Richard Wagner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Dere som vet slikt, er Herheim tilknyttet Den Norske Opera på noe vis, eller er han på vei til nye jaktmarker ? Da jeg så Tannhäuser kunne jeg ikke befri meg fra håpet om at det ville bli et folkekrav at han gir oss Wagner en gang i året. At den samme stormannsgalskapen som rir idrettsbevisstheten vår i forbindelse med OL/VM slår inn og fører til en komplett Ring hadde heller ikke gjort noe. Dessverre så later det til at jeg er alene om dette, da jeg ikke har registrert noen leserbrev i Aftenposten som krever det samme.

    EDIT: og dersom Martin Kettle er representativt for noe som helst, så ville jeg synes det var ganske kleint om Herheim blir hyret inn til å sette opp Ringen et annet sted før de som styrer slikt i Norge får ut fingeren.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det er et gigantisk økonomisk tiltak å sette opp en Ring, men Curran har meldt at han ser for seg dette i fremtiden.

    Nå var kommende sesongs program såpass uinspirerende at jeg valgte å ikke fornye mitt Rød Løper abonnement for sesongen. Kjøper heller til det jeg måtte tro blir bra - og så får jeg bli Herheim groupie og reise rundt omkring og få med meg oppsetningene hans - for det jeg opplevde under Tannhäuser likte jeg meget godt.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Det er med andre ord på tide å begynne å bygge barrikader og få stablet på bena et folkekrav. Jeg bestiller t-trøyer med påskriften Give me Herheims Ring in 2014 or give me death. Melder tilbake i denne tråden for å ta bestillinger når jeg har fått prototypen fra trykken.

    Tannhäuser var en stor opplevelse, og det ble ganske tydelig for meg at jeg trenger Wagner live.

    EDIT: alternativt kan man si at jeg trenger god opera live.
     
    N

    nb

    Gjest
    Roberten skrev:
    Dere som vet slikt, er Herheim tilknyttet Den Norske Opera på noe vis, eller er han på vei til nye jaktmarker ?
    De er "freelancere" så vidt jeg vet. Hotte regissører er jo ønsket av alle, så blir det opp til spillestedene å prøve å kapre de for å få regissert en oppsetning. Ellers er det fullt mulig at oppsetninger fra ett sted kan spilles på andre scener, selv om Herheims Tannhüaser unektelig ville sett litt merkelig ut andre steder enn Oslo så mye som bymiljøet er inkorporert i regien.

    Verdis on Carlos på Operaen i Oslo var jo et samarbeid med London og New York om jeg ikke husker helt feil.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Både Don Carlo og Carmen var Covent Garden oppsetninger som så ble sendt ut på tur, og der vår opera hadde kjøpt seg inn i prosjektene. Som nevnt dyrt å reise disse.

    Kan godt tenke meg at Lulu som settes opp her i denne sesongen bruker friskt av dekoren fra Chicago, der Curran satte den opp for noen år siden.

    Regissørene og andre talenter bookes opp av ulike operahus. Sist jeg kikket på Herheims timeplan så det ut som om han er booket til 2013, så 2014 kunne vært passende. :)
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Det er synd Giske ikke er kulturminister, han kunne vi med letthet overtalt til å se Ringen som selve kroningen av hans ministergjerning.

    Gode ting, selv Herheims timeplan er på vårt lag :)

    Nå er jeg fryktelig langt off topic, jeg ber om unnskyldning for det, men dette var ikke lystig lesing
    http://purehelp.no/firma/detaljer/2/DEN+NORSKE+OPERA+&+BALLETT+AS/5B414745471F454C4A.html
    Så jeg må nok en tur i Operaen i løpet av høsten for å sikre penger i kassen til nye prosjekter.
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Det er mulig jeg har nevnt dette før, men en god ting kan ikke sies for ofte. Paul Curran skrev forordet til Eve-Marie Lunds norske oversettelse, og han sier her «Som operasjef vil det være min ambisjon å gi Norges unge og fantastiske operahus en ny Nibelungens Ring, noe ethvert større operahus med respekt for seg selv og sitt publikum bør ha.» (Min uth.)

    Har det ikke skjedd noe på noen år får man spørre ham om det er seg selv eller publikum han ikke har respekt for. Et svært marginalt radioprogram helt ute på vestkysten har kjempet for din sak, Roberten (i tillegg til å spille unormalt mye fra Bayreuth-festivalen 1943! :)), men jeg er redd det skal mye til for å skape en folkebevegelse. Tror dette kommer til å koke ned til økonomi -- operahuset har kanskje midler til å sette opp Ringen, men da blir formodentlig resten av forestillingene gammelt nytt eller kjøpeoppsetninger et år eller to.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Er dette radioprogrammet så marginalt og lokalt at det kun kan fanges opp på vestkysten ? Det hørtes ut som noe jeg trengte å høre :)

    Takk Wright, kjekt å se at Curran har gått høyt ut.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Jøgga skrev:
    Valentino skrev:
    Hvor kjøper jeg sovepose?
    Så rart det blir, treffe Klassisk-HFSere på fortauscamping. :)
    Det blir beint fram storveis. Men, vi sees nok før den tid, på barrikadene vi skal bygge og bemanne.
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Roberten skrev:
    Er dette radioprogrammet så marginalt og lokalt at det kun kan fanges opp på vestkysten ? Det hørtes ut som noe jeg trengte å høre :)
    Av og til setter det seg en kråke på senderen -- da blir det så lokalt at vi knapt klarer å ta inn signal inne i studio frem til produsenten krabber ut på taket med en langkost. Imidlertid er det håp om man stiller nettleseren mot srib.no kl 10 på tirsdager -- eller hører på reprisen -- men jeg vet ikke om jeg ville anbefalt det ...

    On-topic: for noen sider tilbake fikk jeg et godt tips om La Scala-ringen til Furtwängler. Mesterverk! Denne må man ha. De fragmentene han spilte inn tidligere er også mildt sagt verdt å få med seg -- f.eks. Tristan og Isolde fra Stockholm november 1942; midt under kampene om Stalingrad -- Operasjon Uranus var satt igang noen dager tidligere.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.760
    Antall liker
    21.638
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes prototypen mangler en ', Roberten.

    Slik:
    Give me Herheim's Ring in 2014 or give me death.

    Og til pikene:
    Give me Herheim's Ring in 2014 or I charge into the pyre.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Wright skrev:
    Av og til setter det seg en kråke på senderen -- da blir det så lokalt at vi knapt klarer å ta inn signal inne i studio frem til produsenten krabber ut på taket med en langkost. Imidlertid er det håp om man stiller nettleseren mot srib.no kl 10 på tirsdager -- eller hører på reprisen -- men jeg vet ikke om jeg ville anbefalt det ...
    ;D Wright, det smerter meg at ditt underfundige talent skusles bort på økonomiske studier på Vestlandet i stedet for livsbejaende aktiviteter i hovedstaden ;) Reprisen foregår når ?

    @Valentino, det har du jo selvfølgelig helt rett i. Og bonuspoeng for egen pikeversjon. Skal rettes opp i snarest.

    On topic, hvilken La Scala Ring ? Jeg er under inntrykk av at det finnes to, eller bommer jeg grovt nå ? Videre on topic har jeg vært med Karajan i Das Reihn Gold i kveld, og det er jo så usigelig vakkert.
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Jeg kan ta feil, men jeg innbiller meg at det finnes én Milano-ring med Furtwängler, liveopptak fra 1952. I tillegg finnes det en komplett ring fra 1953, denne ble spilt inn i Roma og sendt i italiensk radio -- én akt per kveld. Ringen fra Milano er så røff, energisk (men også tildels upresis!) som en forventer fra en liveoppsetning, mens Roma-ringen nok er et mer perfeksjonistisk prosjekt.

    Case in point -- ein bisschen Hoiho fra Spotify. Milano. Roma. Det er mildt sagt en ganske annen teknisk standard Roma-opptaket, men ligger likevel mange nivåer under Soltis (her finner en neppe Stierhorn!). Også Keilberth (1955) er en del nivåer opp rent teknisk, der hadde de vel opptak i hele 6 spor om jeg husker rett? Forrykende utvikling. Men det er jo ikke det tekniske dette egentlig handler om. I alle fall er det poenget for min del.

    [@Roberten: «Reprise» skjer on demand, klicken sie, bitte.]

    Synes forresten det var litt fint med «Herheims Ring» uten apostrof; man ønsker seg jo tross alt en vaskeekte ring på norsk jord, at Herheim kommer til å sette opp en Nibelungring i løpet av de nærmeste årene ser jeg nærmest som uungåelig.
     
    N

    nb

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Nesten så jeg fikk lyst på boksen selv, en har de jo på LP så det får være måte på.. men dette er billig, er det ikke?
    Synest den har holdt seg godt i pris jeg... standard nå til dags er jo nærmest at klassiske opptak fra de gode gamle dager gis bort gratis. Det sagt, for de som ikke har den fra før eller ikke har en Ring i det hele er den boksen absolutt verdt 700-og-noe ferdig levert hjem.

    Jeg kjøpte den for rundt 800 kroner for mange herrens år siden av en lokal platebutikk som slet litt med likviditeten og måtte få inn litt cash, det var et røverkjøp på den tiden i alle fall.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.481
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Sunnmøre
    nb skrev:
    Vidar P skrev:
    Nesten så jeg fikk lyst på boksen selv, en har de jo på LP så det får være måte på.. men dette er billig, er det ikke?
    Jeg kjøpte den for rundt 800 kroner for mange herrens år siden av en lokal platebutikk som slet litt med likviditeten og måtte få inn litt cash, det var et røverkjøp på den tiden i alle fall.
    Eg prøver hardt å tenkja på kor mykje eg gav for boksen for eit halvår sidan (over disk), og har ein mistanke om at det var meir enn 1000 kroner. For å seia som sant er: Eg fortrengjer aktivt kor mykje pengar eg bruker på musikk, og såleis òg kva platene har kosta.

    Når det er sagt: Dette er jo ein flott boks òg. Mykje papp og fint trykk. Kvar opera i sin eigen lille boks inni den store. Ikkje at det er så viktig no om dagen, sjølvsagt. Teksten er jo kjekk å ha på papir, men eg tykkjer Eva-Marie Lund si attdikting på sobert riksmål er minst like hendig som dei små CD-heftene.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Du milde, her driver jeg kanalhopping etter 1. omgang - og ser et interiør jeg kjenner igjen.
    Bayreuth bak scenen, på NRK2.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.519
    Antall liker
    102.842
    Torget vurderinger
    23
    ;D ;D ;D ;D
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.760
    Antall liker
    21.638
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Høh. Stengt som faen. Ikke en skarve T-skjorteselger heller å oppdrive på mandag.



    Men det ligger fint til, Festspillhuset i Bayreuth. Også så kort vei fra motorveien da gitt!
     

    Vedlegg

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Kjøpte Böhms Tristan og Isolde på brukt vinyl og etter en sammenligning med cden foretrekker jeg helt klart vinylen.
    Spesielt stemmer, og det er det jo en del av, blir gjengitt med mye mere "kjøtt og blod" i mangelen på bedre ord.
    Så nå har jeg bestilt en ny Parsifal fra Speakers Corner, noen som har den?
     

    Vedlegg

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Og se - der dukket det sannelig opp en skinnende, uspilt 11 lp-ers Murray Hill boks med furtwanglers La Scala Ring.

    250 kroner hos Ringstrom. Det er den verdt.

    Hojaho.
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    La Scala-ringen er fabelaktig. 250 for hele moroa er direkte absurd!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har ennå ikke skaffet meg et komplett sett med Nibelungenringen, men jeg har noen bra muligheter på vinyl borti gata her de nærmeste dagene. Priser fra 30-60GBP for de på øverste hylle her. Bør jeg kjøpe ny koffert?

    (beklager dobbeltposting, måtte bare... :-[ )
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Som jeg nevnte i en post over her så kjøpte jeg Böhms Tristan og Isolde på brukt vinyl nettopp. Operaen er fordelt på 9 LP sider + 1 side med ekstra materiale. Litt mer mosjon å måtte snu og skifte plater en med cd, men jeg hadde ikke regnet med at nummereringen av sidene var 1-10 2-9 3-8 osv. Eneste logiske grunnen for dette må vel være at det er mening å spille disse på en spiller med automatisk plateskifer!
    Ble disse også gitt ut som normalt sett dvs 1-2 3-4 osv?
    Har ikke hatt noen full opera på vinyl før så jeg vet ikke helt hva som er standard her?
    Sjekket et par andre jeg har kjøpt i det siste og Böhms Tryllefløyten 1-6 2-5 osv , mens Klebers La Traviata har "normal" 1-2 2-4...
    Er det noen måte å sjekke dette på før kjøp på nettet?

    -Minutten
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    "Komplett sett" betyr alle utgitte ringer, formoder jeg Jøgga?

    Det kan meldes en liten tragedie, forresten: Singapore Airlines underholdningssystem er helt fritt for Wagner. Flyvertinnen beklagde i det vide og brede -- heldigvis ligger det noen hundre timer RW på iPoden.
     
    S

    Supertramp

    Gjest
    Wright skrev:
    Det kan meldes en liten tragedie, forresten: Singapore Airlines underholdningssystem er helt fritt for Wagner. Flyvertinnen beklagde i det vide og brede -- heldigvis ligger det noen hundre timer RW på iPoden.
    Interessant - både innholdsmessig men ikke minst kvalitetsmessig - hvordan er flyselskapenes underholdningsystemer?
    Tenker da lyd > musikk > kvalitet. Om man ikke selv har med egne klokker, så er man prisgitt de man får utdelt ombord og det er vel ikke akkurat high-end. Og filene (for det er vel filer, ikke tape/CD) - er det 64kbps kvalitet montro?

    Ingen tragedie uansett - flyturer er tidsbegrenset. Lufthansa, de bør ha Wagner på programmet:

    http://www.lufthansa-inflightentert.../anwendung/php/mediaworld_init.php?language=2

    http://www.lufthansa-inflightentertainment.de/mediaworld/anwendung/php/mediaworld_listen_relax.php

    Nope, verken Channel 1, 2, 3 ,4 har Wagner :(
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Minutten skrev:
    Som jeg nevnte i en post over her så kjøpte jeg Böhms Tristan og Isolde på brukt vinyl nettopp. Operaen er fordelt på 9 LP sider + 1 side med ekstra materiale. Litt mer mosjon å måtte snu og skifte plater en med cd, men jeg hadde ikke regnet med at nummereringen av sidene var 1-10 2-9 3-8 osv. Eneste logiske grunnen for dette må vel være at det er mening å spille disse på en spiller med automatisk plateskifer!
    Ble disse også gitt ut som normalt sett dvs 1-2 3-4 osv?
    Har ikke hatt noen full opera på vinyl før så jeg vet ikke helt hva som er standard her?
    Sjekket et par andre jeg har kjøpt i det siste og Böhms Tryllefløyten 1-6 2-5 osv , mens Klebers La Traviata har "normal" 1-2 2-4...
    Er det noen måte å sjekke dette på før kjøp på nettet?

    -Minutten
    Kjøp to sett og 18 platespillere så kan du spille automatisk, bare å svitsje innganger...

    Normalt er at LP 1 spilles ferdig (dvs s 1, så s 2) før man går til neste LP, men for det amerikanske markedet hendte det at det ble produsert sett for plateskiftere slik at man snudde bunken midtveis.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Wright skrev:
    "Komplett sett" betyr alle utgitte ringer, formoder jeg Jøgga?
    ........
    Alle utgitte? Fri og bevare, det skulle tatt seg ut!
    Wagner-overdose-krampe kombinert med økonomisk uføre er ikke det jeg søker. Og Minutten minner oss på at slike valg kan vi ta i ro og mak, behøver ikke tråkke uti. Det trekker litt i retning Karajan i øyeblikket, siden Solti tilsynelatende er overalt og til overpris.
    Hyggelig å hilse på den unge globetrotter Wright på Proms, forresten. Tur=kul-tur :)
     
    S

    Supertramp

    Gjest
    Et meget hyggelig "møte"

    Wagner: Overtures / Marches / Symphony in E / Siegfried Idyll



     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Registrerer at mange liker Joseph Keilberths 55' ring.
    Europdisc selger ringen fra Bayreuth i 1952 for £39.95 (Amazon skal ha $250)


    http://www.europadisc.co.uk/classical/89882/Wagner_-_Der_Ring_des_Nibelungen.htm


    Har ikke hørt den selv,men her er litt info.

    This 1952 live-from-Bayreuth Ring led by Joseph Keilberth is one of the tightest, tautest, most energized Rings available; only Böhm is faster (and not always--the Siegfrieds are the same length) and more intense in general, with Boulez fast but without the same passion. (Keilberth's Götterdämmerung is 28 minutes faster than that of Knappertsbusch!)The sound is as good as that from any studio recording from the period, and the voice-orchestra balance is just right (the occasional too-far-back-on-the-stage phrase notwithstanding). It is a Ring of big contrasts: Siegfried's Rhine Journey has never sounded so joyous (a few flubs in the brass just prove that the orchestra is made up of humans), his Funeral Music is as heavy as lead; the "Announcement of Death" in Walküre is intimate and still, the Valkyrie's Ride almost insanely wild (with intermittent patches of bizarre singing from the sisters). The individual performances are more flavorful and "individualized" than on almost any other recording: Max Lorenz's grown-up Siegfried is all mood swings and swagger (and a bit wayward, vocally), Bernd Aldenhoff's young Siegfried is inexhaustible, Paul Kuen's Mime simply the most multifaceted and best sung on disc, ditto the Alberich of Gustav Neidlinger (the picture of viciousness); Astrid Varnay catches every moment of Brünnhilde's change from impetuous young warrior maiden to loving daughter to disobedient child to woman, and she's in blazing, brilliant voice; Günther Treptow and Inge Borkh are a passionate, highly dramatic and extroverted Wälsung pair and Joseph Greindl's Hagen is monstrously nasty. The late Hans Hotter towers over it all as Wotan in the wisest and freshest of his many performances caught on record. The rest of the cast is always involved and involving. This is a fabulous Ring. --Robert Levine
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Valentino skrev:
    Interrupted Melody er ikke den verste filmen man kan bruke en kveld på. Eileen Farrel leverer stemmen vi hører i filmen, men Eleanor Parker (skuespillerinnen) synger for fullt trøkk under opptakene.
    (Filmen handler om Marjorie Lawrences kamp med/mot polio.)

     
    S

    Supertramp

    Gjest
    Tro om dette er noe å se frem til - kommer i sep 2010:



    Title: Wagner: Orchestral Music from Der Ring des Nibelungen - Kamioka
    Description: Wagner: Orchestral Music from "Der Ring des Nibelungen", Faust Overture

    Wuppertal Symphony Orchestra
    Toshiyuki Kamioka (conductor)

    Kamioka/Wuppertal har to TDK utgivelser; Bruckner 7.symfoni (E-dur) og Tchaikovski 6.symfoni (Pathetique)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn