pedal skrev:
Og nå - over til noe helt annet: Hvilket Detroitband ble rundsvindlet av sin manager, men klarte å komme tilbake og høste mer suksess enn noen sinne?
Manager og produsent Terry Knight hjalp riktignok sine gamle kamerater i Grand Funk Railroad fram til en fantastisk karriere på rekordtid, 69-72. På den annen side så svinebandt han de juristisk med kontrakter som gav han inntekten og kontrollen over utgivelsene, samt bad gutta holde kjeft og konsentrere seg om musikken, mens han tok seg av produksjon, presse og kontakt med omverden.
Bruddet i 72 ruinerte nesten bandet, og de måtte nærmest starte fra scratch. men de kom tilbake, skrev nye låter og ble større enn noen sinne. Terry sløste bort alle millionene på kort tid på sus og dus. Han ble knivdrept i et salgsmål i 2005, fattige og ulykkelig.
Purister hegner om bandets Terry Knight periode, før de ble "kommersielle". Mye bra her. Prøv feks LIVE ALBUM fra 1970 i remastered versjon på CD. En klassiker.
Peronlig har jeg et helt spesielt forhold til Caught In The Act, fra bandets andre epoke. Trolig den mest spilte platen i mitt liv. Den kommer alltid på når det er fest. Ikke alle kritikere har gitt den like mye kred. men herregud hvor det svinger av dette albumet. Et av tidenes 10-beste livealbum i min verden. Nytes best på guttefest med øl og vintage lyd (Philips 212, Tandberg 300M og trykkammerhøyttalere). Alternativt som remastered enkel CD.