RoDa's anleggstråd MkII

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• _RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.052
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Er så svært at her må det ommøblering til :eek:

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.052
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Puh, ble sent dette. Er et slit å drive i byggebransjen og gjøre ting en ikke kan. Men etter litt googling så ble det tre nye innerdører før midnatt og så var det til med ommøbleringen. :)

Akkurat den fargen jeg ville ha, helt tøft med modifisering av benlengder og ikke langt å kjøre heller. Takk til ArildD for hyggelig handel.

1-IMG_3862.JPG

helarn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Nydelig lite stativ det der, men du får en h.... jobb med å holde topplata rein for støv og andre uhumskheter. Men smukt var det.
    Gratulerer, også med at du beholder høyttalerne dine.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.052
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk helarn.
    Støv er ikke noe problem, jeg bruker Eco3 antistatisk spray fra NordOst.
    Gjør samme jobben som Jif Universal, men mye dyrere for lydens skyld. :)

D

Dåbbel J

Gjest
    Takk for tipset R.
    Siden det er dyrere enn Jif, skal jeg og begynne og bruke det.

Go hælj

/JR

ArildD

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Antall liker
    741
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Takk for hyggelig handel og prat. Du er en kunnskapsrik sjel :) Dog dro du 10 min for tidlig. Ane Brun hørtes helt annerledes ut da jeg gikk opp etter at vi var ferdig med rack.
    Accu løsnet big time etter 4timer.
    Videre god helg.
    AD

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.847
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Gratulerer RoDa, sort var det, talere var det ikke, veggene står og dette ble veldig flott;);)
    Fin høyde! Tror ikke støv blir noe problem i ditt hjem:cool:

gismo

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.052
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hm
    Bytta racket, og for moro skyld fikk samtidig Whistler Cerise komme inn mellom Rega DAC og SAM.
    Så er saken at jeg synes det låter bedre enn på lenge. Hvordan kan dette henge sammen?
    Hm

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.807
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Mylene Farmer- En innertier IMO, men fra et litt uventet hold. :)

Det er tydeligvis store omveltninger i gang: Tomz spiller klassisk og RoDa går for fransk pop....

mvh

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.847
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Hm
    Bytta racket, og for moro skyld fikk samtidig Whistler Cerise komme inn mellom Rega DAC og SAM.
    Så er saken at jeg synes det låter bedre enn på lenge. Hvordan kan dette henge sammen?
    Hm

Svaret er nok Whistler RoDa:rolleyes:, ta gjerne alle mine andre kabler....men Whistler`n min mellom Weiss og Einstein får du ALDRI:rolleyes:;):cool:

gismo

Sist redigert:

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.052
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Tja, gismo, det kan vel være nesten hva det skulle være jeg vil at det skal være...
    - Annen plassering av komponentene (høyere, lavere, nærmere bakvegg)
    - Annet refleksjonsmønster mellom høyttalerne, nytt rack er temmelig mye mindre omfangsrikt
    - Resonanser som har kommet til, eller blitt borte grunnet underlag (glass vs IKEA Lack) og fysiske egenskaper i racket
    - Kabelen

Ikke så fettnøye så lenge det oppleves bra, og ikke kostet skjorta og buksa.
    Opplevelsen er vktigst 8)

• Liker
    Reaksjoner: HCS

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.847
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Tja, gismo, det kan vel være nesten hva det skulle være jeg vil at det skal være...
    - Annen plassering av komponentene (høyere, lavere, nærmere bakvegg)
    - Annet refleksjonsmønster mellom høyttalerne, nytt rack er temmelig mye mindre omfangsrikt
    - Resonanser som har kommet til, eller blitt borte grunnet underlag (glass vs IKEA Lack) og fysiske egenskaper i racket
    - Kabelen

Ikke så fettnøye så lenge det oppleves bra, og ikke kostet skjorta og buksa.
    Opplevelsen er vktigst 8)
    Opplevelsen er helt klart viktigst, DIN opplevelse RoDa;)
    Du har jo endret saker og ting og har mange gode argumenter her for mulige forandringer, som rett er:)

Jeg gjorde en lang reise i vinter, helt stille for meg selv, steg for steg og over flere uker på hver kabel, i ukes perioder på bytter mellom BJC og
    det som stod der fra før. Ikke noe annet ble endret i oppsettet, plasseringer eller rom.

BJC digital mot dyr BM, ikke mulig å høre forskjell, BM forsvant ut.
    BJC ht mot dyre PAD, noen mulige microforskjeller?? usikker, ikke verdt å beholde PAD.
    BJC signalkabler mot Whistler Coanda, ikke mye forskjell her heller men noe smådetaljer som jeg gjerne ville beholde, så Whistler`n fikk være.

Så som du sier, opplevelsen er viktigs og dette ble MIN opplevelse;)
    Flott med litt nettere rack hos deg, mere luft rundt Vienna!

gismo

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.042
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Grattis med Atacama-rack RoDa. Fint understell til vettu pris.
    Støvet synes bedre på svart, men er der likefullt om det er grått eller hvitt!
    Noen synes at glass i racket er en issue. Jeg har glasshyller sjøl,men acryl under spilleren.
    Tror faktisk det er viktigst med stabilitet, og her har du vel helsveisa ramme?

Mvh

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.052
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hei sveis, det er helsveis ja. :)
    Når man kan få sånt noe for kun 28,6% av nypris, og det både ser og føles fint ut så er alt gull.
    Eller, nei, det er svart. Men det er også gullet som snurrer.

Jeg hadde strengt tatt klart meg med kun den nederste modulen, men da jeg fikk dette som er dorullmodifisert så skulle en egentlig tro det var laget til meg på bestilling.

Inspirert av dine bilder i tråden kommer litt herfra også.

Fra Finitetiden, med MBL i for anledningen

1-005.jpg

For å vise TOMZ at også jeg har hatt høyracksyken

1-IMG_7138.JPG

Små B&W og LACK-benken som nå er containerfyll hos STENA recycling.

1-IMG_3849.jpg

Fra min tid med lånte Maggies

1-IMG_1902.jpg

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.354
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Flotte bildet, RoDa! Du beveger deg baklengs mot kvalitet og estetikk :rolleyes::cool:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.847
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Vet du kan bedre enn dette RoDa...

Hmm...venter på noen gode bilder av rack med oppsett RoDa, jeg vet du kan..;);)

1-IMG_3862.JPG

gismo

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.052
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Kommer nok det, gismo. :)
    Fortsattt er fokuset på oppussing, men ser et slags svakt lys i tunellen tror jeg. Bare det ikke er toget som kommer imot. :D

Akkurat akkurat nå er det kaffe med Lucinda før gjæringssagen skal jobbe igjen.

Helt latterlig bra album som spilles altfor altfor sjelden.
    Det er et problem i all tilgjengeligheten at de få forsvinner.

Live @ the Fillmore - Lucinda Williams | Songs, Reviews, Credits, Awards | AllMusic

[h=4]Review by Mark Deming [-][/h]Lucinda Williams has earned a reputation for her meticulous approach to making albums, but a careful listen to her work suggests that she isn't trying to make her music sound perfect, she just wants it to sound right, and she isn't afraid to spend the extra time waiting for the charmed moment to get caught on tape. This attitude seems to be borne out in her first-ever concert album, Live @ The Fillmore, which manages to sound carefully considered, and a model of "warts and all" authenticity at the same time. Recorded during a three-night stand in San Francisco, the album captures Williams' band in superb form -- Doug Pettibone's guitars, Taras Prodaniuk's bass, and Jim Christie's drums merge into a tight and emphatic groove machine that can match Williams's many moods, whether she's quietly contemplative on "Blue," rocking out hard on "Changed the Locks," or howling the blues on "Essence," while the deeply resonant recording and mix gives them the royal treatment. Williams herself is a slightly more complicated matter here -- her performance is deeply into the spirit, so much so that sometimes her melismatic wanderings and broad phrasing sound like they're verging on caricature. But this is clearly a recording of a performance, and by the time we get to the end of disc two, the broad strokes have coalesced into something quite remarkable; as Williams searches through the nooks and crannies of her songs, you sense she's discovering things that she didn't expect to find, and it's a tremendous thing to hear. Lucinda Williams is an artist who writes from her soul, and she's thoroughly unafraid of letting her passion show when she sings. If that makes for strained technique, it also results in very real art, and this album offers a privileged glimpse of a singular songwriter in full flight.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.847
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Kommer nok det, gismo. :)
    Fortsattt er fokuset på oppussing, men ser et slags svakt lys i tunellen tror jeg. Bare det ikke er toget som kommer imot. :D

Akkurat akkurat nå er det kaffe med Lucinda før gjæringssagen skal jobbe igjen.

Helt latterlig bra album som spilles altfor altfor sjelden.
    Det er et problem i all tilgjengeligheten at de få forsvinner.

Live @ the Fillmore - Lucinda Williams | Songs, Reviews, Credits, Awards | AllMusic

Review by Mark Deming [-]

Lucinda Williams has earned a reputation for her meticulous approach to making albums, but a careful listen to her work suggests that she isn't trying to make her music sound perfect, she just wants it to sound right, and she isn't afraid to spend the extra time waiting for the charmed moment to get caught on tape. This attitude seems to be borne out in her first-ever concert album, Live @ The Fillmore, which manages to sound carefully considered, and a model of "warts and all" authenticity at the same time. Recorded during a three-night stand in San Francisco, the album captures Williams' band in superb form -- Doug Pettibone's guitars, Taras Prodaniuk's bass, and Jim Christie's drums merge into a tight and emphatic groove machine that can match Williams's many moods, whether she's quietly contemplative on "Blue," rocking out hard on "Changed the Locks," or howling the blues on "Essence," while the deeply resonant recording and mix gives them the royal treatment. Williams herself is a slightly more complicated matter here -- her performance is deeply into the spirit, so much so that sometimes her melismatic wanderings and broad phrasing sound like they're verging on caricature. But this is clearly a recording of a performance, and by the time we get to the end of disc two, the broad strokes have coalesced into something quite remarkable; as Williams searches through the nooks and crannies of her songs, you sense she's discovering things that she didn't expect to find, and it's a tremendous thing to hear. Lucinda Williams is an artist who writes from her soul, and she's thoroughly unafraid of letting her passion show when she sings. If that makes for strained technique, it also results in very real art, and this album offers a privileged glimpse of a singular songwriter in full flight.
    Takker for tips RoDa, har mye av dama men ikke dette, skal sjekkes ut:)
    Pass fingertuppene, sånne sager er vasse:p;)

gismo

@... ser frem til bilder:)

Sist redigert:

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.690
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Det LWalbumet høres spennende ut Rolf, takk for tips!

ShineySmileysSmile.jpg

/ Morten

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.052
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Fikk rulla ut teppet og døtta sofaen på plass siden stabelen med smartpanel nå er så liten at den kan skubbes vekk med enmannskraft. 8)
    Får ikke helt ut av hodet at det er lydmessige endringer etter bytte av rack.
    HiFi klubben hadde et slagord i hine hårde dager, jeg tar i bruk en lett omskrevet versjon;
    Lack, nei tack!

Chris er cool 8)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.354
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kjekt at det begynner å gå mot slutten av oppussingsprosjektet, og at du er fornøyd med racket. Du kommer vel snart med en detaljert beskrivelse av de lydmessige endringene :cool:

Forøvrig har du tatt veldig feil, dessverre. Chris Isak er ikke, og var ikke cool! Sier han som har en musikksmak som gjør at nesten ingen vil kjøpe cdene han har til salgs ;)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.847
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Fikk rulla ut teppet og døtta sofaen på plass siden stabelen med smartpanel nå er så liten at den kan skubbes vekk med enmannskraft. 8)
    Får ikke helt ut av hodet at det er lydmessige endringer etter bytte av rack.
    HiFi klubben hadde et slagord i hine hårde dager, jeg tar i bruk en lett omskrevet versjon;
    Lack, nei tack!

Chris er cool 8)

Bra låt og god lyd på denne RoDa:)
    Litt artig å høre om ting som setter seg i hode ang lyd, lack & glass blir artig å høre litt om;)
    Har også litt tro på "størrelsen" og jeg da...:rolleyes::confused: Opplevde positive ting ved å bli kvitt "slabenken" oppe i hulen her hjemme..:)

gismo

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.052
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Torsdag, treff, tre karer som vanlig. Hyggelig som vanlig.
    Hifidelen av hobbyen har vi gjennom tester tatt livet av, så nå er det musikk som gjelder.
    Litt testing måtte til, men igjen med overraskende resultat. Hypotesen er at USB-inngangen på Cambrigde DacMagic ikke viste Ic@rus rettferdighet for det var grisebank fra Squeezebox via S/P-DIF.
    Stakkars Ic@rus svidde vingene og låt lukket, tamt og uengasjerende.

Takk til Liotheles for mat og musikk, og til Baard for selskap på turen. Liten klubb men stor glede ;)

Tanker:
    - Lyd er mindre viktig når det er bilde samtidig.
    - Harbeth + Naim + REL = sant :)
    - Harbeth + Naim + REL = sant :) (en god ting som kan og bør gjentas)
    - Squeezebox Touch er kilde god nok. Kan slenge på et forbehold at det ikke gjelder hi-end anlegg, kanskje.
    - Redselen for hva som kommer til å skje innen streaming er økende.

stemningsbilde

1-1-IMG_3881.JPG

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.847
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Hifidelen av hobbyen har vi gjennom tester tatt livet av, så nå er det musikk som gjelder.
    Litt testing måtte til, men igjen med overraskende resultat. Hypotesen er at USB-inngangen på Cambrigde DacMagic ikke viste Ic@rus rettferdighet for det var grisebank fra Squeezebox via S/P-DIF.

Takk til Liotheles for mat og musikk, og til Baard for selskap på turen. Liten klubb men stor glede ;)

Tanker:
    - Squeezebox Touch er kilde god nok. Kan slenge på et forbehold at det ikke gjelder hi-end anlegg, kanskje.

stemningsbilde

Vis vedlegget 317376
    Flott stemning på dette RoDa, hmm mørkt og mye smålys hos deg, men har du snudd anlegget i stua??
    Vindu med gardiner og persienner bak:rolleyes: En hylle til på toppen også...?? Eller er jeg full og bilde er tatt et helt annet sted;);):cool:

gismo

Edit: er ikke full men ser det nå, det står jo en REL der, altså ikke hos deg;);)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Fine små konklusjoner som vitner om en hobby i bevegelse. Hvilken rel er det som ble brukt?

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.052
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Husker ikke HC, men den finnes i en tråd på besøksdelen, Narvikværing osv...

Litt søndagfeeling i dag siden det var fridag i går... døgnvill

Et par søndagslåter

Lurer på om denne fremtiden er oppskrytt?
    Bare lokalstreamet i det siste og med over 8000 album på server føler jeg ikke trangen til ny musikk.....
    Tenker litt på å kappe strengen til www og se om det medfører abstinens. 8)

God helg
    R

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1

Tanker:

stemningsbilde

Vis vedlegget 317376
    Digitalt er digitalt. Sånn sett, dersom du kjører Hi-Rez filer eller Tidal med en god DAC er High-End i massevis.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.052
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Digitalt er ikke digitalt, bjornh. ;)
    Men jeg har til gode å høre noe som er bedre enn lokalFLAC eller WiMP/TidalFLAC spilt gjennom Squeezebox Touch.
    Ikke for ikkeno at Squeezeboxens venner fortsatt lever godt 8)

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Men jeg har til gode å høre noe som er bedre enn lokalFLAC eller WiMP/TidalFLAC spilt gjennom Squeezebox Touch.
    Jeg trodde jeg viste hva en god streamer/DAC var, før jeg fikk kloa i en Linn Majik DS. Nå har jeg "storebror" Akurate DS, og har lært at det er mye å hente i å legge litt ressurser i kilden/streameren.

Squeezebox er et enormt bra valg, om man tenker "bang for the buck", men lydmessig henger det nok ikke med, sammenlignet med, blant annet Linn DS.

(Og da tenker jeg også på kombinasjonen squeezebox --> digitalt signal --> god DAC.)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.052
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det er din sannhet, Audirvana, stemmer ikke med min så langt.
    Men vi Squeezeboxvennene drømmer om å låne en orntli hiend streamer en gang for å teste, hadde vært moro det.
    Vi gjør sånne kjedelige ting som å blindteste og dreper mange forskjeller, dessverre. :(

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Digitalt er digitalt, men formater kan variere.

16 bit er en ordlengde bestående av 16 tegn, altså varianter av 0 og 1, mens 24 bit ordlengde båstår av 24 binære siffer -altså 0 og 1. Sistnevnte tillater større variasjon, og tillater mer oppløsning i lyd. Til syvende og sist er det DAC'en som allikevel avgjør hvor bra det blir, det er der det analoge og hørbare fortolkes fra det binære, som kun er en datastrøm.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn