Vi kan selvsagt diskutere hvor stor og hørbar effekten er, men det er stor grad av overensstemmelse mellom subjektive beskrivelser av Nordosts "house sound" og tekniske beskrivelser av hvordan en kabel med Nordosts egenskaper vil påvirke lyden. Lite tverrsnitt og moderat høy induktans - med de fleste høyttalere blir det litt blodfattig i mellombassen og litt betoning av det kortvarig kaller hifiiii-detaljer ved 8-10 kHz på grunn av induktansen. En forhåndsinnstilt analog eq-profil med utslag på +/- 0,1-0,2 dB for å farge lyden i en bestemt retning. Hver sin smak.
Nå har forbanna meg Nordost en "house sound"! Ganske rått for noe som ikke kan påvirke lyden hørbart skal vi tro en del som poster her inne. Husk at disse kabelforskjellene kun er å finne i ditt eget hode, og kun hvis du ser dem. Forresten, hvis det blir blodfattig i mellombassen har du sannsynligvis prøvd feil Nordost-kabler.
+/- 0,1-0,2 dB ved 8-10 kHz?
Er det galt at jeg
bekrefter subjektivistenes lytteinntrykk også? Les gjerne tråden med simuleringer av forskjellige kabler som jeg har linket til flere ganger. Gitt visse antagelser om effektforsterker og last kan dette gi hørbare utslag. I så fall vil det forholdsvis lave tverrsnittet i Nordosts høyttalerkabler tendere til å gi en dip I størrelsesorden -0,2 dB i frekvensbåndet hvor høyttaleren har lavest impedans. For de fleste høyttalere vil det mellom 80 og 200 Hz, subjektivt der "kropp" og "fundament" holder til. Dessuten vil den forholdsvis høye induktansen på grunn av avstanden mellom lederparene i den flate kabelen skape en resonans sammen med kapasitansen l delefilteret. Det gir et lite løft med positivt gain et sted rundt 8-10 kHz, også den i størrelsesorden 0,1-0,2 dB, men over et smalere frekvensbånd enn den brede utflatingen i bassen. Tilsammen kan dette dra lyden
litt i den "detaljerte", "analytiske" og "blodfattige" retningen, men eksakte frekvenser og størrelser på utslagene kommer an på hva som er koblet til i hver ende. Med noen høyttalere vil det såvidt bli hørbart, med andre vil det ikke gjøre noen forskjell.
Det er riktig at kabler i den dyrere enden av Nordosts sortiment har større tverrsnitt og vil gi mindre dip i bassen. Likevel er det vanskelig for meg å begripe hvorfor man må opp i 50000 for et 2x2 meters par høyttalerkabler før man får samme objektive ytelse fra kablingen som man får med 6 mm2 høyttalerkabel på rull fra Clas Ohlsson. For den prisforskjellen kunne man enten kjøpt mye bedre høyttalere med høyere og flatere impedansekurve og dermed mye mindre sårbarhet for slike kabelforskjeller, eller man kunne kjøpt en slik DEQX HDP4 som jeg har for å kunne stille inn eksakt den klangbalansen man selv ønsker. Fritt valg, men jeg vet hva jeg synes er mest kosteffektivt.