Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• steinost

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    3.504
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    I dette tilfellet i sirkulære bevegelser i en sfære på ca 80x80 cm sentrert rundt sweetspot.
    Det blir jo da mer over hode en under hodehøyde? Regner med att sofa stol som blir brukt er der, den er jo også en faktor i dette.

ynot

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    0
    Håper du har prøvd, men kan du ikkje flytt om på og sjå om " feilen" flytter seg over på andre siden ??.
    Å flytte fra en side til den andre krever litt tid, spesielt å fininnstille etterpå.
    Men som en sa her, hvis jeg måler fullfrekvent i nærfeltet (innenfor 1 meter) så vil jeg få en markant dupp i overgangen mellom elementene hvis en av de har motsatt fase og jeg har ikke det på verken høyre eller venstre side. De ser veldig like ut :)
    Og det argumentet forstår jeg. Eller er det noe mer jeg misser? Jeg er helt åpen for akkurat det :)

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    2.728
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det blir jo da mer over hode en under hodehøyde? Regner med att sofa stol som blir brukt er der, den er jo også en faktor i dette.
    Neida, jeg går ikke høyere enn toppen av hodet, så det blir i hovedsak fra pannebrasken og ned til navlen fra bakerst i sofaen til fronten av sofaen i en bredde på ca 80-100 cm slik at jeg dekker området jeg sitter i med overkroppen i sweetspot uansett positur.

MMM er sammenlignbart med å ta snittet av 32 målinger innenfor samme område.

Utføres slik;

Sist redigert:

ynot

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    0
    Står impuls oppe på verktøylinja. Der vannfall og alt det andre er:=)
    Det så jeg, men hvis jeg setter samme filter så får jeg dette:
    1602226224966.png

Dette er målt rett foran HT så det er ikke en reel måling i så måte at det ikke er der jeg sitter, eller noen gang kommer til å sitte (50cm foran den ene HT ;) )
    Leser jeg her at HT bruker ca 176ms å falle fra elementet er i maks utsalg til det er ned 50db?

steinost

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    3.504
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det så jeg, men hvis jeg setter samme filter så får jeg dette:
    Vis vedlegget 667288

Dette er målt rett foran HT så det er ikke en reel måling i så måte at det ikke er der jeg sitter, eller noen gang kommer til å sitte (50cm foran den ene HT ;) )
    Leser jeg her at HT bruker ca 176ms å falle fra elementet er i maks utsalg til det er ned 50db?
    Her har du jo tatt filter ikke Impuls, men ja sett den til %.
    Var jo min måling du refererte til?

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    2.602
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hva sier egentlig den visningen, Makkintosken? Det er forresten veldig bra hovedmonitorer i den Youtube videoen 😁

ynot

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    0
    Her har du jo tatt filter ikke Impuls, men ja sett den til %.
    Var jo min måling du refererte til?
    Da ser det mye bedre og, jeg kan nesten forstå hva grafen forteller meg :)
    Regner med dette blir gjort i SS?

ynot

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    0
    Når jeg bare får mast litt rundt om så er det ganske mye jeg har plukket opp er av de forskjellige medlemmene.
    Noen synser, noen besitter kunnskap, noen maser (les: meg) og så blir det bra til slutt tror jeg :)

Takk til alle som bidrar positivt, men jeg er helt sikkert ikke ferdig enda med å spørre og grave.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    5.093
    % viser det vi kaller amplitude. Det kan nesten sammenliknes med membranutslag, men jeg skal forsøke å forklare hva det egentlig viser.

En impuls er egentlig en uendelig kort "spike" som dermed også går uendelig høyt i frekvens. Av natur vil en impuls dra med seg alle frekvenser i systemet. I praksis gjøres to tilpasninger.

Den ene er at impulsen er noe mindre rask, både opp og ned, og dette representerer den øvre frekvensen det måles ved. Begrenser man målingen til 40kHz vil man få en viss stige og synketid. Begrenser man den til 20kHz vil stige og synketiden bli dobbelt så lange.

Den andre er at målesignalet normalt ikke er en impuls, men heller et sveip eller noe annet. I prinsippet kunne det vært et helt musikkstykke på flere minutter, men felles er at systemet regner ut forskjellen på målesignalet og en impuls, og bruker dette til å regne om det vi måler for å vise en nøyaktig impulsrespons.

Slik ser det hele ut:

Impulse.png

Man kan tenke seg at signalet typisk alltid er i prosent eller absoluttverdi av maksimal amplitude. Vi ser her at den første impulsen har topp og bunnverdi på 1,0. Men impulsen rammer bare positive verdier, så den negative siden er skalert for å tilsvare den positive.

Nr 2 og 3 viser gjengivelsen med forsterkede høye frekvenser, og med forsterkede lave frekvenser. Høyttalere som er ekstremt velkonstruerte vil kunne måle noe a-la dette, men det er svært sjeldent. Stereophile har gjort impulsresponsmåling av mange høyttalere og det er litt gøy å sammenlikne dem, men det er også fort gjort å tro at man kan lese veldig mye kvalitativt ut av de målingene. All erfaring viser imidlertid at å rangere impulsresponser fra "penest til styggest" korrelerer dårlig med hvordan vi rangerer lyd. Årsaken er ikke at god impulsrespons er uviktig, men at de feilene som betyr noe ikke trenger å være særlig synlige, mens de som betyr fint lite kan være ekstremt godt synlige. Og siden ingen høyttalere er i nærheten av helt perfekt impulsrespons betyr det at man må ha voldsom erfaring i å vurdere impulsresponser for å kunne "ta det på øyemål".

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    2.728
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Fun fact, nå forleden fortalte konstruktøren av Dutch & Dutch 8c, Martijn Mensink, at en god del av kundene i studio-miljøet synes høyttaleren låter best uten fasekorreksjon, altså med ordinær istedenfor "perfekt" impulsrespons.

Jeg tror jeg har ytret dette mange ganger før, men jeg blindtestet med og uten fasekorreksjon på Kii Three ved flere anledninger og kom fram til at det var mer tilfeldig enn noe annet om jeg traff riktig, uten at jeg husker eksakte tall på hvor mange prosent jeg traff på.

Fasekorreksjon, en kuriositet som kanskje er verdt å se på når andre problemstillinger er løst først?

ynot

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    0
    Da kan jeg vel spørre om dette er ille?
    Dette er begge HT og begge subbene, målt i SS

1602261589611.png

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    1.588
    Den er i alle fall godt filtrert. Jeg regner med twin peaks skyldes en liten tidsforskjell mellom høyttalerne. Det vi ser er helt ok....

ynot

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    0
    Den er i alle fall godt filtrert. Jeg regner med twin peaks skyldes en liten tidsforskjell mellom høyttalerne. Det vi ser er helt ok....
    hmm, da blir det kanskje mer høyttalergymnastikk på meg. Må prøve å sette subbene helt likt med basselementet i HT, og prøve subbene bak HT for å sjekke den grafen der :)

Hva vil "bra" være?

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    1.588
    Hva som er bra kommer litt an på. Det er sjelden at en visuell inspeksjon av impulsresponsen sier så mye om lydkvaliteten.

steinost

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    3.504
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Alt henger sammen, omgen tvil om det.
    Den tottale summen av alle ting er det som teller.

ynot

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    0
    Jeg flyttet subbene så de står helt likt med basselementene til HT og IR ble dårligere.
    Skal se at REL får helt rett og jeg ender opp med å ha subbene bak HT, akkurat som før jeg startet all denne gymnastikken :)

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    2.728
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ved å plassere subbene inni hjørnene slipper du unna kanselleringer fra refleksjonene som kommer fra sidevegg og frontvegg fordi bølgelengdene som subbene spiller er større enn avstanden til veggene.
    Dette er gjerne den første oppstillingen som bør forsøkes, men som sagt før - få best mulig frekvensrespons med én sub først og så begynner du med forsøk med nr to.

Det er godt mulig at du ender opp med subbene stacket som beste alternativ når du ikke har mulighet for dsp for hver individuelle sub.

ynot

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    0
    Da føler jeg at jeg ikke kommer særlig mye nærmere nirvana her hjemme

1602335713268.png

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    5.093
    Jeg flyttet subbene så de står helt likt med basselementene til HT og IR ble dårligere.
    Skal se at REL får helt rett og jeg ender opp med å ha subbene bak HT, akkurat som før jeg startet all denne gymnastikken :)
    Husk at alle driverne i systemet, inklusive subwooferne, har en rekke filtreringer som gjør at de ikke har nøytral impulsrespons. Du ser ikke subwooferne som en fremtredende peak på IR. Dessuten har neppe subene og frontene samme fase ved delefrekvensen. Derfor må du ikke finne på å bruke visuell vurdering av impulsresponsen for å plassere/kalibrere subwooferne. Det vil garantert føre skikkelig galt avsted.

ynot

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    0
    Husk at alle driverne i systemet, inklusive subwooferne, har en rekke filtreringer som gjør at de ikke har nøytral impulsrespons. Du ser ikke subwooferne som en fremtredende peak på IR. Dessuten har neppe subene og frontene samme fase ved delefrekvensen. Derfor må du ikke finne på å bruke visuell vurdering av impulsresponsen for å plassere/kalibrere subwooferne. Det vil garantert føre skikkelig galt avsted.
    Ja, subbene ble flyttet bak til der de sto, sånn cirka, og begge har 0 grader fase. De måler 3-4 db høyere ved 0 grader enn ved 180.
    Ifølge Rel så er det bra.

Sevald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    1.171
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Pc min har en litt dårlig mini jack kobling på lyden. Vurdere USB lydkort. Skal kun brukes til REW målinger. Noen som komme med en anbefaling?

hestepare

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    154
    Sted
    Oslo
    Tenk mer på frekvensresponsen enn IR, tror jeg er det beste rådet akkurat nå. :)
    … og nå har jeg brukt litt tid på å tenke på IR sjøl. Jeg har målt anlegget mitt nå og legger merke til to "topper" i impulsresponsen, på 4 ms og 21 ms. Jeg tipper at dette kan ha noe med klang/ekko i rommet å gjøre, men har ikke peiling. Tar gjerne imot innspill og tolkninger!

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn