Fin anmeldelse, vredensgnag. Jeg ble også fullstendig bergtatt av Herheims oppsetning, hans språk og flertydige budskap! Julius Cæsar var en fantastisk opplevelse, Tannhaüser om mulig enda større. Gled eder!
Det føgende skriver jeg med en viss redsel - jeg vet godt hvor irriterende det er å få kunstopplevelser forhåndsdømt. Det skulle vært en "spoilerfunksjon" her, men det får stå sin prøve: De som ikke vil lese er herved advart! Er fullstendig enig med deg i at Operakoret var enestående, det må være ett av verdens beste operakor. Dette av flere grunner, de har jo fått ny kormester som kom til Oslo etter 17 år som kormester på The Met, men ikke minst pga det svært lave aldersgjennomsnittet i koret. Lav pensjonsalder for sangerne visstnok. Forvent dere åndeløse minutter under Pilegrimskoret, folkens! Men jeg var derimot svært skuffet over dirigenten, og dermed orkesteret. Sist jeg hørte operaorkesteret i senromatisk repertoar (Ariadne auf Naxos med Sjefsdirigenten John Fiore), var det vidunderlig, mens jeg ikke kunne kjenne det igjen denne gangen. Og slik jeg forstod seansen var det maestro Badea som hakket linjene opp (i sin kontrolliver?) så det ikke var en bue igjen. Tempovalg skal/kan man alltids diskutere, men når sangerne ikke klarer synge i tempo (og det skortet ikke på viljen så det ut til) er det kanskje litt vel raskt?
Igjen: beklager. Liker ikke å være surmulende. Og er ikke sikker på hvorfor jeg på død og liv måtte innvende. Nåja: de som leser dette og som skal på forestillingen vil bli positivt overrasket. Ikke sant?
Det føgende skriver jeg med en viss redsel - jeg vet godt hvor irriterende det er å få kunstopplevelser forhåndsdømt. Det skulle vært en "spoilerfunksjon" her, men det får stå sin prøve: De som ikke vil lese er herved advart! Er fullstendig enig med deg i at Operakoret var enestående, det må være ett av verdens beste operakor. Dette av flere grunner, de har jo fått ny kormester som kom til Oslo etter 17 år som kormester på The Met, men ikke minst pga det svært lave aldersgjennomsnittet i koret. Lav pensjonsalder for sangerne visstnok. Forvent dere åndeløse minutter under Pilegrimskoret, folkens! Men jeg var derimot svært skuffet over dirigenten, og dermed orkesteret. Sist jeg hørte operaorkesteret i senromatisk repertoar (Ariadne auf Naxos med Sjefsdirigenten John Fiore), var det vidunderlig, mens jeg ikke kunne kjenne det igjen denne gangen. Og slik jeg forstod seansen var det maestro Badea som hakket linjene opp (i sin kontrolliver?) så det ikke var en bue igjen. Tempovalg skal/kan man alltids diskutere, men når sangerne ikke klarer synge i tempo (og det skortet ikke på viljen så det ut til) er det kanskje litt vel raskt?
Igjen: beklager. Liker ikke å være surmulende. Og er ikke sikker på hvorfor jeg på død og liv måtte innvende. Nåja: de som leser dette og som skal på forestillingen vil bli positivt overrasket. Ikke sant?