OK, la meg nyansere: Man kan enkelt lese og måle seg til om en ledning slipper gjennom signalet uten endringer eller ikke. Hele resonnementet mitt bygger på at en ledning ikke skal gjøre noe som helst annet enn å overføre signalet uendret fra en boks til en annen. Det er enkelt og koster nesten ingen penger.Tydeligvis ikke? Jeg vil si "selvsagt ikke". Man kan da ikke lese seg til via tekniske data hvor godt eller dårlig noe låter. Akkurat som at man ikke kan lese seg til hvor god en bil er å kjøre, via tekniske data.
Så har du en del produsenter som bevisst tilfører elektriske egenskaper som farger lyden i den ene eller andre retningen. Litt mer eller mindre "detaljer", litt mer eller mindre "luft", litt mer eller mindre "kropp". Det har ganske naturlige forklaringer og trenger heller ikke koste noe særlig med penger, men da er vi inne på "matching" og bruk av ledninger som en slags "rik manns equalizer" for å farge lyden i en eller annen retning. Det kan godt hende at sånne låter "bedre" eller "dårligere" i et gitt anlegg, men det er noe annet enn "riktig". Det er vanskeligere å lese seg til det ut fra tekniske data, men fullt mulig hvis man f eks forstår litt om hvordan seriemotstand og induktans i en høyttalerkabel virker sammen med impedanskurven i en bestemt høyttaler. Da er det mulig å si sånt som at "jeg tror ikke Nordost er noen god match til den høyttaleren". Men vi snakker altså om bevisst farging i en eller annen retning, og det er ikke verdt spesielt mye penger i min bok.
Oligarksegmentet er noe annet igjen. Det handler bare om bling og statussymboler. Jeg synes det er trist med all kabelpropagandaen som prøver å overbevise folk om at det er veien til god lyd. Jo dyrere, desto bedre, og så videre. Blankofullmakt til sjarlataner er hva det innebærer.