Dazed
Æresmedlem
Ja, det er jo helt opp til deg, det nå.jonas skrev:Ville jo vært gøy om Roda kunne ha testet Rega mot eldre ref fra Marantz.
Ja, det er jo helt opp til deg, det nå.jonas skrev:Ville jo vært gøy om Roda kunne ha testet Rega mot eldre ref fra Marantz.
Ble flott dette Roda, syntes det blir mer stilfullt når racket er litt lavere i tillegg blir det jo mer luft til begivenhetene som skal skje der også..RoDa skrev:Takk takk
Ble greit da det "kobler" høyttalerne litt visuelt også.
De står like langt ute på gulvet, men det ser ikke sånn ut lenger.
Min personlige økonomi er ikke speilet i mitt hifi-budsjett, bare så det er sagt. Jeg har sterk tro på at hifi ikke behøver å koste masse penger, den såkalte lassemann-effektenTM.marsboer skrev:Avhengig av din personlige økonomi ville jeg droppet DAC inntil jeg hadde råd til å gå for en kvalitetsmessig topp DAC som fullt og helt kan erstatte og kanskje til og med forbigå din Marantz. Hvis det uansett ikke er aktuelt å svi av 10-30k på en slik DAC i fremtiden virker jo imidlertid Regaen veldig fin. For alt jeg vet er den på høyde med Marantzen også og da er det et virkelig godt kjøp.
Dette tror jeg er veldig subjektivt. Hva er det som er lydkvalitetsmessig oppgadering eller nedgradering? I mitt hode kan man når det gjelder direkte kvalitet vanskelig snakke om annet enn støy og oppløsning. Jeg liker Marantzen blant annet siden jeg liker klangen av den meget godt, det finnes andre spillere som nok er like gode eller kanskje bedre. Men har de ikke klangen jeg liker så hjelper det ikke.Erfaringsmessig etterlater en lydkvalitetsmessig nedgradering, selv om den er liten, en sur bismak i munnen etter litt tid og man ender opp på en dyrere løsning uansett.
Du har PMjonas skrev:Ville jo vært gøy om Roda kunne ha testet Rega mot eldre ref fra Marantz.
Takkerjohnnygrandis skrev:Ble flott dette Roda, syntes det blir mer stilfullt når racket er litt lavere i tillegg blir det jo mer luft til begivenhetene som skal skje der også..RoDa skrev:Takk takk
Ble greit da det "kobler" høyttalerne litt visuelt også.
De står like langt ute på gulvet, men det ser ikke sånn ut lenger.
Jeg tror jeg hadde trått til og gitt jonas 3K for dacen... sikkert billig morro, såvidt jeg ser støtter jo den helt opptil 192khz og det er jo enda mer morro 8)
Heitkr skrev:Hei,
Jeg tror at du vil angre, RoDa, hvis du går for en dac som bare er "god nok".
Squeezebox- dacen er underveldende god, for å si det litt forsiktig, men jeg vedder på at hd- avspilling vil bli din foretrukne måte å høre på musikk i.l.a. svært kort tid likevel.
Jeg råder deg derfor til å kjøpe den beste dacen du har råd til med en gang.
mvh
Har vært så heldig å høre fullt 8000-oppsett i eget anlegg.65finger skrev:Hva med denne Roda? tre digitale innganger og gode tester
http://www.techradar.com/reviews/au...s-and-recorders/audiolab-8200cd-906738/review
Joda, ser den.RoDa skrev:Heitkr skrev:Hei,
Jeg tror at du vil angre, RoDa, hvis du går for en dac som bare er "god nok".
Squeezebox- dacen er underveldende god, for å si det litt forsiktig, men jeg vedder på at hd- avspilling vil bli din foretrukne måte å høre på musikk i.l.a. svært kort tid likevel.
Jeg råder deg derfor til å kjøpe den beste dacen du har råd til med en gang.
mvh
Mye omtanke her nå, takk for engasjementet
Husk på hvor jeg kommer fra, det er ikke et SOTAoppsett jeg sitter på i dag.
For meg er det morsomste å forsøke og slå systemet med kombinasjoner av "kjøpeprodukter" som kan gi stor musikkglede.
Jeg kan fleske til med DAC til ca 150k i morra uten at det påvirker familieøkonomien, men gjør jeg det? Neppe ;D
Det gir meg bismak i munnen å skulle bruke så mye penger på hifi, men det er kun hvordan jeg føler det og ingen kritikk eller vonde følelser for de som gjør det.
1) Jeg tror også at PC blir vanlig kilde for de fleste. Men at det vil bli nisjer som holder fast ved CD og kanskje spesielt SACD, tror jeg også. Ikke minst de som skal spille reel-to-reel for den ultimate lyd. 8)tkr skrev:1) Når du først tar dine første skritt uti pc- avspilling, så mener jeg at det vil være riktig å heve blikket og se ørlite grann lenger frem. Innen 3-5 år er musikkavspilling over data blitt gyldig standard for nesten alle, det vedder jeg noen flasker Amarone på.
2) Jeg vedder enda et par flasker Amarone på at tweaking av det digitale signalet før konvertering, gjerne også med digital crossover, også blir standard. Å kjøpe en vanlig hifi-dac, nesten uansett kvalitet, vil da være et blindspor.
3) Jeg har ikke ment at du bør kjøpe en svindyr hifi- dac, tvert imot. En god 6- eller8- kanals studiodac, med god support og evt. muligheter for softwareoppgradering vil gi deg en helt annen og mer fremtidssikker mulighet når du først penser inn på dette sporet. Kostnaden for en slik boks ligger riktignok over en Rega- dac, men langt under det du må gi for en SOTA hifidac.
I all vennskapelighet.
tkr
Takk for tipset, marsboer. Antar at du mener jeg kan bruke 3. parts plugin (Triode) for å få min SB v.3 til å funke med Spotify.marsboer skrev:Spotify fungerer kjempebra på de gamle Squeezeboxene også. Det burde med andre ord ikke være noen grunn til å kjøpe en Touch bare på grunn av det (med mindre man kjører helt uten server noe som er lite trolig når man har en Classic)
Jeg ser ikke helt hvordan tilsvaret ditt står i stil med mitt innlegg, for jeg snakker overhodet ikke om at det må være dyrt for å være bra.RoDa skrev:Min personlige økonomi er ikke speilet i mitt hifi-budsjett, bare så det er sagt. Jeg har sterk tro på at hifi ikke behøver å koste masse penger, den såkalte lassemann-effektenTM.marsboer skrev:Avhengig av din personlige økonomi ville jeg droppet DAC inntil jeg hadde råd til å gå for en kvalitetsmessig topp DAC som fullt og helt kan erstatte og kanskje til og med forbigå din Marantz. Hvis det uansett ikke er aktuelt å svi av 10-30k på en slik DAC i fremtiden virker jo imidlertid Regaen veldig fin. For alt jeg vet er den på høyde med Marantzen også og da er det et virkelig godt kjøp.
Marantz SA-11S1 var all-out og hva Marantz klarte å lage den gangen, jeg tror at spesielt analogdelen holder veldig godt stand i dag også. Hvilke DACer til 10-30k er det som er på høyden i markedet nå? Har ikke akkurat oversikten.
Dette tror jeg er veldig subjektivt. Hva er det som er lydkvalitetsmessig oppgadering eller nedgradering? I mitt hode kan man når det gjelder direkte kvalitet vanskelig snakke om annet enn støy og oppløsning. Jeg liker Marantzen blant annet siden jeg liker klangen av den meget godt, det finnes andre spillere som nok er like gode eller kanskje bedre. Men har de ikke klangen jeg liker så hjelper det ikke.Erfaringsmessig etterlater en lydkvalitetsmessig nedgradering, selv om den er liten, en sur bismak i munnen etter litt tid og man ender opp på en dyrere løsning uansett.
Det er hva jeg håper å beholde med Rega, gode klanglige kvaliteter kombinert med spilleglede. Når jeg opp på lydkvalitet? Neppe.
Kan jeg likevel beholde gleden ved å høre musikk og ha det moro? Tror det.
Jeg nedgraderte kraftig fra Usher BE718 til B&W CM9, men har fått det mer moro med musikken. Mer feil og mindre oppløsning? Jajamen. Mer sjarm spilleglede og allsidighet? Jajamen.
Har også hørt mye av det virkelig dyre og vet hva det kan gjøre med musikk (av god innspillingskvalitet).
Men for meg er det ikke verdt kroneutlegget å kjøpe hifi til flere hundre tusen, ikke bruker jeg det nok til å rettferdiggjøre det heller.
Det er korrekt. Den fungerer nesten bedre enn den offisielle pluginen her hos meg (bruker triode på Transporter og Boom, mens jeg bruker den offisielle plugin'en på de to Radio'ene)atonal skrev:Takk for tipset, marsboer. Antar at du mener jeg kan bruke 3. parts plugin (Triode) for å få min SB v.3 til å funke med Spotify.marsboer skrev:Spotify fungerer kjempebra på de gamle Squeezeboxene også. Det burde med andre ord ikke være noen grunn til å kjøpe en Touch bare på grunn av det (med mindre man kjører helt uten server noe som er lite trolig når man har en Classic)
Får sette meg litt inn i dette og heller bruke vennetråden til Squeezebox for evt. flere spørsmål om dette.
Jeg har også sagt at det skal bli tøft å matche Mara'n. Men jeg prøver denne Regaen først er planen og så får jeg se hvordan det funker.marsboer skrev:Jeg ser ikke helt hvordan tilsvaret ditt står i stil med mitt innlegg, for jeg snakker overhodet ikke om at det må være dyrt for å være bra.
Jeg tror bare det er lurt å legge litt mer i DACen og få en skikkelig start på filbasert avspilling. Det vil jo selvsagt ikke si at ikke du blir kjempefornøyd med Regaen, men jeg tror det vil være et lite steg bakover lydkvalitetsmessig i forhold til Marantzen.
Jeg vet, og har kjent på den smaken selv. Det er også for å kjenne om smaken kommer at jeg prøver dette.Som du sier så er det fullt mulig å bli enda mer fornøyd selv om man nedgraderer, men det er ikke det jeg snakker om når jeg nevner sur smak i kjeften. Jeg snakker om der man nedgraderer og over tid innser at man koser seg mindre enn før med musikken. Jeg har selv nedgradert solid på høyttalersiden prismessig. Mye mer enn det du har i kroner og øre. Jeg vet med andre ord godt hvor mye mer det er å hente på smart valg av utstyr i forhold til å se på prislappen.
Ikke veldig uenigLikevel er min anbefaling å spare/bruke noen kroner ekstra på DAC nå som du er i "etableringsfasen" og vurderer å droppe kvalitetsspilleren din. Jeg vil påstå at f.eks 15k på DAC fremdeles er innenfor "meget fornuftig prisklasse" når det gjelder kildevalg i Hi-Fi verdenen.
Det er også derfor jeg hengte meg på Regaen når du får den brukt. Risikoen er null siden den kan videreselges uten særlig tap, innstegsprisen er lav og potensiell gevinst er enorm om du blir fornøyd.RoDa skrev:Ikke veldig uenig
Prøver først og rapporterer etterpå, så får vi se hvor veien går.
Jeg tror at om man bruker den ene eller andre oppegående DAC-chipen er tilnærmet irrelevant i forhold til ting som implementasjon av tradisjonelle elementer som analogkretsen, chassis og strømforsyning.Dazed skrev:Tror dere faktisk at de komponentene som utgjør utgangstrinnet og dac-delen i Marantz-spilleren (som riktignok var dyr, men den prisen skal også dekke et luksuriøst og gedigent kabinett, et drivverk, etc) som ble utviklet for 7-8 år siden er overlegne de som sitter i en enkel, moderne dac som den det er snakk om her?
Enig med deg i å prøve denne RoDa, det gir deg mange gode svar. Og om det er jonas sin du går for nå er det ikke alt å risikere. Om nevnte smak skulle dukke opp er jo ikke dette noen kriseRoDa skrev:Jeg vet, og har kjent på den smaken selv. Det er også for å kjenne om smaken kommer at jeg prøver dette.marsboer skrev:Som du sier så er det fullt mulig å bli enda mer fornøyd selv om man nedgraderer, men det er ikke det jeg snakker om når jeg nevner sur smak i kjeften. Jeg snakker om der man nedgraderer og over tid innser at man koser seg mindre enn før med musikken. Jeg har selv nedgradert solid på høyttalersiden prismessig. Mye mer enn det du har i kroner og øre. Jeg vet med andre ord godt hvor mye mer det er å hente på smart valg av utstyr i forhold til å se på prislappen.
Så får jeg se hva utfallet skal bli dersom dette er alt for dårlige greier...
Prøver først og rapporterer etterpå, så får vi se hvor veien går.
;Djonas skrev:Gratulerer med ny rack. en rega DAC vil ta seg flott ut i den tror jeg
Leker ikke butikk ;Dmarsboer skrev:Her kastes det ikke bort noe tid. Gratulerer!
RoDa skrev:Jeg har sterk tro på at hifi ikke behøver å koste masse penger, den såkalte lassemann-effektenTM.
Virker som dette fungerer bra for deg, Roda. Moro.RoDa skrev:For et produkt! Er fortsatt både bergtatt og sjokkert her jeg sitter ...
Må komme meg over dette før jeg tør å skrive noe. Foreløpig høres det ut som RoDapreferanseinnertier! 8)
Happy camper
Trenger da ikke det, mesteparten ligger nok på Spotify. 8)rolfozzy skrev:Virker som dette fungerer bra for deg, Roda. Moro.RoDa skrev:For et produkt! Er fortsatt både bergtatt og sjokkert her jeg sitter ...
Må komme meg over dette før jeg tør å skrive noe. Foreløpig høres det ut som RoDapreferanseinnertier! 8)
Happy camper
Det er det jeg alltid har sagt, man må følge med i tiden og modernisere seg. Og med slik et godt produkt som Rega Dac, er det nødt til og bli bra. Dette er noe jeg alltid har sagt.
Kanskje dette er veien og gå for meg også etterhvert. Hvor lang tid vil det ta og rippe cdsamlingen min tro?
Er det noe i samme gate som 6moons sin Lunar Eclipse? (Gøy å høre at du virker fornøyd - er selv blitt glad i disse rødglødende boksene...)RoDa skrev:For et produkt! Er fortsatt både bergtatt og sjokkert her jeg sitter ...
Happy camper
rolfozzy skrev:Kanskje dette er veien og gå for meg også etterhvert. Hvor lang tid vil det ta og rippe cdsamlingen min tro?