RoDa's anleggstråd MkII

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• _RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.982
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Grunnen til at det ble til en shoot-out med Audionet er at det var det som dukket opp først. Jeg er veldig happy med SAM V2, og da er en G2 mer interessant enn andre merker som jeg ikke har hørt her hjemme. Nå det dessuten ble mulig å høre de mot hverandre så ble det for spennende til å kunne la vær. :)
    Resultatet kommer jeg tilbake til, må jo teste litt ordentlig.

Det er ikke store forskjeller på V2 og G2, bortsett fra knottene da.
    Displayet til G2 er større og har mer info, og til alt overmål til og med skjermsparer som viser inngang og volumsetting. :cool:

Det er mulig å få RIAA-kort til G2, som det var på V2. Men DAC er det ikke mulig å putte inn i G2en.
    Innmaten ser annerledes ut, spesielt på strømsiden. Samme store trafo, men flere mindre ladelytter istedet for de to store ølboksene som er på V2en.

På baksiden er det bedre WBT-terminaler til høyttalerkablene, og det har kommet en balansert inngang på plass. Fortsatt er det rec-out og pre-out, mens dac-inngangen naturlig nok er fjernet siden det ikke lengre en en option. Samme mulighet på G2 som på V2 med en utgang for hodetelefoner som kan aktiveres fra fronten og fjernkontrollen.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.982
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Etter å ha kommet over tapet av volumknotten, så er det neste å høre om Audionet har gjort det som de påstår og forbedret lyden fra gode gamle SAM V2.
    Ikke minst om det er såpass til endring at den fortjener G for generasjon kontra V for versjon. Slik er logikken i navnene til Audionet.
    V står for mindre endringer som gir en ny versjon av eksisterende produkter, mens G skal fortelle om større endringer slik at det i praksis er et nytt produkt.

Jeg er spent på om endringene på strømsiden har gjort G2 mektigere i bassen enn det V2 er. V2 kan oppleves som littegrann lett på foten der nederst, selv om det er krefter og stram bass som presenteres.
    Viennaene har vist seg å sluke bra med strøm, så det er spesielt spennende hva G2 får til med dem!

Oppover er det minst like spennende, med den ærlige åpne og direkte lyden som SAM V2 har vist gjennom flere år.
    Det ser ut som G2 har de samme fire MOS-FET på den samme kjøleribba, så det er lov å håpe at det ikke er dårligere saker i alle fall...

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.982
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Den 24de januar skrev JanR dette i tråden her:

utrolig flott :)
    må bare få byttet front på amp.

/jan

Han hadde som vanlig helt rett, og det er jævli trist å ikke kunne vise han hvordan det ser ut med svart front på forsterkeren også. :(
    Liker å tro at han følger med på oss der oppe fra og ser det likevel. :)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.543
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    JanR hadde rett han RoDa, hos deg ble det lekkert med sort;)
    Helheten med resten ble slående flott!!

gismo

Den 24de januar skrev JanR dette i tråden her:

utrolig flott :)
    må bare få byttet front på amp.

/jan

Han hadde som vanlig helt rett, og det er jævli trist å ikke kunne vise han hvordan det ser ut med svart front på forsterkeren også. :(
    Liker å tro at han følger med på oss der oppe fra og ser det likevel. :)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Støvet synes bedre..Men pent å se på... Grattis Roda, denne kledde du...Men synes du skal få deg sorte høyttalere også.... ;)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.982
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takker, karer.
    Må vel karre meg til å skrive ned noen lytteinntrykk om dette virkelig er en up-gradering eller bare sideveis..... :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.287
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Var det analogt potmeter på V2, eller vard et en digital volumkontroll på denne også, men med dreiebryter?

Kul navnepolicy, synes jeg. Versjonsnummer på små oppgraderinger og Generasjonsnummer på store endringer. :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.287
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ah. Da er det jo OK. Gode, gamle Alps RK27 "Blue Velvet". :)

Du styrer vel med fjernkontroll stort sett likevel?

M

musicus

Gjest
    Snakker vi bare test her eller er det foretatt ett bytte? Ser med interesse frem til inntrykkene av forskjellene :cool:

mvh

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.982
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8

På tide å si litt om G2 kontra V2.
    G2 har lavere støygulv enn V2, og mer detaljer i lyden.
    G2 har mer kraft og tynge i bassen enn V2.
    G2 har mer fylde og kropp i lyden enn V2.
    Sånn, ferdig, tilbake til musikken.

Eller, nja... Kan vel synse litt mer om føleri og hvilket inntrykk som G2 gir når den spiller musikk.
    Nå er det jo i mitt oppsett, med mine ører og mine preferanser dette er farget så ta det for hva det er.

Litt om hvordan V2 fremstår når den sammenlignes med G2.
    Den har en noe lysere klangbalanse, litt mer frempå om du vil.
    V2en oppleves også som litt tøffere og røffere i kantene, litt mer rock og rølp enn finesse.

Etterkommeren G2 er mer enn bare bortfall av pupper, den er faktisk annerledes og - i mine ører - bedre enn forgjengeren.
    Det første som slår meg er bassen, virkelig moro å høre at de har klart å få det til å høres ut som den går dypere med større kraft og samtidig har mer detaljer og kontroll. V2 kan virke litt kortpustet på de tøffeste passasjene, mens G2 virker uberørt.
    Jeg har faktisk ikke notert noe angående diskant, så da regner jeg med det er greit på både V2 og G2.
    Men jeg har kladdet en del om detaljer og støygulv. Kombinasjonen av lavere støygulv og mer detaljer gjør at G2 blant annet spiller bedre på lavt lyttenivå, veldig praktisk på sene kvelder når kjærring og unger synes det er passende å sove...
    Detaljnivået gjør det enkelt å "se" langt innover i lydbildet og høre detaljer som før har vært maskert, men samtidig er inntrykket at det er mer sammenheng. Besnærende! To stemmer samtidig skilles lettere fra hverandre.
    G2 gjør det lettere å følge melodien, eller enkeltinstrumenter og jeg synes det er mer klang og egenart i stemmegjengivelsen som også bidrar til at musikken flyter lettere. Liquid som en jeg kjenner ville sagt det, tror jeg.

G2 låter fyldigere, har et mer mettet lydbilde, og samtidig en avslappethet og ro over gjengivelsen. Det oppleves likevel som om det er rasp og trøkk når det skal være og at den har noe jeg ikke kan beskrive på annen måte enn raskere dynamikk. Ting bare skjer uten uten at forsterkeren må ta sats først.
    Jeg kjenner at det er tøft å få frem hvordan forskjellene fremtrer, men samtidig er det lett å høre forskjellene.

G2 har klart å få frem denne barnslige gleden over bedre lyd, god gammel hi-fi feeling hvor gliset blir bredt og det er skjitarti å høre gjennom musikken på nytt igjen!
    Det låter så bra at det er enda en knepp videre på troverdighets-skalaen. Det finnes mye finere ting til høyere pris, og det er relativt sett ikke store forskjeller fra SAM V2, men i denne hobbyen er det likevel like moro hver gang ting oppleves som bedre og avstanden til musikken blir mindre.

Forsterkerjakten er over, SAM er død, lenge leve SAM! Trenger ikke lete videre, dette er fulltreff!

Beklager de rotete inntrykkene, skal se om jeg får sortert de bedre i hodet etterhvert.
    Lykkerus nå, nyter det. :)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.852
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Du liker jo det samme som jeg liker, RoDa. Lite elektronikklyd.

Grattis med ny forsterker!

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.982
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jepp, Valentino, du har nok et poeng der. :)

Takker

Jeg digger disse tyskerne og hvordan de tekniske forbedringene deres klarer å klemme ut mer musikk, eller mindre elektronikk om du vil.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Flott forsterker! Gratulerer!

Morro at du opplever det som en såpass klar oppdatering.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Gratulerer med ny amp Roda! Ser bedre ut med denne i racket, er godt gjort og holde seg til samme merke - ofte tror en jo det er så mye grønnere på den andre siden så det er lett å bli revet over men du har kjørt en stødig hånd over mange år så du vet nok hva du vil ha og ikke ha...:cool:

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.287
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    På tide å si litt om G2 kontra V2.
    G2 har lavere støygulv enn V2, og mer detaljer i lyden.
    G2 har mer kraft og tynge i bassen enn V2.
    G2 har mer fylde og kropp i lyden enn V2.
    Sånn, ferdig, tilbake til musikken.
    Kan høres ut som G2 har mer effekt/strøm tilgjengelig enn V2. Stemmer det? Må få tatt den planlagte turen til Moss snart. Nysgjerrig på dette. :)

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.379
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Må bare hive meg innpå med gratulasjoner. Det høres ut som du har funnet noe som passer deg godt, både lydmessig og synsmessig. Flott sak det der, håper du kan slå deg til ro og nyte musikk. JanR hadde rett, flott utseende har denne.

C

Cyber

Gjest
    Gratulerer! Flott forsterker og sikkert det beste valget du kunne gjort utifra hvor fornøyd du var med den gamle Jukeboxen... ;)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.996
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med ny amp RoDa.
    Ikke alle som kan holde på å lefle med disse rørgreiene som noen holder på å surre med.....

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.982
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk for alle gratulasjoner! :)

@Dazed: Nei, det er samme størrelse på trafo og oppgitt kun 5w mer i 8 ohm og 10w i 4 ohm. Men den oppleves kraftigere.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.287
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Annen type transistorer? Kanskje det er den hørbare effekten av de mindre, kjappere kondensatorene i ladebanken som oppleves slik?

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.982
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Samme selekterte MOS-FETs der, tenker også litt på endret PSU og hva den betyr.

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    13.958
    Power er power............

Næhei, det er jeg ikke det så.
    Det finnes bare en Power :rolleyes:
    Klarte ikke å dy meg gitt.

Gratulerer med ny forsterker RoDA.
    Morsomt at du lar deg friste litt inn i mellom.
    Ellers gliser jeg jo godt av beskyldningene om merketrohet som blir deg til del :cool:
    Wattnisse, DP og Quad fantast som jeg er.

Aerik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    8.376
    Sted
    Våler i Østfold
    Gratulerer med ny amp fra meg også RoDa,
    digger de små pyntegitarene dine som du har som pynt.
    Får jeg spørre hvor du har funnet de?

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.982
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takker Aerik og Powerpoint :)

Den røde fant jeg på Skiathos i Hellas, mens den blå Fendern som var hel frem til hunden logret ved stereoanlegget og sunburst Les Paulen kommer fra miniguitars.com.
    Vet at de har noen sånne på Norby over grensa også.

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    838
    Torget vurderinger
    4
    Grattis RoDa!
    Ser griselekkert ut og du hadde sikkert kjøpt den uansett pga estetikken ;)
    Gleder meg til å høre ved neste anledning!

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.982
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk Liotheles og Finger'n. :)

Dagens lille øvelse, spikes eller demping. Hva er best, det spørsmålet som har hjemsøkt audiofile siden... i alle fall lenge!
    Kjappe tidligere tester har indikert at spikes fungerer best på Vienna Mozart SEene her hjemme, men siden rett skal være rett - og dempeputer er beviselig rett - så har jeg kjørt en lengre periode med Valhalla VT Spike Feet ( Valhalla Technology - VT Spike Feet ) med et lag møbelknott fra Biltema under der igjen. Dette ga et passe treg svai som indikerer at resonansfrekvensen er under det hørbare området. Trur eg.

Vel, jeg får ikke meg selv overbevist om at dempeputer er det rette. Jeg merker dette på flere måter, sterkest er det at musikkspillingen avtar med dempeputene på plass og følelsen av at det er noe som ikke stemmer. Dagens lille "back to spikes" øvelse var veldig avslørende og forklarende. Ikke veldig overraskende så er lyden friskere med spikes, mer overraskende er det at det ikke låter skarpere eller spissere enn med dempeputer. Det høres ut som det er mer bass med dempeputene, men det er ullent i forhold til med spikes. Bassen med spikes er strammere, oppleves mer slagkraftig og til å gå dypere enn med puter. Opplevelsen av dypere kommer sannsynligvis av det nevnte strammere og mer slagkraftig. Det er mer sprut, liv og luft i toppen, påtagelig friskere lyd uten at det låter hissigere. Aller mest spennende og gledelig er det at mellomtonen trer frem slik at det blir lettere å høre - og forstå - hva som synges og sies. "Giorgio by Moroder" fra Daft Punks siste album ble så til de grader mer forståelig!

Helt subjektivt, elendig testregime, og kun overførbart til samme anlegg i likt rom....
    Men likkavæl, dagens stemme går til spikes!!

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Artig å lese dine erfaringer, RoDa. :)

Jeg har lenge vært tilhenger av dempeføtter og brukt Valhalla under høyttalerne både den tiden jeg hadde Avalon og senere Dali Helicon 400 og Dali Euphonia MS4. Nå som jeg kjører med Dynaudio stativhøyttalere bruker jeg derimot spikes og er fornøyd med det.

Det som er viktig med dempeføtter er at dempingen i puten må være nøye tilpasset vekten på høyttaleren.
    Min teori er at det er enklere å få puter til å fungere på tyngre høyttalere da nøyaktig vekt i forhold til demping pute blir mindre kritisk.
    Som sagt - min teori....

Feil tilpasning av forholdet mellom pute og høyttalervekt vil føre til at vibrasjoner ikke blir 100% kansellert, noe som vil føre til mindre dynamikk og tyngde i bassen.
    Spikes sine negative sider ligger i mulige diskantproblemer da høyttalerne står og vibrerer på spikes'en, noe som kan mistolkes som øket nivå i diskanten...
    men dette vet du jo RoDa... :rolleyes:

Sånn teorimessig har jeg ikke noe tro på spikes da hardt metall møter hardt metall i spikes'en, samtidig som spissen i spikes'en fører til svært høyt trykk på et lite område som vil kansellere virkningen av at metallet er så hardt...
    Fjerner man derimot tabletten under spikes'en og setter spissene rett ned i et mykere underlag - som f.eks et teppe, treverk eller mur, vil virkningen bli mye bedre. Men det er vel ingen som har lyst til å ødelegge den pene, nye parketten bare på grunn av litt bedre basskvalitet - tror ihvertfall man får lite gehør i resten av familien for dette.... :rolleyes:

Men det var som sagt teorien. I praksis er det mange variabler slik at det blir vanskelig å forutse resultatet, altså hva som fungerer best av spikes og dempeføtter.

Jeg fikk demonstrert fortreffeligheten med dempeputer av en Sivil.ing. i akustikk for mange år siden:
    Han lot en saks henge i et strikk. Han begynte så å bevege hånden i sakte bevegelser vertikalt. Saksen fulgte da selvsagt håndbevegelsen. Så beveget han hånden raskere, noe som førte til at saksen og hånden kom ut av takt, saksen svingte ganske ukontrollert. (Dette tilsvarer nedre resonnansfrekvens.) Så beveget han hånden i enda raskere bevegelser opp og ned. Dermed roet saksen seg ned og ble stående rolig i luften.
    En ganske så fin aha-opplevelse.

Ps: jeg får gratulere jeg også. :)

mvh
    Finn M

Sist redigert:

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.603
    Heisan
    Gratulerer med ny forsterker og skjønner godt det ble bytte ved å lese dine inntrykk.
    Hadde jeg bodd litt nærmere skulle jeg slengt meg inn i kamikaze sleden med noe Finite Elemente remedier for å teste under ht. Har god erfaring med dem både under elektronikk og ht.
    Har du fått MK gitaren enda?

Mvh
    RBN

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    838
    Torget vurderinger
    4
    Hva består gulvet ditt av RoDa?
    Mine erfaringer er at det er helt avgjørende for hvilken type dempning man bør benytte.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.982
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det er også helt feil - gulvet altså - i forhold til spikes....

betongelementer - avrettingsmasse - plast - 13mm gips - 5mm parkettunderlag (trefiber) og så 8mm laminat.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.681
    Torget vurderinger
    2
    Fin forsterker Roda. Tror jeg. Gratulerer så meget med den.

Når det gjelder dette med underlag, spikes eller puter eller hva det nå måtte være, så er jeg klar over og har erfart at det er ulike opplevelser med de ulike ting som brukes. Og direkte sammenligning er så og si umulig i praksis... Men, har du prøvd kork under dine høytalere Roda? Virker ikke som det er så mange som bruker det. Men siden jeg nå nevner det, så har jeg brukt det lenge med godt resultat etter min ringe mening. Men som sagt, det er hos meg. Pusseklosser. Fantastico.

M

musicus

Gjest
    Grattis med ny amp RoDa, ang spikes etc.. så test de tidligere nevnte Quadraspire QX7 spikeshoes, nesten garantert godt resultatet, funker bedre enn F.eks BDR, Finite m.fl i de oppsett jeg har hatt de...

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kan det med underlag ha noe med at dine høyttalere er litt varme og ikke de mest presise i utgangspunktet ? Hadde modellen Strauss en gang , og med myk avkobling låt det rett og slett bæsj på laminat gulv.. Men med spikes strammet det seg opp, ble mer presist og fokusert på en god måte..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn