Så gjør det da. Gå i butikken i ren Ylvis- ånd og si du vil teste for eksempel Odin høyttalerkabler samt noen signalkabler.For egen del var det mest interessant å teste ut Odin kabelen til Nordost.
Hva er morsomt? Nå må du fortelle, da.Hehe, fornøyelig side når en , som meg, kan indonesisk....
Er disse kablene så eksklusive at det er by invitation only?Så gjør det da. Gå i butikken i ren Ylvis- ånd og si du vil teste for eksempel Odin høyttalerkabler samt noen signalkabler.For egen del var det mest interessant å teste ut Odin kabelen til Nordost.
Så kan du komme tilbake her og si hva de sa til deg, hva de spurte om anlegget ditt, om det var mulig å låne dem, hva du måtte betale i depositum osv.
Hva er morsomt? Nå må du fortelle, da.Hehe, fornøyelig side når en , som meg, kan indonesisk....
Ja, du må eie minst ett komplett sett med valhallaEr disse kablene så eksklusive at det er by invitation only?Så gjør det da. Gå i butikken i ren Ylvis- ånd og si du vil teste for eksempel Odin høyttalerkabler samt noen signalkabler.For egen del var det mest interessant å teste ut Odin kabelen til Nordost.
Så kan du komme tilbake her og si hva de sa til deg, hva de spurte om anlegget ditt, om det var mulig å låne dem, hva du måtte betale i depositum osv.
Tja, om de har en balansert signalkabel her i gokk, så hadde jeg slått til jeg. Når det gjelder den flate høyttalerkabelen, så synes jeg det er rene idiotprinsippet å lage en kabel på denne måten. Jeg har en flat Nordostkabel liggende hjemme og jeg lager bedre kabler selv.Så gjør det da. Gå i butikken i ren Ylvis- ånd og si du vil teste for eksempel Odin høyttalerkabler samt noen signalkabler.For egen del var det mest interessant å teste ut Odin kabelen til Nordost.
Det er kanskje ikke så rart at antiklimaksene står i kø når man dissekerer diverse high-end kabler til blodpris og finner ut at de er relativt ordinært konstruert, nei.Hva er morsomt? Nå må du fortelle, da.Hehe, fornøyelig side når en , som meg, kan indonesisk....
Bare leser og ser at de er rimelig sjokkerte over hvor simple endel produsenter gjør det ifht byggekvalitet...
Da blir det nok aldri Odin på meg, hvis man må gå gradene i sortimentet.Ja, du må eie minst ett komplett sett med valhallaEr disse kablene så eksklusive at det er by invitation only?Så gjør det da. Gå i butikken i ren Ylvis- ånd og si du vil teste for eksempel Odin høyttalerkabler samt noen signalkabler.For egen del var det mest interessant å teste ut Odin kabelen til Nordost.
Jeg gjorde det på en litt annen måte. Jeg lånte først et sett Valhalla signal- og høyttalerkabel. Mens jeg fortsatt hadde Valhalla i hus lånte jeg Odin høyttalerkabel i tillegg. I samme butikk.Ja, du må eie minst ett komplett sett med valhallaEr disse kablene så eksklusive at det er by invitation only?Så gjør det da. Gå i butikken i ren Ylvis- ånd og si du vil teste for eksempel Odin høyttalerkabler samt noen signalkabler.For egen del var det mest interessant å teste ut Odin kabelen til Nordost.
Hehe... du kan få sagt det du, Asbjørn..Hvis du skal ha noe som ligner på live tror jeg du skal lete helt andre steder. Membranareal og effektivitet i høyttalerne er en bra start, og pass for all del på at du bruker noenlunde ukomprimerte innspillinger. Da har du i det minste en sjanse til å gjengi den bassdynamikken som kjennetegner livelyd.Ok så kan jeg forstår at vi langt fra er enige, fint nok.
Jeg mener ikke det du taler om har en afgørende betydning og heller ikke forklarer det som har betydning for at et anlæg bevæger sig fra det ordinerer til noget hvor gengivelsen for alvor begynder at ligne den originale live-begivenhed
Det er tankevekkende å la ekte musikere spille i stua fra tid til annen. Jeg har hørt alt fra enslig klarinett og akustisk gitar via trombone og tuba til elektrisk rockeband med fullt trommesett og 4x12 halfstack i lytterommet. Den som innbiller seg at et hvilket som helst stereoanlegg kan "låte som live" bare man bytter kabler har røkt noe helt annet enn Prince mild.
Mitt DIY-prosjekt om dagen er massive høyttalere med 2x12" + 1x10" pr side og et halvt dusin monoblokker til å drive dem. Men kabler og ledninger blir alminnelig koblingstråd og det jeg ellers har liggende. Det er helt enkelt ikke der slaget står.
Nej der skal lidt mere til end at plaster/sætte en masse bashøjtalerer op , faktisk drejer det sig om lige det modsatte, lyden bør ideelt udspringer fra punkt.Hehe... du kan få sagt det du, Asbjørn..Hvis du skal ha noe som ligner på live tror jeg du skal lete helt andre steder. Membranareal og effektivitet i høyttalerne er en bra start, og pass for all del på at du bruker noenlunde ukomprimerte innspillinger. Da har du i det minste en sjanse til å gjengi den bassdynamikken som kjennetegner livelyd.Ok så kan jeg forstår at vi langt fra er enige, fint nok.
Jeg mener ikke det du taler om har en afgørende betydning og heller ikke forklarer det som har betydning for at et anlæg bevæger sig fra det ordinerer til noget hvor gengivelsen for alvor begynder at ligne den originale live-begivenhed
Det er tankevekkende å la ekte musikere spille i stua fra tid til annen. Jeg har hørt alt fra enslig klarinett og akustisk gitar via trombone og tuba til elektrisk rockeband med fullt trommesett og 4x12 halfstack i lytterommet. Den som innbiller seg at et hvilket som helst stereoanlegg kan "låte som live" bare man bytter kabler har røkt noe helt annet enn Prince mild.
Mitt DIY-prosjekt om dagen er massive høyttalere med 2x12" + 1x10" pr side og et halvt dusin monoblokker til å drive dem. Men kabler og ledninger blir alminnelig koblingstråd og det jeg ellers har liggende. Det er helt enkelt ikke der slaget står.
Forøvrig så stemmer dine øvrige antakelser.
Jaja, dere får holde på. Jeg holder en knapp på Asbjørn. Hadde han enda bare skalert OPP litt..Nej der skal lidt mere til end plaster/sætte en masse bashøjtalerer op , faktisk drejer det sig om lige det modsatte, lyden bør ideelt udspringer fra punkt.Hehe... du kan få sagt det du, Asbjørn..Hvis du skal ha noe som ligner på live tror jeg du skal lete helt andre steder. Membranareal og effektivitet i høyttalerne er en bra start, og pass for all del på at du bruker noenlunde ukomprimerte innspillinger. Da har du i det minste en sjanse til å gjengi den bassdynamikken som kjennetegner livelyd.Ok så kan jeg forstår at vi langt fra er enige, fint nok.
Forøvrig så stemmer dine øvrige antakelser.
jeg fonemmer at Asbjørn misforstår det jeg siger , det jeg siger er at hans holdning/mening lukker af for optimal fidelyti, det var tilfældet for mig selv i flere år , jeg var jo elektroniktekniker og viste jo alt om strøm og viste nok hvordan det skulle være.,
jeg har intet sted nævnt at kabler er det eneste som gør forskellen, men kabler er et vigtigt og et afgørende delelement på linje med lydsignaturen i komponenter modstande kondensatorer osv . Derudover kommer naturligvis konstruktions principper og ikke mindst strømforsyninger, plus stelplan.
Det er alle disse delelementer som samlet give den krop , realisme og nøjagtighed i instrument-gengivelsen som kendetegner live uden at lyden bliver farvet.
Når denne naturtro lyd er opnået inden selve højtaleren er det ikke er nødvendigt at plaster hele bagvæggen til med bas-enheder for at få "krop og realisme" som det mange gange ses, tit med det resultatet at der er en feeddd.. mur af bas og et perspektiv som lader meget tilbage af ønske eller slet ikke er der, det er som at hælde en masse fløde i sovsen.
Det drejer sig om at få lyden så perfekt frem til højtalene som muligt , og derefter at få dirigeret den så upåvirket af rum osv. frem til ørerne og det gør man ikke med et hav bashøjtalerer, (Dead end/Live kan hjælpe her) med LEDE for vores hjerne optimale muligheder for at lave en perfekt illusion af den optagende lyd og ikke mindst perspektivet, således at muligheden for at distancere sig fra at man faktisk sider og lytter på højtalere bliver optimal.
Lyden bør som sagt ideelt udspringe fra et punkt, hvilket med dagens teknologi ikke er en mulighed, alt dette er eksakt det modsatte af en PA situationen med et hav af højtaler som har til opgave at søger for at alle kan hører noget, sådan er det ikke med stereo desværre, men pladserne ved siden af sweet spot bliver altid bedre af at det som forlader højtaleren er i orden.
Jeg har nu også selv 2*10" i hver side men det er mest for at opnår et højre lydtryk med den samme bas, jeg har faktisk klaret mig fint med en 10" i hver side , der kan læses om mine prioriteringer og system hvor højtalene nu er stort set er som beskrevet under planlagt i indlægget.
http://www.hifisentralen.no/forumet...-power-lo-eff-hva-er-best-24.html#post1534802
Men det er ikke det tråden handler om, det handler om delelementet kabler, kabler som efter min mening er lige så vigtige som alle andre delelementer i anlægget.
En alminnelig coax er vel "lavproksimitet-kabel" så det holder?Jeg kommer nok til å lage meg en "lav proksimitets" signalkabel uten felles skjerm, engang for å teste dette ut selv.
En 10" HT er omtren en like god punktkilde ved 200 Hz som en 1" er ved 2000 Hz. 1" diskanter brukes imidlertid ofte opp mot 20 000 Hz. 1" som har noe å bestille ved 200 Hz er det ikke mange av....
Nej der skal lidt mere til end at plaster/sætte en masse bashøjtalerer op , faktisk drejer det sig om lige det modsatte, lyden bør ideelt udspringer fra punkt.
...
Og det er?Joda, Sluket, ser poenget.
Har fire tiloversblevne 12" som jeg skal finne på noe med etterhvert, kanskje. I så fall blir det 8x12" + 4x10" tilsammen i hovedhøyttalere og bassystem, og da begynner det kanskje å ligne på noe.
Det er ganske tankevekkende å regne på "volume velocity" ved forskjellige frekvenser, dvs hvor mye membranareal som skal til for å ha samme evne til å flytte luft ved 20 eller 30 Hz som en alminnelig mellomtone gjør ved 1500 Hz.
Den er perfekt på det ja. Er det noen som har testet coax høyttalerkabel? Jeg vil anta at noe av de tykke slangene er coax kabler. Kanskje fort litt upraktisk.En alminnelig coax er vel "lavproksimitet-kabel" så det holder?
Denne her virker helt perfekt The UBYTE-2 Speaker CableDen er perfekt på det ja. Er det noen som har testet coax høyttalerkabel? Jeg vil anta at noe av de tykke slangene er coax kabler. Kanskje fort litt upraktisk.En alminnelig coax er vel "lavproksimitet-kabel" så det holder?
Volume velocity? Det er rett og slett hvor stort luftvolum høyttaleren kan flytte pr sekund, gitt som membranareal x slaglengde x frekvens. Det er i sin tur relatert til hvilken akustisk effekt høyttaleren gir ved den frekvensen, og dermed også til virkningsgrad og opplevd dynamikk. Se her: http://www.resolutionmag.com/pdfs/SWEETS~1/LOWFRE~1.PDFOg det er?
så det veldig tydelig med mine gamle ProAc Studio1. Membranen vr nødvendigvis liten, men slaglengden var fascinerende stor. En fin måte å demonstrere hva lyd er for ungeneVolume velocity? Det er rett og slett hvor stort luftvolum høyttaleren kan flytte pr sekund, gitt som membranareal x slaglengde x frekvens. Det er i sin tur relatert til hvilken akustisk effekt høyttaleren gir ved den frekvensen, og dermed også til virkningsgrad og opplevd dynamikk. Se her: http://www.resolutionmag.com/pdfs/SWEETS~1/LOWFRE~1.PDFOg det er?
Problemet er, Asbjørn, at de som ikke har opplevd dette på kroppen klarer ikke å forestille seg hva det betyr og da er det uinteressant å diskutere. Så kommer muligens et snev av "denial" inn i bildet også, det er enkelt å avvise ting som kanskje ikke er realistisk for ens egen del. Ikke akkurat vitenskapelig, men menneskelig.Volume velocity? Det er rett og slett hvor stort luftvolum høyttaleren kan flytte pr sekund, gitt som membranareal x slaglengde x frekvens. Det er i sin tur relatert til hvilken akustisk effekt høyttaleren gir ved den frekvensen, og dermed også til virkningsgrad og opplevd dynamikk. Se her: http://www.resolutionmag.com/pdfs/SWEETS~1/LOWFRE~1.PDFOg det er?
Problemet er, Asbjørn, at de som ikke har opplevd dette på kroppen klarer ikke å forestille seg hva det betyr og da er det uinteressant å diskutere. Så kommer muligens et snev av "denial" inn i bildet også, det er enkelt å avvise ting som kanskje ikke er realistisk for ens egen del. Ikke akkurat vitenskapelig, men menneskelig.
Igen præsenterer vi for denne forsimplede forståelse for hvad hi-fi er ,en mase store horn og en masse bashøjtaler, ja ja fint nok til Grøn koncert eller Roskilde hvor 10000 plus skal kunne hører,Volume velocity? Det er rett og slett hvor stort luftvolum høyttaleren kan flytte pr sekund, gitt som membranareal x slaglengde x frekvens. Det er i sin tur relatert til hvilken akustisk effekt høyttaleren gir ved den frekvensen, og dermed også til virkningsgrad og opplevd dynamikk. Se her: http://www.resolutionmag.com/pdfs/SWEETS~1/LOWFRE~1.PDFOg det er?
Problemet er, Asbjørn, at de som ikke har opplevd dette på kroppen klarer ikke å forestille seg hva det betyr og da er det uinteressant å diskutere. Så kommer muligens et snev av "denial" inn i bildet også, det er enkelt å avvise ting som kanskje ikke er realistisk for ens egen del. Ikke akkurat vitenskapelig, men menneskelig.
Ja, den lettflytende uanstrengte lyden til et godt PA anlegg er en besnærende egenskap...Problemet er, Asbjørn, at de som ikke har opplevd dette på kroppen klarer ikke å forestille seg hva det betyr og da er det uinteressant å diskutere. Så kommer muligens et snev av "denial" inn i bildet også, det er enkelt å avvise ting som kanskje ikke er realistisk for ens egen del. Ikke akkurat vitenskapelig, men menneskelig.
Skulle tro at de aller fleste (alle?) har opplevde en PA rigg av litt størrelse. Å rent intuitivt se litt sammenheng mellom membranareal, nivå og frekvens burde ikke være sååååå vanskelig. Eller....?
Jeg var til en demo af Gryphon poseidon, på et enkelt nummer blev der lukket op for volumen så vi kunne hører hvor højt det kunne spille, og jeg kan sige at det var ikke sjovt ret længe ad gangen at spille så ørerne nærmest bløder, ingen gang imponerende , man håber faktisk bare der snart vil bliver skruet ned.
Bortimot.Såååå......Konklusjonen er at kablene må ha akkurat samme dimensjon som de lengste flygelstrengene? Egentlig burde vi hatt en leder pr tangent vil jeg tro.
En mikrofon per streng og separate signalløp for alle sammen frem til høyttalerne. Det blir mye kabelsalg av sånnt.Såååå......Konklusjonen er at kablene må ha akkurat samme dimensjon som de lengste flygelstrengene? Egentlig burde vi hatt en leder pr tangent vil jeg tro.
Men alt dette forutsetter jo at membranene klarer å flytte nok luft, raskt nok, og teknisk sett er det lettere å flytte en stor membran en kort avstand enn en liten membran en stor avstand, raskt nok til å gi det trykket og den nøyaktigheten vi krever. Et av problemene med små membraner er ganske enkelt å lage et tilstrekkelig homogent magnetfelt over en lang avstand slik at strømmen klarer å flytte membranen slik den skal, og fort nok.Nej det som giver korrekt klang, dynamik ,timing , detaljer, størrelse og fornemmelse af lydtryk i hi-fi sammenhæng er et samspil mellem de enkelte højttalerenheder i selve højtaleren (mellemtone , diskant og bas) plus højtaleens afrulning i den lave og høje ende.
Prøv en akustisk duett med klarinett og tuba, håndspilt av levende musikere sittende midt mellom høyttalerne i lytterommet, så skjønner du hva jeg mener. Ingen mikrofoner, ingen PA-rigg, bare musikere og instrumenter i samme akustikk som anlegget. Det gir et mer realistisk forhold til hva som kan gjengis og hva som ikke kan det. Et trommesett i stua er en annen grei realitetssjekk, selv om det fort blir mer enn høyt nok til husbruk.Dersom enkelte bruker PA-anlegg som lydreferanse forstår jeg at vi får forskjellig syn på både det ene og det andre. Inkludert kabler.