Riktigste kabelen teknisk sett ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.260
    Antall liker
    3.695
    Isolasjonsmaterialene i Nordost sine kabler med mono/dualmono-filament teknologi er de samme som i Temp Flex sine kabler. FEP-dielektrikum, og filamentene som er viklet rundt lederen er PFA (PTFE fluoropolymer type PFA)
    Nordost hevder at de bruker 99,99999% kobber i lederene. Temp-flex oppgir ikke renheten på kobberet. Begge bruker forsølvede ledere.

    Likt nok, spør du meg.
    ......
    Men de der Temp- Flex- kablene har nok ikke samme materiale i lederne, og vi med litt erfaring vet at dette har mye å si, selv om kabelen skulle se identisk ut fra utsiden. Så det er ikke "samme kabelen".
    ......
    Det skulle forundre meg om det ikke er samme materiale også i selve lederne, Trygve. Se også andre innlegg fra Larkuz og Asbjørn..f.eks #64 som viser hvor like disse kablene faktisk er.
     
    N

    nb

    Gjest
    Da legger du til grunn at den kompetansen kan benyttes også for å lage kabler mellom hifi-komponenter for å oppnå best mulig lydlig resultat. Har du belegg for det?
    Grunnelggende elektroteori gjelder også for signaloverføring som tilfeldigvis representerer musikk. Det er ingen vits i å argumentere med teknikk til deg & co fordi det uansett ikke gjør noe inntrykk. Men side opp og side ned med t&t fra kabelprodusenter gjør det tydligvis (siden noen faktisk velger å kaste pengene sine i retning av slike) så da faller jeg litt av. Det tyder på at det ikke er teknologiignoranse, men kun insistering på å støtte de som vitterlig farer med tullball.

    Nordost er kanskje den verste av de. De lirer av seg så mye rart at det er et mysterium at noen tror på at de driver med noe fornuftig. Det burde holde med 2FY på gymnaset for å f.eks. skjønne at ledehastigheten i kabelen er irrelevant "for hurtigheten i musikken" når
    - resten av kretsen som ugjør stereoanlegget ikke er kablet med det samme
    - det til syvende og sist er en membran som skal bevege seg som lager lyden.

    Når man ikke en gang er i stand til å gjennomføre så enkle resonnementer og fortsatt velger å tro på det som kommer fra produsenten er jeg redd det ikke er særlig håp.

    Så hvor du har fått det fra at disse firmaene er så kompetente lurer jeg virkelig på. Hadde de hatt noe å fare med så hadde de vel presentert det heller? Ingen grunn til å skrive så mye tullball om man har noe fornuftig å komme med. Med mindre forretningsideen er å henvende seg til kunder med betydelig mer penger enn vett, alternativt de som har så mye penger at det simpelten ikke er mulig å få utgiftene til å strekke til.

    At noen i år 2013 fortsatt går rundt og tror at det er så dyrt og vanskelig å lage disse sakene er et enda større mysterium. Ta en tur ut av sandkassa og se på hva som lages til industribruk og se så på hva det koster til sammenligning.

    En teflonstekepanne er et resultat av mer materialtekologiforskning enn en HiFi-kabel.
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.996
    Antall liker
    13.460
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det er skrevet milevis om "crossoverdistorsjon" mellom kobber og sølv i forsølvede kabler og det høres
    litt ala kl A ifht AB, ingen switche støy
    jeg har og oppdaget at ht kabler i sølv låter best utvinnet og lederne fra hverandre
    upraktisk og ser rotete ut, men vil man ha ut alt så.....
    signalkabler likeså...ihvertfall utvinnet
    men av flere mulige kompromisser i kampen mot innstrålt støy, er tvinnig bedre en skjerm imo
    mvh
    Leif
     
    N

    nb

    Gjest
    Teflon ble oppfunnet ved en tilfeldighet .
    Og i 1938. DuPont og de andre som lager non-stick-belegg har nok tenkt ut ett og annet siden den tid.

    Eksempelet mitt var faktisk mer relevant enn jeg først trodde... fra Wikipedia.
    It is commonly believed that Teflon is a spin-off product from the NASA space projects. Though it has been used by NASA, the assumption is incorrect
     
    N

    nb

    Gjest
    Da legger du til grunn at den kompetansen kan benyttes også for å lage kabler mellom hifi-komponenter for å oppnå best mulig lydlig resultat. Har du belegg for det?

    Mvh
    Roysen
    Ikke som skal slå an i markedet. Da kommer man nok lengre med litt alternativ fysikk, den store gangetabellen og en overivrig markedsføringsavdeling. Den virkelige verden blir som regel forlatt på et relativt tidlig stadium i prosessen skulle jeg tro.
     
    N

    nb

    Gjest
    Sist redigert:
    V

    vinterand

    Gjest
    Å herregud? Vær klar over at det som skrives her ikke bare er litt slarv noen fjortiser i mellom på gutterommet. Dette er et offentlig forum, og HFS burde ta ansvar for at slike diskusjoner ikke utarter seg til å bli offentlige uthenginger før det kan bevises at fakta holder mål til slike konklusjoner. Det kan volde stor skade.

    Mvh
    Roysen
    Alene det man tager 100000 kr for kabler som det koster langt under 1000 kr at producerer burde efter min mening berettige til at man blev burret inde /sat i fængsel øjeblikkeligt. ikke mindst set i lyset af hvad der ellers er kommet frem i denne tråd.

    Der var jo en lignede sag med ZenSati, hvor det viste sig at kablerne blev købt for ingen penge på store ruller i Thailand og derefter ompakket i fine fløjlsposer og trækasser og solgt til priser som øjeblikkeligt gav åndenød.
    Men den sag er allerede glemt og alt kører videre som det plejer, Så dette her med Nordost er sikkert også glemt i morgen og alt vil kører videre som vanligt, så vær helt rolig Roysen alt skal nok blive godt igen.
     
    N

    nb

    Gjest
    Å herregud? Vær klar over at det som skrives her ikke bare er litt slarv noen fjortiser i mellom på gutterommet. Dette er et offentlig forum, og HFS burde ta ansvar for at slike diskusjoner ikke utarter seg til å bli offentlige uthenginger før det kan bevises at fakta holder mål til slike konklusjoner. Det kan volde stor skade.

    Mvh
    Roysen
    Nei, det passer seg jammen ikke at noen graver litt i hva et selskap i en såpass suspekt bransjen faktisk driver med. Det er kanskje et hardt slag for noen om det blir en viss oppristing i virkelighetsforståelsen, men dette er først og fremst et forum for forbrukere, ikke for bransjen. Det som er fremkommet i denne tråden så langt er sannsynliggjøring milevis utover det f.eks Nordost benytter seg av når de prøver å få folk til å bla opp titusenvis eller hundretusenvis av kroner for produktene de leverer. For det er virkelig svada. Eller var det unik spisskompetanse det var nå igjen? Av og til er forskjellen ikke så lett å se.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.996
    Antall liker
    13.460
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    verden vil bedras.......
    husker jeg ble lang i maska da jeg fant de gamle ML20 monoblokk chassiene på diy sidene til THLAUDIO i Taiwan
    og det var ikke bare det at de liknet....:rolleyes:

    mvh
    Leif
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Hva i all verden er problemet med at Nordost får en tredjepart til å produsere kablene sine?
    Det er jo omtrent sånn alle produsenter opererer i dag, uansett sjanger.

    At Nordost har gode kalkyler er det vel ingen tvil om, men så må man jo og tenke på hvor mye penger de må bruke på markedsføring for å selge én kabel.
    Hvis dere skal ta tak i firmaer som har høye kalkyler på det de selger, har dere litt av en oppgave foran dere.

    Ta f.eks. parfyme. Koster ikke en dritt å lage, men koster gjerne en 1000-lapp ut til kunde.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    A theoretically perfect cable would transmit signals at the speed of light, but in the real world all cables fall short of that – a lag that’s termed Propagation Delay and expressed as a percentage of VL, or the speed of light. Micro mono-filament technology has allowed Nordost to create a range of designs all of which achieve Propagation Delay values of 90% or faster. Which translates into increased detail and dynamic definition, speed and range of response, but above all, ultra-wide bandwidth and phenomenal phase coherence – all of which make musical performances dramatically more natural and believable, unlocking the performance other cables leave trapped in your equipment.

    Dette er det Nordost sier om ledehastigheten. Den er bare et mål på hvor "motstandsløst" og tapsfritt kabelen overfører. Eller med andre ord hvor transparent den er, hvilket gir utslag på en haug forskjellige musikkparametre, og korrelerer med ledehastigheten. Om vanlige skitkabler leder med 80% hastighet istedenfor 90% har det altså større betydning enn akkurat hvor fort høyttalerelementer klarer å svinge.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.260
    Antall liker
    3.695
    Nakne ledere i luftstrekk, med god avstand i mellom klarer lysets hastighet. Da må de være best ;-)
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Koser meg glugg ihjel av tråder hvor en eller annen sirkusdirektør reiser seg opp med den feite ræva si for å forklare publikum at de ikke er lurt denne gangen heller :)

    Mvh

    Lars
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Er det bare jeg som tolker dette positivt på Nordost sine vegne?
    Dette underbygger salgsbrosjyrene om romfartsteknologi og liknende.

    Så var det pris da.... Jeg er ikke ute etter å forsvare Nordost priser på noen måte, men jeg blir VELDIG overrasket om Nordost sine kabler har identisk kvalitet som de kablene Larkuz har bestilt. Jeg tør absolutt ikke mene at det ikke er mulig, men blir negativt overrasket.
    Transparent har for eksempel en kabelfabrikk som nabo som de spesialbestiller kabler etter egne spesifikasjoner. Det er likevel ikke her den høye prisen kommer inn. Det er tiden de bruker etter rullen med kabel ankommer som visstnok gjør den store kostnaden.

    Er enig med Roysen at man bør har dokumentasjon når man skal insinuere såpass kraftig som her.
    Jeg synes likevel dette er en herlig tråd, men håper folk sparer konklusjonen til dokumentasjonen foreligger.
    Jeg påstår ikke noe med dette, men dersom (jeg understreker dersom) Nordost er eid av Temp-Flex eller eierskapet i de to selskapene er noenlunde likt og Temp-Flex er en stor leverandør av kabler til Nasa, helse og millitæret og hvor Temp-Flex har et stort forskningsbudsjett samtidig som Nordost får kabler laget av Temp-Flex som er det beste de kan lage med det yppereste av komponent- og material-kvalitet - jo klart dette kan være veldig positivt.

    Mvh
    Roysen
     
    N

    nb

    Gjest
    Temp-Flex er en stor leverandør av kabler til Nasa, helse og millitæret og hvor Temp-Flex har et stort forskningsbudsjett samtidig som Nordost får kabler laget av Temp-Flex som er det beste de kan lage med det yppereste av komponent- og material-kvalitet - jo klart dette kan være veldig positivt.
    Nei, det gjør det faktisk enda verre. Grunnen er at det tilsier at de har industriskala og effektiv produksjon, og følgelig blir kalkylene enda mer groteske. De påstår jo at det er så vanskelig at de kun klarer å produsere 2 cm Valhalla i timen eller hva det nå var de sa.

    Temp-Flex (og eier Molex) bryr seg sannsynligvis fint lite om high-end audio. Ville ikke overraske meg om kablene er utviklet til et helt annet formål hvor formen, fleksibiliteten, hastigheten osv er essensielt, og så har en eller annen luring funnet på at "dette kan vi selge som HiFi-kabel" og lage en fin story rundt. Siden det er et ordentlig firma med ordentlige ingeniører med ordentlige kunder, så driver de nok med reell signaltransmisjonsteori og ikke HiFi-fantasivarianten av samme sjanger.

    Patentet linket til tidligere i tråden snakker om høyfrekvenssignaler - tenk gigahertz. Ikke audio.

    Husk at Crystal Cable klarer å ta tusenvis av dollar for en USB-kabel som ikke en gang er en USB-kabel, dvs den oppfyller ikke speccen for USB - dvs at som USB-kabel å betrakte er den du får med en printer bedre siden den helt sikkert er innenfor spec. CC bruker samme geometri uansett frekvensen som skal gå i kabelen - form over function om du vil.
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.605
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Så det påstås at Nordost tar en "Egde", dvs dyr innpakning og lite innehold ? :rolleyes:... Som Sluket sa, viktig at kabelen når kontakten...
     
    V

    vinterand

    Gjest
    Er det bare jeg som tolker dette positivt på Nordost sine vegne?
    Dette underbygger salgsbrosjyrene om romfartsteknologi og liknende.

    Så var det pris da.... Jeg er ikke ute etter å forsvare Nordost priser på noen måte, men jeg blir VELDIG overrasket om Nordost sine kabler har identisk kvalitet som de kablene Larkuz har bestilt. Jeg tør absolutt ikke mene at det ikke er mulig, men blir negativt overrasket.
    Transparent har for eksempel en kabelfabrikk som nabo som de spesialbestiller kabler etter egne spesifikasjoner. Det er likevel ikke her den høye prisen kommer inn. Det er tiden de bruker etter rullen med kabel ankommer som visstnok gjør den store kostnaden.

    Er enig med Roysen at man bør har dokumentasjon når man skal insinuere såpass kraftig som her.
    Jeg synes likevel dette er en herlig tråd, men håper folk sparer konklusjonen til dokumentasjonen foreligger.
    Jeg påstår ikke noe med dette, men dersom (jeg understreker dersom) Nordost er eid av Temp-Flex eller eierskapet i de to selskapene er noenlunde likt og Temp-Flex er en stor leverandør av kabler til Nasa, helse og millitæret og hvor Temp-Flex har et stort forskningsbudsjett samtidig som Nordost får kabler laget av Temp-Flex som er det beste de kan lage med det yppereste av komponent- og material-kvalitet - jo klart dette kan være veldig positivt.

    Mvh
    Roysen
    Det er netop det at man prøve at bilde folk ind at kablet er specielt godt til audio fordi rumfart medicinal osv bruger det er simpelthen noget vrøvl og ligner meget de tekniker man bruger til at sælge tandpasta osv, (et eller anden fiktiv ekspert siger noget osv.)

    Det er helt andre krav som er vigtige inden for audio end inden for rumfart og medicinal branchen hvor det typisk drejer sig om ekstrem holdbarhed og temperaturstabilitet, og at produktet skal kunne bruges i alle former for klima osv.

    Disse parameter er ikke afgørende inden for audio, hvor det helt afgørende er hvordan kablet lyder, der skal interfaces til ører og hjerne og ikke måleinstrumenter og det er efter min mening en ekspert opgave.

    Faktisk mener jeg at jo mere der optimeres til måleinstrumenter jo være lyder kablet typisk (Ps. og det er stadigvæk uklart for mig hvordan disse ting hænger sammen), og det skal ingen hemmelighed være at jeg synes at Nordost lyder ad helvede til, og om jeg så fik det forærende ville jeg ikke bruge det.
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Temp-Flex er en stor leverandør av kabler til Nasa, helse og millitæret og hvor Temp-Flex har et stort forskningsbudsjett samtidig som Nordost får kabler laget av Temp-Flex som er det beste de kan lage med det yppereste av komponent- og material-kvalitet - jo klart dette kan være veldig positivt.
    Nei, det gjør det faktisk enda verre. Grunnen er at det tilsier at de har industriskala og effektiv produksjon, og følgelig blir kalkylene enda mer groteske. De påstår jo at det er så vanskelig at de kun klarer å produsere 2 cm Valhalla i timen eller hva det nå var de sa.

    Temp-Flex (og eier Molex) bryr seg sannsynligvis fint lite om high-end audio. Ville ikke overraske meg om kablene er utviklet til et helt annet formål hvor formen, fleksibiliteten, hastigheten osv er essensielt, og så har en eller annen luring funnet på at "dette kan vi selge som HiFi-kabel" og lage en fin story rundt. Siden det er et ordentlig firma med ordentlige ingeniører med ordentlige kunder, så driver de nok med reell signaltransmisjonsteori og ikke HiFi-fantasivarianten av samme sjanger.

    Patentet linket til tidligere i tråden snakker om høyfrekvenssignaler - tenk gigahertz. Ikke audio.

    Husk at Crystal Cable klarer å ta tusenvis av dollar for en USB-kabel som ikke en gang er en USB-kabel, dvs den oppfyller ikke speccen for USB - dvs at som USB-kabel å betrakte er den du får med en printer bedre siden den helt sikkert er innenfor spec. CC bruker samme geometri uansett frekvensen som skal gå i kabelen - form over function om du vil.
    Nå synes jeg du skal puste litt NB. :)Du serverer antakelser i fleng som du godt kan være riktige, men også like godt være feil.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.996
    Antall liker
    13.460
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    for en gangs skyld er jeg enig med vinterand vedr lyden fra NO, som etter min erfaring bare gjengir halve sannheten...nemlig toppen
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Når det gjelder lyden fra den dyrere enden av Nordost er jeg helt enig med dere to.
     
    N

    nb

    Gjest
    Nå synes jeg du skal puste litt NB. :)Du serverer antakelser i fleng som du godt kan være riktige, men også like godt være feil.
    - TempFlex er et firma som lager kabler i USA. Tror du de sitter og tvinner de for hånd og kjæler med produktene sine?
    - patentet nevner gigahertz, ikke audio (les det selv, det er ikke en antagelse)
    - når et firma produserer for industrielle kunder må de faktisk forholde seg til etablerte realiteter, ikke HiFi-fantasi.
    - CC-kablen kan ikke oppfylle USB-speccen - det er fysisk umulig gitt slik den er laget (feil karakteristisk impedans). Det var Asbjørn som fant det ut om det gjør det lettere å tro på.

    Nøyaktig hva var antagelser i fleng?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.808
    Antall liker
    18.167
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det virker vel å være meget sansynliggjort at Nordost sine kabler primært produseres av TempFlex. Ut fra det som tidligere er vist i tråden virker det også sansynlig at det kán være samme kabler som selges av begge selskaper > dvs eksakt samme spesifikasjon.
    Om det så er, så kan det jo være berettiget å stille spm med prisene til Nordost.

    Men, det kan være (og jeg understreker kan være) slik at Nordost sine kabler har en avvikende spesifikasjon (les materialvalg) enn "tilsvarende" fra TempFlex. Dvs at TempFlex produserer for Nordost etter deres spesifikasjon. Om så er, så vil naturlig nok kostnader/pris pr mtr være høyere - uten at det nødvendigvis vil forsvare en for stor prisforskjell.

    Har forøvrig noen gravd noe mer i eiersskapsforholdene, og funnet ut om det evt er/ikke er noe eierinteresser mellom de?
     
    Sist redigert:

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Det overrasker meg til stadighet at folk her inne lar seg lure av fancy boutique-kabler og annen snake oil, bare prisen er høy nok og produktet ser fancy ut. Har dere ikke alle snart laget dere trauste og kjedelig utseende sølvkabler og sett lyset? Hvis ikke er det på tide. Oppskriften finnes i utallige tråder her allerede.
    Roger
     
    X

    X186841

    Gjest
    Romfartsteknologi:
    Godt å vite att kablene trolig er sertifisert for å tåle kosmisk stråling og ikke vil ta skade av neste solstorm :)
     
    L

    larkus

    Gjest
    Jeg er temmmelig sikker på at innmaten (forsølvet kobberleder + dual monofilament + FEP rør) i denne er identisk med innmaten i Odin signalkabel. I Odin signalkabelen er det brukt 8 slike som er tvinnet sammen. Jeg tar et lite forbehold om kobberkvaliteten som kan være bedre i Odin.
    kabel002.jpg
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    789
    Torget vurderinger
    5
    Jeg synes likevel dette er en herlig tråd, men håper folk sparer konklusjonen til dokumentasjonen foreligger.
    Dokumentasjon?
    Dette er kabelhjørnet, fakta og dokumentasjon utover produsentenes hjemmesider er ikke velkommen her :eek:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.790
    Antall liker
    38.149
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det synes ikke jeg.

    Hvorfor skulle Temp-Flex levere slike kabler, med relativt avanserte produksjonsløsninger, til markeder som medisin, luftfart, romfart og annet. De sier selv at de investerer tung i forskning. Hvorfor, om dette ikke er teknologi? Da er det ikke bare audiofools som blir lurt.
    Kanskje 300 GHz båndbredde og 85% signalhastighet har noe å si i enkelte av de andre applikasjonene, selv om det er meningsløst i audio?
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Det er bare å Google på Nick navnet, så vil man få sine innlegg her inne brettet ut, for alle og enhver, og hvor mange tenker egentlig på det?
     

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    497
    Antall liker
    169
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Tycker inte att det är konstigt om en producent låter ett annat företag tillverka vissa delar av deras produkter enligt deras specar.
    Det är det nog många av stormärkena som gör.Jorma tex,beställer sina ledare färdiga för att göra slutjobbet själv.Så beskrivs det i alla fall i euphoniatråden.Men det är nog säkert stora kostnader när det beställs i mindre kvantiteter,vilket man kan anta att det görs i de dyraste modellerna...för de kan väl knappast produceras nonstop,väl?
    Nordost-lars sa väl i en demo på youtube att den första flatlinekabeln egentligen var en strömkabel till nåt av F-jaktplanen.

    Ska bli spännande att höra vad det blir av de kablarna som var beställt..
    Vore ju inte fel om det gick att göra en "odin" till ett vettigt pris :)
    I grund och botten en intressant tråd!
    Jag tycker förövrigt om nordosts produkter...
     
    N

    nb

    Gjest
    Kanskje 300 GHz båndbredde og 85% signalhastighet har noe å si i enkelte av de andre applikasjonene, selv om det er meningsløst i audio?
    Åneida. I følge Nordost-Leif er høy båndbredde viktig "når der sker meget i musiken" og signalhastigheten er viktig "når der er raske ændringer i signalet".
    Det er visstnok slikt som er kompetanse i følge enkelte. Og de bes vennligst holde hobbyteoriene deres for dem selv slik at de som virkelig har kompetanse på dette (dvs de som har betalt noen titusener for sakene) kan forklare hvordan det hele henger sammen.

    Meanwhile, on planet earth er det selvsagt tullball og jeg synest det er veldig fascinerende at ikke alle innser det. Det burde være rimelig opplagt.

    Det ble nikket anerkjennende fra forsamlingen (minus meg selv) på Nordost-demoen jeg var på hos OHFC, så dette syntest åpenbart forsamlingen (fortsatt minus meg selv) hørtest veldig fornuftig ut.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.260
    Antall liker
    3.695
    Kanskje 300 GHz båndbredde og 85% signalhastighet har noe å si i enkelte av de andre applikasjonene, selv om det er meningsløst i audio?
    Det tror jeg også er helt korrekt. Poenget som forsvant var at "nb" lurte på om man i det hele tatt kunne regne kabler som teknologi. Det kan man tross alt med slike produksjonsløsninger, selv om de ikke er designet spesielt for audio.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    hehe enn en humor tråd. Voksne mennesker som lar seg lure av placebo der de utrolig nok påstår at de hører forskjell på kabler ;) ikke rart at enkelte ser på hifibransjen som "nerder" dette er humor på høyt plan :)
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.361
    Antall liker
    3.977
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Bruker denne om dagen. Noe vanskelig å feste til høyttalerne/forsterker, men fantastisk holografi, 3d, transientdynamikk, nerve, klang og den gir en dyp opaqe bakgrunn.

     
    N

    nb

    Gjest
    Poenget som forsvant var at "nb" lurte på om man i det hele tatt kunne regne kabler som teknologi. Det kan man tross alt med slike produksjonsløsninger, selv om de ikke er designet spesielt for audio.
    Selvsagt kan det være teknologi. Jeg sender selv sånn ca 940.000.000 bits i sekundet gjennom huset mitt. Det funker ikke på enhver ledning. Jeg måtte betale ca 4 kroner meteren på rull for en ledning som takler dette (Cat 5e - kabel).

    HiFi-kabler til store summer ser jeg ikke på som teknologi, kun som markedsføring og "storybuilding". De tekniske forklaringen henger sjelden på greip - det sier egentlig sitt.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.252
    Antall liker
    24.802
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Greia er at man kan sende audiosignaler gjennom nesten hva som helst uten tap. Klart at kabler laget for radiofrekvenser virker da.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn