Nerdelørdag i lockdown
Vis vedlegget 691918
Etter å ha spilt en liten stund med de originale rørene i forsterkeren tenkte jeg at det er på tide å bli ordentlig kjent med de "nye" rørene.
NOSene har drøyt 100 timer og Psvane har drøyt 200 timer.
Første hull ut, 6SN7.
Det originale står det bare Cayin på, vet ikke mer om det.
NOSn er 6SN7WGTA JAN, USA produsert 80modell.
Levert fra audiomix.no
Men står ikke så mye info der, så fant en annen side med mer informasjon om røret.
SYLVANIA JAN 6SN7WGTA Black Base 1977 Mil Spec tubes with their famous Triangular shape black plates and a halo getter. With a smooth...
www.nostubestore.com
Rullelåtene ble disse.
Vis vedlegget 691924
Lars Bremnes - Ha det, hav fra Boarding Nu
Mark Knopfler - Prarie Wedding fra Sailing To Philadelphia
Eefje De Visser - Ongeveer fra Het Is
Ulver - So Falls The World fra The Assassination of Julius Caesar
"Metoden", hehe, var følgende.
Lytte på det originale, bytte og lyttepå NOSn, bytte tilbake til originalt og lytte igjen.
Latterlig langt unna vitenskapelig, og ren synsing. Men med en rørforsterker er det lov. Som med vinyl.
Byttene er såpass omstendelig at det uansett ikke er mulig å flippe frem og tilbake raskt.
Ikke repeterbart, farget av tidligere inntrykk, dagsform, og gudvethva. Men synsing er gøy det også.
NOS
Bassen oppleves litt reservert, og som mindre bass
Stemmene trekkes bakover i lydbildet
Oppleves ikke spesielt snillere på S-er og SCH-er (mitt problemområde spesielt på venstre øre)
Det er noe med struktur/nerve/detaljer i stemmene, men spesielt øverst. Mindre kropp.
Detaljer kommer ut i større grad, trer frem i lydbildet.
Digresjon:
Jeg opplever ofte at når detaljer først er hørt, så høres de på andre steder og med annet utstyr.
Både hjemme og borte. Lurer på om det er hjernen som tar vare på og fyller ut?
Digresjon slutt.
Det oppleves som anslagene er litt temmet, dempet.
Flatere dynamikk, eller at "toppene kuttes".
Tenker litt på om det er mindre vreng som gjør det.
Eller er det forskjellig gain på rørene?
Det låter luftig og med masse detaljer at typen "dette har jeg aldri lagt merke til i låten før"
Men jeg blir usikker på om det tipper totalen i feil retning.
Cayin
Fyldigere. Stemmene kommer nærmere, men ikke like mye struktur.
Detaljene - som innpust - er der, men ikke like i fleisen. (ref digresjonen)
Bassen er mer fysisk, tyngre.
Det er mer trøkk i stemmene, men de
er ikke like snille.
Trøkket gjør at de virker mer uttrykksfulle og oppmerksomhetskrevende.
Tror det ruller av oppover med dette røret, ikke like mye nivå øverst i frekvensområdet.
Tjukkere og tyngre "klubbe" i bassen.
Merket at hodet vugger mer og jeg får lyst til å skru opp volumet. Men rører selvsagt ikke fjernkontrollen, må jo ha likt volum.
Merket også at jeg ble sittende å høre på låtene i stedet for å lytte etter forskjeller, så til slutt ga jeg faen, skrudde opp volum og avsluttet synsingen.
Etterord
Vil nok ha et feitere rør inn.
Jeg liker lyden snill.
Oppsettet mitt er i utgangspunktet skyldig litt i bassen, så da er ikke stram bass like kjærkomment som det kanskje er i andre oppsett.
Tilbake på origina, og så er det 12BH7 ut i neste runde
Noe må jeg finne på for ikke å bli gal i lockdown.
Vis vedlegget 691961
mvh