Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.583
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Nå har det jo seg slik att jeg kjører med 16 stk 15".
    Spille lavt men fortsatt ha god driv i bassen er en av tingene som uthever seg til det positive. Dette er jo de tingene som blir kommentert når folk besøker rommet mitt også. Areal har enorm stor betydning. Samme gjelder i mellombassen. Dette kan ikke settes ord på før mann har opplevd ett skikkelig system med dette. Derfor skal også dette inn.
    Små elementer eller få klarer ikke samme jobben.
    Og du har ingen heving i bassen? Flat respons in-room?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.597
    Antall liker
    14.510
    Sted
    Langesund
    Desto jevnere respons man har, desto mer løft kan man gjerne slippe unna med uten at noe stikker seg ut eller blir boomy. I tillegg er det litt styrt av hva som er typisk lyttenivå. Jo lavere man vanligvis spiller, jo mer løft trenger man.
    Det steinost prøver å forklare her, er at en del av oss som har mye bass-areal, ikke opplever det vanlige tape av bassnivå når det spilles lavt. Det formlig oser av dyp artikulert bass med masse deilig pondus på lavt volum, uten at det blir for mye når det spilles høyt - nesten for lite. Jeg har hevet bassen rundt 4 db over mellomtonen som er veldig lett fallende opp til rundt 1Khz Deretter faller de noe raskere mot 20 khz
    Bassen er så og si helt flat fra 60 og ned til dypet.

    Ønsket target
    ønsket target.png
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.225
    Antall liker
    9.461
    Torget vurderinger
    2
    Spørsmål om målemikrofoner;

    Noen som har sammenlignet Umik-1 med Umik-2 og/eller CSL kalibrerte Umik-1? O Store Internett viser at det kan være relativt store forskjeller på frekvensresponsen på dem..
    Nei men jeg fikk nylig store forskjeller mellom white noise, periodisk white noise og sveip med Umik-1 , det skal vel gi det samme trodde jeg ... diskanten var vesentlig forskjellig i nivå , med REW genererte lydfiler ..
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Nei men jeg fikk nylig store forskjeller mellom white noise, periodisk white noise og sveip med Umik-1 , det skal vel gi det samme trodde jeg ... diskanten var vesentlig forskjellig i nivå , med REW genererte lydfiler ..
    Var det en RTA måling du gjorde? Hvis det var det er det vel periodisk du skal bruke. Hvorfor hvit støy og ikke rosa?
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Jeg er temmelig sikker på at dette egentlig ikke har noe å gjøre med areal, men heller noe som skjer i tidsdomenet.

    La oss si vi har én subwoofer i et rom, og den er helt rundstrålende. Den vil typisk trigge sine moder alene med høyest tenkelig Q, og disse vil da henge igjen i rommet. Om vi setter én subwoofer til i rommet, så man for eksempel har en på hver side, vil man få et noe mer utjevnet modalt mønster i rommet. Bytter man ut de to subene med tårn vil dette fordeles ytterligere så man trigger enkeltmoder langt mindre.

    Det er også to andre faktorer som vil spille inn her. Den ene er spredningskontroll, som er antatt uvesentlig i bassen, men som allikevel til en viss grad påvirker forholdet mellom direktelyd og etterklang også i bassen. Også spørs det selvsagt hvor lang etterklangstid selve rommet har i bassen.

    Det som kompliserer det hele litt er at når vi ikke kan måle bassen i rommet uten å ha med rommet som en del av det hele er det vanskelig å se hva slags respons selve høyttalerne (subwooferne) har og hva slags romforsterkning man i praksis får.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.583
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det steinost prøver å forklare her, er at en del av oss som har mye bass-areal, ikke opplever det vanlige tape av bassnivå når det spilles lavt. Det formlig oser av dyp artikulert bass med masse deilig pondus på lavt volum, uten at det blir for mye når det spilles høyt - nesten for lite. Jeg har hevet bassen rundt 4-5 db over mellomtonen som er veldig lett fallende opp til rundt 1Khz Deretter faller de noe raskere mot 20 khz
    Bassen er så og si helt flat fra 60 og ned til dypet.
    Ser ut som ca 6dB heving fra 10khz og opp, ikke så uvanlig det. Tenker nok fortsatt det kan være jevn respons og grad av behandlet rom som også kan påvirke dette. Men det er klart at forvrengningen i bunn blir veldig lav med mange elementer, som man nok merker.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.225
    Antall liker
    9.461
    Torget vurderinger
    2
    Var det en RTA måling du gjorde? Hvis det var det er det vel periodisk du skal bruke. Hvorfor hvit støy og ikke rosa?
    Pink noise faller spektrum med 3 db per oktav og krever at man bruker RTA plot i menyen og ikke Spectrum. For å sammenligne med med SWEEP som bruker Spectrum blir det riktigste å bruke white-noise+Spectrum,, trur eg. fremfor pink noise+RTA som skal gi det samme men bare on Pink noisen er riktig
    Spectrum gir bedre oppløsning virker det som. Kan være jeg er på bærtur her...

    Romstøy og laptop mikrofon
    1621526155312.png


    1621526289227.png


    1621526747474.png


    Sjeker litt pn og WN vie TVen og Laptop mikrofon
    1621527952236.png


    det gir ikke samme resultat med PN/ RTA som WN/Spectrum i en kort uhøytidelig test,kan være det var støy utenfra som slo inn i målingene
    1621528119367.png
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nei men jeg fikk nylig store forskjeller mellom white noise, periodisk white noise og sveip med Umik-1 , det skal vel gi det samme trodde jeg ... diskanten var vesentlig forskjellig i nivå , med REW genererte lydfiler ..
    Pink noise og PN periodic og sweep gir samme på RTA mens man må bytte til spectrum på white noise og white noise Periodic.

    Da får man samme resultat på alle;

    pink vs white vs PN vs sweep.jpg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.225
    Antall liker
    9.461
    Torget vurderinger
    2
    Takk , for en mer nøyaktig sjekk. med pc på fanget og lyd via TV og trafikk i byen ble det ganske ulikt, .Stoler på et din måling er riktig :), Det er jo slik det skal være..
    Men er ikke sweep alltid Spectrum da
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takk , for en mer nøyaktig sjekk. med pc på fanget og lyd via TV og trafikk i byen ble det ganske ulikt, .Stoler på et din måling er riktig :), Det er jo slik det skal være..
    Men er ikke sweep alltid Spectrum da
    Ser ut som det er RTA. Hvis du sveiper med generator og registrerer via RTA-fanen, så kan du switche mellom spectrum og RTA visning av resultatet. Spectrum viser at sweep faller veldig oppover mens RTA matcher pink noise.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.225
    Antall liker
    9.461
    Torget vurderinger
    2
    OK forsøker med RTA måling med intern Pink noise fra Preamp som kilde.
    Det ser faktisk mye penere ut med RTA+PN enn med sveip av en eller annen grunn ( antgelig mooving mik metoden jeg brukte idag).Her er DSP aktiv under 1kHz med varierende bassheving
    1621612266188.png


    Moving MIC gir mye jevnere resultat fra 500 og opp ann sweip med statisk mic. Et gammelt sveip bekrefter dette, Bassavviket under 100 er nok pga litt ulik eq/plassering
    1621613697595.png

    man lærer noe nytt hver dag...
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.225
    Antall liker
    9.461
    Torget vurderinger
    2
    Ser hva du tenker på :).
    Kan prøve igjen i morgen om kona kommer seg ut av huset...men generelt kan jeg si at økt nivå rundt 2k gir mer sting i Elgitaren og mer frempå lyd. Rett og slett litt mer tilstedeværelse tenker jeg, men litt slitsomt på en del innspillinger, og litt mindre dybde i lydbildet og litt tørrere vokal. Det er derfor jhar eg begrenset DSP til under 1000 men jeg kan revurder det når anledningen byr seg...
    1621614748715.png

    1621614861243.png
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Husker ikke om jeg har spurt om dette før, men kan man bruke mange målepunkt som utgangspunkt for korreksjon med Trinnov? Det er tydelig fra dine bilder at du får samme problemer som alle andre korreksjonsprogrammer basert på ettpunktsmålinger når du sjekker med MMM teknikken.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.225
    Antall liker
    9.461
    Torget vurderinger
    2
    Husker ikke om jeg har spurt om dette før, men kan man bruke mange målepunkt som utgangspunkt for korreksjon med Trinnov? Det er tydelig fra dine bilder at du får samme problemer som alle andre korreksjonsprogrammer basert på ettpunktsmålinger når du sjekker med MMM teknikken.
    Jepp, jeg har også flerpunkts målinger og korrigeringer, det er det som er sterkt anbefalt. Men de blir litt mer rotete å vise. Her for EN høyttaler..
    Søkket 1200-2500 er en egenskap ved høyttalern man finner igjen i spinorama data, så den kan godt eq'es. Man kan kanskje se at korreksjonen er et slags snitt og ikke så agressiv i kurven som enkeltavvikene er. Stygg rom dip ved 350hz pga refleksjoner, bassen under 100 er fra helvete
    1621630157626.png
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.225
    Antall liker
    9.461
    Torget vurderinger
    2
    Ny runde med flerpunktmålinger Trinnov, litt endret høyttaler posisjon. 153cm fra forntvegg og 400cm til lytter. 22 målinger i 0+/-30cm kube rundt mikrofon, ingen korreksjon 2500-18000 hz
    1621677508651.png


    Resultat i mik posisjon blir da slik etter korigering
    1621677686593.png


    REW PN RTA, Trinnov multipunkt korreksjon av og på mik på stativ.
    1621680275172.png


    1621680691503.png


    1621680776602.png
    '

    Tid for å lytte om peaken på 31Hz etter korreksjon er plagsom, kan evt stramme opp korreksjonen der

    Fyller på for Coolio her
    30 cm er vel ikke rare greiene, åssen ser det ut om du måler med MMM med 80-100 cm i alle retninger fra sentrert midtpunkt?
    Hvis du holder på, kunne du sammenlignet singelpunkt, 30 cm og feks 100 cm (fra sentrert punkt i bredde og til sofasete og 20 cm over hodet i høyde) korreksjon?
    Og sammenlignet MMM i REW etterpå pluss dine konklusjoner om lydkvalitet?

    1621682231846.png

    '
    Trinnov PÅ
    1621682460089.png


    Mooving Mic, beveget mic 1 m i alla retninger Trinnov AV og PÅ
    1621682900537.png


    bassen uten glatting, Pink noise trigger ikke bass ujevnhetene på samm måte spm et langsoms sveip.
    1621699322915.png



    Targetkurve
    1621682679784.png

    Mks tillatt korreksjonsomfang.
    1621682786827.png


    Puuh!! nå trengs det litt lytting..
    PS VELDIG nyttig og tidsbesparende at Trinnov har sin egen Pink noise generaror innebygget og at man med REW kan velge RTA 1/48 plot og få riktige horisontale kurver med pn!
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    30 cm er vel ikke rare greiene, åssen ser det ut om du måler med MMM med 80-100 cm i alle retninger fra sentrert midtpunkt?
    Hvis du holder på, kunne du sammenlignet singelpunkt, 30 cm og feks 100 cm (fra sentrert punkt i bredde og til sofasete og 20 cm over hodet i høyde) korreksjon?
    Og sammenlignet MMM i REW etterpå pluss dine konklusjoner om lydkvalitet?

    Grunnen til at jeg spør er at jeg må gjøre justeringene manuelt og det tar fryktelig lang tid.. 🥴
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Ny runde med flerpunktmålinger Trinnov, litt endret høyttaler posisjon. 153cm fra forntvegg og 400cm til lytter. 22 målinger i 30cm kube rundt mikrofon, ingen korreksjon 2500-18000 hz
    Vis vedlegget 723980

    Resultat i mik posisjon blir da slik etter korigering
    Vis vedlegget 723982
    Jeg synes at kurven din er litt hissig over ca 1khz med tanke på at du har en dip i grunntoneområdet mellom ca 200 og 400hz. Klarer du å løfte grunntoneområdet litt? Hvis ikke er jeg redd at du får litt overvekt av detaljering på bekostning av musikalitet.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes at kurven din er litt hissig over ca 1khz med tanke på at du har en dip i grunntoneområdet mellom ca 200 og 400hz. Klarer du å løfte grunntoneområdet litt? Hvis ikke er jeg redd at du får litt overvekt av detaljering på bekostning av musikalitet.
    I min erfaring er det veldig bob-bob å heve grunntone-området særlig da man tilfører ganske kraftige resonanser i tidsdomenet i både høyttaler og rom.
    Ergo min litt mer en gjennomsnittlig fiksering på multi-punkts målinger :LOL:

    If it works it works, men vi er like eller mer sensitive for ringing fra 150-200 hz og opp enn vi er for dipper i frekvensrespons som følge av sbir kanselleringer.
    Det er nok grunnen til at det låter fryktelig mye bedre med feks linjekilder som unngår mye av SBIR problemet enn det gjør med vanlige høyttalere som er EQ'D til samme frekvensrespons..
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.225
    Antall liker
    9.461
    Torget vurderinger
    2
    Tror det ble litt bedre- mindre stress i presence området - å dra ned gradvis 1k-10k med 1db... Ser også ut som Trinnov er litt smart mht Multipunkt måling, forsøker ikke å korrigere meass småavvik i diskanten, den tar istedet tak i bredere trender og fikser dem.
    1621684265853.png


    Lytter nå på dette, enkel musikke å gjengi men deilig
    1621684978419.png



    Denne - None of us are free, krever litt mer m/ heftig bass.

    Album Outtakes, Hanne Boel | Qobuz: download and streaming in high quality
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jeg synes at kurven din er litt hissig over ca 1khz med tanke på at du har en dip i grunntoneområdet mellom ca 200 og 400hz. Klarer du å løfte grunntoneområdet litt? Hvis ikke er jeg redd at du får litt overvekt av detaljering på bekostning av musikalitet.
    Han sitter og lytter 4m unna ht, så det skulle gå bra. Tapet av amplitude fra 5K og opp er jo høyere enn lenger ned i frekvens i luft.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    @Balle Clorin Titter på målingene av høyttaleren din, jeg tror ikke jeg ville lagt inn en 6 dB relativ heving fra 5-15 kHz basert på anekoisk data. Tror jeg hadde begrenset meg til å forsøke litt kompensering for det totale spredningsmønsteret ved noe slikt som -2 dB med Q=2 sentrert et sted rundt 5800 hz eller noe slikt pluss et eksperiment for å se om det er positivt med en liten heving basert rundt 1800 hz, men ikke mer enn 2 dB da tonalitet bestemmes hovedsaklig av direktelyd.

    last ned (1).png

    last ned.png
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.225
    Antall liker
    9.461
    Torget vurderinger
    2
    Han sitter og lytter 4m unna ht, så det skulle gå bra. Tapet av amplitude fra 5K og opp er jo høyere enn lenger ned i frekvens i luft.
    ca 2,7m til høyttaler, 400cm fra frontvegg, høyttalerfront 153cm utfra frontvegg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.225
    Antall liker
    9.461
    Torget vurderinger
    2

    coolio

    Hi-Fi freak



    Takk , hvor fant du den spinoramaen? jeg har bare denne på Revel F36
    Spin+-+Revel+Concerta2+F36.png (1479×1036) (bp.blogspot.com)
    A collection of loudspeakers measurements (pierreaubert.github.io)


    Titter på målingene av høyttaleren din, jeg tror ikke jeg ville lagt inn en 6 dB relativ heving fra 5-15 kHz basert på anekoisk data. Jeg gjør ikke det normalt. kun korrigere opptil 1k eller 2500,men i innlegg #3027 lot jeg Trinnov korrigere hele veien.-Tror jeg hadde begrenset meg til å forsøke litt kompensering for det totale spredningsmønsteret ved noe slikt som -2 dB med Q=2 sentrert et sted rundt 5800 hz eller noe slikt pluss et eksperiment for å se om det er positivt med en liten heving basert rundt 1800 hz, men ikke mer enn 2 dB da tonalitet bestemmes hovedsaklig av direktelyd.
    Har prøvd meg litt fram med denne eq
    1621690427675.png
     
    Sist redigert:

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    491
    Nå er front + sub noenlunde i boks. Sitter å skal bruke REW til å sjekke SPL for resten av høyttalerne i mitt 13.2 Atmos setup. Har REW støtte for flere kanaler?
     

    laer

    Medlem
    Ble medlem
    16.12.2018
    Innlegg
    13
    Antall liker
    2
    Hei,
    Har målt diskantene på høyttalerne mine, og ser at det er noe forskjell, spesielt rundt 20k. Har målt flere ganger og får samme resultat selv om jeg flytter noe på målemikrofonen. Plasserte målemikrofonen nærme diskanten og likt på begge høyttalerne. Noen som vet om det er vanlig med slike forskjeller på et par nye høyttalere? Og har det noe å si?


    diskanter.jpg
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.583
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hei,
    Har målt diskantene på høyttalerne mine, og ser at det er noe forskjell, spesielt rundt 20k. Har målt flere ganger og får samme resultat selv om jeg flytter noe på målemikrofonen. Plasserte målemikrofonen nærme diskanten og likt på begge høyttalerne. Noen som vet om det er vanlig med slike forskjeller på et par nye høyttalere? Og har det noe å si?

    Vis vedlegget 729970
    nå valgte du jo ikke verdens høyeste oppløsning på grafen her, litt vanskelig å se hvor mye db forskjell det er på toppen her. Men nei det er nok ikke så uvanlig, og nei det har ikke så mye si. Det er veldig lite informasjon over 10khz og enda mindre over 15. Ikke hører du stort der oppe heller.

    EDIT: Det som kanskje ser mer rart ut er at det er såpass mye fall på begge diskantene, og at det starter allerede ved 6khz. Hvertfall hvis dette er målt veldig nærme slik du sier. Sikker på at mikrofonen er riktig kalibrert? Hva slags mik?
     

    laer

    Medlem
    Ble medlem
    16.12.2018
    Innlegg
    13
    Antall liker
    2
    nå valgte du jo ikke verdens høyeste oppløsning på grafen her, litt vanskelig å se hvor mye db forskjell det er på toppen her. Men nei det er nok ikke så uvanlig, og nei det har ikke så mye si. Det er veldig lite informasjon over 10khz og enda mindre over 15. Ikke hører du stort der oppe heller.

    EDIT: Det som kanskje ser mer rart ut er at det er såpass mye fall på begge diskantene, og at det starter allerede ved 6khz. Hvertfall hvis dette er målt veldig nærme slik du sier. Sikker på at mikrofonen er riktig kalibrert? Hva slags mik?
    Hei, og takk for svar. Har brukt umik 1, og den er kalibrert. Tror jeg har gjort det riktig. Målingene er gjort nærme.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.225
    Antall liker
    9.461
    Torget vurderinger
    2
    Her har du min å sammenligne med Rimelig høyttaler med aluminium diskanter som bryter opp på litt ulik frekvens gjør utslag i aller høyeste frekvenser. Dette hører jeg ikke.

    Jeg målte få cm fra diskanten , så bidraget fra alt under delefrekevensen på ca 1,8 kHz er forstyrrelser og ikke representativt
    1624074739280.png

    uglattet diskant L R fra 6cm


    1624074915155.png


    1624075195847.png
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.597
    Antall liker
    14.510
    Sted
    Langesund
    Leverandører av diskanter har forskjellig krav på hvor like parene de legget ut for salg bør være.

    Mine BlieSMa diskanter skal være matchet parvis.

    Slik målte de sist. Største avvik er ved 2150 Hz og er 0,85 db. Dette er jo målt i lytteposisjonen så ting kan kanskje se annerledes ut under en helt nøyaktig måling i en jigg.
    mathet par.PNG
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn