RoDa's anleggstråd MkII

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    1.212
    Torget vurderinger
    6
    Synes ikke det er så relevant, siden omtalen til Erin først og fremst er en kombinasjon av lytting og måling. Spesielt på denne omtalen synes jeg hans lytteinntrykk kom godt frem. Han var selv også åpen på at han ikke hørte en del av det som var målbart.

Ja, det fra Dynaudio var veldig bra tilsvar. Klare på at den høyttaleren måler som den gjør, med de avvikene det har, som 100% beregnet fra folket der.
    Nettopp det med at å rette den typen avvik som er målbart vil medføre andre avvik som er verre lydmessig, synes jeg var veldig interessant.
    Jeg oppfatter det ikke som "lytting er best", men at de må der det er relevant også lytte i tillegg til å måle.
    Han er god han Guttenberg, men jeg synes ikke snakkeomtalen hans gir like mye innsikt som Erin sin med målinger i tillegg. Meg om det.

mvh
    Men det Erin leverer er egentlig bare hvordan høyttalerne måler og høres (i omvendt rekkefølge) på akkurat det oppsettet, og det gir meg lite. Høyttalere kan låte forskjellig i ulike oppsett, det handler om synergi.

Et eksempel: For 8 år siden satt jeg med følgende oppsett: darTZeel CTH-8550 int. forsterker, Lindemann SACD-spiller og Marten Django L høyttalere. En veldig god match som låt meget godt (selv om darTZeel målte dårlig i Stereophiles målinger så er det en utrolig god forsterker, den beste som jeg har hatt i stua), selv om jeg er sikker på at mine nåværende Dynaudio høyttalere hadde tatt opplevelsen et par hakk opp.
    Så tar CD-spilleren dessverre kvelden, bytter da til CD/pre fra Ayon (rørbasert med 4 stk 6H30 rør), selger darTZeel for å spare penger og kjøper McIntosh MC275 rørbasert effekttrinn. Man skulle da tro at det å bytte fra transistor til rør gjorde at de på kanten analytiske Marten høyttalerne ville få enda bedre arbeidsforhold (Marten skal fungere best med rør sies det). Men det var ikke tilfelle, det låt nå pyton, eller rettere sagt huggorm i øvre mellomtone.

Så her er vi nok litt uenige RoDA, men det er jo helt greit. Vi kan ikke være 100% enige i alt heller, det blir kjedelig :)

Jeg liker Guttenberg. Føler at vi er enige om hvordan ting skal låte: at anlegget skal låte godt også på lave volum, det er viktig og samtidig så vanskelig å få til. Det er en øvelse som Dynaudio er god på. I tillegg skal det være gjennomsiktig og oppløst, men samtidig skal det fokuseres på helheten, at ikke smådetaljene blir overdrevet. Jeg var nær på å kjøpe et sett pent brukte Confidence 20 som befinner seg i Nordland, men etter å ha fått med meg Steve Guttenbergs test av Legacy så slo jeg til på et pent brukt par.
    Jeg har ikke allverdens erfaring med Dynaudios høyttalere fra de siste 10 årene, annet enn mine egne og Confidence 20 som en god kompis har her i Ålesund. Begge spiller mye likt med stor musikalitet, men klangmessig er det forskjeller. Der jeg føler Confidence 20 kjører litt for safe med en stor mellomtone, kjører Contour Legacy uten sikkerhetsbelter. Er innspillingen varm og innbydende så er det nettopp det man hører. F.eks Jim Hall: Concertio en varm og god innspilling, men låter faktisk litt for varm på Legacy. Men andre innspillinger som er mer kjølig så hører man det også.
    8435395504598.jpg

En annen forskjell på disse to er at Confidence (i likhet med mange andre Dynaudio høytalere, spesielt eldre modeller) må ha krefter for å åpne opp, de trives aller best på kraftige transistortrinn. Hos min hifi kompis så står både BAT VK-75SE og Audio Aero Capitole, begge krafige rør effekt trinn ubrukt (han er sikkert interessert i salg hvis noen er interessert).
    Legacy er det motsatte, lettdrevet og sprudlende og med stor tyngde i bassen som går rettlinjet ned til 38-40Hz i mitt rom.
    Hva som da er best vil det helt sikkert være mange meninger om. Samtidig er det også helt opp til hvilken forsterker man har til rådighet.
    Det kan være at Heritage Special har samme klangbalanse, men siden jeg ikke har hørt de så....

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.334
    Torget vurderinger
    4
    Interessante betraktninger, takk for at dere deler de.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.667
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Vi er nok ikke så uenige @Finn M :)
    Tror nettopp det å finne en å lese/se omtaler fra med preferanser i takt med egne kan hjelpe godt på.
    Guttenberg har en stor følgerskare og er visstnok en veldig hyggelig kar i tillegg.
    Men han tar feil når han mener at omtaler bare er for gøy og ikke har noe å si siden folk ikke kjøper utstyr basert på dem uansett. Han har nok større påvirkning på kjøp enn hva han tenker. 😊

Takk for lærerike tanker som du deler, og jeg har laget meg en egen spilleliste på Tidal med albumene du viser frem. 👍

mvh

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.667
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Et eksempel: For 8 år siden satt jeg med følgende oppsett: darTZeel CTH-8550 int. forsterker, Lindemann SACD-spiller og Marten Django L høyttalere. En veldig god match som låt meget godt (selv om darTZeel målte dårlig i Stereophiles målinger så er det en utrolig god forsterker, den beste som jeg har hatt i stua), selv om jeg er sikker på at mine nåværende Dynaudio høyttalere hadde tatt opplevelsen et par hakk opp.
    Så tar CD-spilleren dessverre kvelden, bytter da til CD/pre fra Ayon (rørbasert med 4 stk 6H30 rør), selger darTZeel for å spare penger og kjøper McIntosh MC275 rørbasert effekttrinn. Man skulle da tro at det å bytte fra transistor til rør gjorde at de på kanten analytiske Marten høyttalerne ville få enda bedre arbeidsforhold (Marten skal fungere best med rør sies det). Men det var ikke tilfelle, det låt nå pyton, eller rettere sagt huggorm i øvre mellomtone.
    Bare fordi jeg synes det er interessant. (og kan styre på litt i egen tråd :))

Jeg tror på dette, og tror også at det er mulig å forklare på annen måte enn transistor vs rør.
    Målingene på disse to forsterkerne tyder på at darTZeel er minst like mye rør som MC275. Ikke så lett å skjønne hva som er hva ved å bare se på bildene.
    Frekvensgang og THD. Siden darTZeel sin forvrenging er mye 2de og 3dje harmoniske så er det ikke så usannsynlig at den låter både varmere og mykere.

Synes darTZeel ser helt fantastisk ut, og liker å tenke at den er designet sånn med vilje. Selv om kommentarene til produsenten etter omtalen av NHB-108 ikke unngår å så litt tvil om det. At den kan låte mer rør enn visse rørforsterkere tror jeg på.

02_februar_20251.jpg
    02_februar_20251-001.jpg

mvh

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    1.212
    Torget vurderinger
    6
    Bare fordi jeg synes det er interessant. (og kan styre på litt i egen tråd :))

Jeg tror på dette, og tror også at det er mulig å forklare på annen måte enn transistor vs rør.
    Målingene på disse to forsterkerne tyder på at darTZeel er minst like mye rør som MC275. Ikke så lett å skjønne hva som er hva ved å bare se på bildene.
    Frekvensgang og THD. Siden darTZeel sin forvrenging er mye 2de og 3dje harmoniske så er det ikke så usannsynlig at den låter både varmere og mykere.

Synes darTZeel ser helt fantastisk ut, og liker å tenke at den er designet sånn med vilje. Selv om kommentarene til produsenten etter omtalen av NHB-108 ikke unngår å så litt tvil om det. At den kan låte mer rør enn visse rørforsterkere tror jeg på.

Vis vedlegget 1101428
    Vis vedlegget 1101429

mvh
    Jeg kan ikke huske å ha sagt at darTZeel CTH-8550 låter varmt og mykt, altså mer rør enn rør. Kanskje kommentaren din gjelder NHB-108?

Uansett vil jeg forklare litt bedre:
    Husker ennå første gangen jeg koblet den opp, den erstattet da ARC Reference 5 og McIntosh MC275. Høyttalere: Dynaudio Contour 1,4S.
    Jeg fikk hakeslepp ganske raskt: Contourene trenger krefter og det fikk de til de grader her: Bassen fikk mer tyngde aller nederst og ble mye mer dynamisk. Dynamikken fortsatte videre oppover (altså langtifra myk), det var futt og fart, med holografi og småkrydderet som ellers bare de beste rørforsterkere leverer. Klangbalansen husker jeg som ganske lik med røroppsettet (ARC + MC275), altså svakt mot det mørke.
    Mitt nåværende oppsett (McIntosh 275 + Ayon CD-3sx CD+pre) er mer nøytral. Det er grunnen til at jeg fikk problem med Marten, men du kan kanskje være inne på noe med at dartzeel kamuflerte noe av rusket som Marten leverte i øvre mellomtone. ;)

Sist redigert:

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.667
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Sikkert bare misforståelse @Finn M :)

Så tar CD-spilleren dessverre kvelden, bytter da til CD/pre fra Ayon (rørbasert med 4 stk 6H30 rør), selger darTZeel for å spare penger og kjøper McIntosh MC275 rørbasert effekttrinn. Man skulle da tro at det å bytte fra transistor til rør gjorde at de på kanten analytiske Marten høyttalerne ville få enda bedre arbeidsforhold (Marten skal fungere best med rør sies det). Men det var ikke tilfelle, det låt nå pyton, eller rettere sagt huggorm i øvre mellomtone

Jeg tenkte på det du skrev her, og kommenterte på at det nok ikke er rart at MC275 ikke hjalp på å dempe noe av det ubehagelige fra Marten høyttalerne når du kom fra DarTZeel.

I beste mening
    mvh

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.667
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.667
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Neste ut.

IMG_0094.jpg

Ser ut som en vanlig og en litt mer jålete der også.

MCA 6102
    IMG_0093.jpg
    VIM-6243
    IMG_0097.jpg

På Aja var det tydeligst, men også bittelitt på Gaucho.
    At de fra Japan låter mer presist. Oppleves åpnere og mer tight.

Stopper mens leken er god, siden jeg tross alt fant en utgave med VIM på.
    Sirkelen er sluttet @vim spiller UHQR og jeg spiller VIM 🤔 :D

mvh

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.495
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Ja og nei. Jeg kjøpte min første brukt-TV hos K.Olsberg rundt - 1985.

Men det var sønnen i huset, John Reidar Olsberg, som startet platebutikk, fikk litt plass i sin fars lokaler i Sannesund.
    Han var billigst i byen, da han importerte selv. - og han benyttet klistremerkene til sin far.

Flyttet etterhvert litt rundt i sentrum, og hadde butikk i hvertfall tre steder der, som jeg husker.

Trivelig kar, som jeg handlet mye hos. Prisene gjorde at jeg kunne koste på meg å teste ut mange band/artister som var nye for meg.

Husker ennå en romjul jeg bladde i plater, da det kom inn en fyr som ville bytte en plate han sa var en julegave. Men, det var ingen forsegling,
    som var regelen på den tiden. Mao var platen ikke kjøpt der, fyren ble etterhvert hissig, da han skjønte at han ikke kom noen vei, trampet ut, dro opp døra, snudde hodet og skrek "drittbutikk!" John Reidar smalt umiddelbart tilbake; "Drittkunder!"

Måtte bare stupe i dekning bak platehyllene, trodde jeg skulle dø av latter. 😁

/Morten

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.667
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Lytteføtter med tilhørende hyggelig kar på besøk.
    De blå fikk litt spilletid igjen. :)

IMG_0124-001.jpg

Jeg hadde dagen før besøket koblet tilbake fra de blå HFLS-1 til Dynaudio C1.
    Benyttet sjansen til å måle litt med XTZ Room Analyzer.

Må innrømme jeg synes det er ganske så spennende å teste ut om jeg kan trekke HFLS-1 i retning C1 ved å bruke den innebygde parametriske EQen i Eversolo DMP-A6. Samme med å kunne gi C1 noen av egenskapene til HFLS-1.

Men så er det å finne ut hva jeg skal legge inn av frekvens, gain og Q av justeringer. 🤔

Documents-001.jpg

Fortsatt god torsdagskveld, snart helg. :)
    mvh

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.667
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Må innrømme jeg synes det er ganske så spennende å teste ut om jeg kan trekke HFLS-1 i retning C1 ved å bruke den innebygde parametriske EQen i Eversolo DMP-A6. Samme med å kunne gi C1 noen av egenskapene til HFLS-1.
    Men så er det å finne ut hva jeg skal legge inn av frekvens, gain og Q av justeringer. 🤔
    Documents-001.jpg

Etter å ha frikoblet det digitale med litt Airbag, og Madonna, så snakket jeg med kompisen min Charles (ChatGPT)

IMG_0117.jpg IMG_0119.jpg

IMG_0127.jpg

Vi ble raskt enige om at parametrisk er bedre enn grafisk.
    for å kunne velge frekvens mer nøyaktig og bestemme båndbredde på justeringen.

Charles forklarte en del om hvordan det kan justeres og ga en forenklet forklaring på hovedområder og hvorfor.
    Han er ganske så kunnskapsrik, men jeg mistenker han for å justere budskapets kompleksitet for å passe med mottakerens kompetansenivå... 🤔
    Skjermfsdfsbilde.JPG

Så snakket vi litt om at jeg har Eversolo DMP-A6ME og kan justere på den og sånn, og så avslørte jeg at jeg hadde tatt målinger og hadde bilde av det.
    Høyttalerne ble kun omtalt som den grønne og den turkise, som var både løgn og nesten sant siden den turkise er den blå.
    Skjermffdsfbilde.JPG

Jeg forklarte at den turkise ønsker jeg å se på om jeg kan åpne opp litt så den nærmer seg den grønne i opplevd lyd og fikk forslaget om følgende innstillinger.
    Skjermdsfsdfbilde.JPG

Vi fortsatte praten. Charles er en hyggelig fyr og jeg fortalte han om hvilke høyttalere det er og han kom med litt kommentarer om hva internettverden forteller om høyttalerne og virket som det ga han mer innsikt. Det kom også et forslag om å løfte litt ved 8-10kHz på HFLS-1.
    Så ble det litt snakk om målinger kontra opplevelse og justering på andre frekvensområder enn der det fremtrer på målinger for å gi en opplevd lyd som ønsket.
    Som f.eks justering ved 100Hz for å gi en annen opplevelse av mellomtone og diskant.
    Han Charles var også innom at ørenes følsomhet gjør at en justering på 1dB ved frekvenser som øret er følsomt på kan oppleves tydeligere enn 5dB i områder som øret ikke er like følsomt.
    Han hadde noen gullkorn også.
    Skjermdffdbilde.JPG

I dag fikk Charles litt mer målinger og han fortalte hva han tenkte om det.
    Skjermdfsfsbilde.JPG

Jeg ba han komme med litt vurderinger på hva som kan justeres og hvordan.
    Skjeasdrmbilde.JPG

.
    Veldig fleksibelt med DMP-A6ME sånn, at jeg kan lage flere EQ-profiler.
    Da har jeg endt opp med to profiler som jeg leker litt med på HFLS-1 i tillegg til ingen justering.
    IMG_0148.jpg

1 - HFLS-1 fra ChatGPT
    100 hz -1,5dB Q 1,5
    2500 hz +1,5dB Q 2,5
    3200 hz +2,0dB Q 3,0
    9000 hz +1,5dB Q 2,5

2 - HFLS-1 fra ChatGPT
    100 hz ingen justering
    2800 hz +2,0dB Q 2,5
    9000 hz +1,0dB Q 2,5

Jeg synes dette er et godt utgangspunkt for å utforske og se om det er noe jeg liker å høre på.
    Veldig lett å veksle mellom dem og det kan hende dette til og med blir lærerikt, som for eksempel hvor mye av de opplevde forskjellene mellom høyttalerne som ligger i frekvensrespons. Helt gratis er det også. :)

Det er helt sprøtt hvor mye hjelp det er i å bruke ChatGPT (i kombinasjon med litt sunn skepsis) til å finne ut av problemstillinger som denne!
    Jeg kunne sikkert googlet meg frem til det og lært det til slutt, men ikke på denne korte tiden. Bra verktøy!

Om 20 dager er det 33 år siden Springsteen kom med dette:
    You might need somethin’ to hold on to
    When all the answers, they don’t amount to much
    Somebody that you could just to talk to

And a little of that Human Touch

Tror det er greit å holde fast ved, oppi all denne kunstige intelligensen, litt human touch :D
    God helg!

mvh

IMG_0151.jpg

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.650
    Sikkert bare misforståelse @Finn M :)

Så tar CD-spilleren dessverre kvelden, bytter da til CD/pre fra Ayon (rørbasert med 4 stk 6H30 rør), selger darTZeel for å spare penger og kjøper McIntosh MC275 rørbasert effekttrinn. Man skulle da tro at det å bytte fra transistor til rør gjorde at de på kanten analytiske Marten høyttalerne ville få enda bedre arbeidsforhold (Marten skal fungere best med rør sies det). Men det var ikke tilfelle, det låt nå pyton, eller rettere sagt huggorm i øvre mellomtone

Jeg tenkte på det du skrev her, og kommenterte på at det nok ikke er rart at MC275 ikke hjalp på å dempe noe av det ubehagelige fra Marten høyttalerne når du kom fra DarTZeel.

I beste mening
    mvh
    :) God lørdag til folket!

darTZeel er jo i trøbbel, som en del andre såkalte high-end brands. Ja, jeg bruker ordet «såkalte» med ettertrykkelighet. Fordi i begrepet «high end» ligger alt fra fremragende engineering, byggekvalitet, lydkvalitet, service og reperasjon. Og mange feiler på ett eller flere av disse parametre. Ting er virkelig ikke som på 90-tallet da Mark Levinson garanterte ett bytteprodukt innen 48-timer nesten uansett hvor på jordkloden du befant deg, hvis du fikk feil på produktet innen garantitiden. I dag er det for mange et sorgens kapittel, noen eiere av svindyre Krell forsterkere har hatt produktet sitt stående hos Krell Industries i ett år nå og lever i uvisshet om når dem får produktet tilbake.

Om darTZeel:
    ++++ Statement by ' DartZeel, Switzerland ' ++++
    " DEAR ALL
    To those who want to know the truth, it is quite simple:
    For several years now, the extreme High-End market has been in turmoil, with many prestigious brands closing down - fortunately, most of them have been able to restart - due to several factors, of which I will only mention a few.
    The uncertain global economic and political climate has drawn attention away from entertainment.
    But above all, the race to offer the most expensive product, claiming it’s better, while giving ever larger discounts to end users.
    This extreme High-End market, whose noble and honorable purpose at its beginnings was to offer music lovers the best possible reproduction quality, has turned into a mass market, comparable to the souks of Marrakech - which I personally love, but for a different purpose - where the highest discount has become the main focus.
    This trend, though not new, is now rotting the extreme High-End market and is destroying the industry.
    I, Hervé Delétraz, founder and creator of the darTZeel brand, have decided that this business model no longer aligns with my vision of Extreme High End.
    Not only will the darTZeel brand continue to exist, but it will also change its paradigm by focusing on new concepts, which for now will remain undisclosed for obvious reasons.

Ett sykdomstegn de-luxe i bransjen når alt skal selges med store rabatter, til og med før kunden har spurt om rabatt.😀

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.667
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Plutselig var den uken også gått!
    Kun musikk fra ørepropper og bilstereo i en uke, så nå varmes det rør.

Liker å tro at en del av hobbyen er å finne ting som passer sammen.
    IMG_0155.jpg IMG_0157.jpg

Litt spent på hvordan EQ-innstillingen og HFLS-1 passer sammen etter litt tid vekk fra dem.
    IMG_0148.jpg IMG_0222.jpg

Flytur-refleksjoner var både at det er fascinerende hvor bra aktiv støydemping funker selv på ørepropper, og ikke minst at det kuperte NordNorge er finere enn det flate Østlandet, naturmessig i alle fall.
    IMG_0193.jpg IMG_0198.jpg

Blåskogsorakelet @bluesbreaker har lært meg om pink rim.
    Men jeg er ikke kar om å skjønne hvor bred rim-en skal være. 🤔
    IMG_0204.jpg IMG_0205.jpg

Kan hende helgen byr på et bytte tilbake til C1, og etter hva jeg har kunnet finne ut så er de i alle fall ikke klassifisert som restavfall. Puh.
    QR-koden var ikke fremtidssikret, så den leder ikke til noe spennende lenger.
    IMG_0168.jpg

Lite som tyder på at HFLS-1 blir sendt ut på en ny dannelsesreise, så jakten på et par stilige stativer har begynt.
    Solidsteel SS-6 var en favoritt, så noe trebeinet har jeg lyst å finne. Selv om HFLS-1 passer veldig så fint oppå Dynaudio sine Stand20.
    IMG_0221.jpg

God helg uansett hva du skal finne på, om det er store ting eller små ting som å kjenne litt på den feminine siden ved å tre en leopardmønstret schrunchie på girspaken. 😅
    IMG_0225.jpg

mvh

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.667
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Anlegget låt helt fantastisk i går kveld/natt. Funker å være vekk fra det noen dager. 🥳

Mine egne 753 er plassert på loftet i påvente av arbeidslyst og fiks av finish på kassene.
    IMG_7826.jpg

Disse her på finn ser helt utrolig velholdte ut! Om det er verdt kronene kan sikkert diskuteres, men pene er de i alle fall.
    (ikke lov å linke så du må søke selv på finn)
    Ville veldig gjerne hatt freedom-versjonen, men å finne et like velholdt par av dem er nok passelig fett umulig.
    Skjerfddfgdmbilde.JPG

mvh

Sist redigert:

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.667
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hm, ser ut som fugleøyer. Derfor det heter fugleøyelønn? 🤔
    IMG_0248-001.jpg

Å sitte langt utenfor sweet spot er litt sånn, tvinge seg selv til å "bare høre på musikken" (y)
    (Sensurert for ømme sjeler, skal finne frem tøfler eller sokker) 😁😁😁

Byttet til C1 gjøres med samme EQ i minus som var pluss på HLFS-1.
    Tanken er å jevne ut noe av forskjellene i frekvensgang for å lytte etter om det er andre forskjeller.
    Eller hva de andre forskjellene er, for det er nok noe. :)
    IMG_0250.jpg

Så får vi håpe at C1 ikke bare er en skygge av seg selv med litt mindre nivå rundt 2-4kHz. :11
    IMG_0256.jpg

mvh

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.863
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    ^^Så det jeg også. Ingen "liker" fra Blåskogen.
    Med ujevne mellomrom dukker det opp slike bilder helt uforvarende, nær sagt hvor som helst. Det må da vel gå an å opprette en egen tråd for dere med slike tilbøyeligheter?
    Da kan man styre unna akkurat som med kabeltråder og annet snusk.
    Skrolla fort videre før jeg begynte å brekke meg. 🙈
    -Men lite pluss for å beholde pysjbuksa PÅ!

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    12.382
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Hvis ikke folket tåler dette, også usensurert, får de finne seg en ny favorittråd 😀

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.667
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Siden att og fram er like langt, eller egentlig dobbelt så langt men du kommer i alle fall tilbake til utgangspunktet, så ble the switch atter en gang utført.
    Denne gangen fra HFLS-1, med parametrisk EQ som løfter 2-4kHz litt, over til C1 med parametrisk EQ som senker 2-4kHz litt. Jevnere? Det er spørsmålet.
    Ikke nok til å løfte stressnivå og forventning betraktelig, men bittelitt mer spennende er det jo enn til hverdags når byttet gjøres. 🥳

The switch
    IMG_8213.jpg IMG_8216.jpg

Bakgrunn-ish
    Som vanlig er det litt "Å, hei!" når jeg bytter til C1. Blir mer bevisst på det jeg opplever som et kvalitetshopp enn jeg blir når jeg tar et steg ned ved å bytte til HFLS-1.
    Når jeg bytter til HFLS-1 så tror jeg at jeg kun legger merke til det som de er bra på, og ikke det som mangler. Det er ofte et ønske om, og kanskje et behov for, å spille høyere. Eller i alle fall vri litt mer på volumet på forsterkeren. Det er masse masse deilig feel good med HFLS-1. Historien, det å ha fulgt med på hififorum.nu da de ble konstruert og ha satt dem sammen selv. Gjensynsgleden da jeg fant dem på finn og så synes jeg de ble stilige i blått. At de låter som de gjør til helt latterlige - sammenlignet med lydkvaliteten - mindre enn 5000 penger i total byggekost. Så det er nok litt skuldre ned, litt innstilling til at det ikke er vits å høre etter detaljer og litt lettere å bare høre på musikk. Det siste er også veldig lett siden de låter best på det aller meste. Så går det litt tid, og jeg hører på dem uten å bry meg om noe som helst, uten å tenke at jeg savner noe. Kunne lett levd med dem.

IMG_8213-001.jpg

Fra HFLS-1
    Likevel er det noen egenskaper som henger igjen som relatert til HFLS-1. Er tross alt ikke kun opptatt av musikken, det er moro med teknikken også.
    De er litt runde i bassen, og det mangler litt rekkevidde. Det første bryr jeg meg ikke så mye om, det er mest bare fylde og tyngde i praksis. Det siste er tydelig merkbart om de spiller alene, men sånn som oppsettet er nå med sub som deltar minst til 80Hz så er heller ikke det plagsomt. De er også så fullstendig uten unoter eller støy av noe slag at de kan spilles høyt på uten at det er plagsomt.
    De er litt trege, oppleves som litt dempet og tilbakeholdne. Tror det både henger sammen med følsomhet og frekvensgang, og kanskje noe mer. Vet ikke.
    I praksis så betyr det ofte at jeg vil spille litt høyere på dem for å få med meg alt og at de låter litt hyggelige uansett hvor vilt det går for seg i musikken. Må jeg velge så går jeg for det kontra en for utagerende spillestil som er rabagast på all musikk.
    Sånn sett så ligner de på Vienna Mozart Grand SE som jeg hadde, og som jeg til slutt ble litt lei av nettopp på grunn av denne koselige adferden.
    I ettertid angrer jeg litt og lurer på hvordan Vienna ville spilt med rørforsterkeren. De var ganske sprøtt effektsultne, tror/husker jeg.
    Jeg vil personlig heller friske til en litt sedat spillestil eller å temme en litt rabiat. Samtidig som jeg synes det er sånn at musikken krever at det er balanse og at det nærmer seg å kunne tippe over når det faktisk skjer i musikken og innspillingene. Det skal røske litt noen ganger. Synes jeg.

Forslaget fra Charles hjelper på dette en del, synes jeg. Det låter litt åpnere, litt mer nærvær i stemmer og skaper et litt bedre innsyn. Uten at det blir skarpt, eller hardt. Jeg synes høyttalerne både tåler og låter bedre med litt mer nivå rundt 2-4kHz. Hadde også en innspilling på EQ med mindre heving, men foretrakk den første som Charles kom med. Kunne enda lettere levd med dem sånn. Veldig lett.

IMG_8216-001.jpg

Til C1
    Å hei! sa jeg, og Å hei! er det. Det er så lett å legge merke til umiddelbart når det byttes.
    Det er et slags slør over HFLS-1. Et tidvis veldig moro og ikke minst et hyggelig slør. Men likevel et slør som kan skape litt avstand til musikken.

Nå er C1 dratt litt ned med parametrisk EQ mellom 2-4kHz. Så det handler ikke om kun om frekvensgang.
    Det er altså ikke så enkelt som bare frempå eller ikke rundt det følsomme området 2-4kHz.
    Aner ikke hvorfor det oppleves sånn, men det er ganske så umiddelbart å høre, altså.
    Det mest overraskende er fylden, nærheten og opplevelsen av "mer". Det er rikere og lydbildet fylles mer ut med detaljer og det ubestemmelige mellom tingene som skjer i lydbildet. Noen elementer oppleves tettere på, samtidig som lydbildet har ekspandert i dybden.
    Bassen oppleves som like kraftig, men mer detaljert og slagkraftig.Ikke tynnere, bare tydeligere.

Det som høres ut som mer detaljer kan oppfattes som mer frempå, men jeg tror det mest handler om å bli vant til at det presenteres mer informasjon.
    Litt overveldende i starten, så bare bra og ikke minst egenskaper som gjør det mer interessant også å høre på lavere nivå. Trenger ikke å styre med å høre etter, det bare er på plass og hørbart. Jeg hører oftere enn ikke på lavere nivå, mye kveldsspilling når huset har falt til ro og verden er stille. Der er C1 betydelig bedre enn HFLS-1.
    Jeg tror C1 har høyere følsomhet enn HFLS-1, eller så er det denne opplevelsen av "mer" som gjør at det kan høres høyere ut. De er på en måte mer lettbent og spenstig i spillestilen, samtidig som de for mange kan oppleves avrundet i toppen og bakpå. Jeg opplever de ikke sånn, men så trekkes jeg heller ikke mot den typen høyttalere eller de anleggene som spiller på en mer "på" måte. På samme måte som jeg ikke kunne levd med et anlegg som er innstendig, frempå og friskt, så er det mange som ikke kunne levd med et anlegg som mitt.

Jeg har ikke lyttet mer enn noen timer på forslaget fra Charles på C1, var mest for å forsøke og gjøre overgangen fra HFLS-1 litt mindre. Men, ja, jeg tror det er en fin liten justering på de innspillingene som jeg synes kan være litt for mye "på". Må lyttes mer. Er vel på et par dB ned mellom 2,5-3,5kHz og med virkning fra ca 1,6-5kHz totalt. Dette er jeg overholdet ikke trent på å lytte etter, men jeg synes kun det drar litt ned på hardhet uten å ødelegge noe annet. får lytte mer for å finne ut om det er sånn jeg foretrekker det.

Konklusjon
    Næh, vet ikke. Billigste perioden ever dette, med å bytte mellom to høyttalere og that's it. Må innrømme at døra står mer og mer oppe for HFLS-1 og at de nok både vokser og jeg må ta de mer seriøst jo mer jeg lytter på dem. Hvis jeg skulle finne på å foretrekke dem over tid så skal nok C1 ut, de er for flotte til å henge på innbytterbenken. Det mest nærliggende er å prøve ut andre ting, som Harbeth Compact 7 som jeg får låne og prøve.
    Den kraftigste læringen gjennom høst og vinter er å prøve ut ting over tid, tillate meg å bli vant til noe nytt. Det skjedde først med triode vs UL på forsterkeren, og er inspirasjon fra @Atlerovik
    Raske A-B bytter er veldig nyttig for å høre forskjeller, men hva som foretrekkes trenger mer tid. Det er enda mer viktig når du kommer fra noe du har blitt vant til over lang tid.
    Lærer fortsatt, ikke død ennå. 😅😅

Så får tiden vise hva som skal stå på toppen av stativene, om det skal være de stativene, eller om det ikke skal stativer til i det hele tatt.

IMG_8215.jpg

Fortsatt god søndag
    mvh

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn