Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.111
    Antall liker
    9.221
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor mener du det? Skjønner at kansellering og påvirking kan skje ved måling så nære diskantlinsen,men
    Her er større avstandsmåling med Trinnov, den viser det samme tendens med avvik i toppen

    1624084413339.png


    og er en annen høyttaler . diskant er identisk L R med dem. Ikke aluminium diskant Audax TW034. Identisk plassering
    1624084102843.png
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.105
    Antall liker
    6.468
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Er nok ikke noe unormalt med disse avvikene hvertfall, så ikke noe å ligge våken om natten over. :)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.111
    Antall liker
    9.221
    Torget vurderinger
    2
    det der er garantert ikke hørbart på musikk, med mindre du er 9 1/2 år gammel
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.849
    Antall liker
    4.274
    Hvorfor mener du det? Skjønner at kansellering og påvirking kan skje ved måling så nære diskantlinsen,men
    Her er større avstandsmåling med Trinnov, den viser det samme tendens med avvik i toppen

    Vis vedlegget 730033

    og er en annen høyttaler . diskant er identisk L R med dem. Ikke aluminium diskant Audax TW034. Identisk plassering
    Vis vedlegget 730032
    Det var et merkelig forløp fra bass til diskant, men jeg ble nok lurt av 6 cm avstanden.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.111
    Antall liker
    9.221
    Torget vurderinger
    2
    Jeg målte få cm fra diskanten , så bidraget fra alt under delefrekevensen er forstyrrelser og ikke representativt
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    jeg får prøve meg her, REW v5.19 umik-1 kalibrert. målt på lytteposisjon 1m lengde et sweep, viss jeg tar flere sweep i masse måling blir alt galt, jeg har tatt 4 separate sweeps og tatt average av de 4, det blir samme resultat som en på 1m. 1 kort på 128k går også fint, samme problem der ved flere sweep i samme måling.
    og hva smoothing bruker dere på waterfall? den er i egen meny og automatisk satt, jeg har min på 1/12.
    Lite rom med Arendal sound 1961 monitor høyttalere på stativ oppå kontorbordet, Monitor Audio gold w15 subwoofer i venstre front hjørnet.
    DIY dempe panel 6 stk 1.2x0.6meter 200 mm dype med Hunton nativo, og masse akustisk profil skum rundt om kring i rommet. 110hz deling fra sub til monitor, peq gjort i minidsp shd studio, subwoofer har egen dac og LFE input brukt, så mesteparten av innebygd dsp er forbigått.
    waterfall flat fullrange 1m 1-12 smooth.jpg

    waterfall 1/12 smoothing, resten av innstillingen er vel rett.
    spl flat fullrange 1m var smooth.jpg

    spl 20 til 20'000hz var smoothing
    spl flat bass 1m var smooth.jpg

    spl 20 til 150hz var smoothing, har ingen effekt under 150hz.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.105
    Antall liker
    6.468
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    20-20khz kan du bruke 1/6 eller 1/12, 20-150hz kan du vise uten smoothing. Burde kanskje hatt en sticky en plass med innstillinger. Ellers ser det jo ikke så galt ut 😊
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    20-20khz kan du bruke 1/6 eller 1/12, 20-150hz kan du vise uten smoothing. Burde kanskje hatt en sticky en plass med innstillinger. Ellers ser det jo ikke så galt ut 😊
    her er 1/6 smoothing, 150hz og under er VAR smoothing like ingen smoothing, som navnet tilsier, variable.
    kan ikke trådstarter redigere den første innlegget med innstillinger?

    og dette er bare en eq, REW og mikrofon test for meg, skal bygge nytt alt sammen i år er planen. pluss at jeg ikke liker mikrofon flat response i det hele tatt. tar også en del tid å justere alt inn, sikkert en time. jeg får sitte med denne flate responsen en stund se om den vokser på meg over tid. er noe å lære her for meg.
    Det avhenger sikkert på høyttalerne og rommet, men flat til 40hz med svak hevning til 20hz, hører ut som det ikke er noe bass i det hele tatt. og volumet rundt 3000hz er skarp og slitsom. mine ører liker minst 6 db ned der oppe for å høres ut som det er på samme nivå som resten.
    spl flat fullrange 1m 1-6 smooth.jpg
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.105
    Antall liker
    6.468
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    her er 1/6 smoothing, 150hz og under er VAR smoothing like ingen smoothing, som navnet tilsier, variable.
    kan ikke trådstarter redigere den første innlegget med innstillinger?

    og dette er bare en eq, REW og mikrofon test for meg, skal bygge nytt alt sammen i år er planen. pluss at jeg ikke liker mikrofon flat response i det hele tatt. tar også en del tid å justere alt inn, sikkert en time. jeg får sitte med denne flate responsen en stund se om den vokser på meg over tid. er noe å lære her for meg.
    Det avhenger sikkert på høyttalerne og rommet, men flat til 40hz med svak hevning til 20hz, hører ut som det ikke er noe bass i det hele tatt. og volumet rundt 3000hz er skarp og slitsom. mine ører liker minst 6 db ned der oppe for å høres ut som det er på samme nivå som resten.
    Du skal ikke like flat respons. 5-10dB høyere nivå i bassen (100hz og ned) enn ved 10khz er normal / ønsket kurve.
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    Dette ser ikke galt ut synes jeg. Bare noe smålugg ved ca 70 som burde få ett løft.
    jeg fikk ikke til å fikse 70hz, holdt på en stund men alt jeg prøvde ble bare rot, flytte et peq punkt en hz eller forandre q verdi og alt ramlet sammen og slo ut værre på andre steder.
    men minidsp og peq er helt vidunderlig verktøy :), jeg synes at det låter helt flott oss meg når jeg stiller alt inn som jeg liker det.
    neste steg er å lære meg phase og måle impuls og finne rett delay mellom sub og satelitt. har bare tunet etter øret så langt.
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Kan noen fortelle meg hvorfor "ryggen" / den stiplede linja på spectrogram-plottet i REW generelt ikke er en rett linje som ligger på 0 sekunder i hele frekvensregisteret?

    B9CCB711-8869-4A59-A82D-E74B0D49B07D.jpeg


    Jeg kan pynte litt på det ved å fremstille det samme plottet på denne måten, men tidsavviket er like fullt det samme:

    Spectrogram.jpg


    Hvordan skal jeg tolke avviket fra 0 sekunder i de ulike frekvensområdene?

    Man skulle tro at lydimpulsene i hele frekvensområdet skulle starte rimelig nærme 0 sekunder, evt. med ørliten/mindre delay i subregionen?
    Siden det også er avvik fra 0 sekunder oppover i registeret, så kan ikke sub delay være forklaringen?

    Målingen er gjort ved ett enkelt sveip gjennom Roon, uten å være spesielt nøye med 100% nøyaktig posisjonering av mic i lytteposisjon.

    Edit: Kan f.eks @MakkinTosken eller @The Shy gi meg et hint rundt dette? Jeg har lest gjennom mange tråder hvor dere har snakket om emnet, men finner ikke umiddelbart noen forklaring på fenomenet jeg ser på plottet.
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.595
    Antall liker
    3.143
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Kan noen fortelle meg hvorfor "ryggen" / den stiplede linja på spectrogram-plottet i REW generelt ikke er en rett linje som ligger på 0 sekunder i hele frekvensregisteret?

    Vis vedlegget 736054

    Jeg kan pynte litt på det ved å fremstille det samme plottet på denne måten, men tidsavviket er like fullt det samme:

    Vis vedlegget 736056

    Hvordan skal jeg tolke avviket fra 0 sekunder i de ulike frekvensområdene?

    Man skulle tro at lydimpulsene i hele frekvensområdet skulle starte rimelig nærme 0 sekunder, evt. med ørliten/mindre delay i subregionen?
    Siden det også er avvik fra 0 sekunder oppover i registeret, så kan ikke sub delay være forklaringen?

    Målingen er gjort ved ett enkelt sveip gjennom Roon, uten å være spesielt nøye med 100% nøyaktig posisjonering av mic i lytteposisjon.
    Forsinkelse i sub ser jo unektelig ut som en mulighet eller instilling på forsterkeren hvis den har forskjellig delay på utgangene. Hvordan deler du og hva er delefrekvensen?
     
    Sist redigert:

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Forsinkelse i sub ser jo unektelig ut som en mulighet eller instilling på forsterkeren hvis den har forskjellig delay på utgangene. Hvordan deler du og hva er delefrekvensen?
    Jeg har ikke et aktivt delesystem eller mulighet for å styre delay.

    Fronter kjøres fullfrekvent. REL-subber kjøres på "high level" rett fra høyttalerterminalene på hovedeffekttrinet og derfra trådløst (REL Airship) med ubetydelig forsinkelse.
    T+A-subbene kjøres fra pre out på Preamp. Alle subber deles og fasejusteres individuelt ved delefilter og fasejustering på subbene.
    M.a.o. ingen optimal løsning for de som er opptatt av å ha full kontroll i tidsdomenet, men det skulle likevel ikke utgjøre en såpass stor delay som 60ms i subregionen og at avvikene også forekommer i resten av frekvensregisteret gjør vel at dette ikke kan brukes som generell forklaringsmodell?

    Subbene deles hhv på 75Hz, 50Hz og 30Hz.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.872
    Antall liker
    16.060
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Prøver meg på å ratte EQ i Roon. Synes lyden kommer seg betydelig. Er det en ubetinget positivt å korrigere eller har det sin pris?

    Roon rew dsp 1.jpg
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    Prøver meg på å ratte EQ i Roon. Synes lyden kommer seg betydelig. Er det en ubetinget positivt å korrigere eller har det sin pris?
    jeg lurer på det samme, det er vel umulig å ikke påvirke signalet negativt, men kunsten er vel å gjøre det så ørene ikke kan høre det.
    i det minste gjøre mer bra enn vondt.
    lett å få til med digitale kilder som ikke trenger å konvertere frem og tilbake.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.872
    Antall liker
    16.060
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    jeg lurer på det samme, det er vel umulig å ikke påvirke signalet negativt, men kunsten er vel å gjøre det så ørene ikke kan høre det.
    i det minste gjøre mer bra enn vondt.
    lett å få til med digitale kilder som ikke trenger å konvertere frem og tilbake.
    Selvfølgelig kan en justere seg bort og få det til å låte skit. Men gitt at en gjør de riktige valgene når en justere EQ, er det ubetinget positivt? Vet det krever mye av forsterker å løfte noen få db her og der. Men det ser ut til å gå fint her.
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    Selvfølgelig kan en justere seg bort og få det til å låte skit. Men gitt at en gjør de riktige valgene når en justere EQ, er det ubetinget positivt? Vet det krever mye av forsterker å løfte noen få db her og der. Men det ser ut til å gå fint her.
    jeg tenkte på hvordan eq påvirken lyden i signalet, ikke på bruker sine valg på eq curver osv.
    men alltid best å vite hvordan eq og dsp blir gjort, noen eq implementasjoner har større begrensninger en andre, jeg kan sette 16db her og der og det blir ingen forvrenging.
    hvordan det lyder til slutt er opp til deg, justere på eq lærer man også av. jeg har ikke prøvd auto tuning, har mulighet for dirac på min minidsp, aner ikke hva roon er for eksempel.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.872
    Antall liker
    16.060
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    DSP brukt med omhu kan jeg ikke se har svakheter overhode
    Mener du da at jeg skal jobbe for å rette mest mulig SPL så lenge jeg klarer å unngå f eks mere enn +-6-7 db. Antall EQ har lite å si? Sammen med høy Q på filtrene? Jeg korrigerer for nivået ut fra Roon slik at det ikke klipper.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.456
    Antall liker
    14.013
    Sted
    Langesund
    Nei, og svaret er ganske komplisert og ulikt i forskjellige settinger, Bruk av øra under veis er et godt forslag
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.872
    Antall liker
    16.060
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Du har nok rett i det. Tenkte jeg skulle ratte litt hardt først for å så lette litt opp på Eq for å se hva jeg får eller mister. Tester underveis med ørene selvfølgelig.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.105
    Antall liker
    6.468
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Du har nok rett i det. Tenkte jeg skulle ratte litt hardt først for å så lette litt opp på Eq for å se hva jeg får eller mister. Tester underveis med ørene selvfølgelig.
    Hvis du ikke har ekstremt dempet rom så er det ikke så mye vits å korrigere veldig smalt og med mange punkter opp i frekvens, flytter du hodet/mikken fem centimeter ser resultatet helt annerledes ut
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.872
    Antall liker
    16.060
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du ikke har ekstremt dempet rom så er det ikke så mye vits å korrigere veldig smalt og med mange punkter opp i frekvens, flytter du hodet/mikken fem centimeter ser resultatet helt annerledes ut
    Moderat pluss dempet kanskje. Godt poeng. Har lagret en setting med ganske smalt korrigering. Begynner på nytt med mere moderat. Da kan jeg sammenligne. Less is more… osv.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.105
    Antall liker
    6.468
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Moderat pluss dempet kanskje. Godt poeng. Har lagret en setting med ganske smalt korrigering. Begynner på nytt med mere moderat. Da kan jeg sammenligne. Less is more… osv.
    Spørs jo litt hvor smal sweetspot du skal korrigere for også. Men måler du hvertfall tre forskjellige steder i hodehøyde innenfor området du typisk sitter, og så kun forholder deg til det som går igjen i alle målingene så ser du nok fort at det kanskje ikke er så mye å korrigere som om du kun tar utgangspunkt i én. Og hvis du for bassen (typ hvertfall 20-200) også måler i setehøyde og nede nært bakken så er det kanskje ikke mer enn 3-4 punkter igjen i det frekvensområdet heller.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.872
    Antall liker
    16.060
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Spørs jo litt hvor smal sweetspot du skal korrigere for også. Men måler du hvertfall tre forskjellige steder i hodehøyde innenfor området du typisk sitter, og så kun forholder deg til det som går igjen i alle målingene så ser du nok fort at det kanskje ikke er så mye å korrigere som om du kun tar utgangspunkt i én. Og hvis du for bassen (typ hvertfall 20-200) også måler i setehøyde og nede nært bakken så er det kanskje ikke mer enn 3-4 punkter igjen i det frekvensområdet heller.
    Gode tips og råd. Skal ta litt flere målinger og kjøre gjennomsnittet. Blir tidkrevende å gjør det for hver justering😅
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.111
    Antall liker
    9.221
    Torget vurderinger
    2
    Svale. Alltid lurt å sjekke med en gjennomsnittlig REW kjøring med pink noise RTA plot - ikke Spectrum- og mikrofon beveget i ring/åttetall i hodeområde. Mooving mic method:
    Ser jo meget pent ut det plottet ditt, hva gjør du der? Multippel sub og akustikk tiltak?

    Edit , fant bilder av potetkjelleren din; seriøs jobb det gitt!!
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.872
    Antall liker
    16.060
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Svale. Alltid lurt å sjekke med en gjennomsnittlig REW kjøring med pink noise RTA plot - ikke Spectrum- og mikrofon beveget i ring/åttetall i hodeområde. Mooving mic method:
    Ser jo meget pent ut det plottet ditt, hva gjør du der? Multippel sub og akustikk tiltak?

    Edit , fant bilder av potetkjelleren din; seriøs jobb det gitt!!
    Takk. Jeg skal nok måle og justere litt mere seriøst. Er i en læreprosess.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.111
    Antall liker
    9.221
    Torget vurderinger
    2
    Vurderer et par minst mulig synlige subber for en vanlig stue, kom over denne da jeg så på SVS 3000 micro
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.105
    Antall liker
    6.468
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Vurderer et par minst mulig synlige subber for en vanlig stue, kom over denne da jeg så på SVS 3000 micro
    Det er en veldig fin liste for å få oversikt over hva som finnes, men hva gjelder ren ytelse på subbene så presenteres kun CEA2010-tall, som bare forteller hvor høyt subben kan spille før element og/eller forsterker gir opp. Det forteller noe om kapasitet, men sier lite eller ingenting om lydkvalitet eller forvrengningen til subben innenfor dens normale virkeområde.

    Det er også mange kilder her som gjør at CEA2010-tallene ikke uten videre kan sammenlignes. De fra Erin er feks mistenkelig høye på flere subber.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.111
    Antall liker
    9.221
    Torget vurderinger
    2
    Tenker på å skaffe 2 subber som er konemessig akseptable i en vanlig stue. (Dvs små og bortgjemt inntil vegg. )Spiller sjelden over 85db i snittnivå og ønsker Hifi sub, film er uinteressant . Kombineres med Revel F36 . De står idag ikke ved 120cm som på bildet , men på 153cm ut fra vegg . Lytter 430cm fra frontvegg. 600cm langt rom , 380cm bredde fra bøker til motsatt vegg. 313cm takhøyde . Forslag til sub til rimelig fornuftig pris mottas. Vil ha to subber for bedre basstilpasning. Har Trinnov DSP som kan dele høyttaler og sub.
    61F93DFD-E4E0-4D0C-BBB1-243ACC70ECA1.jpg
     
    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.618
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Hvor har du tenkt å plassere subbene, hvor store kan du tåle at de er, og hva er en rimelig pris?

    Ser vel for meg at et par inkognito 10-tommere kan passe.
     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Tenker på å skaffe 2 subber som er konemessig akseptable i en vanlig stue. (Dvs små og bortgjemt inntil vegg. )Spiller sjelden over 85db i snittnivå og ønsker Hifi sub, film er uinteressant . Kombineres med Revel F36 . De står idag ikke ved 120cm som på bildet , men på 153cm ut fra vegg . Lytter 430cm fra frontvegg. 600cm langt rom , 380cm bredde fra bøker til motsatt vegg. 313cm takhøyde . Forslag til sub til rimelig fornuftig pris mottas. Vil ha to subber for bedre basstilpasning. Har Trinnov DSP som kan dele høyttaler og sub.
    Vis vedlegget 736352

    Disse bygger du greit selv til en brøkdel av prisen - aktive også, om du ønsker det. Noe særlig mindre og konevennlig enn kabinettene disse 10" kan monteres i (9-16 liter anbefalt fra produsent) tror jeg neppe finnes - da blir det i så fall noe med en overanstrengt 6,5"/8", og ikke helt HiFi-bass i et såpass stort rom.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.111
    Antall liker
    9.221
    Torget vurderinger
    2
    Et par sånne kanskje..'
    KC62 (kef.com)
    2stk tilsammen 30k, er mer enn maks, men kanskje en gang..Har sansen for KEF sin vitenskapelige tilnærming og teknologi
    Teoretisk tror jeg subene skal stå mot veggpå siden av frontdør, evt litt nærmere hjørnene når dobbeldøren er åpen( det åpen dør gir jevest bass se plot).
    Leser fra Toole at sub plassering 1/4 av rom bredde langs vegg er optimalt
    (Pink noise RTA stasjonær mikrofon. høyttaler 150cm fra frontvegg, mic 430 fra frontvegg)

    1627742964673.png


    1627741898005.png
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.111
    Antall liker
    9.221
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor får jeg ulike resultater med 1M sveip og Pink noise/RTA, bassen heves med med sveip enn med PN..se røde rammer.(Mikrofon og rom uendret)
    Har sett før at langesomme sveip ser ut til å gi mere uttalte variasjoner i frekvensforløp, kan det være at rommets bassforsterking ikke rekker å bygge seg slik opp med pink noise som med et langsomt sveip?

    1627743343197.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn