Riktigste kabelen teknisk sett ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Dere som har vært med her en stund , er Kule-Trygve virkelig eller bare en køddetype noen har funnet på for å ha det moro ?
    Du kan jo vise at du har IQ høyere enn skonummeret ditt ved å imøtegå min argumentasjon

X

X186841

Gjest
    Nei , er fornøyd med 43 jeg. Og du hører ikke på noen uansett .

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Du oppfordres til å vennligst komme med konkret kritikk av min argumentasjon (dersom du er i stand til det så klart)
    Gjerne det. Min kritikk går ut på at du nærmest gjennom hele tråden skyter fra hofta i øst og vest mot alle som er uenig med deg. Og de er mange!

"Du sitter vel og spiller FIFA hele dagen du..er det ikke det kidsa gjør for tiden?"
    "Og det er noen som står i fare for å fremstå som falske profeter, like forvirret som hodeløse kyllinger, strippet for all hifimessig kredibilitet og ære.."

Dette er bare to eksempler, begge hentet fra side 34 i denne tråden.

Ikke mye her som minner om common sense.

Edit: mer common sense - ditt første bidrag på side 35:
    "Du kan jo vise at du har IQ høyere enn skonummeret ditt ved å imøtegå min argumentasjon."

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    7.005
    Du kan jo vise at du har IQ høyere enn skonummeret ditt ved å imøtegå min argumentasjon
    Hva er det å imøtegå? Ditt argument var at du kan null og niks om elektronikk, men heller ikke ser noen grunn til det siden du "hører" at det ikke har noe å si for hvordan stereoanlegget fungerer. Den eneste måten å imøtegå det på må være å poengtere at et stereoanlegg er elektronikk. Dette burde dog være åpenbart for de fleste, siden det går på strøm og sånn.

X

X186841

Gjest
    Er vel egentlig slutt for lenge siden , men det dukker stadig opp en frenetisk skvaldre kråke hver gang den holder på å ebbe ut...

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Er vel egentlig slutt for lenge siden , men det dukker stadig opp en frenetisk skvaldre kråke hver gang den holder på å ebbe ut...
    Ja, det er lenge siden tråden skled helt ut, så man kan gjerne more seg litt. Med mindre trådstarter har noe mot det?

X

X186841

Gjest
    Neida , svaret ble jo gitt for lenge siden så nå er det bare å ha det moro. Lander nok på Pro-Ject høytalerkabelen med BlueJeans som god nummer 2 etter litt lytting frem og tilbake fordi Pro-Ject kablen er 20 cm. lenger og derfor ligger litt penere langs gulvet.

Ja, det er lenge siden tråden skled helt ut, så man kan gjerne more seg litt. Med mindre trådstarter har noe mot det?

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Så hva er den riktigste kabelen rent IQ-messig? Bortsett fra Rabaldur, da seff...

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Du oppfordres til å vennligst komme med konkret kritikk av min argumentasjon (dersom du er i stand til det så klart)
    Gjerne det. Min kritikk går ut på at du nærmest gjennom hele tråden skyter fra hofta i øst og vest mot alle som er uenig med deg. Og de er mange!

"Du sitter vel og spiller FIFA hele dagen du..er det ikke det kidsa gjør for tiden?"
    "Og det er noen som står i fare for å fremstå som falske profeter, like forvirret som hodeløse kyllinger, strippet for all hifimessig kredibilitet og ære.."

"Du kan jo vise at du har IQ høyere enn skonummeret ditt ved å imøtegå min argumentasjon."
    Alt dette var nå bare tilsvar til utsagn som var på omtrent samme nivå da.

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Antall liker
    466
    Sted
    Trondheim
    Impedans er en brøk med et rotuttrykk, regnet ut fra RCL. Sier visst nok noe om "demping"/ ufølsomhet i et system. Det er (mer enn nok om) det jeg trenger å vite om det.
    Du vet altså bortimot ingenting om impedans. Svaret er forøvrig feil (eventuelt med veldig store mangler om jeg er snill). Du har altså ingen peiling på hva impedans er og gjør, men likevel kan du hevde at det ikke er det som spiller inn. Ser du ikke logikkbristen her?

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Hva er det å imøtegå? Ditt argument var at du kan null og niks om elektronikk, men heller ikke ser noen grunn til det siden du "hører" at det ikke har noe å si for hvordan stereoanlegget fungerer. Den eneste måten å imøtegå det på må være å poengtere at et stereoanlegg er elektronikk. Dette burde dog være åpenbart for de fleste, siden det går på strøm og sånn.
    Hva mener du da? At man må kunne noe særlig elektronikk for å sette sammen et bra (ferdigkjøpt) stereoanlegg? For noe tøys. Det er jo bare plug and play. Ikke meningen at man noen gang skal se under lokket.
    Må man ha doktorgrad i roterende maskineri for å ha glede av en Ferrari? Tror du Petter Solberg kjenner bilen sin godt selv om han neppe er høyskoleutdannet i noe som helst?

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Antall liker
    466
    Sted
    Trondheim
    Hva mener du da? At man må kunne noe særlig elektronikk for å sette sammen et bra (ferdigkjøpt) stereoanlegg? For noe tøys. Det er jo bare plug and play. Ikke meningen at man noen gang skal se under lokket.
    Må man ha doktorgrad i roterende maskineri for å ha glede av en Ferrari? Tror du Petter Solberg kjenner bilen sin godt selv om han neppe er høyskoleutdannet i noe som helst?
    Men du hevder at både det ene og det andre spiller inn. Kommer med flust av hypoteser, for deretter å bli sur når de som faktisk har utdannelse innen emnet sier at det hele er oppspinn fra produsentene.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Impedans er en brøk med et rotuttrykk, regnet ut fra RCL. Sier visst nok noe om "demping"/ ufølsomhet i et system. Det er (mer enn nok om) det jeg trenger å vite om det.
    Du vet altså bortimot ingenting om impedans. Svaret er forøvrig feil (eventuelt med veldig store mangler om jeg er snill). Du har altså ingen peiling på hva impedans er og gjør, men likevel kan du hevde at det ikke er det som spiller inn. Ser du ikke logikkbristen her?
    Det er jo ingen her omtrent som vet hva kabler kan utrette i praksis, selv om de kan sin impedans. De kommer bare med masse utledninger som ikke stemmer med det som kan verifiseres i en hørbarhetstest.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Men du hevder at både det ene og det andre spiller inn. Kommer med flust av hypoteser, for deretter å bli sur når de som faktisk har utdannelse innen emnet sier at det hele er oppspinn fra produsentene.
    Hva disse utdannede folkene faktisk oppfatter av lyd er litt i det blå, spør du meg. Deres "testrigger" (om de har noe sånt) er også verdt noen kritiske blikk tror jeg.

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Antall liker
    466
    Sted
    Trondheim
    Hva disse utdannede folkene faktisk oppfatter av lyd er litt i det blå, spør du meg. Deres "testrigger" (om de har noe sånt) er også verdt noen kritiske blikk tror jeg.
    Så hvorfor er ikke din oppfattelse av lyd helt i det blå? Er du så mye bedre enn alle andre?

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Antall liker
    466
    Sted
    Trondheim
    Det er jo ingen her omtrent som vet hva kabler kan utrette i praksis, selv om de kan sin impedans. De kommer bare med masse utledninger som ikke stemmer med det som kan verifiseres i en hørbarhetstest.
    Henvis til en eneste blind lyttetest der man har hørt ikke-målbare resultater. Flere tester har positivt resultat, men da har også kablene ganske så sprikende egenskaper (impedans).

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.515
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så hvorfor er ikke din oppfattelse av lyd helt i det blå? Er du så mye bedre enn alle andre?
    Hva skal mannen si, da? Innrømme at han har kastet bort mange titusener kroner på ledninger som gjør akkurat det samme som alle andre ledninger, helt uavhengig av pris? Den erkjennelsen kan nok sitte litt langt inne.

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.513
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)

He he - han er nok i manges øyne en ubetydelighet når det gjelder mangt og meget. Men han er jo minister må vite - av det litt komiske slaget. En variant av en velkjent komisk informasjonminister. Komiske Trygve..?

Men han er jaggu underholdende...

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Hva skal mannen si, da? Innrømme at han har kastet bort mange titusener kroner på ledninger som gjør akkurat det samme som alle andre ledninger, helt uavhengig av pris? Den erkjennelsen kan nok sitte litt langt inne.
    De kablene jeg har er noe av det som gir størst lydforbedring per investert krone i mitt anlegg.
    Og jeg har hatt alle på lån før jeg har kjøpt.
    Det har jeg vel sagt før.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3

Alt dette var nå bare tilsvar til utsagn som var på omtrent samme nivå da.
    Ok rett skal være rett; jeg kan se poenget ditt når det gjelder de tre innleggene dine som jeg siterte. Men man kan jo lure på hva som har fått de andre til å ordlegge se på den måten.

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Den/de utalesene der var vel et slag langt under beltestedet Asbjørn!

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3

Den/de utalesene der var vel et slag langt under beltestedet Asbjørn!
    Det har jeg problemer med å forstå. Ikke vet jeg hvor du har beltestedet ditt, men noe sier meg at det må være høyt oppe. Asbjørn sier jo her det samme som han har forklart mange ganger, både i denne tråden og i andre. Av en eller annen merkelig grunn stoler jeg mer på Asbjørn enn på Kule-Trygve.

Dessuten, for å gjøre Kule-Trygves ord til mine, kan i verste fall Asbjørns innlegg oppfattes som et "utsagn som var på omtrent samme nivå" som svært mange av K-Ts. Og det har sistnevnte fortjent.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.515
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dere som har vært med her en stund , er Kule-Trygve virkelig eller bare en køddetype noen har funnet på for å ha det moro ?
    Du er ikke den første som har lurt på det. Fyren finnes på ordentlig og heter Trygve til fornavn, så vidt jeg vet. Han hadde en epostadresse liggende i profilen sin en stund, og da var det ikke så veldig vanskelig å finne ut en god del mer om ham. Om han derimot mener det han skriver eller bare tuller med oss er vanskeligere å si.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Synes det er litt mange på en mann her nå. Jeg vil ikke forsvare gjøgleriet til Kule-Trygve, men han skal ha for standhaftigheten.

Et annet poeng for min del er at når man virkelig går inn for å teste diverse kabler så lyder alle forskjellig. De to kablene jeg refererte til med blindtesten min er de jeg har med minst forskjell på.
    Jeg er skeptisk til å mene noe om hvorfor, men som nevnt tidligere er det ganske store aktører som mener forskjellene finnes andre steder enn I_L og Asbjørn.

Eksempelvis er "klang" er et parameter man pr i dag ikke kan måle så vidt jeg vet og jeg er usikker på om man har full oversikt over hvilke tekniske parametre som påvirker klang. Er det noe kabler påvirker så er det klangen. Usikker på om de påvirker annet.

X

X186841

Gjest
    Mener ikke å hetse mannen , men det går ann å være bittelitt mer ydmyk/mindre ytterliggående. Blir litt manisk i lengden.
    Hører forskjell på samme anlegget fra dag til dag jeg , men det er nok som regel i hjernen min det foregår.

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    Synes det er litt mange på en mann her nå. Jeg vil ikke forsvare gjøgleriet til Kule-Trygve, men han skal ha for standhaftigheten.

Et annet poeng for min del er at når man virkelig går inn for å teste diverse kabler så lyder alle forskjellig. De to kablene jeg refererte til med blindtesten min er de jeg har med minst forskjell på.
    Jeg er skeptisk til å mene noe om hvorfor, men som nevnt tidligere er det ganske store aktører som mener forskjellene finnes andre steder enn I_L og Asbjørn.

Eksempelvis er "klang" er et parameter man pr i dag ikke kan måle så vidt jeg vet og jeg er usikker på om man har full oversikt over hvilke tekniske parametre som påvirker klang. Er det noe kabler påvirker så er det klangen. Usikker på om de påvirker annet.
    For så vidt bitte litt enig i det, men eg har vokst opp med uttrykk som "som man reder, så ligger man" og "vi høster det vi sår" og det er nettopp det som skjer her IMO.
    Det du kaller for standhaftighet fra han, vil eg heller si er mer eller mindrer kverulering. Heldigvis er vi alle forskjellige.... :)

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Mener ikke å hetse mannen , men det går ann å være bittelitt mer ydmyk/mindre ytterliggående. Blir litt manisk i lengden.
    Hører forskjell på samme anlegget fra dag til dag jeg , men det er nok som regel i hjernen min det foregår.
    "Bull's eye".
    Når man avfeier absolutt alle andres meninger og oppfatninger, inklusive de mer teknisk rettede og vel begrunnede sådanne, med et stadig tilbakevendende "meg alene vite", (mo'n det?), Så må man vel være beredt til hugg.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Er enig med poengene om ydmykhet og det kunne mange hatt litt mere av på forumet kanskje.
    Det blir en ond sirkel til slutt (som KT er god til å starte) og nå følte jeg behov for å si ifra.

Poenget til KT er at det finnes kvalitetsforskjeller i kabler og det bør ikke være noe galt i å hevde det gang etter gang når man er sikker på det.
    Eller?

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    7.005
    Ikke verst at du kommer med en innrømmelse, men poenget var at du med usedvanlig standhaftighet slenger rundt deg med helt ufunderte påstander om elektronikk og signaltransmisjon. Hvis man setter for seg å overbevise verden om at en Ferrari kan gå på vann, så er det kanskje et greit utgangspunkt å lære seg litt om hvordan en motor fungerer.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Poenget til KT er at det finnes kvalitetsforskjeller i kabler og det bør ikke være noe galt i å hevde det gang etter gang når man er sikker på det.
    Eller?
    Jo, det er galt. Hvorfor gjenta seg selv, side opp og side ned?

Ingen har vel noen gang hevdet at det ikke er kvalitetsforskjeller på kabler?

L

larkus

Gjest
    Jeg mener at du en eller annen gang la ut et bilde av ditt eget "kabelavslørende" anlegg her på hfs.

Kan du vise dette bildet en gang til, slik at vi har en referanse å forholde oss til?

N

nb

Gjest
    Jeg vil ikke forsvare gjøgleriet til Kule-Trygve, men han skal ha for standhaftigheten
    Han sier essensielt det samme som Fidelitys redaktør:
    - kabler er veldig, veldig viktig for lyden
    - fagmiljøene har mangelfull forståelse for signaloverføring i audiobåndet og HiFi-miljøet venter på at erkjennelsen skal synke inn.

K-T gjentar det en del flere ganger, men essensen i argumetnasjonen er akkurat det samme. Ditto med å strø rundt seg med tekiske begreper man ikke skjønner, repetere propagandaen fra "produsentene" og generelt ha en ufravikelig tro på egne lytteerfaringer og en blind tro på at pris og kvalitet er to sider av samme sak.

Så hva er egentlig problemet?

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Burde en ikke diskutere trådens tema mer enn en som skriver i den ?? Eller er personen KT så intr og hva han har slags anlegg så mye å si for hvordan en skal finne ut hvilken kabel som er "riktigst" ? :cool:... Kom tilbake til trådens tema. Ta ballen , ikke mannen sutrekjerringer...

:p

Burde være en almenn intr for denne tråden... Enkelt og greit, har tro på Blue jeans kabler... :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn