ROCK QUIZ!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Usiker

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.09.2007
    Antall liker
    7
    Jeg mener å ha lest om/hørt denne episoden for ikke lenge siden. Hører det ikke med til historien at manageren til bandet ikke gikk av veien for å bruke rå muskelkraft? Trusler om fysisk juling for å få lov å fortsette måtte visstnok til ved nevnte episode? Dreier seg kanskje om The Misundestood?

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.676
    Torget vurderinger
    1
    Helt riktig. Du har bare å komme opp med riktig bandnavn!

EDIT: He-he. "The Misundestood" liksom. Moroklumpen.
    Ja, det var Grand Funk som var oppvarmingsband for Led Zeppelin. De var nær på å kuppe hele konserten. Led Zep manager Peter Grant truet både med juling og å kutte strømmen hvis de ikke umiddelbart gikk av scenen.

B

begr

Gjest
    pedal skrev:

Ja, det var Grand Funk som var oppvarmingsband for Led Zeppelin. De var nær på å kuppe hele konserten. Led Zep manager Peter Grant truet både med juling og å kutte strømmen hvis de ikke umiddelbart gikk av scenen.
    Noe i samme gata hendte her i landet slutten av 70/begynnelsen av 80 tallet på en festival; Åge A. var topp navnet og skulle spille sist men gruppa før spilte så bra at Åge ble helt satt ut og gjorde, i flg. ham selv, sin dårligste konsert noensinne, noen som vet hvem og hvor? Var der..... ;)

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.676
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg tenker på Åge Aleksandersen så minnes jeg den ekstremt tørre trommelyden som gikk igjen på "alt" av norskproduserte rockeplater på 70-tallet. Noen som følger meg der?

Uansett, ingen innspill fra andre og ingen hjelpende stikkord fra spørsmålsstiller innen 24timers fristen (ref trådstarters innlegg #33 herom). Altså parkerer vi spørsmålet om Åge der hans karriere tidvis har befunnet seg, på sidelinjen, inntil videre.

Så til et mer vesentlig kapitel i rockens historie. -Det er jo en "første" for det meste, og mange av disse har vært oppe her i tråden. Men kjenner du platesamlinga di godt nok til å vite dette:

Hvem var den (antatt) første til å åpne plata si med 2 minutter gresshoppe "sang"?Vi snakker her om et av 70-tallets klassiske utgivelser...

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.946
    Torget vurderinger
    2
    begr skrev:
    pedal skrev:

Noe i samme gata hendte her i landet slutten av 70/begynnelsen av 80 tallet på en festival; Åge A. var topp navnet og skulle spille sist men gruppa før spilte så bra at Åge ble helt satt ut og gjorde, i flg. ham selv, sin dårligste konsert noensinne, noen som vet hvem og hvor? Var der..... ;)
    Var påen festival i Sandnes i 1982, Leirgjøkfestivalen tror jeg den het.
    ÅA og Sambandet var de som avslutte. Men de som fikk mest applaus og kom best fra det var Stavangerensemblet.

B

begr

Gjest
    rolfozzy skrev:
    begr skrev:
    pedal skrev:

ÅA og Sambandet var de som avslutte. Men de som fikk mest applaus og kom best fra det var Stavangerensemblet.
    Nesten riktig; den het Håbet festivalen og det må ha vært 79, Stavangerensemblet spilte så utrolig bra at Åge "datt" helt ut, han ble så begeistret at de ble invitert på turne i sammen etterpå.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.946
    Torget vurderinger
    2
    begr skrev:
    rolfozzy skrev:
    begr skrev:
    pedal skrev:

Nesten riktig; den het Håbet festivalen og det må ha vært 79, Stavangerensemblet spilte så utrolig bra at Åge "datt" helt ut, han ble så begeistret at de ble invitert på turne i sammen etterpå.
    Nesten riktig ? ;D Jeg har aldri vært på noen Håbet festival. Men på Leirgaukfestival i 1982.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.676
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje de turnerte sammen i 3 år og Åge ble utspilt på hver festival ::) He-he.

B

begr

Gjest
    rolfozzy skrev:
    begr skrev:
    rolfozzy skrev:
    begr skrev:
    pedal skrev:

Nesten riktig ? ;D Jeg har aldri vært på noen Håbet festival. Men på Leirgaukfestival i 1982.
    At det var ÅA og SE det gjaldt var riktig, Leirgaukfestivalen har jeg aldri hørt om, derfor nesten riktig... ;)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.993
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    pedal skrev:
    Hvem var den (antatt) første til å åpne plata si med 2 minutter gresshoppe "sang"?Vi snakker her om et av 70-tallets klassiske utgivelser...
    Close to the Edge?

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.676
    Torget vurderinger
    1
    Hederlig forsøk. Men ved nærmere lytting så hører man at Rick Wakeman har laget starten på Close To The Edge ut i fra fuglekvitring.

N

Nailhead

Gjest
    Mener Carlos Santana har ei låt som kan stemme her. Husker ikke i farten hva den heter.

N

Nailhead

Gjest
    :) Det var iallfall den jeg tenkte på Dersu Uzala! Har plata, men ganske lenge siden den ble spilt. Får nok ta en lytt seinere i kveld!

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.676
    Torget vurderinger
    1
    Dere tok'n gitt. Ikke av de mest betydningsfulle fakta i rockens historie, kan man si. He-he. Men albumet er kanonbra! Satte det på her forleden. Hadde glemt hvor mye jazzrock det var i dette albummet. Kanskje Carlos' beste, spør du meg.

Ramses

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2007
    Antall liker
    22
    Jeg rota litt i CD-samlinga i går og kom således over ei plate med ei
    såkalt supergruppe som kom med ei plate for en femten års tid siden.

Medlemmene i den 5 manns store gruppa har fartstid bl.a. i band som
    Roxy Music og King Crimson og spiller kun coverlåter av kjente rocke-
    klassikere på plata.

Kan noen komme opp med hvilken plate jeg fant ?

Jeg får håpe at jeg nå har gitt såpass med data at oppgaven er løsbar.
    Om ikke får jeg gi flere opplysninger etter hvert.

Ramses

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2007
    Antall liker
    22
    Det ser ikke ut til at det er den helt store quizinteressen i dag.
    Oppgaven bør være overvinnerlig med de gitte opplysningene,
    men jeg får allikevel gi et nytt hint:

Et tidligere medlem av Average White Band deltok også på
    dette kortlivede prosjektet.

Ramses

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2007
    Antall liker
    22
    Niks, Mogul Trash er ikke bandet, rolfozzy.

pang

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    13
    Gruppa Asia kan kanskje passe , skiva Aqua fra 92 ?

Amund

Ramses

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2007
    Antall liker
    22
    Dessverre pang, Asia er nok heller ikke riktig.

Plata til gruppa jeg vil fram til ble utgitt i 93 og
    inneholder coverlåter av storheter som Dylan,
    Hendrix, Zeppelin og Pete Townshend for å nevne
    noen.

Ramses

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2007
    Antall liker
    22
    Grattis rolfozzy, Spin 1ne 2wo er korrekt.

Dette bandet, bestående av Paul Carrack, Steve Ferrone,
    Rupert Hine, Phil Palmer og Tony Levin, ga ut kun denne
    ene plata som bærer samme navn som bandet selv.

N

Nailhead

Gjest
    Leste bl.a. dette på et platecover forleden: Backstage, Pete Townshend stopped himself in mid-conversation, "They're really quite good, aren't they? " Hvem var "really quite good"? Året er 1973.

N

Nailhead

Gjest
    :) Helt korrekt lark! Lynyrd Skynyrd var oppvarmingsband for The Who på deres US turne i 1973.

N

Nailhead

Gjest
    Gutta i bandet hadde en lærer på skolen i Jacksonville, Florida, som het Leonard Skinner.

jowil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2006
    Antall liker
    9
    (pronounced 'l?h-'nérd 'skin-'nérd) :D

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.676
    Torget vurderinger
    1
    En gammel quiz klassiker dette. Var han gymlærer, mon tro?

L

lark

Gjest
    jowil skrev:
    (pronounced 'l?h-'nérd 'skin-'nérd) :D
    Som også er undertittelen på bandets første plate "Lynyrd Skynyrd"
    pedal skrev:
    En gammel quiz klassiker dette. Var han gymlærer, mon tro?
    Jepp, han var gymlærer, og var støtt og stadig ute etter Lynyrd Skynyrd-gutta, som han så på som noen late, langhårete døgenikter.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Ny quiz:

Hva har disse som ingen andre har?

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.676
    Torget vurderinger
    1
    Rekordhøyt platesalg?

N

Nailhead

Gjest
    Kan det ha noe med at alle hadde tekster i enkelte sanger de hadde som kunne oppfattes som uanstendige på den tida de ble laget?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn