Men det Erin leverer er egentlig bare hvordan høyttalerne måler og høres (i omvendt rekkefølge) på akkurat det oppsettet, og det gir meg lite. Høyttalere kan låte forskjellig i ulike oppsett, det handler om synergi.Synes ikke det er så relevant, siden omtalen til Erin først og fremst er en kombinasjon av lytting og måling. Spesielt på denne omtalen synes jeg hans lytteinntrykk kom godt frem. Han var selv også åpen på at han ikke hørte en del av det som var målbart.
Ja, det fra Dynaudio var veldig bra tilsvar. Klare på at den høyttaleren måler som den gjør, med de avvikene det har, som 100% beregnet fra folket der.
Nettopp det med at å rette den typen avvik som er målbart vil medføre andre avvik som er verre lydmessig, synes jeg var veldig interessant.
Jeg oppfatter det ikke som "lytting er best", men at de må der det er relevant også lytte i tillegg til å måle.
Han er god han Guttenberg, men jeg synes ikke snakkeomtalen hans gir like mye innsikt som Erin sin med målinger i tillegg. Meg om det.
mvh
Et eksempel: For 8 år siden satt jeg med følgende oppsett: darTZeel CTH-8550 int. forsterker, Lindemann SACD-spiller og Marten Django L høyttalere. En veldig god match som låt meget godt (selv om darTZeel målte dårlig i Stereophiles målinger så er det en utrolig god forsterker, den beste som jeg har hatt i stua), selv om jeg er sikker på at mine nåværende Dynaudio høyttalere hadde tatt opplevelsen et par hakk opp.
Så tar CD-spilleren dessverre kvelden, bytter da til CD/pre fra Ayon (rørbasert med 4 stk 6H30 rør), selger darTZeel for å spare penger og kjøper McIntosh MC275 rørbasert effekttrinn. Man skulle da tro at det å bytte fra transistor til rør gjorde at de på kanten analytiske Marten høyttalerne ville få enda bedre arbeidsforhold (Marten skal fungere best med rør sies det). Men det var ikke tilfelle, det låt nå pyton, eller rettere sagt huggorm i øvre mellomtone.
Så her er vi nok litt uenige RoDA, men det er jo helt greit. Vi kan ikke være 100% enige i alt heller, det blir kjedelig
Jeg liker Guttenberg. Føler at vi er enige om hvordan ting skal låte: at anlegget skal låte godt også på lave volum, det er viktig og samtidig så vanskelig å få til. Det er en øvelse som Dynaudio er god på. I tillegg skal det være gjennomsiktig og oppløst, men samtidig skal det fokuseres på helheten, at ikke smådetaljene blir overdrevet. Jeg var nær på å kjøpe et sett pent brukte Confidence 20 som befinner seg i Nordland, men etter å ha fått med meg Steve Guttenbergs test av Legacy så slo jeg til på et pent brukt par.
Jeg har ikke allverdens erfaring med Dynaudios høyttalere fra de siste 10 årene, annet enn mine egne og Confidence 20 som en god kompis har her i Ålesund. Begge spiller mye likt med stor musikalitet, men klangmessig er det forskjeller. Der jeg føler Confidence 20 kjører litt for safe med en stor mellomtone, kjører Contour Legacy uten sikkerhetsbelter. Er innspillingen varm og innbydende så er det nettopp det man hører. F.eks Jim Hall: Concertio en varm og god innspilling, men låter faktisk litt for varm på Legacy. Men andre innspillinger som er mer kjølig så hører man det også.
En annen forskjell på disse to er at Confidence (i likhet med mange andre Dynaudio høytalere, spesielt eldre modeller) må ha krefter for å åpne opp, de trives aller best på kraftige transistortrinn. Hos min hifi kompis så står både BAT VK-75SE og Audio Aero Capitole, begge krafige rør effekt trinn ubrukt (han er sikkert interessert i salg hvis noen er interessert).
Legacy er det motsatte, lettdrevet og sprudlende og med stor tyngde i bassen som går rettlinjet ned til 38-40Hz i mitt rom.
Hva som da er best vil det helt sikkert være mange meninger om. Samtidig er det også helt opp til hvilken forsterker man har til rådighet.
Det kan være at Heritage Special har samme klangbalanse, men siden jeg ikke har hørt de så....