Rockport Technologies :-)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    Roysen skrev:
    OK, helt greit men hva bygger du din personlige oppfattning om at det ikke er noe revolusjonerende ved Rockports produkter på? At mange andre produsenter også utvikler kabinetter og elementer "inhouse" er vel ikke i seg selv et bevis for noen revolusjon. Det er vel mer hva som er gjort, hvorfor det er gjort slik og resultatet som teller?
    Ja, og hvorfor skulle Rockport være noe større revolusjon enn noen andre? Annen produksjonsmetode på kabinett enn mange andre, javel - det har vel også Wilson. Passive delefilter er etter min mening neppe noe revolusjonerende. Du skriver også de utvikler sine egne elementer som ingen andre bruker. Flere (alle?) en av høyttalerne deres bruker Scanspeak ringradiator-diskanter, og Audiotechnology mid/bass, mao de kjøper elementene av 3.part. Ingenting galt i det, men neppe noe nytt. Det er forøvrig helt vanlig å bestille elementer fra produsenter som Seas med tilpassede spesifikasjoner selv i høyttalere til under 10k.

    Jeg var på high-end messe i Las Vegas senest i Januar, og nesten samtlige konstruktører hadde sine egne (og ulike) meninger om hva som var revolusjonerende i deres produkter. Svært mange av produktene kunne vise til lyriske omtaler i et eller annet blad. At det og det produktet var i en helt egen klasse hørte man nesten bak hver eneste dør der.

    Dette må ikke konkluderes dithen at jeg mener Rockport på noen som helst måte er dårlig, tvert i mot! Det har jeg ikke noen som helst belegg for å si heller. Skulle gjerne hatt Arrakis jeg. :)
    Roysen skrev:
    Hvem er det du snakker om da?
    Det blir beskrevet i denne tråden hvordan Rockport låter, det kommer til og med kjøpsanbefalinger. Men fortsatt har jeg til gode å lese noen erfaringer fra noen som faktisk har hørt på de.

    Roysen skrev:
    Nettopp! Det er vel her Rockport scorer svært høyt.
    Jeg regner med at du da mener lyden, og ikke min kommentar om kreativ markedsføring. I så fall var det vel derfor jeg spurte om du hadde hørt de. Jeg syntes jo det er viktig å få avklart hva som ligger til grunn for uttalelsene; hear-say på internet, hayfay-literatur eller personlig erfaring.

    Roysen skrev:
    Forøvrig er det slik at Rockport ikke er noe nytt under solen. De har eksistert i mange år og produsert produkter som har vært helt i særklasse på markedet j.fr. deres vinylsnurrer. De har imidlertid nå satset større og utvidet produksjonen når de virkelig begynte å satse tungt på høytalerkonstruksjon. De kan derfor virke som en ny aktør. De som følger med vet imidlertid at Rockport Technologies i mange år har laget produkter som er i en helt egen klasse i markedet.
    Ja jeg vet Rockport ikke er noe nytt merke, likevel merket er ganske ferskt her på sentralen, ref. et raskt søk.

    Roysen skrev:
    Da snakker du om en din personlige mening. Dersom du i stedet ser på hva som står skrevet om Rockports produkter av de som eier eller har hørt de tror jeg du vil finne en ganske så sammenfallende konklusjon fra disse med mine påstander.
    Poenget mitt er at slike erfaringer vil du også finne ang. andre merker. De som eier en høyttaler i en slik prisklasse er naturligvis fornøyd, og jeg kan vel knapt huske en test av en høyttaler i disse prisklassene som ikke har blitt beskrevet med et og annet superlativer i den internationale presse.

    Roysen skrev:
    Det spiller vel egentlig liten rolle hvilken Rockport høytaler jeg måtte ha hørt på eller mener om den. Det blir også en personlig mening. Mitt poeng var at dine påstander om at det ikke var noe nytt og revolusjonernede med Rockport var feilaktig - både sett ut fra hvordan de konstrueres og hvordan de lyder. Beviset ligger i mine øyne i den ensrettede kritikken produktene får fra den samlede massen av erfaringer.
    Siden du insinuerer at de lyden også er revolusjonerende så mener jeg det er relevant å få med om du har hørt på de eller ikke, og i så fall hvem modell du snakker om.

    Det er ikke noen negative ladninger bak det spørsmålet hvis du tror det. :) Jeg er nysjerrig på personlige erfaringer. Mine erfaringer (og kanskje preferanser?) stemmer nemlig ikke alltid med pressen (ref. flere demoer på det som skal være "Verdens beste høyttaler. punktum!"). Greit å få et litt mer nyansert syn.

    Syntes forøvrig er kjempespennende at noen her på forumet faktisk har bestilt et par av Altair til Norge, og jeg gleder meg til å høre hva som blir sagt. Regner med at eieren er grei nok med oss andre til å dele litt av sine inntrykk.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Man gjør lurt i å ikke la markedsføring og såkalte "tester" alene styre sine oppfatninger.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Ok. mens man diskuterer her så tenkte jeg at jeg kunne skrive litt om navnsettingen til de forskjellige Rockport modellene.
    (Som jeg ser det... men jeg treffer antakeligvis brukbart... og jeg tror at det kommer til å bli litt interessant å lese om dette iløpet av uken som kommer!
    Jeg begynner med Sirius, som jo er deres første produkt.
    Dette er en stjerne i bildet Store hund, som betyr enkelt sagt: Lederen, the leader.
    Det sies at de som har Sirius har suksess i handel...om de er med solen... Sirius er en lp spiller... en skive... solskive?
    Sirius hentyder også på at man arbeider med metaller... og er foretrukket av konger...
    Når man bor i byen Rockport, som er en havneby så er det ikke uvanlig at man ser sola speile seg i havet som en stor gyllen skive...
    Kanskje man er ute i seilbåt og navigerer etter stjernene, og tenker opp navn til fremtidige produkter...
    Så å kalle det første produktet Sirius fortalte liksom hvor Andy Payor hadde lagt lista...

    Hvis man ser bare på navnsettingen til Rockport sine andre produkter og deres fysiske fasong og plassering i produktrekkefølgen, så er
    det faktisk en logikk i den også. Den rekkefølgen er IKKE tilfeldig valgt!!!

    Mer om dette en annen dag. ;D

    mvh
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Selvsagt må man være varsom med å ta alt som blir skrevet i pressen som god fisk uten å prøve produktet før kjøp, men jeg ønsker også å gi en liten motvekt til den "besserwisser" holdningen som ofte vises av mange medlemer her inne som med selvsikkerhet kan påstå at produktene vi leser om er "snakeoil", "overhypet" eller "at de som skriver omtalene er kjøpt og betalt av produsenten".

    Jeg har et par produkter hjemme som er omtalt i pressen på en slik måte som det her blir beskrevet som overhypet, men jeg synes at beskrivelsene av disse i media faktisk stemmer ganske godt overens med mine egne erfaringer.

    Det at audiofile bytter utstyr selv om de har skrytt av utstyret de bytter ut ved anskaffelsen er mer et resultat av "sykdomen audiofili" enn et resultat av at man ikke er fornøyd med produktet. Mye vil ha mer og vi når aldri i mål.

    Jeg synes HåkonNs føste innlegg i denne tråden ikke gir et korrekt bilde av Rockport Technologies. At det som skrives kan passe på enkelte hi-fi produsenter skal jeg la være usagt men at beskrivelsen treffer på Rockport er jeg høyst uenig i.

    Mvh
    Roysen
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Fremer sier det jo slik at man kan tenke på den måten at man må bestemme seg, og så holde fast på det valget.
    Iallefall så lenge at man får nytte av kjøpet sitt over tid!
    Det er ganske lurt sagt faktisk.

    mvh
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Imperial skrev:
    Ok. mens man diskuterer her så tenkte jeg at jeg kunne skrive litt om navnsettingen til de forskjellige Rockport modellene.
    (Som jeg ser det... men jeg treffer antakeligvis brukbart... og jeg tror at det kommer til å bli litt interessant å lese om dette iløpet av uken som kommer!
    Skal det skje noe spennende i uken som kommer?

    Mvh
    Roysen
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Vel, vi tar med litt til med en gang...
    Har du lagt merke til at de fleste av Rockports produkter, inkludert det første, Sirius har 4 føtter eller hjørneposter?

    mvh
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Ok... svaret på hvorfor kommer iløpet av uken.
    Ble det mer spennede nå?

    ;D

    mvh
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    Roysen skrev:
    Mitt spørsmål til deg er kort og godt - med hvilken autoritet/kunnskap/erfaring kan du avvfeie den samlede presses omtaler og alle (uten et eneste unntak) overentusiastiske bruker erfaringer jeg har lest?
    Jeg har allerede skrevet hva jeg mener om konstruksjonen ift. "revolusjonerende".

    Du lurer også på hvem som uttaler seg om lyden uten å ha hørt de, og nå bruker du ord som "jeg har lest". Det bare bekrefter mitt første innlegg i denne debatten, gjør det ikke? :)

    Roysen skrev:
    Bevisbyrden ligger i fanget ditt fordi du går på tvers av hva stort sett alle som har hørt proudktene sier/skriver. Det virker underlig.
    Nå er det ikke bare Rockport som får gode reviews her i verden da. Jeg har aldri sagt de er dårlig, ei heller at de er midt på treet. Jeg er skeptisk til at det er et merke som er så mye bedre enn alt annet i denne prisklassen.

    Var ikke mange uker siden Stereophile nærmest bekreftet at The worlds best loudspeaker (noe som i så fall betyr bedre enn Rockport) faktisk ikke var så galt å hevde. Det skulle jo tilsi at de stiller i en egen klasse de også. Noen hevder også Wilson stiller i en egen klasse. I Munchen 2008 er det blitt hevdet av flere at referanse-systemene til både Adam og MBL stilte i en egen klasse. Hvem skal man stole på? Noen vil hevde sine egne ører.....

    Det er denne hypen med påfølgende superlativer av enkeltprodukter jeg ikke helt skjønner, ei heller argumentasjonen at noe skal være så mye bedre enn alt annet. Det meste i denne prisklassen vil gi referanse-lyd om de får gode nok forutsetninger (rom/plassering/elektronikk), og ut i fra det vil jeg være frekk nok til å si at mye går på preferanser og musikksmak.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    la oss gjette på noen dedikerte stativer/ben. :)


    og så legger vi bort den småbitchy tonen enkelte legger opp til. :p
    borte fra forumet noen dager, og intet nytt under solen. (les: regnet)
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    ErosLoveking skrev:
    la oss gjette på noen dedikerte stativer/ben. :)


    og så legger vi bort den småbitchy tonen enkelte legger opp til. :p
    borte fra forumet noen dager, og intet nytt under solen. (les: regnet)
    Andy Payor er en mann med ganske gjennomtenkte formuleringer.
    Jeg har dedusert meg frem til bakgrunnen til navna bak alle hans produkter.
    Jeg tenkte, og siden JP så korrekt kommenterte at jeg er litt av en teoretiker, så kan jeg jo
    ta meg av teorien bak navna til hver av modellene deres, mens andre da disputerer lyden...

    ;D

    mvh
     
    R

    Roysen

    Gjest
    HåkonN skrev:
    Roysen skrev:
    Mitt spørsmål til deg er kort og godt - med hvilken autoritet/kunnskap/erfaring kan du avvfeie den samlede presses omtaler og alle (uten et eneste unntak) overentusiastiske bruker erfaringer jeg har lest?
    Jeg har allerede skrevet hva jeg mener om konstruksjonen ift. "revolusjonerende".

    Du lurer også på hvem som uttaler seg om lyden uten å ha hørt de, og nå bruker du ord som "jeg har lest". Det bare bekrefter mitt første innlegg i denne debatten, gjør det ikke? :)

    Roysen skrev:
    Bevisbyrden ligger i fanget ditt fordi du går på tvers av hva stort sett alle som har hørt proudktene sier/skriver. Det virker underlig.
    Nå er det ikke bare Rockport som får gode reviews her i verden da. Jeg har aldri sagt de er dårlig, ei heller at de er midt på treet. Jeg er skeptisk til at det er et merke som er så mye bedre enn alt annet i denne prisklassen.

    Var ikke mange uker siden Stereophile nærmest bekreftet at The worlds best loudspeaker (noe som i så fall betyr bedre enn Rockport) faktisk ikke var så galt å hevde. Det skulle jo tilsi at de stiller i en egen klasse de også. Noen hevder også Wilson stiller i en egen klasse. I Munchen 2008 er det blitt hevdet av flere at referanse-systemene til både Adam og MBL stilte i en egen klasse. Hvem skal man stole på? Noen vil hevde sine egne ører.....

    Det er denne hypen med påfølgende superlativer av enkeltprodukter jeg ikke helt skjønner, ei heller argumentasjonen at noe skal være så mye bedre enn alt annet. Det meste i denne prisklassen vil gi referanse-lyd om de får gode nok forutsetninger (rom/plassering/elektronikk), og ut i fra det vil jeg være frekk nok til å si at mye går på preferanser og musikksmak.
    Jeg tror ikke vår diskusjon er så veldig fruktbar og jeg ser vel også at vi ikke blir enige. Jeg vil bare legge til at min menig er at i dette tilfellet er "hypen" reell.

    Mvh
    Roysen
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    Jeg ser nå at du har slettet innlegget jeg kommenterte, så da får jeg kommentere dette også.

    Roysen skrev:
    Selvsagt må man være varsom med å ta alt som blir skrevet i pressen som god fisk uten å prøve produktet før kjøp, men jeg ønsker også å gi en liten motvekt til den "besserwisser" holdningen som ofte vises av mange medlemer her inne som med selvsikkerhet kan påstå at produktene vi leser om er "snakeoil", "overhypet" eller "at de som skriver omtalene er kjøpt og betalt av produsenten".
    Vel vel. Nå har jeg ikke antydet noe i retningen om at Rockport er snakeoil. De finnes en mellomting mellom revolusjonerende/verdens beste og snakeoil. Fagpressen er ikke betalt for å vise moderasjon når de beskriver produkter. In the end of the day må ørene bestemme om det er bra eller ikke, og jeg mener det bør være et minimumskrav før man går god for et produkt. Det er nå bare min mening.....

    Roysen skrev:
    Jeg har et par produkter hjemme som er omtalt i pressen på en slik måte som det her blir beskrevet som overhypet, men jeg synes at beskrivelsene av disse i media faktisk stemmer ganske godt overens med mine egne erfaringer.
    Sikkert, men du vil finne mange eksempler på det motsatte også.

    Roysen skrev:
    Det at audiofile bytter utstyr selv om de har skrytt av utstyret de bytter ut ved anskaffelsen er mer et resultat av "sykdomen audiofili" enn et resultat av at man ikke er fornøyd med produktet. Mye vil ha mer og vi når aldri i mål.
    Det kan man selvfølgelig hevde når noen vil bytte til (for eks.) Rockport også. ;)

    Roysen skrev:
    Jeg synes HåkonNs føste innlegg i denne tråden ikke gir et korrekt bilde av Rockport Technologies. At det som skrives kan passe på enkelte hi-fi produsenter skal jeg la være usagt men at beskrivelsen treffer på Rockport er jeg høyst uenig i.
    Mitt innlegg var i utgangspunktet ikke rettet som noe kritikk mot Rockport, men som en liten motvekt til den beskrivelsen som blir gjort av enkelte produkter.

    At noen som bruker det de har lest i glossy hifi-litteratur som bakgrunn for å argumentere mot meg, bekrefter bare mitt poeng.

    EDIT: Den er grei. Vi lar det ligge. :)
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Roysen skrev:
    Imperial skrev:
    Ok... svaret på hvorfor kommer iløpet av uken.
    Ble det mer spennede nå?

    ;D

    mvh


    Skal Sirius V med tre ben lanseres til uken?

    Mvh
    Roysen
    Vel, de har jobbet denne siden 2007 iallefall (var vel da jeg først hørte noe om dette, tror jeg.. jeg mener siden IV aldri kom , så begynner man jo å tenke), men akkurat når den kommer ... vet jeg ikke...
    Andy selv sier den skal bygges i 2010 (mener det var egentlig planlagt å prototype den innen desember i år), men alt dette av henger av hvordan det går med salget av deres
    andre produkter, går dette bra så må man vente litt, av naturlige grunner.
    mvh
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Imperial skrev:
    Roysen skrev:
    Imperial skrev:
    Ok... svaret på hvorfor kommer iløpet av uken.
    Ble det mer spennede nå?

    ;D

    mvh


    Skal Sirius V med tre ben lanseres til uken?

    Mvh
    Roysen
    Vel, de har jobbet denne siden 2007 iallefall, men akkurat når den kommer ... vet jeg ikke...
    Andy selv sier den skal bygges i 2010, men alt dette av henger av hvordan det går med salget av deres
    andre produkter. Den kan komme senere også.
    mvh
    Alt dette er gammlt nytt. Hva skjer til uken???

    Forøvrig tror jeg at årsaken til at nummer IV ikke kom er at IV er et ulykkestall i Japan og at salget derfor ville gått ned i dette landet om den hadde fått betegnelsen IV. Samme årsak ligger bak at Audio Physic ikke har kalt noen av sine produkter for IV.

    Mvh
    Roysen
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    :-[ bare det at jeg skal elaborere rundt navna til produkta til Rockport...
    Fikk du ikke med deg det isted?

    ::) Ikke spennende nok da kanskje? ::)

    mvh
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Imperial skrev:
    :-[ bare det at jeg skal elaborere rundt navna til produkta til Rockport...
    Fikk du ikke med deg det isted?

    ::) Ikke spennende nok da kanskje? ::)

    mvh
    Sorry. Trodde det var noe spennede som skulle skje til uka fra Rockport. Tar gjerne en teori bak navngivningen også...... :)

    Mvh
    Roysen
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Vel, som det vil vise seg, så er det ikke bare teori i det som kommer, jeg kommer å linke det
    direkte opp mot konstruksjonen av hvert produkt også og gå i detalj...

    mvh
     

    Lateralus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    438
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har dessverre ikke hørt Ankaa eller Aquila ennå, men jeg har hørt Altair, Mira og Mira Grand over flere lange demoer, pluss 2 tidligere modeller, Merak og Antares på hifimesse i London. Det var etter å ha hørt Antares i 2004 at jeg bestemte meg for å bli Rockport-eier en gang i fremtiden. Og nå er fremtiden snart her ;), for om litt over en måned ankommer mine Altair ;D. På dette grunnlaget føler jeg at jeg kan uttale meg om Rockport-lyden.

    Uansett, det som egentlig går igjen hos alle modellene, syns jeg er de følgende egenskapene:
    - for det første den fantastisk dynamiske lyden. Høyttalerne er mestre på å gjengi små lyder, men kan samtidig virkelig tråkke til når det trengs, samtidig som man kan bare dra på (skru opp lyden) enda mer dersom det er ønskelig. Det virker ikke som om høyttalerne 'går tom' eller kjenner noen grenser. De dynamiske egenskapene har ikke bare med bassen å gjøre, men også mellomregisteret og diskanten.
    - det enorme lydbildet, både i bredden og dybden, lyden slipper seg på en måte løs fullstendig fra høyttalerne, dette har nok også med de meget godt konstruerte og solide kabinettene, som lager minimalt med egenlyd eller forvrenginger.
    - samtidig leverer de det som på engelsk heter pinpoint imaging, som bl.a. går på at de er meget gode på å gjengi/tegne opp hvor i lydbildet instrumentene/lyden kommer fra, og samtidig skaper en troverdig 'størrelse' på instrumentene, uten at høyttalerne blir analytiske.
    - høyttalerne går også mye dypere enn man forventer ut fra størrelsen, og dette kombinert med de dynamiske egenskapene gjør det hele veldig imponerende
    - i tillegg er de meget behagelige å lytte til (dvs. når musikken er behagelig), noe som sannsynligvis har med en kombinasjon av de andre egenskapene å gjøre, og at elementene forvrenger lite og er av meget høy kvalitet.

    Etter å ha lest testen av Ankaa på Ultra Audio sine sider, og vært i kontakt med han som testet de, synes det klart for meg at også Ankaa har de ovenstående kvalitetene.

    Det ble påpekt her at Rockport stiller store krav til elektronikken. Min erfaring er at Rockport kan spille meget godt med rimelig elektronikk (Mira spiller f.eks. meget overbevisende på Sim Audio's aller rimeligste produkter), samtidig som de fantastiske kvalitetene høyttalerne besitter, gjør at man kan oppgradere til virkelig dyr (og god) elektronikk uten at høyttalerne blir bremeseklosser. Istedenfor å si at Rockport krever veddig dyr elektronikk for å spille bra, syns jeg det er mer riktig å si at siden de er såpass gode musikkformidlere, fortjener de også det beste av elektronikk.

    Jeg er selvfølgelig enig i at flere andre høyttalerkonstruktører bruker spesielle materialer til kabinettene, men normen er faktisk MDF, også blant high end-merkene. Om jeg har forstått det riktig bruker Wilson, som du refererer til, et(flere) materiale(r) som minner veldig mye om MDF/HDF. Avalon bruker vel stort sett også MDF, også i toppmodellene. Noen firmaer benytter seg av aluminium, f.eks. Magico. Andre bygger kabinettene i forskjellige typer komposittmateriale (f.eks. Rockport). Rockport har forresten i flere år vært så å si definisjonen på døde (engelsk: inert) kabinetter. Rockport's filosofi er at kabinettene ikke skal tilføre lyden noe. Dette er ganske ulikt fra f.eks. Sonus faber, som ser på høyttalere som instrumenter

    Jeg mener at kabinettenes kompromissløse byggekvalitet klart bidrar til noe av den lydmessige kvaliteten hos Rockport. Kabinettene spiller ikke med, men er helt tyste, noe som bidrar til å la musikken slippe gjennom.

    Det var nevnt tidligere at Wilson Audio har mer musikalske kvaliteter fordi de har en liten heving i bassen rundt 50Hz, mens Rockport som har en mer lineær frekvensgang, derfor er mindre musikalsk. Jeg vil heller si det slik at p.g.a. Rockport's kvaliteter (det døde kabinettet, den lineære frekvensgangen, de meget gode elementene osv) spiller de også meget musikalsk, fordi de er såpass transparente og dermed formidler musikken meget godt.
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Skulle likt å lånt ørene til Altair en gang. :) Vurderte du B&W 801D på noe tidspunkt? Bestykningen er relativt lik.

    Mvh
     
    H

    hobby

    Gjest
    Takk for godt og refletert innlegg Blekansikt. Ellers flott å lese om noens synspunkter som faktisk har lyttet til produktene man uttaler seg om.

    Altair må jo bli mildest talt utrolig spennende å få i hus!!!
     
    J

    Janpe

    Gjest
    blekansikt skrev:
    Jeg har dessverre ikke hørt Ankaa eller Aquila ennå, men jeg har hørt Altair, Mira og Mira Grand over flere lange demoer, pluss 2 tidligere modeller, Merak og Antares på hifimesse i London. Det var etter å ha hørt Antares i 2004 at jeg bestemte meg for å bli Rockport-eier en gang i fremtiden. Og nå er fremtiden snart her ;), for om litt over en måned ankommer mine Altair ;D. På dette grunnlaget føler jeg at jeg kan uttale meg om Rockport-lyden.

    Uansett, det som egentlig går igjen hos alle modellene, syns jeg er de følgende egenskapene:
    - for det første den fantastisk dynamiske lyden. Høyttalerne er mestre på å gjengi små lyder, men kan samtidig virkelig tråkke til når det trengs, samtidig som man kan bare dra på (skru opp lyden) enda mer dersom det er ønskelig. Det virker ikke som om høyttalerne 'går tom' eller kjenner noen grenser. De dynamiske egenskapene har ikke bare med bassen å gjøre, men også mellomregisteret og diskanten.
    - det enorme lydbildet, både i bredden og dybden, lyden slipper seg på en måte løs fullstendig fra høyttalerne, dette har nok også med de meget godt konstruerte og solide kabinettene, som lager minimalt med egenlyd eller forvrenginger.
    - samtidig leverer de det som på engelsk heter pinpoint imaging, som bl.a. går på at de er meget gode på å gjengi/tegne opp hvor i lydbildet instrumentene/lyden kommer fra, og samtidig skaper en troverdig 'størrelse' på instrumentene, uten at høyttalerne blir analytiske.
    - høyttalerne går også mye dypere enn man forventer ut fra størrelsen, og dette kombinert med de dynamiske egenskapene gjør det hele veldig imponerende
    - i tillegg er de meget behagelige å lytte til (dvs. når musikken er behagelig), noe som sannsynligvis har med en kombinasjon av de andre egenskapene å gjøre, og at elementene forvrenger lite og er av meget høy kvalitet.

    Etter å ha lest testen av Ankaa på Ultra Audio sine sider, og vært i kontakt med han som testet de, synes det klart for meg at også Ankaa har de ovenstående kvalitetene.

    Det ble påpekt her at Rockport stiller store krav til elektronikken. Min erfaring er at Rockport kan spille meget godt med rimelig elektronikk (Mira spiller f.eks. meget overbevisende på Sim Audio's aller rimeligste produkter), samtidig som de fantastiske kvalitetene høyttalerne besitter, gjør at man kan oppgradere til virkelig dyr (og god) elektronikk uten at høyttalerne blir bremeseklosser. Istedenfor å si at Rockport krever veddig dyr elektronikk for å spille bra, syns jeg det er mer riktig å si at siden de er såpass gode musikkformidlere, fortjener de også det beste av elektronikk.

    Jeg er selvfølgelig enig i at flere andre høyttalerkonstruktører bruker spesielle materialer til kabinettene, men normen er faktisk MDF, også blant high end-merkene. Om jeg har forstått det riktig bruker Wilson, som du refererer til, et(flere) materiale(r) som minner veldig mye om MDF/HDF. Avalon bruker vel stort sett også MDF, også i toppmodellene. Noen firmaer benytter seg av aluminium, f.eks. Magico. Andre bygger kabinettene i forskjellige typer komposittmateriale (f.eks. Rockport). Rockport har forresten i flere år vært så å si definisjonen på døde (engelsk: inert) kabinetter. Rockport's filosofi er at kabinettene ikke skal tilføre lyden noe. Dette er ganske ulikt fra f.eks. Sonus faber, som ser på høyttalere som instrumenter

    Jeg mener at kabinettenes kompromissløse byggekvalitet klart bidrar til noe av den lydmessige kvaliteten hos Rockport. Kabinettene spiller ikke med, men er helt tyste, noe som bidrar til å la musikken slippe gjennom.

    Det var nevnt tidligere at Wilson Audio har mer musikalske kvaliteter fordi de har en liten heving i bassen rundt 50Hz, mens Rockport som har en mer lineær frekvensgang, derfor er mindre musikalsk. Jeg vil heller si det slik at p.g.a. Rockport's kvaliteter (det døde kabinettet, den lineære frekvensgangen, de meget gode elementene osv) spiller de også meget musikalsk, fordi de er såpass transparente og dermed formidler musikken meget godt.
    Jeg er lite i tvil om at Rockport er fremragende høyttalere, har aldri hørt dem. MEN, det er ikke noe unikt i det du skriver, det finnes også endel andre High End høyttalermerker som har de samme kvaliteter. Når det gjelder Wilson bruker de et helt spesielt materiale i sine kasser. Avalon (som jeg kjenner godt) bygger ekstremt gode kabinetter som ikke bidrar til lyden. Og benytter ekstremt gode elementer etter egne spesifikasjoner. Magico benytter helt unike elementer og kasse og har blitt et yndlingsmerke i TAS, nesten på grensen til "å tippe over". Alle de seriøse High End firmaer får elementer og delefilterkomponenter etter egne spesifikasjoner. Dette er håndlagede produkter bygget av de aller beste i bransjen.

    På dette nivået blir det en smakssak og i aller høyeste grad en snakk om matching. Jeg er helt sikker på at du går en meget hyggelig fremtid i møte med dine nye Rockport, det er bare å glede seg!

    Mvh
    JP
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Så la meg forsøke å resonere meg frem til hvordan dette fungerer. Når det gjelder hi-fi produkter er det strengt forbudt å uttale seg om et produkt man ikke har hørt selv om man har sett massevis av bilder, lest massevis av omtaler og brukererfaringer, lest produsentens tekniske spesifikasjoner og konstruksjonsmetoder. Når det gjelder hi-fi produkter forholder det seg nemlig slik at den eneste man kan stole på er seg selv og egne ører. Alle andre eiere, skribenter, forhandlere og produsenter kan man ikke stole på fordi de er alle som en enten påvirket av placebo, eller så farer de med løgn i egen markedsføring for sin snakeoil eller så er de kjøpt og betalt av produsenten for å skrive begeistrede omtaler. For i hifi bransjen kan ingen stoles på. Her er ingen seriøse aktører og alle er ute etter å lure deg og etterpå ler de hele vegen til banken.

    Mens i bilbransjen f.eks. er det helt legitimt å mene at en Lexus er et langt bedre produkt enn en Toyota selv om man ikke har førerkort eller har satt seg bak rattet i noen av produktene.

    HiFi bransjen er merkelig dere......

    Det er neimen ikke rart det finnes en og annen kabelskeptiker som tenderer til det paranoide i en slik råtten bransje :p

    Mvh
    Roysen
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.333
    Antall liker
    2.558
    Torget vurderinger
    4
    Roysen skrev:
    ...Idioter!

    Mvh
    Roysen
    Hehe

    Virker som om mye av det som skrives i denne tråden er en respons på det man har lest med de olme brillene på.

    Det er vel ikke slik at det eneste man kan stole på er sine egne ører. Hvis man kjenner preferansene til en skribent og stoler på at han har integriteten i behold er det vel ingenting i veien for å bruke dette som basis for kjøp. At et produkt fremdeles omtales positivt i brukerfora etter noen år på markedet er vel også ofte et godt tegn.

    Kan ikke se noen grunn til at man ikke skal få uttale seg om et produkt man ikke har hørt. Men nytteverdien for leseren vil sannsynligvis være høyere om man vet på hvilket grunnlag man baserer sine meninger.

    Vennligst les dette innlegget med snillebrillene på, for jeg blir så trist og lei hvis dere kjefter på meg.

    Til alle; vennligst les dette innlegget med snillebillene på
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Kjoenik,

    Innlegget mitt var ironisk ment. Jeg har i tillegg moderert meg i tilfelle noen skulle misforstå og ta ille opp.

    Mvh
    Roysen
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.333
    Antall liker
    2.558
    Torget vurderinger
    4
    Roysen skrev:
    Kjoenik,

    Innlegget mitt var ironisk ment. Jeg har i tillegg moderert meg i tilfelle noen skulle misforstå og ta ille opp.

    Mvh
    Roysen
    Det er bra ;D
    Jeg er forøvrig sterkt tvilende til at noen Lexus (eller Toyota Luksus som min frue sa, i fullt alvor, her om dagen) kan måle seg med min Toyota Yaris...(på med ironibrillene!).

    Gleder meg forøvrig veldig til å lese om Blekansikts opplevelser når han får sine nye høytalere. De ser utrolig lekre ut!
     
    H

    hobby

    Gjest
    Siden bilbransjen ble nevnt her vil jeg bringe frem noe jeg synes er et vesentlig poeng.

    En bil er et "stand-alone"-produkt, mens et hifi-produkt skal passe inn i en større sammenheng, andre komponenter, i et rom osv. Derfor vil subjektiv oppfatning av et hifiprodukt etter min mening være enda viktigere før man går til innkjøp enn hva som vil være naturlig med f.eks. en bil. (selv om subjektiv oppfatning her også naturligvis spiller stor rolle)

    Mao. må man blande alle faktorene; kunnskap/fakta (eksempelvis målinger), andres erfaringer og egne erfaringer før kjøpsbeslutning. Da tror jeg man vil gjøre de beste valgene på lang sikt.

    PS: Sto forresten en interessant artikkel på en nettavis for en tid tilbake om hvordan bilen din fortalte mye om deg som person. BMW'en var typisk for "kjekkaser" eller ambisiøse personer, Citroen mer for den som elsket livet, og kanskje var litt mer av den kunstneriske typen. Kanskje man kan trekke tilsvarende paralleller til hifi? Hva med transistor vs rør for eksempel eller ekstrostater vs horn...? Alt er nok ikke like objektivt som vi ofte vil ha det til selv ;)
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.333
    Antall liker
    2.558
    Torget vurderinger
    4
    Cappuccino skrev:
    Siden bilbransjen ble nevnt her vil jeg bringe frem noe jeg synes er et vesentlig poeng.

    En bil er et "stand-alone"-produkt, mens et hifi-produkt skal passe inn i en større sammenheng, andre komponenter, i et rom osv. Derfor vil subjektiv oppfatning av et hifiprodukt etter min mening være enda viktigere før man går til innkjøp enn hva som vil være naturlig med f.eks. en bil. (selv om subjektiv oppfatning her også naturligvis spiller stor rolle)

    Mao. må man blande alle faktorene; kunnskap/fakta (eksempelvis målinger), andres erfaringer og egne erfaringer før kjøpsbeslutning. Da tror jeg man vil gjøre de beste valgene på lang sikt.
    Du har nok et godt poeng der!

    Cappuccino skrev:
    PS: Sto forresten en interessant artikkel på en nettavis for en tid tilbake om hvordan bilen din fortalte mye om deg som person. BMW'en var typisk for "kjekkaser" eller ambisiøse personer, Citroen mer for den som elsket livet, og kanskje var litt mer av den kunstneriske typen. Kanskje man kan trekke tilsvarende paralleller til hifi? Hva med transistor vs rør for eksempel eller ekstrostater vs horn...;)
    Skrekk og gru. Er ikke sikker på om jeg ønsker at Yarisen skal si noe om meg som person...Godt jeg også har en 95' Volvo 850...eller kanskje ikke.. ???
    Nå ble jeg usikker ;)
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    Roysen skrev:
    Så la meg forsøke å resonere meg frem til hvordan dette fungerer. Når det gjelder hi-fi produkter er det strengt forbudt å uttale seg om et produkt man ikke har hørt selv om man har sett massevis av bilder, lest massevis av omtaler og brukererfaringer, lest produsentens tekniske spesifikasjoner og konstruksjonsmetoder. Når det gjelder hi-fi produkter forholder det seg nemlig slik at den eneste man kan stole på er seg selv og egne ører. Alle andre eiere, skribenter, forhandlere og produsenter kan man ikke stole på fordi de er alle som en enten påvirket av placebo, eller så farer de med løgn i egen markedsføring for sin snakeoil eller så er de kjøpt og betalt av produsenten for å skrive begeistrede omtaler. For i hifi bransjen kan ingen stoles på. Her er ingen seriøse aktører og alle er ute etter å lure deg og etterpå ler de hele vegen til banken.

    Mens i bilbransjen f.eks. er det helt legitimt å mene at en Lexus er et langt bedre produkt enn en Toyota selv om man ikke har førerkort eller har satt seg bak rattet i noen av produktene.

    HiFi bransjen er merkelig dere......

    Det er neimen ikke rart det finnes en og annen kabelskeptiker som tenderer til det paranoide i en slik råtten bransje :p
    Ironi eller ikke, dette var voldsomt til drama. Her går vi for alt eller ingenting!

    Ingen har snakket om en totalt korrupt bransje, placebo, snakeoil eller at noen skal ha munnbind. Håper ikke innlegget mitt tolkes slik heller.

    :)
     
    R

    Roysen

    Gjest
    En bil er langt fra noe "stand alone" produkt. Når man kjøper en bil kan man velge tilleggsutstyr, motorstørrelse, gearkasse, drivstofftype og en rekke andre options som totalt endrer bilens funksjonalitet og bruk.

    Noe annet man bør ha i bakhodet at det er svært enkelt å sette målekriterier for hva som gjør en hifi komponent god eller mindre god, men hva med en bil?

    Det jeg vil til livs er det jeg oppfatter som en arrogant holdning hvor man blir bedt om å holde kjeft om et en komponent inntil man har hørt den selv i eget anlegg. At man ikke bør kjøpe komponenten før man har hørt/prøvekjørt den er en annen sak.

    Mvh
    Roysen
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.217
    Antall liker
    7.048
    Torget vurderinger
    4
    Roysen skrev:
    Det jeg vil til livs er det jeg oppfatter som en arrogant holdning hvor man blir bedt om å holde kjeft om et en komponent inntil man har hørt den selv i eget anlegg. At man ikke bør kjøpe komponenten før man har hørt/prøvekjørt den er en annen sak.
    Nettopp, - i praksis er det vel det de fleste av oss gjør mesteparten av tiden vi tenker på og leser om hifistæsj....hvordan kan nå dette høres ut og hvordan kan nå dette passe meg og mitt ? Da ville det blitt ille rart å ikke kunne snakkes om det samme med våre medsammensvorne og lidelsesfeller.

    Domfellelser over uhørte produkter bør man dog hlde seg for god til.....
     
    H

    hobby

    Gjest
    Roysen skrev:
    En bil er langt fra noe "stand alone" produkt. Når man kjøper en bil kan man velge tilleggsutstyr, motorstørrelse, gearkasse, drivstofftype og en rekke andre options som totalt endrer bilens funksjonalitet og bruk.
    Tror du misforstod. Det jeg mente er at bilen lever på en måte sitt eget liv. Det spiller ingen rolle om du har 1 eller 4 sykler fra før når du kjøper bil for å si det sånn. De skal ikke "spille" sammen.

    Unntak er f.eks antall seteplasser, hvor man må ta hensyn til antall familiemedlemmer og om du har campingvogn må du jo ha tilhengerfeste. Ellers er alt det andre du nevner fortsatt kun relatert til bilen.

    Det var det som var mitt poeng når jeg dro sml. med høyttalere. Når man kjøper høyttalere må man i langt større grad tenke på matching mot andre komponenter man måtte eie fra før.
     
    J

    Janpe

    Gjest
    IMHO:

    Er ikke snart ringen sluttet for all diskusjon her på Hifisentralen? Stort sett alle diskusjoner har jo vært ført x-antall ganger uansett. Det gjelder ikke bare denne tråden selvsagt.

    Det vi sitter igjen med er en velfungerende Bruktbørs samt noen interessante "Hjemme hos" tråder. Alt annet er vel gammelt oppgulp og subjektive betrakninger om lyd, matching etc...

    JP
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    JP, dude, nå må du ikke gå å bli helt Fanthomas på oss her...

    This forum does not need a makeover...

    mvh
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.038
    Antall liker
    9.125
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    JP skrev:
    IMHO:

    Er ikke snart ringen sluttet for all diskusjon her på Hifisentralen? Stort sett alle diskusjoner har jo vært ført x-antall ganger uansett. Det gjelder ikke bare denne tråden selvsagt.

    Det vi sitter igjen med er en velfungerende Bruktbørs samt noen interessante "Hjemme hos" tråder. Alt annet er vel gammelt oppgulp og subjektive betrakninger om lyd, matching etc...

    JP
    Tja - det kommer jo an på hva man er på jakt etter. Du står selvsagt fritt til å delta i diskusjonene eller ikke!

    At man skal måtte lytte til noe for å være berettighet til å kommentere utstyr synes jeg er reinspikka tull. Da hadde det ikke blitt mye som kunne diskuteres. Man kan si mye om lyden ut i fra valg av teknologi, elementer, produksjon, målinger osv. Jeg vil vel gå så langt som å si at dette i mange tilfeller sier mer om en konstruksjon enn det et tilfeldig lytteinntrykk kan.

    Jeg har selv hørt Rockport Ankaa for et par måneder siden. De hørte jeg i et oppsett jeg ikke var kjent med, med utstyr jeg aldri har hørt før og i det store og hele synes jeg det er vansklig å uttale seg veldig bombastisk om lyden av disse.

    Nei - jeg vil snarere oppforde til debatt og synsinger - både fra de som har hørt, teste og de som bare har lest. Min tilnæring er nok kanskje noe mer teknisk enn det andre har....men er det ikke greit med et mangfold også på sentralen!

    Hvorfor ikke være litt mer positiv...jeg synes mange av innleggene dine har en "negativ" undertone!

    Mvh
    OMF
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Jeg oppfatter ikke JP som en negativ person.
    Jeg skjønner at det som ligger bak er glød for at det som fremkommer av info er fakta og til å stole på.
    Det skal han ha skryt for å kreve, og det må også de som leser på dette forumet se etter og kreve.
    Jeg må skjerpe meg i å differensiere mine innlegg bedre slik at det fremkommer at det er synsing når det er det og
    erfaring når det er det!

    Stå på JP!

    mvh
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.241
    Antall liker
    2.834
    Torget vurderinger
    16
    JP skrev:
    IMHO:

    Er ikke snart ringen sluttet for all diskusjon her på Hifisentralen? Stort sett alle diskusjoner har jo vært ført x-antall ganger uansett. Det gjelder ikke bare denne tråden selvsagt.
    Det må i så fall være fordi hifi er et relativt snevert område, ikke fordi sentralen er befolket med spesiellt dårlige forumdeltakere. På audioasylum er det også mange gjengangere og mye oppgulp men det finnes da interessante diskusjoner både på der og på sentralen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn