RoDa's anleggstråd MkII

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Interessante tanker du deler her Roda.

Tror ikke jeg skal mene noe om hvorfor, bare at jeg kjenner igjen flere årsaker til at jeg trakk meg ut av HFS i sin tid. Nå er gløden kommet tilbake ( håper jeg ikke er en av de du sikter til "gamle medlemmer i ny drakt"), kanskje litt anderledes enn før. Jeg har skjønt at anlegget mitt sitt potensiale som musikkformidler ikke er nådd og at det fortsatt kan bli mer spennende å lytte. Hvis du mener at ditt anlegg fyller potensialet ( noe jeg kanskje tror du har klart) så ser jeg egentlig ingen grunn til at du fortsatt skal jakte!?

Synes personlig at det har frekventert for mange av de som sitter på den objektive "fasit" på HFS. Disse er det vanskelig å argumentere mot og jeg tror de sakte har drept litt av drømmene på HFS (selv om det har vært godt ment). Tror det kan sammenlignes at jeg som musikkstudent var jeg borti noen slike lærere og det var ikke disse som insprirerte meg til å øve mer og bedre. Noen ganger traff jeg stjerner som alltid er inspirerende å være nære. Lærte meg at disse ofte er veldig fantasifulle, lekne og "drømmer" på HØYT nivå.
    Samme har jeg opplevd i lydbransjen. Selv om jeg har lært at mr. Placebo er sterk og det lønner seg å ha beina på jorden har det fått meg tilbake til at det for meg ikke finnes en fasit på god lyd og at et godt produkt er et som lyder riktig for meg og trenger heller ikke å koste "skjorta". :)
    Synes det var flere erfarene og søkende brukere på forumet før, men det kan bare være placebo ;)

Vet ikke helt om jeg traff topic, men likevel...
    Når vil du komme på besøk? Tilsynelatende rolige uker her nå, selv om det skifter fort. ;)
    Vært morsomt å høre ditt oppsett en gang.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.108
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Trompetnerd skrev:
    Interessante tanker du deler her Roda.

Tror ikke jeg skal mene noe om hvorfor, bare at jeg kjenner igjen flere årsaker til at jeg trakk meg ut av HFS i sin tid. Nå er gløden kommet tilbake ( håper jeg ikke er en av de du sikter til "gamle medlemmer i ny drakt"), kanskje litt anderledes enn før. Jeg har skjønt at anlegget mitt sitt potensiale som musikkformidler ikke er nådd og at det fortsatt kan bli mer spennende å lytte. Hvis du mener at ditt anlegg fyller potensialet ( noe jeg kanskje tror du har klart) så ser jeg egentlig ingen grunn til at du fortsatt skal jakte!?
    Takker Trompet :)
    Gløden kommer og går vil jeg tro. Dette er det eneste nettstedet jeg er innom nesten hver dag, så HFS er hjemme for meg.
    Potensialet blir aldri nådd, det tror jeg er essensen i hobbyen. Men relatert til det du skriver i tråden din så tror jeg ikke det er så mye mer musikk å hente i dagens oppsett her i stua. Uten akustikk-tiltak vil nok ytterligere utstyrsoppgraderinger til en viss grad maskeres.
    Samtidig står anlegget plassert i stua med de begrensninger det gir.
    At anlegget har nådd sitt potesiale her er vel å ta hardt i, men at det er på et - for meg - tilfredsstillende nivå samtidig som jeg har innsett at det vil koste kroner å kjøpe ferdigutstyr som gjør det merkbart bedre enn det jeg har i dag. (Kilde og forsterker, that is. På høyttalere er det nok ting som kan gjøres. ;) )

Fortsatt står lassemann sitt oppsett som en påle banket hardt ned i hjernebarken min.
    Et lysende eksempel på hva DIY og gode kombinasjoner kan få til. UTEN å koste tusen millioner. :D
    Derfor er det usigelig interessant å høre hva høyttalerne til lassemann kan gjøre hjemme hos Lagga.

BTW: Du er milevis unna det jeg mener med gamle i ny drakt, da er det de som kommer tilbake for å starte de samme kranglene som går på repeat her inne. :)

Synes personlig at det har frekventert for mange av de som sitter på den objektive "fasit" på HFS. Disse er det vanskelig å argumentere mot og jeg tror de sakte har drept litt av drømmene på HFS (selv om det har vært godt ment). Tror det kan sammenlignes at jeg som musikkstudent var jeg borti noen slike lærere og det var ikke disse som insprirerte meg til å øve mer og bedre. Noen ganger traff jeg stjerner som alltid er inspirerende å være nære. Lærte meg at disse ofte er veldig fantasifulle, lekne og "drømmer" på HØYT nivå.
    Samme har jeg opplevd i lydbransjen. Selv om jeg har lært at mr. Placebo er sterk og det lønner seg å ha beina på jorden har det fått meg tilbake til at det for meg ikke finnes en fasit på god lyd og at et godt produkt er et som lyder riktig for meg og trenger heller ikke å koste "skjorta". :)
    Synes det var flere erfarene og søkende brukere på forumet før, men det kan bare være placebo ;)
    Av sterke meninger og tøff i trynet holdninger skapes fremgang, så jeg tror ikke det er bare dumt med disse fasit-menneskene.
    Jeg mener å lese at mange av dem også har endret mening gjennom tidene, med kanskje Mr.T i spissen.
    I tidenes morgen var de store kassehøyttalerne hans den endelige fasit, men det har endret seg mye siden den gang. ;)

Oblivion - som jeg noen ganger synes er spik spenna gæærn med sine uttalelser om kabler og diverse - var vel den som startet med den såkalte BuffaloDACen, og kan lære selv de mest erfarne ett og annet? Drømmere og gale vitenskapsmenn med visjoner må til.

Placebo kan være tricky det, uten tvil. Spørsmålet er om det er noe vi vanlige dødelige skal behøve å sloss med?
    Dersom jeg ikke klarer å vi hodet mitt unna at de kablene der synes jeg gjør at anlegget mitt låter bedre, så kan jeg bare la det være sånn og bruke akkurat de kablene....
    Eller jeg kan kjøre en blindtest ala den som dere gjorde. Akkurat den testen er god nok for meg til at jeg - selv om jeg fortsatt mener å høre forskjeller - ikke lenger vil tillegge kabler store dramatiske endringer i lyden fra mitt stereoanlegg.

Jeg tror ikke det var så veldig annerledes før, men da dette forumet var yngre så var det nok mer rene hifi-interesserte brukere her.
    Det bryr meg personlig midt på ryggen å lese om vin, mat og reiser på selve hifi-forumet, og jeg mener flere kan gjøre som tkr og legge det ut som off-topic tråder. Men samtidig bryr det meg ca samme sted midt på ryggen at de finnes her, det har bare blitt sånn forumet er. Det er ikke så mye mer hifi å snakke om, det meste inkludert de samme kranglene på repeat - er diskutert opp og i mente.

For meg har delingen blitt det mest interessante, folk som deler hifierfaringer, deler bilder, reiser til andre interesserte og deler inntrykk og bilder fra turene. For andre er dette kjedelig og ikke essensen av HFS, for HFS er et diskusjonsforum. Musikksidene er fine for å plukke opp tips, selv om jeg ikke bidrar selv. Mitt gull er andres gråstein og andres gull - det som jeg synes er gråstein - synes jeg etterhvert det blir dumt å bruke tid på i stafetter og slikt. Da rekker det for meg å høre et lite glimt at det ikke faller i smak og gå videre.

Vet ikke helt om jeg traff topic, men likevel...
    Når vil du komme på besøk? Tilsynelatende rolige uker her nå, selv om det skifter fort. ;)
    Vært morsomt å høre ditt oppsett en gang.
    Som alltid hyggelig å utveksle meninger og erfaringer, Trompet :)
    En av ettermiddagene til uka kanskje? Send meg en PM om når det kan passe for deg.
    Som en del av WOW-greiene jeg snakket om, og siden jeg har hørt så utrolig mange gode oppsett der ute, så blir det ikke så spennende å demonstrere eget anlegg. Et midt på treet anlegg satt sammen av en haug kjøpeprodukter?
    Men du kan få høre det, selvsagt ;D
    Pleier å få en uke unge- og kjærringfri uteover høsten.

Snakkes

C

Cyber

Gjest
    Var mye lurt i det innlegget og jeg kjenner meg igjen i mye også. Virker som du har funnet en god ro med utstyret du har idag - bra!

Ofte er jeg nesten innom her "på gammel vane" uten å helt ha noe klart mål.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Sender deg PM om tidspunkt jeg. Hadde vært topp med innspill om "usynlig" demping. Pr dags dato er det NADA demping hjemme hos meg.

Tror ikke du trenger være beskjeden i forhold til oppsettet ditt i forhold til meg hvertfall. :) Alltid morsomt å høre oppsett det er brukt mye tid på.

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hmm, veldig interessant å lese det du skriver RoDa og kan ikke si meg mere enig! Imidlertid skriver du om mange forhold, både her på HFS, men også om lyden din. Skal ikke gå inn på hvordan HFS har utviklet seg, men heller om lydideer som jeg selv jobber etter. Jeg har en del ideer om rummets og akustikkens betydning for hvor vellykket et oppsett vil bli, nærmest uansett hva man legger i kroner i selve anlegget. Om ikke akustikken er på plass kan man i mange sammenhenger glemme lydkvalitet, men heller satse på imponator og estetiske kvaliteter.

Selv bor jeg i et gammelt tømmerhus fra 1905 og det har vært flaksen min om jeg kan si det på den måten. Nær sagt uansett system jeg har satt opp her har nerven og den analogiske gjengivelsen vært der. Og et glimrende utgangspunkt for tweeking og justering av lyden dit jeg vil. Ingen tiltak har vært nødvendig her i forhold til akustikk. Huset har også atmosfære og ro som også gir sitt bidrag - for meg i allefall ;)

Musikk er følelser og et anlegg må kunne klare å utrykke dette, men er helt avhengig av rummet som hjelp. Jeg har hjulpet flere i moderne hus med lyd og jeg må bare si at jeg synes det er vanskelig. For mange reflekterende flater og masse tomrom i veggene, samt blank parkett som reflekterer negativt. Ofte er resultatet platt lyd med mangel på energi, atakk og dynamikk. Ofte tørker også bassen helt opp.. Gips og parkett er praktisk og fint, men jeg tror desverre det bidrar ganske negativt for lyden..

Noen enkle betraktninger fra lassemann...

mvh

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.108
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Kjapt innpå lassemann:
    Jeg tror også at rommet ditt spiller en stor rolle i lyden hos deg.
    Derfor hadde det vært så jævli spennende å utføre "the switch" med dine høyttalere på visitt hos lagga.

Du sier at ditt rom ikke har akustikktiltak, mens i mine øyne er det fullspekket med det.
    Forklaring:
    Alle flater i rommet ditt, kanskje unntatt taket (?) er dekker med bilder, møbler, hyller, kommoder osv, slik at det omtrent ikke finnes en kvadrat med slett/jevn overflate i hele rommet.
    Det er jo diffusering og absorpsjon med real-life produkter. 8)
    Dimensjonene er nok også heldige, men jeg tror at hadde du tømt rommet for alt annet enn anlegg, et teppe midt på gulvet og en lyttestol så ville klonepipene fått en annen låt.

Regards, som de sier over there
    Rolf

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.108
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Kabelbukker i alle land, forén eder!!!

Men vent, her skulle da ha vært 12 disipler eeehhh bukker??

Åhh, det var bare en liten villfaren en som hadde kommet vekk fra flokken.

Grunnen til samlingen er at vi på denne gyldne dag har fått besøk på skinnfellen

Vi venter ikke, men spretter opp med det samme 8)

Se så gyldne og fine de er!

Det er ikke gull alt som glimrer, men dette er ;)

En liten pyramide til ære for nykomlingene

Så blir det til å parre disse med en liten stump 30A 'LMC' og høre hva som skjer.........

Nok tullprat...... ha de'

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Åtte - 8!! bilder av kabelbukker..... Aspergers syndrom, definitivt.

Nei, HER har du en skikkelig AUTENTISK kabelløfter... God helg, forøvrig! Jeg tar en tur på mr. KLEIN 8) 8)

Vedlegg

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.108
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    God helg Mr.Sluket :)
    Forøvrig er jeg glad jeg syklet på vakre Merida i går mens det var flott vær. Føltes ikke rett å vente på regnet i dag og skitne henne ut mens hun var så nyvasket og nysmurt. ;)

Alle har vi en liten dose Asperger, hos noen får det utslag i å telle basselementer....... ;D

Svinger en tur innom Spenst i dag før jeg slipper alle hemninger i kosefredag med 70% kokesjokolade og Sørlandschips. Eujeah!

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Sykling i regnet er herlig! Spesielt når det går fort på stien og det er bratt, svingete og glatt over røtter og svaberg :eek:

Tre-basert kabelorganisering her også, faktisk.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.108
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det er merkelig, men noen ganger føles det lettere i regnet ja.

Men du.... Hvor fikk du tak i de hvite strømpene?

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.108
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Mer utstrakt bass og diskant og mer fiber i mellomtonen? Dæven!!
    Sliter litt med å finne løse hvite strømper så det blir vel sort....

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Fiber gir fast og fin kabel!
    «No minimum length so no more unsightly 'loops' of excess cable» — ironien.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Det er vel mange av oss som har vært her i noen år som føler at ting har endret seg. Og det har det selvfølgelig. Jeg er dog ikke like sikker på at det er mindre hi-fi prat nå enn tidligere - kanskje det heller er mer "off-topic" prat enn tidligere og det gjør at mengden hi-fi prat virker mindre? Som du selv sier: vi er et stort nettsted og det er ikke så rart at vi glir over i andre temaer når så mange samles. Mange av disse off-topic trådene er også gode tråder, de folka som er her inne har kompetanse langt utover bare hi-fi, så hvorfor ikke?

Til sist er det også viktig å huske at dette forumet blir det vi gjør det til. Det er noen regler og rammer for hva som er greit og ikke, men utover det: dette er et rimelig fritt samfunn som utvikler seg dit brukerne tar det og der vi er nå, er et resultat av det. Vil noen ha mer hi-fi, skriv om mer hi-fi. Det viktigste, tror jeg, er vel heller å ta vare på de som kommer nye hit og gjøre at de føler seg tatt OK i mot og at de får svar på det de spør om (uten at vi havner i krangler og lange diskusjoner).

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.108
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Du skriver få innlegg for tiden, Mbare, men du skriver gode innlegg. :)
    Jeg er enig i det du skriver, og tror heller - kanskje - ikke det er færre innlegg enn før om hifi.
    Dette med å ta være på nye medlemmer er en utfordring, spesielt siden HFS har blitt et samlingspunkt for hifi-interesserte som slarver om mat, helse, god drikke, krig, fred, religion og politikk og sånn. Samt litt hifi da ;D

HFS har vandret videre, og spørsmål som "Hvilken forsterker bør jeg vurdere til mine nye Dali Zensor 9" er nærmest hår i suppa.
    Det er de store spørsmål som "Er det vits med Hi-Rez, og finnes det virkelig Hi-Rez" eller "Kan man høre forskjell på kabler" som tar opp plassen.

Men jeg synes også HFS har vandret videre og gjort det til mer akseptabelt å ha flere innfallsvinkler til hobbyen.
    Kanskje leser jeg bare feil tråder, men det virker på meg som folk har en større forståelse og respekt for hverandres tilnærming?
    Trenger ikke tips på hvilke tråder jeg må lese dersom min oppfatning er forvridd.... ;D

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.876
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    RoDa skrev:
    Kjapt innpå lassemann: Jeg tror også at rommet ditt spiller en stor rolle i lyden hos deg.
    Derfor hadde det vært så jævli spennende å utføre "the switch" med dine høyttalere på visitt hos lagga.
    Vi vurderer nok dette likt RoDa, samtidig er jeg også mektig imponert over sjølbyggene til Lassemann,
    og de kvalitetene vi hører av dem!
    Høyttalerne skal få seg en tur hit, skal bli meget spennende å høre hva de kan prestere i et "A4-rom".

Men nå må jeg følge med på nyhetene litt, huttetu!!!!!! :eek: :eek: :eek:

/ Morten

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.108
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det enkle er ofte det beste, så her kommer en oppskrift. Sommermat på en to tre.
    Kjøp en vannmelon på ønsket sted, Hellas er veldig bra - men litt langt å hente om du ikke har tid å vente - Rema ett tusen duger det og.

En halv eller en hel etter eget ønske, her starter jeg med en halv.

Denne kappes så med egnet redskap til to kvartinger

Videre med samme redskap kappes det ned til skiver.
    (Her kan man egentlig stoppe og kalle det fingermat, men i vårt møblerte hjem brukes det bestikk til måltidene.)

Så fjernes ytterste ikke fullt så smakfulle deler, ta gjerne litt i slik at det kun er rødt og godt det som blir tilbake.

Til slutt legges det tilsynelatende vilkårlig ut på et fat og bestikk legges ved.
    Her kan man selvsagt flotte seg med sølvbestikk om trangen er der, det som her vises er kjøpt på Nordby i nabolandet.

Som en bonus er det man inntar stort sett bare vann, så drikke kan man sløyfe. To fluer i en smekk.
    Enjoy!

Vedlegg

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.108
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    En av fordelene med bestikket er at det kan byttes platesider uten å kline til vinylen.
    Kjekt når man må spille inn sine nye gummistrikk og drivhjul 8)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.096
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Gøtt med vannmelon ;)
    Praktisk med bestikk ;D
    Disse "trebukkene" likte jeg RoDa, kommer disse fra Malaysia også? 8)

gismo

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    gismo skrev:

gismo
    Kabeløftere er ett MUST i ethvert oppegående anlegg ::)

/jan

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.108
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    gismo skrev:
    Gøtt med vannmelon ;)
    Praktisk med bestikk ;D

gismo
    Ja, man skal ikke kimse av den enkle manns gleder ;)
    Kabelbukkene er av ekte norsk bjørk, håndlaget og greier.
    De brukes ikke lengre i anlegget, jeg får nok rare blikk fra naboer og bekjente som det er med mine "hageslanger"....
    Men de er så flotte og jeg kan jo får bruk for dem en vakker dag så de tas vare på. 8)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.108
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    JanR skrev:
    gismo skrev:

gismo

/jan

Oj, det var sterke ord!
    Da jeg "bukket" alle kabler i det gamle oppsettet så mener jeg at jeg den gang hørte forskjeller, mer "ro" i lyden.
    Med veggtilveggteppet så satt bukkene godt fast også.
    Med mine da kun to komponenter og eget lytterom kunne jeg med bukkene legge alle kabler i perfekte baner og med god avstand, muligens er dette hørbart kontra at kablene ligger i kveiler oppå hverandre?

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.096
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    RoDa skrev:
    gismo skrev:
    Gøtt med vannmelon ;)
    Praktisk med bestikk ;D

gismo
    Ja, man skal ikke kimse av den enkle manns gleder ;)
    Kabelbukkene er av ekte norsk bjørk, håndlaget og greier.
    De brukes ikke lengre i anlegget, jeg får nok rare blikk fra naboer og bekjente som det er med mine "hageslanger"....
    Men de er så flotte og jeg kan jo får bruk for dem en vakker dag så de tas vare på. 8)
    Disse bør du nok beholde, man vet jo aldrig ;)

gismo

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    RoDa skrev:
    JanR skrev:
    gismo skrev:

gismo

/jan

Oj, det var sterke ord!
    Da jeg "bukket" alle kabler i det gamle oppsettet så mener jeg at jeg den gang hørte forskjeller, mer "ro" i lyden.
    Med veggtilveggteppet så satt bukkene godt fast også.
    Med mine da kun to komponenter og eget lytterom kunne jeg med bukkene legge alle kabler i perfekte baner og med god avstand, muligens er dette hørbart kontra at kablene ligger i kveiler oppå hverandre?
    Helt klart, mener nå jeg da.
    Om det er "bukkene" eller det å spre kablene skal være usagt. Uansett syns jeg de er litt artige. Gjør jo ikke galt mener jeg :) Men passer kanskje ikke like godt inn i stuer/beboelsesrom like godt som i for eks "boden" du hadde tidligere.

/jan

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.876
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Lekkert foto av nye platespillerdeler RoDa, sultentørst ble jeg og,
    men etter den tredje romsteringen i kjøleskapet, er det bare å innse;
    ikke noe vannmelon her, sukk..... :(

/ Morten

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.108
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    gismo skrev:
    Disse bør du nok beholde, man vet jo aldrig ;)
    gismo
    Helt klart, dessuten matcher de jo endeplatene på dempedingsene mine i hjørnene. ;)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.108
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    JanR skrev:
    Helt klart, mener nå jeg da.
    Om det er "bukkene" eller det å spre kablene skal være usagt. Uansett syns jeg de er litt artige. Gjør jo ikke galt mener jeg :) Men passer kanskje ikke like godt inn i stuer/beboelsesrom like godt som i for eks "boden" du hadde tidligere.
    /jan
    Sant det, selv om kona ikke klager så kan det jo hende jeg får pes fra andre besøkende.. ;D
    De gjør seg bra nok i skuffa her i reolen min enn så lenge, og plutselig kan det jo hende jeg har bygget rom på garasjeloftet.....

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.108
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Lagga skrev:
    Lekkert foto av nye platespillerdeler RoDa, sultentørst ble jeg og,
    men etter den tredje romsteringen i kjøleskapet, er det bare å innse;
    ikke noe vannmelon her, sukk..... :(

/ Morten
    Takk for det, Lagga.
    Samme skjedde med en kjenning etter jeg fant en rest av rullen fra forrige Jul i fryseren.
    La ut dette bildet på FB og etter et par timer kom beskjeden fra han om at det der var da helt unødvendig, han hadde tømt fryseren på hodet og fant ingenting, så han måtte trøste seg med et rekesmørbrød... ;D

Vedlegg

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.108
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Pakkenellik i dag, og da blir det jobb....

Først kappe i rett lengde, en bit såkalt FAT LMC, deretter snitte for å dra av ytterkappen

Så fjerne det meste av skjermen, men la det bli igjen en liten tarm som skal sammen med jordingen

Pluggene demonteres

På med pyntestrømpe og krymp for å holde pynten på plass

Bender unna jording på apparatsiden, sånn at den eventuelt kan kobles på senere dersom jeg skulle ombestemme meg.
    Nå er det jord+skjerm i veggen og ikkeno på apparatsiden.

Litt montering og vips!

Skinnet må av den gamle også, og den må kappes til samme lengde som den nye

Litt mer montering og dobbelvips!
    Eksakt samme lengde på begge to, eksakt samme kabel, eneste forskjellen er kobber kontra gull i kontaktene.
    Will it float?

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Hjertelig velkommen til Sluksschanze - har en 15-20 av slike kontakter som skal monteres... og du er jo så godt i gang ;D Bra blir det også.

Den rullen så forresten riktig god ut, og til forveksling lik den jeg lager til jul, etter gammel resept og på vintage sylte & rullepresse!

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.602
    Torget vurderinger
    10
    Trodde det først var Nugatti med melk jeg?

Vel vel, kablene ble superstrøkne. Hvor fikk du tak i Leifkabler hen?

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.096
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Ble lekkre kabler RoDa, og "riktig" utført også ;D
    Nå blir det ekstra godlyd ;)

gismo

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.876
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    RoDa skrev:
    Lagga skrev:
    (-)etter den tredje romsteringen i kjøleskapet, er det bare å innse;
    ikke noe vannmelon her, sukk.....
    La ut dette bildet på FB og etter et par timer kom beskjeden fra han om at det der var da helt unødvendig, han hadde tømt fryseren på hodet og fant ingenting, så han måtte trøste seg med et rekesmørbrød... ;D
    Herlig RoDa! Fru Lagga er innimellom synsk, for i dag lå det vannmelon i kjøleskapet.... :D

Pent kabelhåndverk også, ble seende meget sobre ut. ;)

Vennlig hilsen

Morten

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.108
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    pengesluk skrev:
    Hjertelig velkommen til Sluksschanze - har en 15-20 av slike kontakter som skal monteres... og du er jo så godt i gang ;D Bra blir det også.

Den rullen så forresten riktig god ut, og til forveksling lik den jeg lager til jul, etter gammel resept og på vintage sylte & rullepresse!
    Montere kontakter, en møkkajobb det er. Mange kontakter, lang tid det tar, såre fingre det gir. YoDa. ;)

Du er flink høres det ut som! Jeg får alltid min flybåren fra ho mamma, lages på gammelmåten med rullpresse og greier. ;D

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.108
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    hel skrev:
    Trodde det først var Nugatti med melk jeg?

Vel vel, kablene ble superstrøkne. Hvor fikk du tak i Leifkabler hen?
    Nugatti, du liksom ;D ;D ;D

Hadde en slump igjen liggende, lurer på å kjøpe en kveil for det blir nok ikke så vanskelig å bli kvitt den.
    Først er tanken å sammenligne litt 30A og 20A, den 20Aen er lettere å håndtere.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    gismo skrev:
    Gøtt med vannmelon ;)
    Praktisk med bestikk ;D

gismo
    Auda! leste først "grøt med vannmelon"

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.108
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    gismo skrev:
    Ble lekkre kabler RoDa, og "riktig" utført også ;D
    Nå blir det ekstra godlyd ;)

gismo

Takker, kjenner jo litt fagfolk som tipser meg vettu ;)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Fine kabler RoDa og platespilleren blir råere og råere

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn