Bil, båt og motorsykkel Riksløken Northugs bil

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R

    rr30629

    Gjest
    Han har kjørt for fort. Det er foreløpig ikke sannsynliggjort at han gjorde det i ruspåvirket tilstand. Greit, han kan godt beklage at han utsatte andre for fare, men rusbruken hans synes jeg ikke vi andre har noe med. Han har gått fort på ski, derfor skal han beklage offentlig at han har ruset seg..? Det er da han det er et problem for, ikke oss andre. Eller er det det nasjonalistiske egoet som har fått seg en trøkk og derfor trenger en beklagelse? Jeg skjønner det ikke.
    Nja, det er jo litt interessant det du sier der, han var vel den som bidro mest til å bygge nasjonalegoet og selvfølelsen vår. En seier i langrennsporet av PN var jo selve definisjonen på nasjonal lykke og selvgodhet og han ble allemannseie, hvis det er noe som heter det. Han har levd av og for folket så jeg synes det er helt naturlig at reaksjonene blir som de blir, og da alle typer reaksjoner.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    200 km/t er nå liksom ikke så rare greiene i dag..... 354 på bakhjulet er hakket hvassere kan en si.... avsluttes med en burnout utenfor politistasjonen. Her har du litt å lære Nortis....
     
    Sist redigert:

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.462
    Antall liker
    2.429
    Sted
    vest
    Kronik i Expressen (S):

     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.037
    Antall liker
    6.280
    Jantene riktig gasser seg...
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.553
    Antall liker
    3.745
    Torget vurderinger
    96
    Til opplysning: Snitthastigheten mellom Oslo og Bergen ligger på rundt 60 km/t. Så når du kjører snitt 100 km/t så kjører du periodevis styggfort. (Ja, 100 km/t snitt var ikke på det strekket.)

    Men husk at det er helt trygt, for han som kjører er en dyktig sjåfør, er holdningen her. Ingen risikoadferd å kjøre for fort sålenge man kjører forsiktig.

    Det var det med risiko da. Sannsynlighet er bare ene faktoren i risiko. Konsekvens er den andre.

    Høy fart mer enn dobler konsekvensene. Altså må sannsynligheten mer enn halveres for at risikoen skal forbli den samme. Gjør den det?

    Du lurer bare deg selv når du sier at høy fart ikke er risikoadferd.
    Lav fart er også risikoatferd, men det hører vi sjelden om. Hvor mange farlige situasjoner eller ulykker idiotene som ligger 10-20 km under fartsgrensa på tørt sommerføre skaper er uvisst, siden det fokuseres mindre på det. Men at det skjer er helt sikkert, se link. Folk som kjører effektivt, har god fart og ikke bremser ned 200 meter før et kryss etc, skaper god flyt i trafikken og det er faktisk de som tøyer grensene som hindrer at alt bryter sammen. Om ALLE som kjører på gult, ligger og snuser på fartsgrensa, er raske inn og ut av rundkjøringer, akselerer raskt etter forbikjøring av traktor og kort sagt kjører så effektivt som mulig sluttet med alt dette, ville du garantert merke det i trafikken på en negativ måte.

    Jeg snakker IKKE om å ligge kloss inntil bilen foran, kjøre fort inn i en kø for så å bråbremse oppå støtfangeren.


    Det er en skam at det ikke forskes mer på dette. Sjåfører som konsekvent irriterer sine medtrafikanter kan være skyld i død og ulykker, men heldigvis for dem så vet de det ikke. Jeg synes polititet burde reagere hardere når slikt oppdages, med f.eks. tap av sertifikat. Å få sinkene av veiene vil hindre ulykker.
     
    Sist redigert:

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Lav fart er også risikoatferd, men det hører vi sjelden om. Hvor mange farlige situasjoner eller ulykker idiotene som ligger 10-20 km under fartsgrensa på tørt sommerføre skaper er uvisst, siden det fokuseres mindre på det. Men at det skjer er helt sikkert, se link. Folk som kjører effektivt, har god fart og ikke bremser ned 200 meter før et kryss etc, skaper god flyt i trafikken og det er faktisk de som tøyer grensene som hindrer at alt bryter sammen. Om ALLE som kjører på gult, ligger og snuser på fartsgrensa, er raske inn og ut av rundkjøringer, akselerer raskt etter forbikjøring av traktor og kort sagt kjører så effektivt som mulig sluttet med alt dette, ville du garantert merke det i trafikken på en negativ måte.

    Jeg snakker IKKE om å ligge kloss inntil bilen foran, kjøre fort inn i en kø for så å bråbremse oppå støtfangeren.


    Det er en skam at det ikke forskes mer på dette. Sjåfører som konsekvent irriterer sine medtrafikanter kan være skyld i død og ulykker, men heldigvis for dem så vet de det ikke. Jeg synes polititet burde reagere hardere når slikt oppdages, med f.eks. tap av sertifikat. Å få sinkene av veiene vil hindre ulykker.
    Åsså har du disse fantastiske menneskene som kjører i kø på motorveien som holder 100m avstand til bilen foran for "det går jo så sakte allikevel" eller at de sitter å se på telefonen..
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Ja de nepene som er mest opptatt av tlf. mens de kjører bil er farlige, og hvis de i tillegg kjører i 200 km/t....
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    6.934
    Hver gang jeg ser overskriften på denne tråden får jeg det for meg at det står Risløken Northugs bil.
    Jadda..., så det var altså hva jeg hadde å bidra med her.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.519
    Antall liker
    6.932
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Om ALLE som kjører på gult, ligger og snuser på fartsgrensa, er raske inn og ut av rundkjøringer, akselerer raskt etter forbikjøring av traktor og kort sagt kjører så effektivt som mulig sluttet med alt dette, ville du garantert merke det i trafikken på en negativ måte.
    For ikke å snakke om å bruke blinklys, litt før man svinger eller skifter kjørefelt, og så ikke tyner gult når en skal til høyre, men lar det være litt plass til de som kommer imot og står å skal komme seg ut av krysset.

    Johan-Kr
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.277
    Antall liker
    1.175
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Er nok mange håpløse som hjelpes gjennom trafikken ja. Vet ikke hvor mange ganger jeg har måttet vike for folk som er i sin egen verden og ikke en gang oppdager hva som er i ferd med å skje...Men de bryter jo ikke fartsgrensen så da får de holde på slik hele livet.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.086
    Antall liker
    20.359
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    For ikke å snakke om å bruke blinklys, litt før man svinger eller skifter kjørefelt, og så ikke tyner gult når en skal til høyre, men lar det være litt plass til de som kommer imot og står å skal komme seg ut av krysset.

    Johan-Kr
    :LOL::LOL: Kan læse, at I har akkurat de samme problemer i Norge, som vi har i Danmark :ROFLMAO::ROFLMAO:
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Tysk såkalt "premium".... da vet man at det er overveiende sannsynlig at det befinner seg en premieidiot i kjerra og man må umiddelbart utvise særlig aktsomhet....

    How-evv-er, andre wannabees forsøker også trone tullingtoppen...

    De som oftest bryter fartsgrensen, uansett sone:
    1. Tesla
    2. BMW
    3. Audi
    4. Citroën
    5. Subaru
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.043
    Antall liker
    8.292
    Torget vurderinger
    1
    Synes litt rar den statistikken. Har inntrykk av at det er Volvo som dominerer når det gjelder råkjøring, fulgt av Audi og BMW. Citroen? Det skjønner jeg ingenting av. Subaru lager stort sett kø. Kanskje det er WRX eierne som drar opp?
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.462
    Antall liker
    2.429
    Sted
    vest
    Nå er vell premiidioten i denna tråen jagguarsjaffør!
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Synes litt rar den statistikken. Har inntrykk av at det er Volvo som dominerer når det gjelder råkjøring, fulgt av Audi og BMW. Citroen? Det skjønner jeg ingenting av. Subaru lager stort sett kø. Kanskje det er WRX eierne som drar opp?
    Volvo?? Har vel aldri kjørt bak en treigere eier gruppe? Med mindre det er en 240 med Wunderbaum lukt etter😅
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.862
    Antall liker
    5.514
    Sted
    Holmestrand
    Han har kjørt for fort. Det er foreløpig ikke sannsynliggjort at han gjorde det i ruspåvirket tilstand. Greit, han kan godt beklage at han utsatte andre for fare, men rusbruken hans synes jeg ikke vi andre har noe med. Han har gått fort på ski, derfor skal han beklage offentlig at han har ruset seg..? Det er da han det er et problem for, ikke oss andre. Eller er det det nasjonalistiske egoet som har fått seg en trøkk og derfor trenger en beklagelse? Jeg skjønner det ikke.
    Det er ingen som har bedt PN om å holde pressekonferanse og beklage seg offentlig.
    Det er noe han gjør på eget initiativ, og ikke minst ENE OG ALENE FOR PNs egen skyld.
    På FH-språk kalles det «damage control.»
    Noe man gjør etter å ha dritt på draget.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.862
    Antall liker
    5.514
    Sted
    Holmestrand
    Volvo?? Har vel aldri kjørt bak en treigere eier gruppe? Med mindre det er en 240 med Wunderbaum lukt etter😅
    😂 Vi har 2 volvoer. 😂
    Tror vel at både kona og jeg følger trafikken greit, uten verken å lede an eller være de store bremsene.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.869
    Torget vurderinger
    0
    Nå er vell premiidioten i denna tråen jagguarsjaffør!
    Har en mistanke om at det er så få Jaguarsjåfører i landet at de av den grunn har vansker med å nå opp i konkurransen.

    Men tilbake til trådens egentlige tema, BILEN! Montro om dette er en leasingbil? Er det Northugs egen bil?
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    😂 Vi har 2 volvoer. 😂
    Tror vel at både kona og jeg følger trafikken greit, uten verken å lede an eller være de store bremsene.
    Vel, hvis jeg tenker meg om så var det litt feil. Suzuki og Toyota er verre 😂
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Har en mistanke om at det er så få Jaguarsjåfører i landet at de av den grunn har vansker med å nå opp i konkurransen.

    Men tilbake til trådens egentlige tema, BILEN! Montro om dette er en leasingbil? Er det Northugs egen bil?
    I følge en pressemelding fra Jaguar så er det IKKE snakk om sponsing. Dette er Northugs egen bil, kjøpt brukt visstnok. Team Northug var tidligere sponset av Nardo bil, Jaguarforhandleren i Trondheim.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Det er ingen som har bedt PN om å holde pressekonferanse og beklage seg offentlig.
    Det er noe han gjør på eget initiativ, og ikke minst ENE OG ALENE FOR PNs egen skyld.
    På FH-språk kalles det «damage control.»
    Noe man gjør etter å ha dritt på draget.
    Skjønner. Det handler kun om merkevaren altså. Men det er foruroligende mange som er "skuffa" osv, som om dette angår dem.
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.230
    Antall liker
    277
    Innrømmer glatt at jeg har kjørt 230+ på Ducatiene mine. Husker engang, da skulle vi forsøke å kjøre 40 mil på under 4 timer. Da forsøkte vi å holde 180-190 i snitt, men det var for mye trafikk til at det gikk. Vi bomma med 10 minutter. Dessuten, så var det noe veiarbeid ved Bremen...
    Altså 96 km/t i snitt?
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    ''Æ har meir heme, ja :ROFLMAO:''
    Northug er Nord- Trønder og ville sagt "heim" vil jeg tro ;) kan ikke huske å ha hørt"heme" i løpet av mine 30 år i området.

    Forøvrig, fyren trenger hjelp (noe han tydeligvis innser nå) og for meg har det sett ut som han skulle hatt akkurat det for mange år siden.
    Hvor har rådgiverne vært?
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Har hvert enkelt menneske behov for en privat rådgiver som anbefaler oss å holde oss vekk fra narkotika?
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Har hvert enkelt menneske behov for en privat rådgiver som anbefaler oss å holde oss vekk fra narkotika?
    I utgangspunktet ikke, men er du ekstremt profilert og viser tegn til å ikke mestre deg sjøl og omgivelsene er det på sin plass? Hadde han fått rådgivning/ hjelp når egoet satte igang for mange år siden ville han kan hende ikke slitt i ettertid.... men hvem vet?
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.339
    Antall liker
    3.551
    Torget vurderinger
    4
    Nortugen er vel i kategorien som må erfare det først - kan ikke fortelle mannen hva han skal ikke skal gjøre vil jeg tro. Håper han lærer nå da. For meg må han sniffe kokain på fest så mye han vil - men den råkjøringa er utilgivelig. Men nå blir han uten lappen i minst 5-10 år minst så da er vel den delen løst. Så håper jeg han tar til seg hjelp og får orden på livet sitt.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Nortugen er vel i kategorien som må erfare det først - kan ikke fortelle mannen hva han skal ikke skal gjøre vil jeg tro. Håper han lærer nå da.
    Ikke godt å vite, men kanskje har du rett. Som jeg skriver, hvem vet. Mulig mange har forsøkt å veilede han tidligere uten at det har gått inn. Om så er tilfelle tror jeg ikke han har lært denne gangen heller.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.314
    Antall liker
    2.520
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Altså 96 km/t i snitt?
    Ja, rundt der.
    Det er noen kilometer utav Kiel hvor en ikke får kjørt så fort, så skal en gjennom Elbentunnelen, der går det heller ikke så fort. Veiarbeid rett etter Bremen var heller ikke positivt, og i Nederland er det max 140 på motorvei hvis jeg husker rett. Til sist: på sykkel så må du beregne 1 stopp ca. hver 20 mil eller litt før hvis du virkelig får kjørt fort. 17 liters tank er ikke allverden. Så derfor gjaldt det å kjøre på der vi kunne. Men det gikk altså totalt sett ikke fort nok. Vi bomma riktig nok bare med 10-15 minutter, men det var nok til at vi ikke rakk målet, som var den 2.e MotoGP treningen torsdagen kl. 14 i Assen.

    Når jeg tenker meg om, så har jeg kjørt 83 mil på 8 timer. Det var et år jeg skulle kjøre alene opp fra Assen til Hirtshals (83 mil). Startet fra Assen kl. 16, og var i Hirtshals kl. 24. Skulle forsøke å nå Hirtshals - Langesund som den gangen gikk kl 1 om natta fra Hirtshals. Det gikk ganske radig gjennom Tyskland, og jeg hadde et sjekkpunkt nord for Hamburg. Der er det en bensinstasjon vil pleier å fylle på, og derifra og opp til Hirtshals er det 4 timer. Rulla inn der rett før 8, så da viste jeg at det skulle kunne gå. I Danmark er det fartsgrense, så der går det ikke så fort. Dessuten, fra ca. Ålborg og til Hirtshals var det blitt ganske mørkt, og det er litt skummelt. Har ikke spes. lyst til å møte en hjort eller noe...

    Her kommer det interessante: Etter noen år med sykkel, så har vi nå gått over til å kjøre bil på disse turene, gjerne Nissan Primastar. Den går ikke noe særlige raskere enn 110 eller så. Bruker vi totalt sett noe særlig lenger tid - nei. Når vi kjører nå, så kjører vi et strekk fra Hirtshals til etter Hamburg (veikroa ved Hollenstedt for de som er kjent), så lunsj og et strekk derifra til Assen. Da holder vi jevnt 110, og uten stopp, så blir snitthastigheten omtrent den samme som "kenguru" kjøring med sykkel. Eneste er hvis det er mye stau, da går det raskere med sykkel. Skal en ha mange stopp og høy snitthastighet, så skal en jaggu kjøre fort mellom stoppene...
    Nå er vi forsåvidt langt utenfor trådtittel, men det er fullt mulig å kjøre så fort du orker også i Norge. Dessverre, så er det mest tilbud på det sentrale Østlandet. Her kan en i sommerhalvåret stort sett 2, kanskje 3 ganger i uka kjøre det en makter / klarer. Og i ganske trygge omgivelser. Feks, så kommer det aldri møtende trafikk, fotgjengere eller syklister. Det er heller ikke trær, stolper og slikt ved siden av "veien". Hadde nok vært smartere å benyttet disse tilbudene fremfor landeveien for jaguarsjåføren.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.744
    Antall liker
    9.395
    Sted
    Trondheim
    Jeg kjørte en gang Kiel-Berlin på litt under 3 timer. Riktignok til Lindenhof der avkjørselen til Berlin sentrum er. Det er 344 km. Snitt på ca 115 km/t. Det gikk vel i rundt 90 km/t fra Kiel til motorveien Hamburg-Berlin, så det må ha gått ganske radig på motorveien. Det er faktisk ikke så veldig mye trafikk på motorveien mellom Hamburg og Berlin, og den gangen ble jeg ikke sinket av veiarbeid.
    Nå kjører jeg oftere Berlin-Rostock, og etter avkjøringen ved Wittstock/Dosse er jo veien omtrent tom for biler, men det er nå sjelden jeg kjører mye over 160 km/t selv der.
    Jeg bryter sjelden fartsgrensene, men det er jo områder i Tyskland der det er fri fart fremdeles, selv om det stadig blir færre.

    PS: Men nå er vi langt ute på viddene...
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.314
    Antall liker
    2.520
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kjørte en gang Kiel-Berlin på litt under 3 timer. Riktignok til Lindenhof der avkjørselen til Berlin sentrum er. Det er 344 km. Snitt på ca 115 km/t. Det gikk vel i rundt 90 km/t fra Kiel til motorveien Hamburg-Berlin, så det må ha gått ganske radig på motorveien. Det er faktisk ikke så veldig mye trafikk på motorveien mellom Hamburg og Berlin, og den gangen ble jeg ikke sinket av veiarbeid.
    Nå kjører jeg oftere Berlin-Rostock, og etter avkjøringen ved Wittstock/Dosse er jo veien omtrent tom for biler, men det er nå sjelden jeg kjører mye over 160 km/t selv der.
    Jeg bryter sjelden fartsgrensene, men det er jo områder i Tyskland der det er fri fart fremdeles, selv om det stadig blir færre.

    PS: Men nå er vi langt ute på viddene...
    For ikke å si flatbygdene <smil>...

    Når det gjelder jaguarsjåføren, så får en vel vente og se hva blodprøven sier...
     
    R

    rr30629

    Gjest
    For ikke å si flatbygdene <smil>...

    Når det gjelder jaguarsjåføren, så får en vel vente og se hva blodprøven sier...
    Ja det var den da, hvilken betydning mener du at resultatet av blodprøven har? Sånn bortsett fra at strafferammen sikkert er litt lavere hvis negativ.
     
    Sist redigert av en moderator:
    6

    65finger

    Gjest
    det er stor forskjell på positiv og negativ test i Thugens tilfelle
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn