du sier, subbene spiller best der de står så bør de stå der, men du må justere delay (=justering av fase) på subbene slik at de spiller bedre sammen med høyttalerne, noe de ikke gjør spesielt godt nå. Og vanligvis er det kun i et ganske begrenset frekvensområde rundt delefrekvensen som det er viktig å optimalisere. Hvis du har fullrange fronter (og i så fall, hvorfor??) + subber som overlapper i et større frekvensområde så er det ofte litt vanskeligere, og da må du kanskje flytte rundt på ting fysisk i tillegg, spesielt hvis du har bassrefleks høyttalere i fullrange kombinert med subber, ref. justeringene Antonsen driver med ;-)
    Det er for øvrig ikke alle høyttalere som blir spesielt glade hvis de får en sokk stappet i porten, spesielt IKKE hvis du skal fortsette å la dem spille fullrange, selv om den sokken kan jevne ut fasen noe...
    Hvis du gjør separate målinger av subber og høyttalere med timing reference i REW, slik jeg foreslo til Antonsen i en tidligere post, så kan du bruke alignment tool i REW for å avgjøre effekten av å justere delay/distanse på subbene. Når delay er optimal så bør summen høytaler + sub (kompleks sum av magnitude,fase som REW beregner for deg) være høyere i SPL enn hver enkelt måling.
    Jeg prøvde å snu fasen på sub 180 grader og da flyttet kolapsen overaskende seg ca 15 hz opp i frekvens.
    Deretter prøvde jeg å justere "distance" på subwooferne, og ny overaskelse...absolutt ingen endring på SPL??? Prøvde 1-10m. Hva er årsaken til det?? Full av overaskelser denne Marantzen.....endring av avstand gir ingen endring av fase/SPL. Kanskje jeg må endre det på frontene i steden.
     
    Sist redigert:

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Jeg prøvde å snu fasen på sub 180 grader og da flyttet kolapsen overaskende seg ca 15 hz opp i frekvens.
    Deretter prøvde jeg å justere "distance" på subwooferne, og ny overaskelse...absolutt ingen endring på SPL??? Prøvde 1-10m. Hva er årsaken til det?? Full av overaskelser denne Marantzen.....endring av avstand gir ingen endring av fase/SPL. Kanskje jeg må endre det på frontene i steden.
    Det siste der virker jo veldig merkelig ..
    Husket du å gå et steg tilbake i menyen etter at du endret avstanden ? Det må du format endringen skal tre i kraft ...
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er forøvrig godt å høre at Audiolense fungerer så bra! Veldig synd at Audiolense ikke støtter Atmos, skjønner årsaken men synd likevel. En boks ala Trinnov eller Storm med alle muligheter til aktiv drift med Audiolense som RK hadde vært noe!
    I praksis er vel Trinnov som Audiolense I en boks som støtter alle formater? Med så mange justeringsmuligheter som de to programvarene har er det nesten utenkelig at man ikke skal kunne ende opp med likt resultat, alt annet likt.

    Hadde vært konge om Harman slapp sitt system løst på det frie marked for å få noe konkurranse (Syncos tror jeg det heter?), men der må man foreløpig betale Harman for å komme og stille inn kinoen din.

    Personlig er jeg ikke overbevist om at det har så mye å si med perfekt timing på subber, vi fanger uansett ikke opp lyden før den har reflektert en 3-4 ganger rundt i rommet på lave frekvenser - og transientene er det høyttalerne som gjengir uansett.
    Jeg hørte iallefall ikke noe forskjell på tidskorreksjon med sub med og uten Audiolense når frekvensresponsen var lik. (Lav deling, under 60 hz).
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    491
    Det siste der virker jo veldig merkelig ..
    Husket du å gå et steg tilbake i menyen etter at du endret avstanden ? Det må du format endringen skal tre i kraft ...
    Ja, skjønner ingenting 😵. Skal kjøre kalibrering på nytt fra start. Kanskje jeg må gjøre endringene i appen når jeg førtst har lagt det inn med appen?!
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    I praksis er vel Trinnov som Audiolense I en boks som støtter alle formater? Med så mange justeringsmuligheter som de to programvarene har er det nesten utenkelig at man ikke skal kunne ende opp med likt resultat, alt annet likt.

    Hadde vært konge om Harman slapp sitt system løst på det frie marked for å få noe konkurranse (Syncos tror jeg det heter?), men der må man foreløpig betale Harman for å komme og stille inn kinoen din.

    Personlig er jeg ikke overbevist om at det har så mye å si med perfekt timing på subber, vi fanger uansett ikke opp lyden før den har reflektert en 3-4 ganger rundt i rommet på lave frekvenser - og transientene er det høyttalerne som gjengir uansett.
    Jeg hørte iallefall ikke noe forskjell på tidskorreksjon med sub med og uten Audiolense når frekvensresponsen var lik. (Lav deling, under 60 hz).
    Enig i betraktningene rundt Trinnov og Audiolense.

    Det er alltid et relevant spørsmål å stille, kanskje det mest relevante i denne hobbyen, hvilken praktisk konsekvens tiltakene har. Er det hørbart? Jeg tror ikke group delay under 50-60hz har stor relevans innenfor rimelighetens grenser. Å treffe på fasen er derimot svært viktig for her kan det svinge i tosifret antall db. På den andre siden så skader det garantert ikke å få group delay nærmere 0, og når det er gratis å eksperimentere med avstand så kan det stilne nevroser. Det skal en definitivt ikke kimse av i denne hobbyen! 😅

    Kvålsvoll gjorde en liten blind test på delay i bass. Noe kan være hørbart og mulig å skilne i ABX test.

     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    I Kvålsvolls test er delayen i signalet og ikke i høyttaleren. Er det egentlig sammenlignbart? Spør fordi jeg ikke vet.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.457
    Torget vurderinger
    2
    Komfort, fra figuren din ser det ut som de
    Sitter Midt i rommet lengdemessig. Der vil de ha maksimal kansellering av bass () , har De forsøkt å flytte dem frem eller tilbake ?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Ja, skjønner ingenting 😵. Skal kjøre kalibrering på nytt fra start. Kanskje jeg må gjøre endringene i appen når jeg førtst har lagt det inn med appen?!
    Det er det samme om du gjør endringene mtp distanse i app eller i menyen på receiveren. Raskere i receiver siden du slipper å overføre på nytt mellom hver gang. Men når du har funnet den beste innstillingen , så bør du legge inn disse i appen også , slik at dette ikke blir endret ved en evt senere overføring .
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Personlig er jeg ikke overbevist om at det har så mye å si med perfekt timing på subber, vi fanger uansett ikke opp lyden før den har reflektert en 3-4 ganger rundt i rommet på lave frekvenser - og transientene er det høyttalerne som gjengir uansett.
    Hvis perfekt timing hadde hatt mye å si for bass hadde ingen brukt slaveelementer eller bassporter…
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    I Kvålsvolls test er delayen i signalet og ikke i høyttaleren. Er det egentlig sammenlignbart? Spør fordi jeg ikke vet.
    Når vi prater om sub og delay er vel det to sider av samme sak. Subber står ofte ikke tett inntil høyttaleren så det er en fysisk avstandsforskjell. I tillegg går signalet gjennom egen forsterker til sub som sammen med filter, høypass/lavpass osv gir forsinkelse av signalet.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Hvis perfekt timing hadde hatt mye å si for bass hadde ingen brukt slaveelementer eller bassporter…
    Jeg tror du har rett i dette tilfellet, men denne typen argument kan også bomme fullstendig. Det handler om kompromiss. Bassport gir noen fordeler og ulemper.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn