Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.940
    Antall liker
    4.377
    Ja, det var vel nærmest en eufemisme.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.996
    Antall liker
    2.949
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Disse kurvene lyver ikke. Den feilen farger lyden veldig mye.
    Poenget mitt var vel heller å finne ut hvor feilen ligger.
    For alle som kjenner rommet sitt er jo svaret enkelt.
    For en som har gjort sin første måling..........vel..finn ut hvor feilen er.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.148
    Antall liker
    13.240
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Feilen er vel høyst sannsynlig rom relatert.
    Mulig man kan plassere lytteposisjon og/eller høyttalere annerledes, men det er ikke alle som har mulighet for det.
    Da blir det å dra det ned med en form for EQ det eneste alternativ.
    ...og dra ned peaker er en harmløs operasjon, og gjør sjelden noe skade. Tvert i mot.

    IMG_20211218_220200__01__01__01__01.jpg


    Jeg er på femte glasset med sake, og rom responsen blir jevnere for hvert glass.
    ;)
     
    Sist redigert:

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.996
    Antall liker
    2.949
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Jeg når visst ikke helt frem, så jeg gir opp.
    Når svaret til en som har gjort sin første måling er bare "å dra ned en peak" uten å vite noe som helst om rom eller plassering, mener jeg det blir for lettvint svar.
    Hvordan skal man lære noe av dette ?
    Mulig noen cm flytting av ht ville gitt en helt annen måling.
    I'm out!
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.671
    Antall liker
    3.306
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg når visst ikke helt frem, så jeg gir opp.
    Når svaret til en som har gjort sin første måling er bare "å dra ned en peak" uten å vite noe som helst om rom eller plassering, mener jeg det blir for lettvint svar.
    Hvordan skal man lære noe av dette ?
    Mulig noen cm flytting av ht ville gitt en helt annen måling.
    I'm out!
    Tja, ingen grunn til å stresse seg opp. Noen av ulinearitetene kan man justere med mindre endring av lytteposisjon. Dette gjelder feks dippene på (200, 250 og 300 - hvis jeg husker riktig) som ser ut som kansellering fra veggen. 35hz peaken er stående bølger i rommets lengderetning og en bølgelenge på knappe 10m, så små enringer i posisjon vil gjøre lite der. For noen blir det innlysende at dette avviket som er over 10dB etter all sannsynlighet er en stående bølge som enklest korrigeres ved å dempe signalet.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    946
    Antall liker
    653
    Tja, ingen grunn til å stresse seg opp. Noen av ulinearitetene kan man justere med mindre endring av lytteposisjon. Dette gjelder feks dippene på (200, 250 og 300 - hvis jeg husker riktig) som ser ut som kansellering fra veggen. 35hz peaken er stående bølger i rommets lengderetning og en bølgelenge på knappe 10m, så små enringer i posisjon vil gjøre lite der. For noen blir det innlysende at dette avviket som er over 10dB etter all sannsynlighet er en stående bølge som enklest korrigeres ved å dempe signalet.
    Hvad er formlen for at finde de stående bølger?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.940
    Antall liker
    4.377
    Jeg når visst ikke helt frem, så jeg gir opp.
    Når svaret til en som har gjort sin første måling er bare "å dra ned en peak" uten å vite noe som helst om rom eller plassering, mener jeg det blir for lettvint svar.
    Hvordan skal man lære noe av dette ?
    Mulig noen cm flytting av ht ville gitt en helt annen måling.
    I'm out!
    vet du hvem jeg er?

    juicehifi.com
     
    • Trist
    Reaksjoner: 2xJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.193
    Antall liker
    37.380
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg når visst ikke helt frem, så jeg gir opp.
    Når svaret til en som har gjort sin første måling er bare "å dra ned en peak" uten å vite noe som helst om rom eller plassering, mener jeg det blir for lettvint svar.
    Hvordan skal man lære noe av dette ?
    Mulig noen cm flytting av ht ville gitt en helt annen måling.
    I'm out!
    Muligens starte som de fleste andre av oss har gjort, lese deg opp på feltet her på hfs, eller andre plasser...
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.575
    Antall liker
    9.918
    Torget vurderinger
    2
    Stående bølger opptrer ved 1/2 bølgelengde, og bølgelengde er L=v*f, hvor V er lydhastighet ca 346 m/s og f er frekvens.
    så Frekvens for stående bølge er
    v/(2*L) feks 346/(2*6)=29hz laveste frekvens på stående bølge med 6m mellom veggene. Og så multipler av denne …

    bruk dene for en visualisering...

    1639907657156.png

    1639907677242.png



    Teoro og praksis,,,
    1639908788510.png
     
    Sist redigert:

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    5.699
    Antall liker
    17.221
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    4
    Lydens hastighet er omlag 340m/s. Frekvens Hz = 1/s. Så er det bare å finne kva bølgelengde som kan ver problem i eit rom.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.685
    Antall liker
    3.215
    Torget vurderinger
    0
    Feilen er vel høyst sannsynlig rom relatert.
    Mulig man kan plassere lytteposisjon og/eller høyttalere annerledes, men det er ikke alle som har mulighet for det.
    Da blir det å dra det ned med en form for EQ det eneste alternativ.
    ...og dra ned peaker er en harmløs operasjon, og gjør sjelden noe skade. Tvert i mot.
    Høyttalere måler jevnt ut fra fabrikk - alle ujevnheter skyldes rommet
    Lytteposisjon kan endres, høyttalere kan flyttes, men hvis ikke nevnte er mulig så må det kjøpes høyttalere som passer til rommet(les:mindre)
    DSP er en løsning som funker, men er helt avhengig av at brukeren vet hvordan mikrofon skal plasseres ifm både kalibrering og målinger av resultatet
    Resultatet blir bra lyd med minimalt med peaker og dipper
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    946
    Antall liker
    653
    Høyttalere måler jevnt ut fra fabrikk - alle ujevnheter skyldes rommet
    Lytteposisjon kan endres, høyttalere kan flyttes, men hvis ikke nevnte er mulig så må det kjøpes høyttalere som passer til rommet(les:mindre)
    DSP er en løsning som funker, men er helt avhengig av at brukeren vet hvordan mikrofon skal plasseres ifm både kalibrering og målinger av resultatet
    Resultatet blir bra lyd med minimalt med peaker og dipper
    Mine højttalere er 2 vejs med en 9" bas. I følge specs går de ned til omkring 38 Hz. Alligevel har jeg et stort peak på 33 Hz. Det må jo være rummet, og uanset hvilken højttaler jeg bruger, vil det peak være der. Faktisk synes jeg ikke det er hørbart, og jeg har en "slank" lyd i mit rum.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.575
    Antall liker
    9.918
    Torget vurderinger
    2
    Det er helt sikkert,rommet hjelper til.
    Mine høyttalere har -6db ved 45Hz men strekker seg ned til 30Hz med hjelp fra rommet. Men plassering og lyttepososjon betyr mye. Her er effekten av å flytte seg fra lytteposisjon i bakre 1/3 del av rommet og mot midten,, da forsvinner all bass under 50Hz til slutt...

    1639910769317.png
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.685
    Antall liker
    3.215
    Torget vurderinger
    0
    Jeg ved hvordan man måler. Jeg ville gerne ha' formlen.
    Det er stor forskjell på å vite hvordan man bruker PC + REW + målemikrofon og hvor man bør plassere mikrofon ift rommets utforming/møblering/plassering
    Formlen er spesifikk for hvert rom...
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    946
    Antall liker
    653
    Det er stor forskjell på å vite hvordan man bruker PC + REW + målemikrofon og hvor man bør plassere mikrofon ift rommets utforming/møblering/plassering
    Formlen er spesifikk for hvert rom...
    Jeg går ud fra, at hvis det er bas man skal analysere, så er det i lytteposition og 90 grader filen til umik?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.575
    Antall liker
    9.918
    Torget vurderinger
    2
    Mic rett opp og 90graders kalibreringsfil ja
    Evt mic rett frem og head on fil,
    Jeg har brukt begge metoder uten at det gir særlig ulikt resultat, men man bør ikke blande

    Jeg må måle i lytteposisjon for å fåtroverdig resultat , helt annen respons med mic 1m til siden feks
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.671
    Antall liker
    3.306
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Mic rett opp og 90graders kalibreringsfil ja
    Evt mic rett frem og head on fil,
    Jeg har brukt begge metoder uten at det gir særlig ulikt resultat, men man bør ikke blande

    Jeg må måle i lytteposisjon for å fåtroverdig resultat , helt annen respons med mic 1m til siden feks
    Forskjellen skal normalt bare være relevant for høyere frekvenser, så hvis man måler bassrespons blir det neppe noen katastrofe om det blir feil fil.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.575
    Antall liker
    9.918
    Torget vurderinger
    2
    Ja det stort sett over 8k kalibreringen avviker. Bassbølgene er så svæære at mik ikke bryr seg så mye, men jeg liker å ha det riktig , plutselig er det noe man vil sjekke i diskanten og ..
     

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.265
    Antall liker
    36.919
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Så alt dette preiket koker ned til det jeg kort og konsist skrev. 😂
     

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.265
    Antall liker
    36.919
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Et tips @Sigma62 Hjelpe filen til REW er en kilde til kunnskap. Les den, bruk den som oppslagsverk og eders hodet blir fylt med visdom.:D
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.575
    Antall liker
    9.918
    Torget vurderinger
    2
    Så alt dette preiket koker ned til det jeg kort og konsist skrev. 😂
    Basert på de stedlige fakta og tilgjengelig datakilder av adekvate relevante analoge forhold kan man med stor sannsynlighet uttale at konsensus er oppnådd med full tillslutning i det pågjeldende problemsakskomplekset
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.685
    Antall liker
    3.215
    Torget vurderinger
    0
    Evolusjonspsykologi er en kjernefaktor innen lyd(Hi-Fi)
    Her er et ferskt eksempel som viser en som har moro med lyd og samtidig er kreativ
    samt en som henger fast i gamle myter og har redusert sans for kreativ utvikling, men gjerne
    vil fremstå som "ekspert" på området...

     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    946
    Antall liker
    653
    Et tips @Sigma62 Hjelpe filen til REW er en kilde til kunnskap. Les den, bruk den som oppslagsverk og eders hodet blir fylt med visdom.:D
    Jeg har faktisk ikke den store interesse i det :). Jeg har mit anlæg i stuen, og har ikke mulighed for at flytte for meget rundt. Jeg kan heller ikke gøre noget ved akustikken. Så jegmå leve med, at jeg har et lækkert anlæg, der måler ad helvede til i mit rum ;)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.458
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har faktisk ikke den store interesse i det :). Jeg har mit anlæg i stuen, og har ikke mulighed for at flytte for meget rundt. Jeg kan heller ikke gøre noget ved akustikken. Så jegmå leve med, at jeg har et lækkert anlæg, der måler ad helvede til i mit rum ;)
    Du kan trøste deg med at det måler helvete i nesten alle rom. Det er nesten et under at vi hører forskjell på Madonna og Metallica så fælt som det måler.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.671
    Antall liker
    3.306
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har faktisk ikke den store interesse i det :). Jeg har mit anlæg i stuen, og har ikke mulighed for at flytte for meget rundt. Jeg kan heller ikke gøre noget ved akustikken. Så jegmå leve med, at jeg har et lækkert anlæg, der måler ad helvede til i mit rum ;)
    …og desto større er effekten av DSP.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.671
    Antall liker
    3.306
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har tidligere i tråden, efterlyst en enhed jeg kunne sætte mellem for/effektforstærker. Jeg har kun interesse i at korrigere i bassen.
    Prøv med noe som ikke er for dyrt i første omgang. Enheter som minidsp kan du sette til å kun regulere enkelte frekvensområder. Bruker du balansert eller ubalansert kabling og hvilket budsjett er aktuelt?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.685
    Antall liker
    3.215
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har tidligere i tråden, efterlyst en enhed jeg kunne sætte mellem for/effektforstærker. Jeg har kun interesse i at korrigere i bassen.
    Korrigere bassen i en vanlig høyttaler?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.535
    Antall liker
    8.801
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har tidligere i tråden, efterlyst en enhed jeg kunne sætte mellem for/effektforstærker. Jeg har kun interesse i at korrigere i bassen.
    Denne gjør jo en fantastisk jobb.
    Kan både brukes automatisk og manuelt.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn