Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.333
    Antall liker
    37.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Målingen min er jo gjort med arrayet bak aktivt. Hva er det som evt lekker her da ….. ?
    Det ser man jo ikke på graf, det hører man. Hører ikke du noe, så er det perfekt løsning for deg. Men både egne erfaringer og rapporter fra felten sier at "lekkasje" er et reelt fenomen, som noen later til å være døve for.

    Eller rettere sagt, grafen du la frem.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.158
    Antall liker
    13.253
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har en "lekkasje" i taket på to kvadratmeter opp til første etasje.
    Men jeg tror den gjør noe positivt, da rårespons er innenfor +/- 5 dB fra 10 til 100 Hz.
    Dette er før EQ innføring, og uten akustiske basstiltak.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det ser man jo ikke på graf, det hører man. Hører ikke du noe, så er det perfekt løsning for deg. Men både egne erfaringer og rapporter fra felten sier at "lekkasje" er et reelt fenomen, som noen later til å være døve for.

    Eller rettere sagt, grafen du la frem.
    Det er null problem her hos meg. Bassen kommer forfra, og ingen ulyder bakfra.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.945
    Antall liker
    4.381
    Hvilke produkter sikter du til her?



    Hvilken byggeteknikk legger du til grunn for denne antakelsen?



    Ah, så det er kilden din. :ROFLMAO:
    Må du anstrenge deg for å slenge dritt etter mine innlegg eller kommer det naturlig?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.564
    Antall liker
    23.342
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg leser det du skriver MakkinTosken får jeg alltid tanker om knoker, rivjern og avstand.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.689
    Antall liker
    3.220
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har en "lekkasje" i taket på to kvadratmeter opp til første etasje.
    Men jeg tror den gjør noe positivt, da rårespons er innenfor +/- 5 dB fra 10 til 100 Hz.
    Dette er før EQ innføring, og uten akustiske basstiltak.
    Ja, det hjelper å få lydbølgene forbi/gjennom lytteposisjon og "ut" av rommet slik at man slipper opphopninger og kanselleringer i bassen (y)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.333
    Antall liker
    37.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Når jeg leser det du skriver MakkinTosken får jeg alltid tanker om knoker, rivjern og avstand.

    Tror ikke det var noe positivt, men forstår det ikke, så velger bare nikke og smile som idioten som ikke skjønner at de ler av ham.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    4.108
    Sted
    Tårnåsen
    Dette er mitt oppsett, som ikke har noen som helst akustikktiltak under 2-300 Hz !
    Så at bassen bare kan løses med akustikktiltak er sprøyt fra ende til annen.......

    Vis vedlegget 779154
    Ser jo pen ut og faller veldig jevnt og raskt ned til -20dB under utgangspunktet, som er bra, men her er maksnivået på 72dB. Hadde vært mer relevant å se en måling på 85dB og skala 45dB-95dB ;-)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.610
    Sted
    Østfold
    Må du anstrenge deg for å slenge dritt etter mine innlegg eller kommer det naturlig?
    Var det noe i veien med de to første spørsmålene? Og det siste var da en flåsete kommentar på et flåsete innlegg? Hvis det ikke var flåsete ment bør du kanskje si litt mer om hva kampkjøretøy har med REW å gjøre...
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ser jo pen ut og faller veldig jevnt og raskt ned til -20dB under utgangspunktet, som er bra, men her er maksnivået på 72dB. Hadde vært mer relevant å se en måling på 85dB og skala 45dB-95dB ;-)
    Bra nå? Jeg stoppet ved 3 kHz for å ikke drepe øra mine...
    85 dB.png
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Tror ikke det var noe positivt, men forstår det ikke, så velger bare nikke og smile som idioten som ikke skjønner at de ler av ham.
    MakkinTosken du er mer direkte enn en Bergenser og mer ramsalt enn en nord for polarsirkelen når du er i "humør".
    Jeg var hellig overbevist at du var nordlending lenge, tror det er en mulighet for at de bløffet meg og at du er nordlending allikavel 🤣🤣😁
    Jeg får gjør som i USA og spørre etter fødselsattest..?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.567
    Antall liker
    8.864
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    MakkinTosken du er mer direkte enn en Bergenser og mer ramsalt enn en nord for polarsirkelen når du er i "humør".
    Jeg var hellig overbevist at du var nordlending lenge, tror det er en mulighet for at de bløffet meg og at du er nordlending allikavel 🤣🤣😁
    Jeg får gjør som i USA og spørre etter fødselsattest..?
    Mannen er fra verdens beste tidligere fylke. Østfold.
    Der er jeg fra også. Kødder ikke med oss😆😅🤣😂
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Mannen er fra verdens beste tidligere fylke. Østfold.
    Der er jeg fra også. Kødder ikke med oss😆😅🤣😂
    Hæ der er eg jo hver sommer hos en barndomskompis som bor i Meieribyen, der er jo alle så mild i målet at det er rent beroligende!
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.945
    Antall liker
    4.381
    Double Bass Array med ni høyttalere i hver ende. Og mye måling/justering……
    Har diffusjon og absorbsjon over 250-ish Hz. Hovedhøyttalerne er dipoler og linesource. Sånt hjelper veldig.
    Hvor høyt opp kjører du kanselleringen? Mer generelt så hadde det vært interessant å få innsikt i hvordan du/dere har kalibrert dette.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk
    S

    Syncrolux

    Gjest
    100 Hz.

    Jeg kan godt komme med noe mer info rundt dette på et senere tidspunkt!
     
    • Love
    Reaksjoner: Bx

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.689
    Antall liker
    3.220
    Torget vurderinger
    0
    Jeg kan godt komme med noe mer info rundt dette på et senere tidspunkt!
    Det er bare 1 måte å avgi slik info - behind the scenes - for de som er mer enn over middels interessert i lydopplevelse...
    Slik mange uttalelser kommer på trykk i et forum viser hvor vanskelig det er for folket å forstå hva som ligger "bak" en kurve...
    Det er jo en del års "forskning" bak dine resultater og da er det synd med perler for svin...
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    4.108
    Sted
    Tårnåsen
    Det er bare 1 måte å avgi slik info - behind the scenes - for de som er mer enn over middels interessert i lydopplevelse...
    Slik mange uttalelser kommer på trykk i et forum viser hvor vanskelig det er for folket å forstå hva som ligger "bak" en kurve...
    Det er jo en del års "forskning" bak dine resultater og da er det synd med perler for svin...
    Ingen svin her vel?? Men ja det er spennende saker selv om jeg ikke har mulighet til noe slikt selv, hverken i stua eller på kinoloftet :cool:
    Bygge ut garasjen kanskje...
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    4.108
    Sted
    Tårnåsen
    Double Bass Array med ni høyttalere i hver ende. Og mye måling/justering……
    Har diffusjon og absorbsjon over 250-ish Hz. Hovedhøyttalerne er dipoler og linesource. Sånt hjelper veldig.
    Har lest meg opp litt på tråden din nå. Herregud fantastisk oppsett! Husker at jeg kommenterte aktiv drift på Magnepan. Det er jo også dritkult!! ;-)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.458
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Med lekkasje mener jeg å høre at subbene spiller bak.
    Med DBA? Jeg kan ikke si jeg merket noe til det selv om jeg var veldig fokusert på å lytte etter dette hos OMF.
    Er det noe folk har sagt de har opplevd med DBA?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.333
    Antall liker
    37.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Med DBA? Jeg kan ikke si jeg merket noe til det selv om jeg var veldig fokusert på å lytte etter dette hos OMF.
    Er det noe folk har sagt de har opplevd med DBA?
    Hvorfor mener du det skulle være oppsiktsvekkende? Påstår verken at syncrolux eller OMF er befengt med det. Men klarer du ikke se for seg scenarioer dette kan skje?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.458
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor mener du det skulle være oppsiktsvekkende? Påstår verken at syncrolux eller OMF er befengt med det. Men klarer du ikke se for seg scenarioer dette kan skje?
    Oppsiktsvekkende nei, absolutt ikke. Sånn rent intuitivt ville jeg vel heller ansett det som oppsiktsvekkende om det ikke finnes mange situasjoner hvor det problemet kan oppstå selv med dba.

    Bare interessert i å lære plusser og minuser, bruksområder osv.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.333
    Antall liker
    37.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Oppsiktsvekkende nei, absolutt ikke. Sånn rent intuitivt ville jeg vel heller ansett det som oppsiktsvekkende om det ikke finnes mange situasjoner hvor det problemet kan oppstå selv med dba.

    Bare interessert i å lære plusser og minuser, bruksområder osv.
    Poenget mitt var helt enkelt at få løsninger er perfekte.

    Synes alt for mange slenger om seg med skråsikkerhet. Jeg som deg er nysgjerrig. Om jeg hadde trengt å gjøre noe med responsen hadde jeg brukt DBA utelukkende på det dypeste og passivt oppover i bassregistret. Det er min erfaring etter slow listening. Har sett flere slike youtube professorer som presenterer løsninger med å slenge subber rundt i rommet. Få av dem belyser de absolutt hørbare begrensningene. Geddes må være en av de største røverne på det området. Hans tilnærming fungerer rett og slett ikke slik han beskriver.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.945
    Antall liker
    4.381
    Det er bare 1 måte å avgi slik info - behind the scenes - for de som er mer enn over middels interessert i lydopplevelse...
    Slik mange uttalelser kommer på trykk i et forum viser hvor vanskelig det er for folket å forstå hva som ligger "bak" en kurve...
    Det er jo en del års "forskning" bak dine resultater og da er det synd med perler for svin...
    Her synes jeg du undervurderer ditt publikum. Det er gjennomgående veldig høy kompetanse på hfs når det gjelder lydgjengivelse. Det gjelder ikke minst mange som kun har hifi som hobby.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.945
    Antall liker
    4.381
    Men hvorfor lever det lengre i rommet allerede fra 80hz og nedover, alle avvik på symmetri blir vel verre oppover i frekvens?
    Godt spørsmål, Roald. Jeg tenker at evt lekkasjer som Torsken kaller det, ville dukket opp høyere i frekvens, ifm lavpassfiltrering av kanselleringsbassene. Så jeg tenker det er noe annet.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.673
    Antall liker
    3.308
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Er det noen av dere som har prøvd DBA hvor «bakhøyttalerne» er mindre varianter enn de som brukes i front, slik at man ikke har full effekt av kanselleringen, men likevel en god effekt?

    jeg bare spør siden jeg har 8 stk Seas L22RN4xp, som kanskje kunne fungert brukbart.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    7.099
    Sted
    Kongsberg
    Det blir DBA i bula mi om ikke så alt for lenge. 16 stk. av verdens beste 15 tommere er på vei :cool:
    Selv om rommet mitt er kvadratisk og har stive vegger, gulv og tak så tror jeg det kan være noe å hente på å kunne tune driverne på bakveggen bittelitt individuelt avhengig av hvordan rommet møbleres.
    Det jeg kunne ønske meg er en tråd der de som har fungerende DBA kunne legge ut hvordan de har løst det med delay, DSP, hardware osv.
    Kanskje du starter Syncrolux?

    Jeg har lyst til å gå PRO veien med en 32 kanals DAC og multikanals lyd via pro audionettverk og hele faderullan om nødvendig. Om dette må drives fra en PC er greit. Er det DSP på PC som gjelder da? Hvilke løsninger er optimale? Trinnov med 32 kanaler synes jeg blir for dyrt.
    Hvem har peiling?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.689
    Antall liker
    3.220
    Torget vurderinger
    0
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Men hvorfor lever det lengre i rommet allerede fra 80hz og nedover, alle avvik på symmetri blir vel verre oppover i frekvens?
    Sikkert fordi man ikke klarer å få et "perfekt" DBA i et normalt rom. For at teori skal møte praksis må alle flater har null absorbsjon, rommet være perfekt "skoeske" og ikke ha noen objekter som f.eks møbler og andre høyttalere. Jeg er ikke helt der, for å si det sånn.

    Når det er sagt, så er resultatet mitt oppsiktsvekkende bra med tanke på at jeg ikke har noen som helst absorbsjon ved lave frekvenser.
     
    Sist redigert av en moderator:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn