Rockport Technologies :-)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.240
    Antall liker
    7.128
    Torget vurderinger
    4
    Som bransjeaktør må man nok være klar over og innfinne seg med at ens ord om andres produkter blir vurdert med ekstra sterke briller...og kanskje ha det i bakhodet når man ordlegger seg.

    ...uten å sikte til noe spesielt som er skrevet i denne tråden....
     

    Lateralus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    438
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    0
    OMF skrev:
    At man skal måtte lytte til noe for å være berettighet til å kommentere utstyr synes jeg er reinspikka tull. Da hadde det ikke blitt mye som kunne diskuteres. Man kan si mye om lyden ut i fra valg av teknologi, elementer, produksjon, målinger osv. Jeg vil vel gå så langt som å si at dette i mange tilfeller sier mer om en konstruksjon enn det et tilfeldig lytteinntrykk kan.

    Jeg har selv hørt Rockport Ankaa for et par måneder siden. De hørte jeg i et oppsett jeg ikke var kjent med, med utstyr jeg aldri har hørt før og i det store og hele synes jeg det er vansklig å uttale seg veldig bombastisk om lyden av disse.

    Nei - jeg vil snarere oppforde til debatt og synsinger - både fra de som har hørt, teste og de som bare har lest. Min tilnæring er nok kanskje noe mer teknisk enn det andre har....men er det ikke greit med et mangfold også på sentralen!

    Mvh
    OMF
    Jeg er veldig enig med deg her, OMF. Det må gå an å uttale seg om lyden av et produkt selv om man ikke har hørt det selv.

    Av flere grunner er det ikke alltid like lett å få til en hjemmedemo, spesielt når det gjelder litt mer eksotiske/dyre produkter. Dessuten, slik jeg ser det vil en butikk- eller messedemo i mange tilfeller fortelle mindre om et produkts egenskaper enn en grundig test utført av f.eks. Hifi + eller The Absolute Sound. Testeren har gjerne levd med produktet i flere måneder, og ofte prøvd forskjellige anleggskombinasjoner for å lokke det beste ut av produktet.

    Som sikkert mange andre her på Hifisentralen leser jeg jevnlig en god del forskjellige hifitidsskrifter, både nettbaserte og trykte utgivelser. Siden det stort sett er de samme skribentene som går igjen fra måned til måned i hvert enkelt tidsskrift, blir det mulig å få en god forståelse for hva disse verdsetter lydmessig (og ellers), og samtidig hvor grundig de går til verks for å få det beste ut av testproduktet. Når man selv har hørt noen av produktene som omtales, finner man dermed ut om skribentenes lytteinntrykk og preferanser representerer sine egne. Videre, når et produkt jeg ikke har hørt selv (slik som Ankaa) blir testet, og omtalt på en måte som passer meget godt med mine inntrykk av Rockport´s andre høyttalere, føler jeg at jeg kan se for meg hvordan lyden er fra (for meg) det ´uhørte´produktet.

    Håper forøvrig at vi kan holde oss til diskusjon om Rockport i denne tråden, og ikke la det bli en ny krangletråd.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Jeg sier, man kan vite hvordan ett rom låter, uten å ha vært der selv, og vite hvordan en komponent man kjenner, kommer til å låte der også! Dette går dypere enn som så, men ... vi stopper der for nå.

    Hjemmelekse til alle som leser i denne tråden: http://www.stereophile.com/interviews/690wil/
    Så kan man spørre seg, hva har David Wilson å gjøre med Andrew Payor? Wilson testa Pickups for TAS i sin tid... platespiller... hint hint!
    Les artikkelen og følg med videre utover uken, eller flere uker da... dette blir spennede!!!
    Når artikkelen om Wilson er lest... MÅ man så lese denne artikkelen her: http://www.stereophile.com/asweseeit/489/index.html
    Disse to henger sammen!!! Og vil gjøre dette mer morro!

    mvh
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.853
    Antall liker
    10.331
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    JP skrev:
    IMHO:

    Er ikke snart ringen sluttet for all diskusjon her på Hifisentralen? Stort sett alle diskusjoner har jo vært ført x-antall ganger uansett. Det gjelder ikke bare denne tråden selvsagt.

    Det vi sitter igjen med er en velfungerende Bruktbørs samt noen interessante "Hjemme hos" tråder. Alt annet er vel gammelt oppgulp og subjektive betrakninger om lyd, matching etc...

    JP
    Du har åpenbart ikke vært innom musikktrådene i det siste? Kanskje på tide å tenke over hvorfor vi har HiFi utstyr stående?
     
    J

    Janpe

    Gjest
    OMF skrev:
    JP skrev:
    IMHO:

    Er ikke snart ringen sluttet for all diskusjon her på Hifisentralen? Stort sett alle diskusjoner har jo vært ført x-antall ganger uansett. Det gjelder ikke bare denne tråden selvsagt.

    Det vi sitter igjen med er en velfungerende Bruktbørs samt noen interessante "Hjemme hos" tråder. Alt annet er vel gammelt oppgulp og subjektive betrakninger om lyd, matching etc...

    JP
    Tja - det kommer jo an på hva man er på jakt etter. Du står selvsagt fritt til å delta i diskusjonene eller ikke!

    At man skal måtte lytte til noe for å være berettighet til å kommentere utstyr synes jeg er reinspikka tull. Da hadde det ikke blitt mye som kunne diskuteres. Man kan si mye om lyden ut i fra valg av teknologi, elementer, produksjon, målinger osv. Jeg vil vel gå så langt som å si at dette i mange tilfeller sier mer om en konstruksjon enn det et tilfeldig lytteinntrykk kan.

    Jeg har selv hørt Rockport Ankaa for et par måneder siden. De hørte jeg i et oppsett jeg ikke var kjent med, med utstyr jeg aldri har hørt før og i det store og hele synes jeg det er vansklig å uttale seg veldig bombastisk om lyden av disse.

    Nei - jeg vil snarere oppforde til debatt og synsinger - både fra de som har hørt, teste og de som bare har lest. Min tilnæring er nok kanskje noe mer teknisk enn det andre har....men er det ikke greit med et mangfold også på sentralen!

    Hvorfor ikke være litt mer positiv...jeg synes mange av innleggene dine har en "negativ" undertone!

    Mvh
    OMF
    Det var en generell betrakning og kun min mening. Jeg kan selvsagt skjønne at mange har glede av HFS. Det er imidlertid (IMHO) skjelden at det dukker opp nye, interessante debatter. Men, det er godt mulig at det er meg det er noe "galt" med. For mange stunder alene foran anlegget er kanskje skadelig for psyken i det lange løp!

    Mvh
    JP
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det nevnes at Wilson Audio er kilne på plassering, men at de muligens har et større potensiale enn Rockport. Jeg vil nå si at romintrering i høyeste grad er en kvalitativ egenskap. Har ikke lyttet til Rockport, men hørte nylig Wilson Audio Sophia 2 og Wilson Audio Watt/Puppy 8. Sophia 2 låt direkte dårlig. Watt/Puppy 8 låt ok, men jeg har hørt høyttalere til 60k med rimelig elektronikk som spilte mye bedre. Jeg ble litt skremt at så dyre høyttalere ikke låt bedre. Greit nok at rommet sikkert spilte mye inn, men jeg synes det uansett det bør spille mye bedre i den prisklassen. Dersom de er veldig vanskelig å plassere, kan man da kanskje snakke om en dårlig konstruksjon på visse områder?

    Jeg har i den sammenheng lyst til å nevne Gaia. Hele Gaia systemet koster ikke langt ifra det samme som Watt/Puppy 8 anlegget jeg hørte. Rommet det står i er muligens enda mer utfordrende. Gaia spiller ringer rundt det jeg hørte fra Wilson Audio. Er det ikke totalresultatet som teller? I så måte, er jeg usikker på om Wilson Audio og en del andre dyre merker gir spesielt mye for pengene. Hvordan en høyttaler spiller i forhold til rommmet, er en viktig del av høyttalernes kvalitet. Her virker det som om det kan være store forskjeller selv i høyere prisklasse. Gaia er selvfølgelig litt spesielt fordi det brukes lydkorreksjon noe som også kan brukes i andre oppsett. Alikevel spiller høyttalernes konstruksjon også mye inn på hvordan de vil opptre i et rom. Kanskje noe vi vektlegger for lite?

    Ellers enig at bør kunne gå ann å si noe om produkter man ikke har hørt. Har man hørt de i ulike kombinasjoner, og enda bedre hatt et eierskap, så kan man vel uttale seg med litt større sikkerhet.

    Her er forøvrig bilder av de Wilson oppsettene jeg lyttet til. Håper ikke dette var altfor off-topic, men tråden har vel allerede glidd litt ut.
     

    Vedlegg

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.115
    Antall liker
    9.216
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    JP skrev:
    [Det var en generell betrakning og kun min mening. Jeg kan selvsagt skjønne at mange har glede av HFS. Det er imidlertid (IMHO) skjelden at det dukker opp nye, interessante debatter.
    La meg da lede deg i riktig retning......;D ;D

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?board=12.0
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?board=52.0
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=15931.0

    Det er litt seriøst i dette også.....personlig er jeg idag litt mindre interessert i å lese halleluja rapporter om dyrt utstyr (som det ikke er noen annen grunn en prislappen til at skal være bra (Satt på spissen)). Dette skyldes nok 3 ting - jeg har hørt mye dyrt som jeg ikke nødvendighvis synes har spilt så godt, jeg har hatt en del bejublet utstyr som jeg nok ikke har syntes har levert like mye som "forventet" og ikke minst har jeg begynt å jobbe med ting som i mine øre virkelig betyr noe (Akustikk og DRC).

    Jeg synes det som er spennende mark er sammenhengen mellom tekniske og målbare parametere og subjektive lytteinntrykkk, samt utviklingen av det jeg oppfatter som cutting edge - DRC og digitalteknikk. Nå må selvsagt folk få ta sine egne valg - men jeg vil vel snarere oppfordre til å ta en dypdykk i nye temaer, enn å ergre seg over den sedvanlige debatten om hva som er best!

    Mvh
    OMF
     
    J

    Janpe

    Gjest
    OMF skrev:
    JP skrev:
    [Det var en generell betrakning og kun min mening. Jeg kan selvsagt skjønne at mange har glede av HFS. Det er imidlertid (IMHO) skjelden at det dukker opp nye, interessante debatter.
    La meg da lede deg i riktig retning......;D ;D

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?board=12.0
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?board=52.0
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=15931.0

    Det er litt seriøst i dette også.....personlig er jeg idag litt mindre interessert i å lese halleluja rapporter om dyrt utstyr (som det ikke er noen annen grunn en prislappen til at skal være bra (Satt på spissen)). Dette skyldes nok 3 ting - jeg har hørt mye dyrt som jeg ikke nødvendighvis synes har spilt så godt, jeg har hatt en del bejublet utstyr som jeg nok ikke har syntes har levert like mye som "forventet" og ikke minst har jeg begynt å jobbe med ting som i mine øre virkelig betyr noe (Akustikk og DRC).

    Jeg synes det som er spennende mark er sammenhengen mellom tekniske og målbare parametere og subjektive lytteinntrykkk, samt utviklingen av det jeg oppfatter som cutting edge - DRC og digitalteknikk. Nå må selvsagt folk få ta sine egne valg - men jeg vil vel snarere oppfordre til å ta en dypdykk i nye temaer, enn å ergre seg over den sedvanlige debatten om hva som er best!

    Mvh
    OMF
    Flott!

    Du har ihvertfall OMF et system som er helt spesielt og ikke likt noe annet jeg har sett i Norge. Og det er både modig og "banebrytende" i mangel av ett bedre ord. Spennende!

    Mvh
    JP
     

    Lateralus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    438
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    0
    orso skrev:
    Håper ikke dette var altfor off-topic, men tråden har vel allerede glidd litt ut.
    Nå er det ikke jeg som er trådstarter, men jeg setter som sagt likevel pris på om denne tråden fokuserte på Rockport, syns dette er et mye mer spennende merke ;D, og jeg bryr meg egentlig ikke om å lese at noen mener andre merker er elendige osv. Syns generelt sett at det kan være greit å la være å skrive innlegg hvor budskapet ser ut til å være å fortelle hvor skuffende/dårlig et produkt er. Dette skaper lett misstemning. Det fins faktisk også opptil flere her som eier de nevnte Wilson høyttalerne, dessuten er det vel fullt mulig å få de fleste høyttalere til å spille dårlig, kanskje til og med Rockport ;). Min erfaring er faktisk at langt de fleste gode høyttalere, spesielt de som er fullrange, krever en del innsats når det gjelder plasseringen. I tillegg er smaken som baken.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Åhhhh, Rockport Arrakis med aktiv deling!

    Hmmmm.
    Kanskje man skulle selge seg ned til et anlegg med Svanå Level 2 eller 3 og Rockport Arrakis aktivt delt samt Sirius V?

    Mvh
    Roysen
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.726
    Antall liker
    1.375
    blekansikt skrev:
    Her er en artikkel som kanskje kan intressere noen:

    http://www.avguide.com/blog/the-best-stereo-system-ive-ever-heard

    Slik begynner artikkelen:
    "I’ve heard quite a number of very ambitious playback systems over the years, but none as good as the system I experienced last week in Rockport, Maine."

    Morsom lesning ;D
    Merk størrelsen på rommet.
    Et par gode og relevante kommentarer i linken;
    Allis -- Wed, 06/10/2009 - 16:40
    Andrew (not verified) -- Thu, 06/11/2009 - 11:19

    mvh
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Et slikt system ville nok kreve et nytt "purpose built" rom. Vi snakker nok derfor om noe som bare er på drømmestadiet i skrivende stund.

    Mvh
    Roysen
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.115
    Antall liker
    9.216
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hva med å gjøre seg noen tanker om hvorfor en erfaren skribent utbasonerer at dette er "det beste systemet" han har hørt!

    Jeg har gjort meg noen tanker om det......

    God elektronikk - men ikke noe der som jeg anser som helt ekstraordinært. Dette er gode high-end komnponenter - men ikke noe legendemateriell!

    Bra lytterom...joda...det ser ut som det er brukt hovedsaklig absorbsjon og lite diffusjon. Det er heller ikke brukt HelmHolz så vidt jeg kan se....I det store og hele ser jeg lite "fantastisk" med lytterommet...det er stort - og det er jo bra, men utover det så kan vel alle og enhver komme omtrent like langt med 25000,- i akustikkprodukter!

    Høytalerne - de er åpenbart av ypperste klasse - og jeg tror noe av suksessen skyldes aktiv deling av bassene....Selv om et Marchand filter selvsagt kan være bra (har kjøpt et slikt selv en gang i tiden) så stiller det rimelig på bar bakke i forhold til et moderne digitalt filter.

    I mine øyne er det fremdeles en del å gå på her....Digital deling i bassen - digital deling mellom diskant/mellomtone, romkorreksjon og bedre akustikk i lytterommet...


    Jeg synes (Litt for å provosere) at det er et betimelig spørsmål om hvor gode lyd disse skribentene i feks TAS egentlig har....

    Mvh
    OMF
     
    J

    Janpe

    Gjest
    OMF skrev:
    Hva med å gjøre seg noen tanker om hvorfor en erfaren skribent utbasonerer at dette er "det beste systemet" han har hørt!

    Jeg har gjort meg noen tanker om det......

    God elektronikk - men ikke noe der som jeg anser som helt ekstraordinært. Dette er gode high-end komnponenter - men ikke noe legendemateriell!

    Bra lytterom...joda...det ser ut som det er brukt hovedsaklig absorbsjon og lite diffusjon. Det er heller ikke brukt HelmHolz så vidt jeg kan se....I det store og hele ser jeg lite "fantastisk" med lytterommet...det er stort - og det er jo bra, men utover det så kan vel alle og enhver komme omtrent like langt med 25000,- i akustikkprodukter!

    Høytalerne - de er åpenbart av ypperste klasse - og jeg tror noe av suksessen skyldes aktiv deling av bassene....Selv om et Marchand filter selvsagt kan være bra (har kjøpt et slikt selv en gang i tiden) så stiller det rimelig på bar bakke i forhold til et moderne digitalt filter.

    I mine øyne er det fremdeles en del å gå på her....Digital deling i bassen - digital deling mellom diskant/mellomtone, romkorreksjon og bedre akustikk i lytterommet...


    Jeg synes (Litt for å provosere) at det er et betimelig spørsmål om hvor gode lyd disse skribentene i feks TAS egentlig har....

    Mvh
    OMF
    Først:
    Jeg vil helt avstå fra å kommentere systemet Harley har hørt her. Helt meningsløst all den tid ingen her har eller noensinne vil høre det. Og da blir det ingen relevant debatt blir det vel?

    Jeg har fulgt med i den debaten på AV Forum og sågar deltatt i den. Jeg ser ikke noe problem i at Harley utbasunerer i ren begeistring at dette er det "beste" han har hørt sett fra en entusiasts ståsted. Legg merke til at dette IKKE er en test, men observasjoner fra et fabrikkbesøk. Problemet til TAS er at det nå i hvert nummer kåres "Verdens beste" eller i hvert fall tett på. Særlig fra Valin. Akkurat her synes jeg TAS bør stramme inn og bli mer nyansert. Det blir litt som i Fidelity hvor noen ofte har erklært noe som "Verdens beste".

    TAS anlegg:
    Bortsett fra Valin og Pearson har alle skribenter stort sett "normale High End systemer". Relativt! Det er sikkert flere deltagere her på HFS som sitter på "bedre" systemer enn mange av skribentene har. På utstyrssiden. Så kan det jo hende da at de i TAS får mer ut av sine systemer i det jeg nok tror at de fleste har dedikerte lytterom. Kanskje.

    Et spørsmål til de som gidder: Jeg mente før (kanskje enda) at enhver hifiskribent burde besitte topp klasse utstyr og et akustisk behandlet rom for å kunne skrive gode og presise tester. Altså for å få ut potensialet fra testobjektet for på denne måten kunne skrive en presis test som gir testobjektet de best mulige arbeidsbetingelser. Men, jeg må vel innse at jeg har tatt "feil" all den tid det er svært få av verdens ledende skribenter som besitter nettopp topp utstyr. For all del, de har gode systemer men ikke alltid de beste. Fra mitt ståsted en interessant problemstilling, men noe det er vanskelig å komme noen vei med.

    Men la oss ikke diskutere TAS redaksjonens systemer og hvor "bra" de er, det er akkurat like lite relevant som å diskutere det nevnte Rockport-systemet som ingen har hørt. IMHO!
    JP
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.115
    Antall liker
    9.216
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei JP!

    Kan vel begynne med å si at jeg har en helt annen tilnærming til dette å debattere produktkvalitet på nettet enn deg. Jeg synes det er fullt lovlig å synse om det ene eller det andre – så får det være opp til den enkelte å legge vekt på det man synes er viktig!

    Dette er en Rockport tråd – så skal prøve å holde meg litt til trådens tema også!

    Hvis Robert Harley til stadighet utbasonerer at noe er verdens beste – så er jo ikke det heldig for hans troverdighet, men i linken opprettholder han faktisk påstanden – og spesifiserer at han ikke kårer noen beste komponent – men at dette er den beste lyden han har hørt. Og det er et ”kjempestatement” spør du meg….vi må jo regne med at han har hatt mye bra hjemme hos seg selv, at han har hørt referanseoppsettet til Harry Pearson og Jonathan Valin, at han har hørt mye fett på messer og andre fabrikkbesøk – og ikke minst hos andre entusiaster. Allikevel – disse Rockport høytalerne er det beste han har hørt!

    Jeg ser noen i nevnte link – prøve å ”bortforklare” dette med at det er et så bra rom. Dette er tull i mine øyne. Hvis målet virkelig er best mulig lyd – så er det det du må gjøre for å å bevise det! Målestokken for hva som virkelig er best – er ikke hvordan utstyr presterer i lite optimale omgivelser. Man skriver ikke en test av Ferrari og Koeningsegg og baserer konklusjonene på hvem av dem som brukte kortest tid en runde i Ring3 i rushtrafikken – man tester de på bane hvor omgivelsene er optimale. Man gjør det samme med høytalere!

    (Dette er et statement produkt. Jeg kan være enig i at billigere/mindre modeller – gjerne bør testes i mer ”lifelike” situasjoner. Men er man ute og shopper høytalere til 2 mil – så er det åpenbart at at produsenten legger til grunn at utstyret ikke skal stå i en vanlig stue.)

    Så hvordan leser jeg dette…..Her har Rockport laget en høyttaler som knuser det meste annet der ute! Og ønsker du et system der ute som spiller like godt som det beste Robert Harley har hørt – så måler du opp rommet til Rockport, bygger et makent og kjøper samme komponenter. Det er mer enn noen av de andre store kan tilby – de har nemlig aldri under noen omstendigheter greid å imponere Robert like mye. Så får de andre (Wilson, JMLAb, etc) sette opp et oppsett som spiller bedre med egne høyttaler og invitere fyren…..”the proof of the pudding, etc……:”

    Mvh
    OMF
     
    J

    Janpe

    Gjest
    Hei OMF.
    Nå er det vel ikke høyttalerne som er de beste han har hørt, men systemet. Og for all del, selvsagt kan alle synes og mene hva de vil. For meg personlig er det ikke interessant å debattere noe jeg ikke har hørt eller kommer til å høre.

    TAS:
    Det er i all hovedsak Valin som i sine tester over en periode stadig har funnet "verdens beste", eller noe i den dur. Begeistringen har tatt en smule overhånd og har i visse tilfeller satt den objektive journalistikken i bakgrunnen. Det er nok å vise til de siste måneders skriverier om Magico i TAS. Sikkert utmerkede høyttalere forresten!

    Mvh
    JP
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.115
    Antall liker
    9.216
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    JP skrev:
    Hei OMF.
    Nå er det vel ikke høyttalerne som er de beste han har hørt, men systemet.
    Joda - men nå er det jo slik da kjeden ikke er sterkere enn sitt svakeste ledd.
    Og i den sammenhengen så har Rockport vist at deres høytalere er kapable til å levere det beste Harley har hørt. Og det er mer enn noen annen høytalerprodusent har å slå i borde med! (i denne saken)!

    Det er nettopp dette som er syretesten...alt annet blir bare synsinger som pumpes opp med masse forutsetninger......

    Mvh
    OMF
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Hei, OMF.

    Helt greit å synes litt omkring det som blir skrevet og det man vet om situasjonen, men det blir vel litt vanskelig for noen andre enn RH selv å vite hva han personlig synes er det beste anlegget han har hørt. Det blir jo en smakssak. Han skrev ikke at dette var verdens beste system, men at dette var det beste han har hørt.

    Selv om delefilteret er av litt eldre dato så tror jeg mye er gjort når man har fått fjernet de passive filterne. Den største flaskehalsen ligger nok der og jeg tror at hvilket digitale delefilter man da benytter er av mindre lydmessige virkning. I tillegg er rommet disse høytalerne står i veldig stort i alle retninger inklusive høyden med mye luft og lite demping i så vel høyde som bredde og lengde retningen. Demping og diffusjon er da ikke en nødvendighet. Det er et tiltak for å rette opp en feil. Dersom feilen ikke er til stede er det vel ikke nødvendig med akustiske tiltake for å korrigere den?

    Til slutt vil jeg legge til at det ikke er lenge siden RH skrev om en utenomjordisk lytteopplevelse i Wilson Audios egne lokaler hvor de presenterte X-2 Alexandria Series 2 for pressen. Når han nå rangere denne Rockport Arrakis opplevelsen høyere er det all grunn til å tro at lyden var relativt bra. De andre presse deltakerne på den Wilson demoen var jo også helt i skyene (blant annet John Atkinson, Ken Kessler og Martin Collums).

    Det koker vel egentlig ned til om man deler RHs preferanser og om man stoler på hans dømmekraft og ord. For min del synes jeg TAS har fått en betydelig opptur etter at RH tok over for gode gamle HP. Skribleriene har blitt mye mindre høytflyvende, mer forståelig, mer dybtgående og mer etterprøvbart.

    Mvh
    Roysen
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.115
    Antall liker
    9.216
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Roysen skrev:
    men det blir vel litt vanskelig for noen andre enn RH selv å vite hva han personlig synes er det beste anlegget han har hørt.
    Egentlig ikke når han skriver det så tydelig som han gjør her.....dette er det beste han har hørt!

    Roysen skrev:
    Han skrev ikke at dette var verdens beste system, men at dette var det beste han har hørt.
    Nei - men verdens beste system er jo bare en floskel.....poenget med verdens beste system må jo være å fremprodusere verdens beste lyd...og dette systemet er den beste lyden Robert Harley har hørt....Nå vet vi jo at han ikke har hørt alle (mitt feks ;D ;D) - men det er likefullt en strong statement!

    Roysen skrev:
    Selv om delefilteret er av litt eldre dato så tror jeg mye er gjort når man har fått fjernet de passive filterne. Den største flaskehalsen ligger nok der og jeg tror at hvilket digitale delefilter man da benytter er av mindre lydmessige virkning.
    Her er det brukt elektroniske delefiltre - ikke digitale. Marchand er bra..., men de gjør jo mye av den samme ugangen som passive filter i høytalerne, bare at det skjer på linjenivå....

    Roysen skrev:
    I tillegg er rommet disse høytalerne står i veldig stort i alle retninger inklusive høyden med mye luft og lite demping i så vel høyde som bredde og lengde retningen. Demping og diffusjon er da ikke en nødvendighet. Det er et tiltak for å rette opp en feil. Dersom feilen ikke er til stede er det vel ikke nødvendig med akustiske tiltake for å korrigere den?
    Jeg synes også dette er et relevant poeng...hadde høytalerne stått i et Svanå3 rom eller tilsvarende - så ville jo folk ropt mer om rommet - men dette rommet ser da vitterlig ikke så behandlet ut. Det er helt sikkert et godt rom, men det er jo ikke mer enn det man må kunne påregne at kunder på høytalere til nesten 2 mil må kunne ha hjemme...?

    Roysen skrev:
    Til slutt vil jeg legge til at det ikke er lenge siden RH skrev om en utenomjordisk lytteopplevelse i Wilson Audios egne lokaler hvor de presenterte X-2 Alexandria Series 2 for pressen. Når han nå rangere denne Rockport Arrakis opplevelsen høyere er det all grunn til å tro at lyden var relativt bra. De andre presse deltakerne på den Wilson demoen var jo også helt i skyene (blant annet John Atkinson, Ken Kessler og Martin Collums).
    Så - ifølge Harley - lager Rockport bedre lyd i egne lokaler enn det Wilson greier.
    Klarere tale blir det ikke:
    Rockport 1
    Wilson 0

    Roysen skrev:
    Det koker vel egentlig ned til om man deler RHs preferanser og om man stoler på hans dømmekraft og ord. For min del synes jeg TAS har fått en betydelig opptur etter at RH tok over for gode gamle HP. Skribleriene har blitt mye mindre høytflyvende, mer forståelig, mer dybtgående og mer etterprøvbart.

    Mvh
    Roysen
    Ja - dette er bare Harley sine synspunkter. Men han er jo ikke akkurat nooen lettvekter - og jeg har langt mer tiltro til hans skriverier enn mange "debattanter". Hvorfor...jo for det første har han hørt utrolig mye, og ikke minst så har han hørt begge høytalerne i optimale oppsett. Og da er det som tidligere nevnt...en veldig "strong statement"!


    Ikke som svar på ditt innlegg....hvorfor er det så farlig å si at noe er bedre enn andre ting. Så mange forksjellige høytalere det finnes der ute - så er det for meg åpenbart at noen prinsipper for konstruksjon er bedre enn andre...og da må noen høytalermerker rett og slett være bedre enn andre. Og når man slik som her får sammenlignet høytalerne i optimale oppsett (man må jo tro at produsentene sørger for at høytalerne sine yter optimal i eget demorom!) så er dette så nærme fasiten man kan komme!

    Mvh
    OMF
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Jeg tror vi er enige om det meste her OMF rent bortsett fra at jeg tror at flere typer konstruksjonsprinsipper kan gi resultater i verdensklasse (være blant de som måtte vurderes om verdens beste skulle kåres) når konstruksjonen er tatt ut i sitt aller mest ekstreme.

    Ellers er jeg veldig enig i at det er vanskelig å si at en høytaler genrellt sett er best. Elektronikken foran og omgivelsene samt personlige lydpreferanser spiller inn på hva resultatet oppfattes som.

    Mvh
    Roysen
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.240
    Antall liker
    7.128
    Torget vurderinger
    4
    Glemmer man et vesentlig element her ?

    Robert Harley sine opplevelser av Rockport hos Rockport og Wilson hos Wilson var korte lyttesessions av ukjente anlegg satt opp av produsenten. At det var lyd i verdensklasse når en så erfaren kar som RF omtrent går i fistel er vel utvilsomt, men samtidig er selv RH, JA, Kessler, Colloms og hele sjefshifiskribentgjengen entusiaster som liker å la seg begistre like mye som deg og meg. Er det så sikkert at resultatet og begeistringen hadde vært den samme dersom han hadde hatt lengre tid til rådighet og blitt mer kjent med systemet og oppsettet ? Kanhende ville han selv valgt å sette det opp annerledes ? Det som er umiddelbart forførende er ikke alltid det samme som "den store kjærligheten" :-[

    Ta det for hva det er, - RH sin umiddelbare og begeistrede formidling av en stor lytteopplevelse. Hverken mer eller mindre.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Trane,

    Dette har du naturligvis rett i, men er det ikke av akademisk interesse for andre enn RH selv hva han personlig foretrekker av to super systemer hvor preferansene for hva man foretrekker av styrker og svakheter i de ulike systemene nok er av større betydning for hva han foretrekker enn hva de ulike systemene måtte ha av direkte feil/problemer.

    Mvh
    Roysen
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.269
    Antall liker
    24.847
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Roysen skrev:
    revolusjonerende
    Hvordan kan en apekiste med passive filtere være revolusjonerende?

    Den kan forfines ad absurdum men det er ingen revolusjon.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Valentino skrev:
    Roysen skrev:
    revolusjonerende
    Hvordan kan en apekiste med passive filtere være revolusjonerende?

    Den kan forfines ad absurdum men det er ingen revolusjon.
    Det synspunktet har du selvsagt rett til å ha selv om jeg er uenig. Dersom du leser bloggen til RH kan den bestilles med aktiv deling. Apekister - er det slike Tangen A/V Design bokser du mener?

    I dette tilfellet snakker vi om to helstøpte kabinetter i karbon som er plassert inne i hverandre og limt sammen med et dempematriale av epoxy. Litt annet enn apekister det.

    Mvh
    Roysen
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.240
    Antall liker
    7.128
    Torget vurderinger
    4
    Kan man si at noe er evolusjonerende ?
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Trane skrev:
    Kan man si at noe er evolusjonerende ?
    Ta nå ikke alt så bokstavelig revolusjonerende/evolusjonerende/best/blant de beste er alle uttrykk som er nære beslektet i betydning når vi snakker om teknologi for å forbedre lydkvalitet.

    Mvh
    Roysen
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.269
    Antall liker
    24.847
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Roysen skrev:
    Apekister - er det slike Tangen A/V Design bokser du mener?

    I dette tilfellet snakker vi om to helstøpte kabinetter i karbon som er plassert inne i hverandre og limt sammen med et dempematriale av epoxy. Litt annet enn apekister det.
    Apekiste: Høyttaler med foroverfyrende elementer og spredningsegenskaper deretter, f.eks Audio Physic. Distinkt forskjellig fra dipoler (Quad, Linkwitz), bipoler (Mirages M-serie), monopoler (MBLs toppmodell, B&O Beolab 5) og frontladehorn (sånne som Gago har, f.eks).

    Rockport lager m.a.o. forseggjorte apekister. ;)
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Takk for oppklaringen. Referansen i uttrykket til kiste fikk meg til å tro at vi snakket om kabinettkonstruksjonen som også egentlig er det eneste jeg har kalt revolusjonerende.

    Forøvrig er det litt fornøyelig at apekister kan spille så mye bedre enn de andre eksemplene du nevner.

    Mvh
    Roysen
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.269
    Antall liker
    24.847
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes også at apekister låter bra (det låter bra hos meg, hehe), men det gjør jaggu også B&O Beolab 5 riktig plassert. F.eks.

    Var det så at Rockport tilbyr aktiv deling/eq på en mellommodell?
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Det sjekkes i øyeblikket hva som kan leveres med aktiv deling fra Rockport.

    Mvh
    Roysen
     

    Lateralus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    438
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    0
    Valentino skrev:
    Roysen skrev:
    revolusjonerende
    Hvordan kan en apekiste med passive filtere være revolusjonerende?

    Den kan forfines ad absurdum men det er ingen revolusjon.
    Jeg begynner å bli litt lei av å lese at så å si det eneste som definerer om en høyttaler er revolusjonerende/nyskapende osv. er om delefilteret er passivt eller aktivt. Et aktivt delefilter er vel heller ikke veldig revolusjonerende, er det? Delefilteret er helt klart viktig, men spesielt Rockport, og også noen andre, har klart bevist at flere andre faktorer er minst like viktige for hvor god lyden blir.

    Nå er vel heller ikke Andy Payor's endelige mål å utvikle/skape en høyttaler hvor konstruksjonen i seg selv er revolusjonerende, det synes klart for meg ihvertfall at det er det som kommer ut av høyttalerne som er det absolutt mest viktige, og det er på dette punktet han har prestert å lage et produkt som sannsynligvis vil være med å påvirke hvordan andre high end-merker vil konstruere sine toppmodeller, fordi lyden, ifølge de som har lyttet til Arrakis, er absolutt state of the art.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.269
    Antall liker
    24.847
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    blekansikt skrev:
    Jeg begynner å bli litt lei av å lese at så å si det eneste som definerer om en høyttaler er revolusjonerende/nyskapende osv. er om delefilteret er passivt eller aktivt.
    Jeg har, såvidt jeg kan erindre, heller ikke hevdet dette.
     

    Lateralus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    438
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    0
    Valentino skrev:
    blekansikt skrev:
    Jeg begynner å bli litt lei av å lese at så å si det eneste som definerer om en høyttaler er revolusjonerende/nyskapende osv. er om delefilteret er passivt eller aktivt.
    Jeg har, såvidt jeg kan erindre, heller ikke hevdet dette.
    Neivel, men du sier vel at valget av passivt filter i deler av høyttaleren gjør at ingenting ved denne høyttaleren kan ses på som revolusjonerende?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.269
    Antall liker
    24.847
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg sier er at jeg synes passive høyttalere er gammeldags teknologi.
     

    Lateralus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    438
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    0
    Den er grei. Men fra nå av, ikke si noe stygt om Rockport, OK!!! ;) :D :D
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.269
    Antall liker
    24.847
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ;D

    Jeg er sikker på at det låter veldig bra (og at EQ på bassen ville få det til å låte enda bedre, hihi).
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vi har tydeligvis forskjellig øyne. Jeg vil si at dette rommet ser meget godt behandlet akustisk. Her er utstrakt bruk av bassabsorbenter. Og dette rommet er ikke større enn at det trenger det. Vil tro at dette rommmet måler bortimot flatt et godt stykke ned i frekvens. Helmholtzresonatorer kan være bygget inni veggen. Eller de satser kanskje utelukkende på bredbåndsbassfeller. Bruker man mange, får man effekt ganske langt ned. Helmholtzresonatorer er forøvrig et omdiskutert akustiske tiltak siden det kan føre uregelmessigheter i tidsdomenet.

    Diffusorer tviler jeg på noen bruker i et testrom av høyttalere. Mest mulig direkte lyd er nok da å foretrekke. I et dedikert lytterom er det derimot annerledes.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Imperial,

    Jeg venter fortsatt i spenning på din redegjørelse omkring navngivningen til Rockports produkter.

    Mvh
    Roysen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn