"Riktige" XLR / Interconnect - kabler : Hva er din dom?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• TheFlair

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2014
    Antall liker
    73
    Du kan så si. Får igjen på skatten også. Da blir det "cones" fra Nordost. Om jeg har noe igjen blir det boots i slangeskinn.

Det siste jeg skal kaste bort mine surt opptjente på er en slik, gjøre målinger med REW og iverksette akustiske tiltak. Det krever kunnskap og er billig, og sånt kan jeg rett og slett ikke fordra. Det gjør meg nesten sint.

Vennligst ha respekt for pengene mine og hva de brukes på.

U

Utgatt24668

Gjest
    Du kan så si. Får igjen på skatten også. Da blir det "cones" fra Nordost. Om jeg har noe igjen blir det boots i slangeskinn.

Det siste jeg skal kaste bort mine surt opptjente på er en slik, gjøre målinger med REW og iverksette akustiske tiltak. Det krever kunnskap og er billig, og sånt kan jeg rett og slett ikke fordra. Det gjør meg nesten sint.

Vennligst ha respekt for pengene mine og hva de brukes på.
    Ikke sant - Det verste som finnes er gamle surpomper som har formening om hva du skal bruke dine egne penger på. En måte å oppgradere lyden på - som er både billig og effektiv - men har en viss risiko - er jo MDMA. Men - noe slikt noe ville nok ha trigget en del reaksjoner og formeninger.

TheFlair

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2014
    Antall liker
    73
    Litt usikker på om jeg bruker riktig audiofilt adjektiv, men jeg opplever musikken jeg hører på som ekstatisk.

U

Utgatt24668

Gjest
    Hei, har dere noen råd for hvordan jeg kan måle anlegget? Finnes det noen enkle apper på iPhone, eller andre pragmatiske måter - å måle frekvensgang - slik at man på denne måten kan tilpasse med kabler og med EQ (jeg har på forsterkeren)?
    Start enkelt.
    Last ned noen testspor, f eks herfra: Sound Tests and Audio Test Tones
    Last ned en dB-måler til telefonen din, f eks denne: https://itunes.apple.com/us/app/splnfft-noise-meter/id355396114?mt=8
    Spill av testsignalet ved forskjellige frekvenser mens du sitter i lyttestolen og ser på appen.
    Noter på rutepapir eller i Excel hvilket lydtrykk du har ved hver frekvens.
    Se berg-og-dalbanen på arket og riv deg i håret.

Etter det vet du hva problemene består i og ved hvilke frekvenser de holder til, og da er du et langt steg forbi famling i blinde.
    Ved første gjennomgang av dette virker ting ganske så stabilt - også langt over min lytteevne. Jeg låner for tiden en 275 da ma7900 er på reperasjon - og jeg bruker DAC som volumkontroll (koblet rett på forsterker).

På testen full spectrum 20 Hz til 20 kHz får jeg følgende: På volum 14 av 100 så spiller den jevn på 60db på de fleste frekvenser - men daler ned på 50db på de litt høyere frekvensene (fra 8k og oppover).

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hei, har dere noen råd for hvordan jeg kan måle anlegget? Finnes det noen enkle apper på iPhone, eller andre pragmatiske måter - å måle frekvensgang - slik at man på denne måten kan tilpasse med kabler og med EQ (jeg har på forsterkeren)?
    Start enkelt.
    Last ned noen testspor, f eks herfra: Sound Tests and Audio Test Tones
    Last ned en dB-måler til telefonen din, f eks denne: https://itunes.apple.com/us/app/splnfft-noise-meter/id355396114?mt=8
    Spill av testsignalet ved forskjellige frekvenser mens du sitter i lyttestolen og ser på appen.
    Noter på rutepapir eller i Excel hvilket lydtrykk du har ved hver frekvens.
    Se berg-og-dalbanen på arket og riv deg i håret.

Etter det vet du hva problemene består i og ved hvilke frekvenser de holder til, og da er du et langt steg forbi famling i blinde.
    Ved første gjennomgang av dette virker ting ganske så stabilt - også langt over min lytteevne. Jeg låner for tiden en 275 da ma7900 er på reperasjon - og jeg bruker DAC som volumkontroll (koblet rett på forsterker).

På testen full spectrum 20 Hz til 20 kHz får jeg følgende: På volum 14 av 100 så spiller den jevn på 60db på de fleste frekvenser - men daler ned på 50db på de litt høyere frekvensene (fra 8k og oppover).
    Kjenner ikke til den metoden det for å sjekke frekvensgang. Men å bruke en tlf til måleverktøy vil i utgangspunktet vere veldig ustabilt. Du vil i beste er fall se i store trekk hva som skjer. Og vil kun være en indikasjon. Men bedre enn ingenting.

At du får 10db lavere nivå over 8k kan jo være at bredden på frekvensene ikke treffer tlf. Eller at tlf ikke måler lenger opp. Etter hva jeg har erfart så er det lite nivå under 200hz også på en tlf mic.

60db er også svært lavt til måling av frekvensgang. Regner mer du testa mrd begge høyttalere samtidig. Det vil ofte føre til unøyaktige grafer over 2-3khz.

Her hos meg bruker jeg gladelig DSP. Et meget godt verktøy for å få god lyd. Eller rettere sagt. MIN lyd.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har "take away" laptop/lydkort/målemic m/REW.
    Har ikke lært meg å bruke REW ennå. Skjønner du noe av REW Redux?
    Dette måleutstyret er for andre formål, men er godt nok for nøyaktige REW målinger tror jeg.
    Om du aldri har tatt måling av rommet ditt før, kan det jo være intr. å se om det gjemmer seg noen node/mode spøkelser her.
    Mest sannsynlig har du nok noe...
    B
    REW har en kneik du må over. Når du skjønner den, så er det et svært god verktøy for å optimalisere samspillet mellom ht, sweetspot og rom.

Tar du turen en dag så kan jeg ta en gjennomgang med deg.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.814
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har "take away" laptop/lydkort/målemic m/REW.
    Har ikke lært meg å bruke REW ennå. Skjønner du noe av REW Redux?
    Dette måleutstyret er for andre formål, men er godt nok for nøyaktige REW målinger tror jeg.
    Om du aldri har tatt måling av rommet ditt før, kan det jo være intr. å se om det gjemmer seg noen node/mode spøkelser her.
    Mest sannsynlig har du nok noe...
    B
    REW har en kneik du må over. Når du skjønner den, så er det et svært god verktøy for å optimalisere samspillet mellom ht, sweetspot og rom.

Tar du turen en dag så kan jeg ta en gjennomgang med deg.
    Veldig gjerne 8-12 Retep. Men venter gjerne til du har basstårna på plass. :D
    B

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Enig. Basstårn må på plass. Kommer imorgen Yiiiha!

Sender en pm eller diet nok ifra i tråden min når ting er på plass.

Nok OT

U

Utgatt24668

Gjest
    HAr prøvelånt noen XLR-kabler til nå. Det er ganske så store forskjeller på dem. De i litt dyrere lag spiller først og fremst klarere. Rent pragmatisk kan jeg si at det er litt som å ha på "loudness" knappen på forsterkeren om natten (for de som har dette). Du kan spille på lavere volum og likevel høre mer av musikken. Hører også mer detaljer i lyden - men selv mellom de dyrere kablene er det forskjeller +- - noen er mer dynamiske mens andre er mer nøytrale og klare i lyden. Mye smak og behag i dette. Synes det er like rart hver gang at noen har behov for å krangle om at dette har effekt overhodet.

U

Utgatt24668

Gjest
    Synes det er like rart hver gang at noen har behov for å krangle om at dette har effekt overhodet.
    Placeboeffekten, mener du? Har aldri benektet denne.
    Jeg må nesten vurdere å invitere deg hjemme for en demo :) Jeg skal ikke legge min ære på å prøve å overbevise deg eller andre på et forum. F.eks. med Nordost kan jeg nå høre musikken fra stuen fra badet tydelig med døren lukket. Det kunne jeg ikke før. Og - jeg kan spille på svært lavt volum og høre det meste av musikken. Når vi ser på Netflix kan jeg nesten halvere volumet og høre hva de sier - veldig praktisk på sene kvelder :) Jævelig bra placebo-effekt mao.

Jeg låner fortsatt kabler - og endre opp med noen helt andre enn disse - men likevel.

skallet hare

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2012
    Antall liker
    672
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    53
    HAr prøvelånt noen XLR-kabler til nå. Det er ganske så store forskjeller på dem. De i litt dyrere lag spiller først og fremst klarere. Rent pragmatisk kan jeg si at det er litt som å ha på "loudness" knappen på forsterkeren om natten (for de som har dette). Du kan spille på lavere volum og likevel høre mer av musikken. Hører også mer detaljer i lyden - men selv mellom de dyrere kablene er det forskjeller +- - noen er mer dynamiske mens andre er mer nøytrale og klare i lyden. Mye smak og behag i dette. Synes det er like rart hver gang at noen har behov for å krangle om at dette har effekt overhodet.
    jo mer oppløst annleg du har jo større forskjell det blir..
    prøv gode strømkabler. her du har enda større muligheter...

S

Syncrolux

Gjest
    Opplevelsen av kabler kan nok variere. Jeg har aldri hatt mer oppløst utstyr enn jeg har nå. Samtidig opplever jeg ikke lengre forskjell på kabler, noe jeg definitivt gjorde før.

skallet hare

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2012
    Antall liker
    672
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    53
    Det er lett å si, men lite hjelpsomt i praksis. Det låter f eks "kjølig" både om du har litt mye nivå i diskanten og om du har litt lite nivå i bassen. En enkel kurve over frekvensgangen i lytteposisjon hjelper deg enormt med å finne ut hva som egentlig foregår. Er det en kansellering fra veggen bak høyttaleren med en skarp dip ved 80-100 Hz? Er det en peak ved delefrekvensen mellomtone/diskant? Før du har funnet ut hvor problemet egentlig befinner seg famler du i blinde med bytting av det ene og andre mens du håper at en magisk "synergi" skal innfinne seg og de forskjellige feilene skal oppveie hverandre.

Hvis du likevel absolutt vil gjøre dette bare med ørene uten noen tall noe sted, er det beste testsporet et frekvenssveip med jevnt nivå. (F eks her: Sine Sweep - Full Spectrum (20 Hz - 20 kHz))

Du vil høre med en gang at noen frekvenser stikker ut og andre er altfor svake. Det blir mer famlete å prøve å korrigere det uten å vite hvilke frekvenser som er feil med hvor mye, men enkelte lider tydeligvis av langt fremskreden tallfobi.
    hørt ganske mye riktig lydbalanserte annleger.
    eiere brukte aldri noe "avansert technologi" for det. bare tid, ydmykhet og respekt for de med større erfaring.
    men hørte også annleger som ble sammenlegbart med de appene som du nevner. ingen av de spilte riktig

det er litt annledes hvis du bygger fra a til å lytterom...

skallet hare

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2012
    Antall liker
    672
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    53
    din annleg skal spille akkurat like dårlig som den svakeste delen på den. det er ikkje en mirakel...
    den ene kabelen skal aldri hjelpe. det skal virke riktig hvis du har kabler på de samme "kvalitet" nivå hele veien.
    noe produsenter anbefales sine produkter fra a til å. og det faktisk bedre hvis du har for exampel hele serie transparent referace MM.

TheFlair

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2014
    Antall liker
    73
    Høres ut som litt av en røverhistorie å høre forskjell på kablene når man selv legger kabler på badet. Spørs hva det er man egentlig hører da.

S

Syncrolux

Gjest
    Opps... kanskje jeg burde unngått å blande Clas Ohlson og Biltema-kabler da.....

TheFlair

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2014
    Antall liker
    73
    kona mi hører forskjell fra kjøkken...
    Hva mener du med forskjell, på hva du har spist? Avslører hun deg om du har tjuvspist en burger i lunsjen? En dårlig 'bab på vei hjem på kveldstid er forresten sjelden til å ta feil av når den vil ut igjen kort tid etter.

skallet hare

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2012
    Antall liker
    672
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    53
    Hva mener du med forskjell, på hva du har spist? Avslører hun deg om du har tjuvspist en burger i lunsjen? En dårlig 'bab på vei hjem på kveldstid er forresten sjelden til å ta feil av når den vil ut igjen kort tid etter.

etter bytte anaconda helix alpha mot valhala til strømfordeler øker bassmengde slik at hele blokka kan det oppleves..

U

Utgatt24668

Gjest
    jo mer oppløst annleg du har jo større forskjell det blir..
    prøv gode strømkabler. her du har enda større muligheter...
    Har red dawn nordost på høyttalerne men ikke på forsterker - skal prøves

U

Utgatt24668

Gjest
    Ok - på tide at du forstår og kjenner din besøkelsestid - gult kort - neste er rødt og rett ut - ikke vær en drittunge på 14 år som ikke får seg et ligg :)

TheFlair

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2014
    Antall liker
    73
    Så var det dette med projisering, og desperate kabelkjøp til kontoen imploderer ...

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Har han sagt kontoen skal tømmes? Har han sagt han skal ha det dyreste som finnes? Spar deg dette barnslige og infantile du holder på med.........
    Så var det dette med projisering, og desperate kabelkjøp til kontoen imploderer ...

skallet hare

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2012
    Antall liker
    672
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    53
    hvis du har riktig tonalbalance og vil bare forbedre lyden anbefales ikke å bruke like kabler hele veien..
    hver kabel virker som "en element". hvis du skal bruke 3 like elementer påvirker du en ting i lyden ganske kraftlig. (det finns ikke kabler uten lydsignaturen) det er fint å balansere litt. nordost spiller ganske lys...

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    70.888
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Selv har jeg et avslappet forhold til kabler, men synes likevel mange av diskusjonene er interessante ut fra mitt eget læringsperspektiv og nysjerrighet. Selv er min tilnærming relatert til hva jeg hører, og jeg er relativt avslappet ift. grunnen til at jeg av og til opplever forskjeller på kabler. Samtidig finner jeg det interessant å lese om teorigrunnlaget som underbygger at forskjellene jeg opplever å høre med stor sannsynlighet kan forklares ut fra mine egne forventinger. Ikke at det betyr så mye for meg, hva jeg opplever å høre, opplever jeg å høre :) Den teoretiske tilnærmingen til Asbjørn og hans like har helt sikkert gitt meg en mer reflektert tilnærming til "kabelmystikken". Likevel så er det nå en gang sånn at det er et fåtall av oss som liker å høre hvilken idiot en er, hvor mye penger som er klokt å bruke, og hva jeg egentlig burde spurt om og ment og lignende. The neverending story. Når en i tillegg opplever at barnslige unger begynner å raljere om hvor dum man er, ja da blir hele diskusjonen bare sørgelig. I tillegg ødelegger det for den konstruktive tilnærmingen mange har i diskusjonene, og på sett hvis sementerer frontene, noe som selvfølegelig er ødeleggende for det konstruktive ved diskusjonene. Dette er helt sikkert en av flere grunner til at diskusjonene ofte oppleves som en bordtenniskamp. Temperatur, finurligheter og morsomheter har selvfølgelig sin plass i kabeldiskusjoner som andre diskusjoner på HFS. Uten dette hadde HFS blitt et kjedelig sted å tilbringe tid. Likevel, TheFlair, jeg vet ikke hvor gammel du er, men forsøk å oppføre deg slik du forhåpentligvis gjør når du er gjest hos andre. Kom med dine synspunkt, vær morsom, men frem til nå opplever jeg deg dessverre bare som sørgelig patetisk. HFS fortjener bedre enn din tilnærming! Regner ikke med at dette innlegget endrer din atferd, men du kan jo reflektere litt over dette....kanskje jeg har et poeng....

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.876
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    hvis du har riktig tonalbalance og vil bare forbedre lyden anbefales ikke å bruke like kabler hele veien..
    hver kabel virker som "en element". hvis du skal bruke 3 like elementer påvirker du en ting ganske kraftlig. det er fint å balansere litt. nordost spiller ganske lys...
    Vi kan selvsagt diskutere hvor stor og hørbar effekten er, men det er stor grad av overensstemmelse mellom subjektive beskrivelser av Nordosts "house sound" og tekniske beskrivelser av hvordan en kabel med Nordosts egenskaper vil påvirke lyden. Lite tverrsnitt og moderat høy induktans - med de fleste høyttalere blir det litt blodfattig i mellombassen og litt betoning av det kortvarig kaller hifiiii-detaljer ved 8-10 kHz på grunn av induktansen. En forhåndsinnstilt analog eq-profil med utslag på +/- 0,1-0,2 dB for å farge lyden i en bestemt retning. Hver sin smak.

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    hver kabel virker som "en element". hvis du skal bruke 3 like elementer påvirker du en ting ganske kraftlig. det er fint å balansere litt. nordost spiller ganske lys...
    kortvarig kaller hifiiii-detaljer ved 8-10 kHz på grunn av induktansen. En forhåndsinnstilt analog eq-profil med utslag på +/- 0,1-0,2 dB for å farge lyden i en bestemt retning. Hver sin smak.
    Undskyld mig hvis du ellers havde læst mine indlæg så ved du at jeg foragter ordet hi-fi detaljer i den betydning som du her referer til, jeg siger netop at der ingen detaljer skal være, der skal kun være lyden af et musikinstrument tilbage, hvor detaljerne er sammensat til en fuldkommen helhed , som netop høres ud som et musikinstrument.
    Og det er faktisk det som sker når anlægget bliver bedre og bedre "så forsvinder" detaljerne og hver tone hænger længe i luften. Og en masse uvedkommende lyd forsvinder fra lydbilledet.
    Og så holder jeg i øvrigt ikke af Nordost, hvad jeg også har givet udtryk for adskillelige gange , men det er trods alt bedre end biltema.

Sist redigert:

osc

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Antall liker
    396
    Vi kan selvsagt diskutere hvor stor og hørbar effekten er, men det er stor grad av overensstemmelse mellom subjektive beskrivelser av Nordosts "house sound" og tekniske beskrivelser av hvordan en kabel med Nordosts egenskaper vil påvirke lyden. Lite tverrsnitt og moderat høy induktans - med de fleste høyttalere blir det litt blodfattig i mellombassen og litt betoning av det kortvarig kaller hifiiii-detaljer ved 8-10 kHz på grunn av induktansen. En forhåndsinnstilt analog eq-profil med utslag på +/- 0,1-0,2 dB for å farge lyden i en bestemt retning. Hver sin smak.
    Nå har forbanna meg Nordost en "house sound"! Ganske rått for noe som ikke kan påvirke lyden hørbart skal vi tro en del som poster her inne. Husk at disse kabelforskjellene kun er å finne i ditt eget hode, og kun hvis du ser dem. Forresten, hvis det blir blodfattig i mellombassen har du sannsynligvis prøvd feil Nordost-kabler.

+/- 0,1-0,2 dB ved 8-10 kHz?

Terje Berg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    hver kabel virker som "en element". hvis du skal bruke 3 like elementer påvirker du en ting i lyden ganske kraftlig. (det finns ikke kabler uten lydsignaturen) det er fint å balansere litt. nordost spiller ganske lys...
    ... Tror du seriøst på hva du skriver? Jeg er målløs

U

Utgatt24668

Gjest
    Trådstarter, altså undertegnede, vil sette stor pris på at man holder seg saklig og til temaet. Hvis dere er uenige i noen av innspillene så vær gjerne konstruktiv, men kom også med forklaring og med alternativer. Det at dere skyter ned innspill på denne måten - uten noen forklaring - skremmer bort folk fra tråden - og man ønsker ikke å bidra mer. Da sitter jeg kun igjen med ondsinnet troll og ingen bidragsytere. Det er ikke kult - nå på en hyggelig fredag.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Nå har forbanna meg Nordost en "house sound"! Ganske rått for noe som ikke kan påvirke lyden hørbart skal vi tro en del som poster her inne. Husk at disse kabelforskjellene kun er å finne i ditt eget hode, og kun hvis du ser dem. Forresten, hvis det blir blodfattig i mellombassen har du sannsynligvis prøvd feil Nordost-kabler.

Aner jeg en viss selvmotsigelse her?

skallet hare

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2012
    Antall liker
    672
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    53

har prøvd nesten alle nordost (uten de laveste), noe av shunyata, alle furutech fra bulk. oyaide tunami, combak/harmonix, flere electraglide, alle wireworld (uten gold electra), noe av enerr, cardas, kimber, mit osv...
    i tilleg husk at de fleste strømkabler spiller annledes med forskjellige kontakter. etter min mening phosphorbronze spiller rett og slett dårligere enn renn kopper.
    noe av strømkabler er egner seg bare til bestemte komponenter. (for eksampel transport eller dac). i praksis det finns ikke mye de beste kabler som er veldig universiell. dyreste acrolink er bruktbare bare til dac...
    sjokkert?
    det er ikke mitt problem

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.876
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

Er det galt at jeg bekrefter subjektivistenes lytteinntrykk også? Les gjerne tråden med simuleringer av forskjellige kabler som jeg har linket til flere ganger. Gitt visse antagelser om effektforsterker og last kan dette gi hørbare utslag. I så fall vil det forholdsvis lave tverrsnittet i Nordosts høyttalerkabler tendere til å gi en dip i størrelsesorden -0,2 dB i frekvensbåndet hvor høyttaleren har lavest impedans. For de fleste høyttalere vil det være mellom 80 og 200 Hz, subjektivt der "kropp" og "fundament" holder til.

Dessuten vil den forholdsvis høye induktansen på grunn av avstanden mellom lederparene i den flate kabelen skape en resonans sammen med kapasitansen i delefilteret. Det gir et lite løft med positivt gain et sted rundt 8-10 kHz, også den i størrelsesorden 0,1-0,2 dB, men over et smalere frekvensbånd enn den brede utflatingen i bassen. Tilsammen kan dette dra lyden litt i den "detaljerte", "analytiske" og "blodfattige" retningen, men eksakte frekvenser og størrelser på utslagene kommer an på hva som er koblet til i hver ende. Med noen høyttalere vil det såvidt bli hørbart, med andre vil det ikke gjøre noen forskjell.

Det er riktig at kabler i den dyrere enden av Nordosts sortiment har større tverrsnitt og vil gi mindre dip i bassen. Likevel er det vanskelig for meg å begripe hvorfor man må opp i 50000 for et 2x2 meters par høyttalerkabler før man får samme objektive ytelse fra kablingen som man får med 6 mm2 høyttalerkabel på rull fra Clas Ohlsson. For den prisforskjellen kunne man enten kjøpt mye bedre høyttalere med høyere og flatere impedansekurve og dermed mye mindre sårbarhet for slike kabelforskjeller, eller man kunne kjøpt en slik DEQX HDP4 som jeg har for å kunne stille inn eksakt den klangbalansen man selv ønsker. Fritt valg, men jeg vet hva jeg synes er mest kosteffektivt.

Sist redigert:

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark

Er det galt at jeg bekrefter subjektivistenes lytteinntrykk også? Les gjerne tråden med simuleringer av forskjellige kabler som jeg har linket til flere ganger. Gitt visse antagelser om effektforsterker og last kan dette gi hørbare utslag. I så fall vil det forholdsvis lave tverrsnittet i Nordosts høyttalerkabler tendere til å gi en dip I størrelsesorden -0,2 dB i frekvensbåndet hvor høyttaleren har lavest impedans. For de fleste høyttalere vil det mellom 80 og 200 Hz, subjektivt der "kropp" og "fundament" holder til. Dessuten vil den forholdsvis høye induktansen på grunn av avstanden mellom lederparene i den flate kabelen skape en resonans sammen med kapasitansen l delefilteret. Det gir et lite løft med positivt gain et sted rundt 8-10 kHz, også den i størrelsesorden 0,1-0,2 dB, men over et smalere frekvensbånd enn den brede utflatingen i bassen. Tilsammen kan dette dra lyden litt i den "detaljerte", "analytiske" og "blodfattige" retningen, men eksakte frekvenser og størrelser på utslagene kommer an på hva som er koblet til i hver ende. Med noen høyttalere vil det såvidt bli hørbart, med andre vil det ikke gjøre noen forskjell.

Det er riktig at kabler i den dyrere enden av Nordosts sortiment har større tverrsnitt og vil gi mindre dip i bassen. Likevel er det vanskelig for meg å begripe hvorfor man må opp i 50000 for et 2x2 meters par høyttalerkabler før man får samme objektive ytelse fra kablingen som man får med 6 mm2 høyttalerkabel på rull fra Clas Ohlsson. For den prisforskjellen kunne man enten kjøpt mye bedre høyttalere med høyere og flatere impedansekurve og dermed mye mindre sårbarhet for slike kabelforskjeller, eller man kunne kjøpt en slik DEQX HDP4 som jeg har for å kunne stille inn eksakt den klangbalansen man selv ønsker. Fritt valg, men jeg vet hva jeg synes er mest kosteffektivt.
    Det er klart, og det er masser af gange konstateret , at det bl.a. er kobber som er belagt med et tyndt sølvlag som eventuelt giver denne karateirske lyd, og ikke de 0.1 db som du fabler om.
    Hvorfor fanden prøver du det ikke bare, prøv eventuelt derefter med en guldbelagt tråd af samme type , så vil du opdage at jeg og mange andre har ret i , at selv om det ikke burde , så giver det en kraftig lydsignatur, og lydsignaturen stikker/peger i hver sin vej/retning hvad angår sølv og guld belægning.

Var det tilfældet at det var som du siger så skulle almindelig 0.75" netledning jo lyde som Nordost og have samme karakteristik i lyden , og det er langt fra tilfældet.
    Nu for vi nok en forklaring på det også.
    Jeg vil også frygtelig gerne have alt til at passe med almindelig elektronikteori og måling ,men må erkende at det gør det ikke altid.
    Højtalerkablers og alle andre kablers lyd er ikke EQ , det er noget andet, som består af alle lydens elementer/paramenter på en gang.
    Ingen tvivl om at lidt af lydens karakter sikkert kan stammer fra EQ, men det er normalt en meget lille del af den samlede lydsignatur. og med Nordost er det helt sikkert ikke tilfældet.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn