RoDa's vinylblogg - 2-ern ble en 5-er

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Z

Zomby_Woof

Gjest
    RoDa's veltempererte vinyl-blogg

rolfozzy skrev:
    laban skrev:
    Prøve å få testet denne på armen RoDa vet ikke hvordan det er med den rega'n din men rb-300 leverte ikke før motvekts loddet til Michell kom på plass.

Uten det loddet hadde arm gått rett i søppla

Bilder rappa fra Vinylengine.com

Mvh
    Tror ikke den går til 700 armen.
    Kan'ke skjønne hvorfor ikke. Alle armrørene til Rega er kliss like, bortsett fra toleranser og finish. Ellers er det annerledes 'pivotgaffel' på 250 (minus fjærhuset) pluss annerledes endestump (gjenget plast), og annerledes armbase på 1000 (antiskate-magnet-slider av metall). Ellers er hele armene kliss like i alt annet enn finish og toleranser.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2

HCS skrev:
    Vidar P skrev:
    Jeg "tror" hva jeg vil ja HCS, ingen grunn til nedlatenhet.
    Ingen nedlatenhet her Vidar P  :).. Har hatt begge jeg så jeg vet hvordan de kan lyde. Med ulike pu'er riktinok. Men som sagt, erfaring med begge... :)
    Så hvis du leser RoDa sine funn noen innlegg over, så ser du jo at det tydeligvis kan være flere oppfatninger av samme. Og siden du spurte om jeg hadde latt meg lure av forskjellige pu'er; det er såvidt jeg kan forstå ingen grunn til at jeg skulle være så ignorant at jeg feiltok lyden fra en spiller/arm for lyden av pu'en, til det har jeg drevet med vinyl litt for lenge.

Mine opplevelser med WT vs Rega stemmer rimelig godt med RoDa sine beskrevne funn, og det er i bunn og grunn det jeg tippet i innlegget mitt over også. Da er vi tre i denne tråden som har opplevd begge. Så neppe så langt på bærtur allikevel da HCS, noen av oss.

Det viktigste er imidlertid at enhver finner sin "poison".

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

Vidar P skrev:
    HCS skrev:
    Vidar P skrev:
    Jeg "tror" hva jeg vil ja HCS, ingen grunn til nedlatenhet.
    Ingen nedlatenhet her Vidar P :).. Har hatt begge jeg så jeg vet hvordan de kan lyde. Med ulike pu'er riktinok. Men som sagt, erfaring med begge... :)
    Så hvis du leser RoDa sine funn noen innlegg over, så ser du jo at det tydeligvis kan være flere oppfatninger av samme. Mine opplevelser med WT vs Rega stemmer rimelig godt med RoDa sine beskrevne funn, og det er i bunn og grunn det jeg tippet i innlegget mitt over også. Da er vi tre i denne tråden som har opplevd begge. Så neppe så langt på bærtur allikevel da HCS, noen av oss.

Det viktigste er imidlertid at enhver finner sin "poison".
    Helt korrekt. Det viktigste er vel at en aldri slutter å erfare fra denne deilige delen av hobbyen som vinyl er :). Cheers!

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2

Zomby_Woof skrev:
    rolfozzy skrev:
    laban skrev:
    Prøve å få testet denne på armen RoDa vet ikke hvordan det er med den rega'n din men rb-300 leverte ikke før motvekts loddet til Michell kom på plass.

Mvh
    Kan'ke skjønne hvorfor ikke. Alle armrørene til Rega er kliss like, bortsett fra toleranser og finish. Ellers er det annerledes 'pivotgaffel' på 250 (minus fjærhuset) pluss annerledes endestump (gjenget plast), og annerledes armbase på 1000 (antiskate-magnet-slider av metall). Ellers er hele armene kliss like i alt annet enn finish og toleranser.
    Mener jeg leste noe om det når jeg kjøpte et Michell lodd for et par år siden. Jeg ser ikke bort fra at jeg kan ta feil.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2

Jeg ser på oppgraderingråd med slike armlodd som tips til type wunderbaum når man har kjøpt seg en ny sportsbil. No offense. Moro nok for noen men ikke akkurat sentralt i den store sammenheng.

TT PSU bør vurderes først når spiller yter optimalt i sin opprinnelige form; men da har den virkelig også sin misjon. Det er imidlertid en hel masse som må på plass før en spiller nyttiggjør seg slike oppgraderinger som armlodd og psu. Og det er slik med vinyl at disse basale tingene må være på plass for at det skal ha noen hensikt å oppgradere på litt mer perifere aspekter ved spillerens helhet. Her er dette altfor tidlig. Imo.

Z

Zomby_Woof

Gjest

rolfozzy skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    rolfozzy skrev:
    laban skrev:

Mvh
    Mener jeg leste noe om det når jeg kjøpte et Michell lodd for et par år siden. Jeg ser ikke bort fra at jeg kan ta feil.
    Jeg var akkurat innom siden til Michell for å sjekke. Der står det at loddet passer til RB 250 og RB 300. Jeg tipper at dette er utdatert informasjon. Loddet har sikkert rett og slett vært på markedet siden 250/300 var de eneste armene i Regas utvalg. Nå er jo ikke 250/300 lenger engang. Modellene heter 251, 301, 700 og 1000.

Edit: Skrivefeil.

Brian7500

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    4

rolfozzy skrev:
    laban skrev:

Mvh
    Det gør den. Der er en bruger her på forum der har Michell kontravægten på sin RB-700.

Z

Zomby_Woof

Gjest

Vidar P skrev:
    Jeg ser på slike armlodd som tips til Wunderbaum når man har kjøpt seg en ny sportsbil. No offense. Moro nok for noen men ikke akkurat sentralt i den store sammenheng.
    Der har jeg et helt annet syn, mildt sagt. Det blir mer som å kjøpe vinterhjul til nybilen når snøen kommer (hvis den ble levert uten).

Og her snakker jeg for en gangs skyld (i denne tråden) av egen erfaring. Flere år både før og etter, faktisk. ;)

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.183
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8

Nothin', synger Robert. Men forskjellene mellom WTRP/AT-OC09ML/II og P5/RB700/Rondo Blue var i alle fall somethin' :D

Jeg var forberedt på en liten nedgradering, samtidig som jeg hadde trua på at P5 kunne prestere på linje med WT.
    På P5 sitter jo alt fast i alt og det er hverken demping eller silikon i noen overganger. Direktekoblet på mer enn en måte.

Jeg hører at WT er mer dempet, og at P5 nok låter litt mer fra rillene. Selv om jeg på disse nye platene jeg nå spiller har det helt tyst!
    Men jeg hører også noe mer.... ;)

Grunntoneområdet er tøffere, og hva annet kan jeg si enn "rocka". Rega rocker!
    Samtidig er dette pip åpent rett inn i innspillingen, og både presisjon og størrelse på lydbildet imponerer stort.
    Der WT er dempet, rolig og kontrollert er P5 direkte, fremoverdrivende og leken.
    Dette er og blir subjektivt og mitt ønske er ikke å tråkke på noen tær, bare så det er sagt.

For meg er det så enkelt som at det skal være moro å spille musikk.
    P5/RB700/Rondo Blue låter i mitt oppsett mer levende, PRaT-fullt, dynamisk og spennende enn hva WTRP/AT-OC09ML/II gjorde.
    Vinyl blir for meg mye ett kose-format som lyttes til på sene kvelder og generelt rolige stunder.
    Da er det også en fordel at det låter spennende på lavt volum, akkurat slik Rega gjør!

Konklusjonen min er at P5 låter spennende og morsomt med mye trøkk og åpenhet blandet med fart og moro.
    Jeg føler meg privilegert som fikk lov til å låne Rega for å sammenligne for å høre før jeg byttet.
    Selgeren lånte meg spilleren uten forbehold og jeg kunne fortsatt med WT om det var hva jeg ønsket.
    Sitter også og er klar over at det nok er noen som humrer over mitt bytte av spiller, men det er for meg en glede å kunne by på den humringen. ;D

Mvh
    Rolf

Vedlegg

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.625
    Torget vurderinger
    27

Zomby_Woof skrev:
    Jeg var akkurat innom siden til Michell for å sjekke. Der står det at loddet passer til RB 250 og RB 300. Jeg tipper at dette er utdatert informasjon. Loddet har sikkert rett og slett vært på markedet siden 250/300 var de eneste armene i Regas utvalg. Nå er jo ikke 250/300 lenger engang. Modellene heter 251, 300, 700 og 1000.
    ...and their derivatives

Z

Zomby_Woof

Gjest

Jøss! Jeg blingser over og forbi både det ene og det andre i dag...

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3

Origin Live har også et motvektslodd. Dette utmerker seg med måten endestubben er festet på. Rega standard er gjenget og skrudd rett inn i armrøret. Origin Live benytter en gjenget skive som skrus inn i armrøret. Deretter festes stubben med en skrue gjennom sentrum av denne skiven, slik at stubben står i spenn. Selve loddet er av den runde typen, som Rega sitt, men det skrus fast i stedet for å bruke Regas O-ringsystem.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.183
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8

HCS skrev:
    Testet du begge pu'ene i de to spillerne når du hadde de inne på likt Roda ? Subjektive opplevelser kan vanskelig diskuteres.
    Det gjorde jeg ikke. Det var heller ikke aktuelt i forhold til utfall, så derfor brukte jeg ikke tid på det.

R

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.183
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8

HCS skrev:
    Har hatt begge jeg så jeg vet hvordan de kan lyde. Med ulike pu'er riktinok. Men som sagt, erfaring med begge... :)
    Dette er spennende.
    Jeg regner med du foretrakk WT siden du har en Ref i bestilling?

R

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2

Zomby_Woof skrev:
    Vidar P skrev:
    Jeg ser på slike armlodd som tips til Wunderbaum når man har kjøpt seg en ny sportsbil. No offense. Moro nok for noen men ikke akkurat sentralt i den store sammenheng.
    Der har jeg et helt annet syn, mildt sagt. Det blir mer som å kjøpe vinterhjul til nybilen når snøen kommer (hvis den ble levert uten).

Og her snakker jeg for en gangs skyld (i denne tråden) av egen erfaring. Flere år både før og etter, faktisk.  ;)
    Delte meninger da. Jeg tviler ikke på at det-eller-det armloddet kan være det rette for noen. Men her har fyren fått seg en ny Rega i dag den dag, og det første som hagler inn er råd om at den-og-den standard delen må byttes om det skal være noe som helst stas. Med en nærmest åpenbar underforståtthet om at Rega ikke har forstand på å lage armlodd som er gode nok til bruket sitt.

Rega sin RB700 er kjempegod den, og de er ikke dummere på Rega enn at hadde et annet armlodd gitt store universelle forbedringer under alle forhold så hadde de vel inkludert det som standard. De har jo tross alt vært nær enerådende på budsjett- og OEM-markedet i årtier med sine armer, nettopp pga sin knowhow vil jeg tro.

Jeg vil tro at dersom du opplevde P5 slik du sa noen innlegg over (lys og med manglende energi i grunntoneområdet), og RoDa oppfatter den nærmest motsatt om jeg leser det riktig (levende og med plenty drive og energi), så kan det vel være grunn til å være varsom med råd, siden kontekstene tydeligvis er veldig forskjellige. Bare sånn generelt betraktet.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10

Her skjer det ting i racerfart ;D

Utrolig lekker den treramma, nå må du få deg Sonus Faber høyttalere ;)

Z

Zomby_Woof

Gjest

Bach_Man skrev:
    Origin Live har også et motvektslodd. Dette utmerker seg med måten endestubben er festet på. Rega standard er gjenget og skrudd rett inn i armrøret. Origin Live benytter en gjenget skive som skrus inn i armrøret. Deretter festes stubben med en skrue gjennom sentrum av denne skiven, slik at stubben står i spenn. Selve loddet er av den runde typen, som Rega sitt, men det skrus fast i stedet for å bruke Regas O-ringsystem.
    Omtrent samme som det jeg hadde på min, bortsett fra at mitt var eksentrisk/hang litt under senter av armen (Express machining, finnes ikke lenger). Jeg tror forresten Clearaudio har et lodd etter samme prinsipp som Origin Live (uten stub').

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.183
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8

hel skrev:
    Utrolig lekker den treramma, nå må du få deg Sonus Faber høyttalere ;)
    I dag er rådyra gode ;D ;D ;D ;D

R

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.183
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8

Vidar P skrev:
    Men her har fyren fått seg en ny Rega i dag den dag, og det første som hagler inn er råd om at den-og-den standard delen må byttes om det skal være noe som helst stas. Med en nærmest åpenbar underforståtthet om at Rega ikke har forstand på å lage armlodd som er gode nok til bruket sitt.
    Hehe, pimp my Rega. ;D
    Er nok et stykke frem til jeg skal starte med slikt, er jo litt skeptisk til hvor kritisk et lodd kan være for lyden?

Rega sin RB700 er kjempegod den, og de er ikke dummere på Rega enn at hadde et annet armlodd gitt store universelle forbedringer under alle forhold så hadde de vel inkludert det som standard. De har jo tross alt vært nær enerådende på budsjett- og OEM-markedet i årtier med sine armer, nettopp pga sin knowhow vil jeg tro.
    Bra poeng! De har sikkert mått gjøre noen grep i forhold til kost/nytte i produksjonen også, slik at det kan være litt å hente på oppgraderinger og så her.

Jeg vil tro at dersom du opplevde P5 slik du sa noen innlegg over (lys og med manglende energi i grunntoneområdet), og RoDa oppfatter den nærmest motsatt om jeg leser det riktig (levende og med plenty drive og energi), så kan det vel være grunn til å være varsom med råd, siden kontekstene tydeligvis er veldig forskjellige. Bare sånn generelt betraktet.
    Sant, som normalt spriker erfaringene på hifiutstyr.
    Der er muligens verdt å nevne at jeg loader denne PUen feil foreløpig.
    RIAA står på 470ohm som den gjorde med ATen.

Ortofon anbefaler 10 til 200.

Mvh
    Rolf

Z

Zomby_Woof

Gjest

Vidar P skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Vidar P skrev:

Og her snakker jeg for en gangs skyld (i denne tråden) av egen erfaring. Flere år både før og etter, faktisk.  ;)
    Delte meninger da. Jeg tviler ikke på at det-eller-det armloddet kan være det rette for noen. Men her har fyren fått seg en ny Rega i dag den dag, og det første som hagler inn er råd om at den-og-den standard delen må byttes om det skal være noe som helst stas. Med en nærmest åpenbar underforståtthet om at Rega ikke har forstand på å lage armlodd som er gode nok til bruket sitt.

Mnja..

Som sagt, når jeg beskriver Rega er det store ord om små ting. Jeg sammenligner dessuten med dyrere spillere, i egen prisklasse synes jeg de er helt der oppe på alt. At Rega vet en del om hva de sysler med er hevet over tvil, og ikke noe å krangle på fra min side. Men, Roy Gandy er sannsynligvis bransjens nest mest trassige, etter Ivor Tiefenbrun. Alt han gjør og sier skal ikke slukes rått ("Det er bare tull å vaske plater, VTA mer enn på øyemål er strengt tatt bortkastet tid" Fritt etter minnet). Ellers er det neppe tilfeldig at disse motvektsloddene florerer, også fra folk som vet en ting eller to om platespillere. Felles for alle disse loddene er at de faktisk er langt mer kostbare å produsere enn Rega's egne. Husk at alle Regaarmene tross alt har sitt opphav i budsjettkilleren RB 300. Kjernen i konstruksjonen, revolusjonen om du vil, er armrør støpt i et stykke til en betalbar pris.

Forøvrig er jeg slett ikke enig i at min og RoDa's opplevelse av platespilleren er motsatt. Langt derifra. Dette kan like gjerne handle om forskjellige preferanser, og påfølgende beskrivelser av de samme fenomener. Jeg gjentar også at jeg gjettet utfra ryktene om Well Tempered.

Ellers er jeg hjertelig enig i at RoDa bør bruke mer tid på å optimere og bli kjent med spilleren før han begynner å tweake.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2

Roda; det er et godt poeng med last ja; du bør muligens utforske tyngre laster med Ortofonen ja. Noe rundt 100-150? kan vel være et råtips.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3

RoDa skrev:
    Bra poeng! De har sikkert mått gjøre noen grep i forhold til kost/nytte i produksjonen også, slik at det kan være litt å hente på oppgraderinger og så her.
    Rega er jo en svært sparsommelig produsent med et usedvanlig høyt gjenbruk av de samme delene mellom forskjelige modeller, så "oppgraderte" komponenter kommer sjelden som standard, selv RB1000 armen har det meste til felles med de rimeligere utgavene. Forskjellene ligger gjerne i selektering og toleranser, samt noen få deler.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.183
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Sånn ble racket med ny spiller på toppen:

Hjertelig takk til tomkver for hyggelig handel av både spiller og vinylskiver! :)

Får lese meg opp litt på Rega og gjøre meg kjent med spilleren.
    Foreløpig har jeg ikke rørt en skrue, det virker som om Solberg Hifi har gjort en god jobb med å sette opp spilleren. 8)

Mvh
    Rolf

Vedlegg

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.183
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk igjen, JanR og 65Finger :)

Mvh
    Rolf

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    312
    Gratulerer RoDa med ny spiller.
    Har ikke hørt P5 og WT men Rondo blue har jeg hatt.
    Selv opplevde jeg denne som en pickup med mye "grunnområde" samt en flott bass,men savnet litt oppløsning i toppen. Kansje det er nettopp dette som gjør samspill med P5 som en flott match ??
    Har også byttet til et mitchell lodd på en RB300 arm og dette var et løft ja.
    Selv hadde jeg ikke tro på forskjell i lyd med annet armlodd (kjøpte det for å få et tyngere lodd)
    Så jeg ble overrasket over forskjellene . Ja så mye at jeg måtte prøve flere ganger av/på med lodd for å
    overbevise meg selv. Ikke dermed sagt at du bør begynne der med oppgradering/er.
    Prøvde du direkte sammenligning med WT og OC9 ? kan du i så fall si noe nærmere om forskjeller/likheter?
    Mvh Jan I

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    507
    Se der ja! Gratulerer. Den kommer sikkert til å gi deg mye glede fremover. :)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Den er minimalistlekker, det er sikkert! Gratulerer, kollega. Håper du blir og er grisefornøyd!

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Grattis med både dagen, og ny spiller.
    Morro å lese om dine erfaringer med vinyl.

:)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.183
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk for gratulasjoner Ludo, Jan_I, SOEDAL, impulse, Griffenfeldt og FallenA :)

Gratulerer med dagen til dere også! :)
    Er det forresten flaggregler for platespillere også?

Har i alle fall rødt, hvitt og blått her 8)

R

Vedlegg

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.625
    Torget vurderinger
    27
    Skjær nå ikke alle over én kam.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.183
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Fosse skrev:
    Skjær nå ikke alle over én kam.
    Hehe.
    Din er kanskje den "letteste" tunge spilleren jeg vet om. Griselekker.

R

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.625
    Torget vurderinger
    27
    Jeg har sett en P25 hos KW som har utrolig flott finishen. Har alltid syntes at den er flottere enn de nyere P5-ene, men når jeg ser din i trefinish så får jeg faktisk samme inntrykk som av P25. Meget kledelig RoDa. (Kommentaren min var fleip myntet på at det finnes tilhengere av tunge og lette spillere i begge land).

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.183
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Fosse skrev:
    Jeg har sett en P25 hos KW som har utrolig flott i finishen. Har alltid syntes at den er flottere enn de nyere P5-ene, men når jeg ser din i trefinish så får jeg faktisk samme inntrykk som av P25. Meget kledelig RoDa. (Kommentaren min var fleip myntet på at det finnes tilhengere av tunge og lette spillere i begge land).
    Hehe, tok den. Det passet liksom så bra med feite amerikanere og slanke engelskmenn i dette tilfellet. :D

Faktisk litt morsomt dette, Mbare var vel den som penset meg inn på en P5 og jeg var litt motvillig i forhold til trerammen og ville ha svart...
    Men da jeg fikk se treramma i levende live så var det greit, kler spilleren godt faktisk.
    Takk for skryt. :)

Mvh
    Rolf

Vedlegg

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.457
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Jan_I skrev:
    Gratulerer RoDa med ny spiller.
    Har ikke hørt P5 og WT men Rondo blue har jeg hatt.
    Selv opplevde jeg denne som en pickup med mye "grunnområde" samt en flott bass,men savnet litt oppløsning i toppen. Kansje det er nettopp dette som gjør samspill med P5 som en flott match ??
    Har også byttet til et mitchell lodd på en RB300 arm og dette var et løft ja.
    Selv hadde jeg ikke tro på forskjell i lyd med annet armlodd (kjøpte det for å få et tyngere lodd)
    Så jeg ble overrasket over forskjellene . Ja så mye at jeg måtte prøve flere ganger av/på med lodd for å
    overbevise meg selv. Ikke dermed sagt at du bør begynne der med oppgradering/er.
    Prøvde du direkte sammenligning med WT og OC9 ? kan du i så fall si noe nærmere om forskjeller/likheter?
    Mvh Jan I
    Samme erfaring her med tanke på baklodd :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn