RIP Michael Jackson

• Trådstarter Kaare G. Opsahl
  • Startdato
R

Roysen

Gjest
Håper på noen audiofile memorial remasters av Off The Wall, Thriller, Bad og Dangerous.

Mvh
Roysen

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Only Crap skrev:
En pedofil mindre, bu-hu :p
Nå slipper i allfall verden at han skal forgripe seg mer på små barn. Utrolig hvor stor tilgivelse fyren høster tiltross for at han er en flere ganger dømt overgriper. Nok et bevis på at bare man har nok penger og/eller er populær nok så kan komme av sted med hva som helst uten følger. Skal vedde på at det i mange barnehjem er stor feiring i dag i stedet for noen sorg. Jeg sender heller en tanke til alle hans offer opp gjennom årene.
Bare minner om att han er frikjent for alt - velger og forholde meg til det.
Spørs om det er så klokt og stole blindt på alt som står i avisa da...

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.371
Torget vurderinger
1
Michael Jackson har et nokså frynsete rykte som privatperson sett i forhold til hans forhold til barn. Hans preferanser på det private felt kan tas opp i Off-Topic avdelingen, og ikke her. Hva hans legning/preferanser på området på området måtte ha vært så fratar det ikke han det faktum at han har vært en av historiens mestselgende artister.

bjornh, moderator

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.916
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
bjornh: dette er en hyllestråd under Musikk Generelt, kan ikke du slette dette og heller la dem ta det i en annen tråd?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.371
Torget vurderinger
1
OK -da holder vi oss On-Topic her til hyllesten av artisten Michael jackson.

Eventuell kritikk av ham som privatperson kan foretas i Off-Topic, noe enhver her står fritt til å starte en tråd om.

bjornh, moderator

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Antall liker
79
Torget vurderinger
1
Sansynligvis var det også verdens mest kjente person som døde i går. Ikke veldig mange på kloden som ikke vet hvem Michael Jackson er. Som "merkenavn" må det vel kun være Coca Cola som er mer kjent?
Riktignok bare synsing fra min side.

Hadde litt 16. August 1977 følelse når jeg satt oppe i går kveld og ventet på å få dødsfallet bekreftet eller avkreftet. Utenfor hørte jeg folk rope til hverandre "Michael Jackson er død".

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
4
Wergeland skrev:
Sansynligvis var det også verdens mest kjente person som døde i går. Ikke veldig mange på kloden som ikke vet hvem Michael Jackson er. Som "merkenavn" må det vel kun være Coca Cola som er mer kjent?
Riktignok bare synsing fra min side.

Hadde litt 16. August 1977 følelse når jeg satt oppe i går kveld og ventet på å få dødsfallet bekreftet eller avkreftet. Utenfor hørte jeg folk rope til hverandre "Michael Jackson er død".
Min mor var på min alder (uten å ha finregna på det) når Elvis døde. Hun hadde da vokst opp med Elvis. Jeg har vokst opp med Kongen av pop, og således er Michael Jackson blitt min Elvis.
Det føles rart at han er borte så alt for tidlig. Føler liksom at han hadde mere inne som artist som vi nå aldri får høre. Hvis det ikke i hopetall dukker opp rariteter som han har spilt inn og som er blitt liggende.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.371
Torget vurderinger
1
Vi må regne med det. Jeg sitter å hører på en SE utgave av Thriller med litt morsomt ekstramateriale om flere av låtene (og hvordan de kunne ha blitt gitt ut).

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Selv om jeg ikke var noen fan den gangen var Jackson utvilsomt en fantastisk pop-artist.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.669
Han har jo blitt kalt "the king of pop".

Men jeg tror han var the Mozart of pop

S

Stereo_Mono

Gjest
RIP MJ. Snurret Off the Wall og Thriller i kveld. Mange gode minner fra de albumene :) Begge platene er etter mitt syn mesterverk, som fortjener en plass i alle musikksamlinger. Mannen var jo trossalt den første til og blande rock og RnB i en tid hvor MTV knapt ville vise en mørk hudet artist på tv-skjermen.

MJ har uten tvil vært en enorm inspirasjon for mange talenter i både musikk og dans miljøet.

De som sklir helt ut av topic her for å tyte om hans personlighet er som regel bare Se og Hør vankere uten innsikt i det arbeidet mannen har gjort gjennom årene.

Det har vært en trist dag for musikk verdenen :(

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.955
Torget vurderinger
1
Utrolig hvor "bra" en artist blir etter hans død. ;)

Før hans død appelerte han praktisk talt utelukkende til fjortismarkedet.

Han var utvilsomt en mester i kommersiell, glattpolert popmusikk designet for å erobre salgslister, men å blande Mozart inn i dette eller endog bruke begrepet Konge er å gå for langt....

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.311
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Voff skrev:

Han var utvilsomt en mester i kommersiell, glattpolert popmusikk designet for å erobre salgslister, men å blande Mozart inn i dette eller endog bruke begrepet Konge er å gå for langt....

Så bastant du er da? Så hans største hits er i samme liga som Britney Spears og diverse boy-band?

Syntes han lagde fantastisk pop.

S

Stereo_Mono

Gjest
Voff skrev:

Utsagnet ditt beviser vel bare at noen faktisk lever i en hule og koser seg med plinky plong musikken sin. Bevares! Sikkert koslig det også ;D Synes de som skal være Troll i denne tråden kan finne på noe mere kreativt i Offtopic forumet. For meg er denne tråden en hyllest for en genial og ofte misforstått artist som vil bli dypt savnet.

Hilsen
En mann som har passert fjortis stadiet med god margin.

V

vredensgnag

Gjest
Eckbo hadde denne reaksjonen:

Michael Jacksons tre første album er musikalske bautaer, plantet i musikken med kraft. Dumt å skulle sage det ned.
Da Billy Jean ble lansert, ble MJ bedt om å fremføre den på Motowns jubileumssamling i 1983.
Han gikk ut på scenen, begynte å synge, og gikk i transe. Før det var over hadde han kjernen i USAs musikkmiljø ut av fatning (forresten sjelden å høre så mange tusen klappe presist på beatet). This was a great artist, and a fucked up human being.

Vedlegg

U

utgatt60135

Gjest
Voff skrev:

Helt enig, har aldri hatt sansen for musikken hans egentlig.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.775
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Voff skrev:

et av de meste uvitende innlegg jeg har lest her inne på en god stund.

michael jackson har enorm status blant musikere og musikkjennere.

folk som ikke ser (hører) storheten med michael jackson er enten nerder eller autister uten kontakt med verden og forståelse av tiden de lever i.

donkeys uten kunnskaper og teft for popmusikk og popkultur.

U

utgatt60135

Gjest
Gago skrev:
..folk som ikke ser (hører) storheten med michael jackson er enten nerder eller autister uten kontakt med verden og forståelse av tiden de lever i.
Popmusikk er så mye, mye mer enn selve musikken. Så det spørs hva vi legger i "stor". Voff sier han er en mester ;). Det er jeg enig i. I sin sjanger. Men musikken styrer jeg helst unna selv. Glatt "discopop" har jeg aldri likt.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Michael Jackson var en 10-15 år for sent ute til å treffe meg i min mest mottagelige ungdomstid. Likevel har jeg ingen problemer med å like det jeg hører når jeg setter på Thriller eller Bad - de to eneste av hans CDer jeg har. Samarbeidet med Quincy Jones har skapt noe som står seg i populærmusikkens historiebok. Hva som skjedde etterpå - såvel musikalsk som i privatlivet - får være en helt annen sak. Godt man ikke er berømt, sier jeg bare - det kan ikke ha vært et enkelt liv.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.775
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Ulf-B skrev:
Michael Jackson var en 10-15 år for sent ute til å treffe meg i min mest mottagelige ungdomstid. Likevel har jeg ingen problemer med å like det jeg hører når jeg setter på Thriller eller Bad - de to eneste av hans CDer jeg har. Samarbeidet med Quincy Jones har skapt noe som står seg i populærmusikkens historiebok. Hva som skjedde etterpå - såvel musikalsk som i privatlivet - får være en helt annen sak. Godt man ikke er berømt, sier jeg bare - det kan ikke ha vært et enkelt liv.

du kan trygg skaffe deg off the wall også.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg har faktisk tenkt på det, ja - men jeg venter til det har roet seg litt. Ingen skal se meg i en Michael Jackson sørge- og hamstrekø.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.775
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Ulf-B skrev:
Jeg har faktisk tenkt på det, ja - men jeg venter til det har roet seg litt. Ingen skal se meg i en Michael Jackson sørge- og hamstrekø.

hehe, du kan jo google den hjem.

S

Stereo_Mono

Gjest
Ulf-B skrev:
Hehe! amazon.co.uk har fine priser på MJ cder.
MJ sin musikk har vært endel av samlingen siden jeg som 7 åring fikk Thriller på kasett i 1983 til min bling bling Getto blaster. Det var stas det ;D
Begynte allerede da, til mine foreldres store fortvielse og koble flere høytalere inn på Sansui anlegget til far. Skulle jo få «mere» lyd rundt i huset. 20 meter høytalerledninger som jeg fant i garasjen og satt høytalere spredt om i huset med Thriller på full guffe. Gjett om fattern ble gærn når han kom hjem fra jobb.

The Jacksons har også mye bra låter også ;D IMHO

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg får si som Ulf B han var nok 10_20 år for sent ute i min mottakelige ungdomstid.
Jeg har faktisk ingen plater med MJ, tenkte først at jeg jo hadde en trippel ::)..... men det er jo Prince sin "emancipation"
Selv om jeg ikke har og antagelig ikke kommer til å kjøpe, så har jeg ingen problemer med å se at han var en av de største (og særlig innen pop), bare at jeg ikke er så veldig pop ::)
Derimot så jeg (sa jeg) allerede for 15år siden +/- at han nok ikke kom til å bli særlig gammel.
Han ble visst 50 da, men det trodde jeg ikke særlig mye på for 10/15 år siden.

Rip. MJ

MVH.KW

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.955
Torget vurderinger
1
Gago skrev:

folk som ikke ser (hører) storheten med michael jackson er enten nerder eller autister uten kontakt med verden og forståelse av tiden de lever i.

Jeg lever ikke i en hule eller er uten kunnskap om musikk eller popkultur selv om gjerne innrømmer at popmusikk, strengt definert, ikke akkurat er min greie. Jeg har omgått musikere og plateanmeldere (med vekt på pop) med 30 års fartstid og 20 000 plater; i tillegg er mange av mine venner vært musikkintereserte. Jeg har i hele mitt liv kun møtt èn Michael Jacksonfan og det var en kompis 12 årige datter (på 90-tallet).

Jeg er enig i at Jackson var et "geni" innenfor sin ultrakommersielle sjanger. Men hans musikalske spennvidde er snever og han er ingen popkonge; bare sammenlign med Lennon/McCartney hvis spennvidde (og kvalitet) sammelignet med Jacksons best måles i lysår. Selv om folk dør, trenger man ikke å blåse alt ut av proposjoner.

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3
TTmania skrev:
Dette er utrolig trist. Har vokst opp med MJ og han var min favoritt i tenårene. Synes at Off the Wall var hans beste utgivelse og den LPn ble nærmest spilt i stykker. Hvil i fred :'(
Det er virkelig en bra plate. R.I.P. Michael.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.669
Voff skrev:
Jeg er enig i at Jackson var et "geni" innenfor sin ultrakommersielle sjanger. Men hans musikalske spennvidde er snever og han er ingen popkonge; bare sammenlign med Lennon/McCartney hvis spennvidde (og kvalitet) sammelignet med Jacksons best måles i lysår. Selv om folk dør, trenger man ikke å blåse alt ut av proposjoner.
Jeg ble kanskje litt revet med.

Det finnes mange store låtsmeder innen popsjangeren i vår tid. MJ er ikke min favoritt. Det er litt feil sjanger og litt feil årgang for meg. Men jeg synes nok at det aller meste av dagens listepop blekner og vel så det til sammenlikning.

Men jeg kjøper den med Lennonn/Macca.

Når jeg allikevel assosierer MJ med Mozart så har det også litt med barnestjerne, talent, en far som er (litt i overkant?) sentral i tidligere år, et usedvanlig talent og en sjelden evne til å sette melodier. Og altfor tidlig død. Men jeg ville nok aldri sagt at Mozart var Wienerklassisismens Jackson, bare så det er sagt. Det får være måte på overdrivelser og ;D

S

Stereo_Mono

Gjest
Voff skrev:
Gago skrev:

Jeg lever ikke i en hule eller er uten kunnskap om musikk eller popkultur selv om gjerne innrømmer at popmusikk, strengt definert, ikke akkurat er min greie. Jeg har omgått musikere og plateanmeldere (med vekt på pop) med 30 års fartstid og 20 000 plater; i tillegg er mange av mine venner vært musikkintereserte. Jeg har i hele mitt liv kun møtt èn Michael Jacksonfan og det var en kompis 12 årige datter (på 90-tallet).

Synes det er frekt og respektløst at man må nærmest forsvare sine meninger om en artist her. Etter min oppfatning er denne tråden ment som en MJ hyllestråd for fans. RIP MJ.

Lag heller en ny tråd og skjerp dere.

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
16
The Jacksons startet vel med soul,og endte med disco med soulpreg.Michael finslipte sistnevnte og tok blandingen med seg over i det mer rock-pregete landskapet.Der skapte han egentlig en stilart han nærmest har hatt enerett på.I alle fall er han i grunn den eneste med stor sucess innen den stilen.
Verdens mestselgende artist,og i tillegg innen en gren av pop/rock som mildt sagt er lite påaktet ellers.
Jo-mannen var stor.Gedigen,men nok ikke helt min gate.
Uansett,så er dette bare tragisk,og han burde fått en mulighet til å reise kjerringa bare en gang til.
Hvil i fred Michael!! Akkurat det har du i alle høve fortjent!
Mvh Rune

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
digiman skrev:
Voff skrev:
Gago skrev:

Synes det er frekt og respektløst at man må nærmest må forsvare sine meninger om en artist her. Etter min oppfatning er denne tråden ment som en MJ hyllestråd for fans. RIP MJ.

Enig! dette bør være en hyllingstråd til MJ og ikke en diskusjon om hvem som har laget den beste popmusikken etter egne personlige referanser og smak.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.467
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Dangerous akkurat spillt igjennom, nå mangler det kun bad som jeg ikke eier enda... :(

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har stor respekt for den håndtverksmessige skikkeligheten til MJ, selv om jeg aldri har vært noen fan. Jeg liker best Jackson 5, hvis det skal være noe fra den kanten.

Selvfølgelig er det trist at folk dør i en alder av 50 år. Men han kan knapt ha hatt et godt liv. Det er kanskje enda tristere.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.775
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
65finger skrev:
digiman skrev:
Voff skrev:
Gago skrev:

Synes det er frekt og respektløst at man må nærmest må forsvare sine meninger om en artist her. Etter min oppfatning er denne tråden ment som en MJ hyllestråd for fans. RIP MJ.

Enig! dette bør være en hyllingstråd til MJ og ikke en diskusjon om hvem som har laget den beste popmusikken etter egne personlige referanser og smak.

la donkeyene holde på.
de skjønner uansett ikke hvilken påvirkningskraft mj har hatt på musikken, kulturen og tidsånden.

verdens mest kjente menneske, et ikon, har nettopp gått bort.
helt forståelig at alle mediene er tjokka med stoff om mj, og at store personligheter innen musikk, kultur og politikk kryper frem og hyller mannen.

man kan bløffe mange mennesker i noen år (oasis, etc.), men man kan ikke bløffe en hel verden gjennom mange tiår (elvis, beatles, michael jackson).

mj er pure quality.
man trenger ikke å like musikkgenren han jobbet innenfor (og dermed heller ikke bry seg all verdens om musikken hans), men å ikke innse storheten hans kreves grenseløs uvitenhet og en total mangel på teft.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
425
Sted
Friedrichstadt
Voff skrev:
Gago skrev:

Jeg er enig i at Jackson var et "geni" innenfor sin ultrakommersielle sjanger. Men hans musikalske spennvidde er snever og han er ingen popkonge; bare sammenlign med Lennon/McCartney hvis spennvidde (og kvalitet) sammelignet med Jacksons best måles i lysår. Selv om folk dør, trenger man ikke å blåse alt ut av proposj
Voff skrev:
Gago skrev:

oner.
Lennon & McCartney er kjedelige i forhold til Jackson, det er nå min mening. Hver sin smak, og jeg er ikke enig i at man skal kanonisere Lennon/McCartney over Jackson.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.775
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
det handler igrunnen ikke om hva man liker eller ikke liker - det en helt annen diskusjon.
det handler om å gjenkjenne genialitet når man ser/hører det.
musikkforståelse, rett og slett.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Å sammeligne Lennon/Macca med Jacko er bare tull - man kan like gjerne sammenligne Pavarotti med Kurt Nilsen ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
decibelius skrev:
Å sammeligne Lennon/Macca med Jacko er bare tull - man kan like gjerne sammenligne Pavarotti med Kurt Nilsen ;D
Jeg vet i hvert fall hvem som skulle fått jobben under oppvaskbenken, om det skulle behøves... ;)

Topp Bunn