RoDa's vinylblogg - 2-ern ble en 5-er

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• _RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.259
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ikke rart jeg ble så betatt av Red River Shore fra Tell Tale Signs den gangen da, kanskje? ;D

R

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.259
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Til ære for svenskene....?

Blå PU og gul vinyl. 8)
    Hadde hyggelig hifibesøk i dag, og hadde "bestilt" denne skiva for å ta bilde av den. :)

Hvilken skive tro dere?

Mvh
    Rolf

Vedlegg

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.259
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Han sier så, Grumpy..... ;)

.... før han går rett over i love lies bleeding 8)

R

Vedlegg

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.259
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    ErosLoveking skrev:
    så Elton kom på gul vinyl altså? hmmm
    Denne er fra samme år som jeg ble født, eieren har hatt den i hende helt siden da. 8)
    Med ett blir vinylen en tidsmaskin ;D

Ingen stor Elton-fan, men liker jo denne.

Mvh
    Rolf

Vedlegg

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.259
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    gismo skrev:
    Flotte bilder RoDa, men fargevalget....hmmm ;D
    gismo

Takker, gismo. :)

Tja, skal se om jeg ikke får tak i andre farger og kanskje bilder etterhvert.
    Pretty please, with yellow on top. 8)

:D R

Vedlegg

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    RoDa skrev:
    Ingen stor Elton-fan, men liker jo denne.

Mvh
    Rolf
    Tror det meste av Elton John´s produksjon fra første halvdel av 70-tallet holder høy kvalitet. Kan ikke snakke for alle utgivelsene siden jeg ikke har (hørt) alt, men det er ihvertfall det inntrykket jeg sitter med. Tumbleweed Connection er en aldri så liten favoritt her i heimen.

Min Yellowbrick er forøvrig på sort vinyl. (portugisisk)

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    20.508
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    RoDa skrev:
    gismo skrev:
    Flotte bilder RoDa, men fargevalget....hmmm ;D
    gismo

Takker, gismo. :)

Tja, skal se om jeg ikke får tak i andre farger og kanskje bilder etterhvert.
    Pretty please, with yellow on top. 8)

:D R
    Nå inspirer du meg til å ta frem den rosa utgaven av Raga Rockers Perler for Svin ;D

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Glimrende skive, det der. Jeg kjøpte mitt eks i Brønnøysund i 1975, og har det heldigvis enda. Men den låter veldig mye bedre på vinyl! Og det aller meste av mannens 70-talls-produksjon holder veldig høy kvalitet. Han tryna vel forsåvidt i 1979, og derfra og inn var det høyst variabelt, for å si det ytterst diplomatisk

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har jo vært i mindretall her, egentlig i entall faktisk, som har hatt en forestilling om at Rega P5 bør utkonkurrere forrige WT med klar margin på musikalsk ytelse. Dette basert på flere ting, herunder lytting på masse platespillere, kombinert med en vedvarende overbevisning basert på samme om at nyere platespillerdesigner i lavere prisklasser oftere enn ikke er overlegne tidligere tiders dyrere designer. Dessuten har vel Rega til dags dato knapt levert et produkt som ikke har hatt solid eksistensberettigelse i sin prisklasse;- og gjerne langt over også hva platespillere og armer angår.
    Jeg har ikke vært i tvil om hvilken av de to aktuelle jeg hadde valgt iallefall.

Får vi i lys av dette en headup på opplevelser så langt med Rega P5 vs forrige WT montro Roda? Så ivrige som mange her i tråden har vært så har vi vel fortjent det? :)

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Min Yellowbrick er forøvrig på sort vinyl. (portugisisk)
    Min er også sort......... :-X

R
    Du...........................................RoDal ;D...
    Det er kanten på cden som skal tusjes med sort da 8)

Mvh.KW

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.166
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    impulse skrev:
    Glimrende skive, det der. Jeg kjøpte mitt eks i Brønnøysund i 1975, og har det heldigvis enda. Men den låter veldig mye bedre på vinyl!
    Jeg kjøpte mitt eks. på samme tid. Også gult, forresten. Vinylutgaven gruser cden fullstendig.

mvh

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.259
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Først og fremst så har jeg masse å takke deg for VidarP når det gjelder hifivalg.
    Vi har ikke alltid vært enige, på langt nær faktisk, men likevel har jeg hatt en tendens til å forstå hva du mener bare jeg får erfare det selv først. ;D

Mitt utgangspunkt for å bytte ut WTRP var først og fremst å få en "vanligere" spiller som kunne betjenes av vanlig folk.
    WTen er temmelig sær med armløsning, og for meg noe som du aldri blir ferdig med å justere.
    Etter å ha flyttet på motvektsloddet var det å vente på at armen ble stabilisert.... til batteriet var tomt på vekten og så bytte batteri for å vente litt til..... :D :D
    Litt overdrevet kanskje..... ::)
    Deretter kan du justere litt azimut, og så vente litt til ..... :-X

Mest sær er jeg nok på at en platespiller skal fungere slik at man løfter armen dit man ønsker å starte avspillingen og så vipper en hendel for å sette stiften nedpå. At jeg hadde en så sterk draging mot dette at jeg var villig til å bytte ut den genierklærte WT er kanskje i overkant sært...? ;D

Folk skrev sikkert ikke akkurat det, men da jeg valgte å komme ut av skapet med at jeg vurderte en Rega leste jeg kommentarene som: "idiot" "tulling" "hva faen er det du tenker på?" ....
    Siden jeg et sted i vurderingene hadde siktet på en P3-24, så føltes det godt å sirkle inn en P5. En sånn ringen-er-sluttet-feeling.
    Vel forberedt på at dette ville blir en nedgradering, selv folk som ikke hadde hørt WT virket enige om det.... ;D
    Såpass sterke var meningene at jeg begynte å tvile.....
    Men så dukker det opp en Rega P5 jeg kan få prøve hjemme først!!!
    Noen ganger smiler livet til meg, og dette var helt klart en av de dagene. 8)

WT hadde ikke helt overbevist meg om vinylens gleder. Jeg hadde noen dype downs og noen himmelhøye highs, og lærte sjukt mye på kort tid. WT er utrolig tyst når platene tilsier det, og ikke minst rent mekanisk!
    Mine ankepunkter går på at den låter for rolig, for reservert og ikke helt åpner opp.
    Verst var det på Claptons Slowhand hvor Cocaine ble mer Valium... Trodde seriøst det var noe muffens med pressingen.

Det var en glede å kunne høre på P5 og WT samtidig i oppsettet, og kunne gå frem og tilbake mellom dem.
    Nå ble det på sett og vis skjevt i og med at Rondo Blue og AT-OC09ML/II ikke er like PUer.
    Hvor forskjellig de er vet jeg ikke, siden jeg ikke har hørt dem i samme spiller og arm.

I mitt system, mitt rom og mine preferanser er Rega P5 en vinner!!
    Grunnen er først og fremst at den gjør musikk moro å høre på.
    Det er fremdrift, trøkk, og jeg hører "vinyl-dynamikk".
    Clapton har kastet opp valiumen og spiller for fulle mugger!
    Regaen klarer også å beholde dette livet og spruten på lavt volum, noe som passer meg utmerket!
    Dermed er det ikke sagt at Regaen er nervøs eller mangler ro.
    Det bare virker som den har større spennvidde og "akselerasjon" enn WT.

Nå er ikke jeg den som skal fremme uttrykket "best" unødig.
    WT og Regaen er forskjellige spillere, og jeg forstår at noen kan foretrekke WT.
    Det er mer oppfatningen av at WT er i en annen liga jeg ikke deler. ;)

..og tenk bare: Siden Rega har en lydforringende løsning for VTF, og feilkonstruert motvektslodd og stub, så kan den fortsatt bli enda mye bedre! ;D ;D ;D

R

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.351
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Flott og ærlig oppsummering RoDa ;)
    Dine valg er ennå enklere å se da du forteller oss på denne måten!!
    Tastaturet er din venn :)

gismo

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takker for headup, og gratulerer med finfin platespiller. Btw, Ortofonen og AT'en vil vel neppe oppføre seg veldig forskjellig i det store og det hele, de er uteksaminert fra nogenlunde samme skole. Fine begge to imo; jeg er veldig begeistret for begge disse produsentene.

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    504
    Torget vurderinger
    2
    Hei RODA,har selv en P25 og kan skrive under på at den e en lettbetjent og lett-å-leve-med-spiller ;) Juster inn sakene og spill,ferdig med saken,no-nonsens sier æ bare 8) Syns det e en glede å betjene armen,så enkelt.. Og e nu den VTF-løsninga så ille,står på andre skamroste armer som f.eks Fidelity Research...Men leste en plass på nett at det ikkje va noe problem å fjerne fjæra så kem veit om man sjekke det ut ::)

mvh Filip

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.259
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Lurer litt på hvorfor jeg opplever Regaen mer direkte i spillestilen enn WT.
    Er det så enkelt som at den er rigid i alle ledd der WT er soft? På Regaen er alle deler boltet fast, mens det er silikonbad, tråder og VTA-justering på WT....

R

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.669
    Torget vurderinger
    27
    Skal jeg gjette vil særlig silikonbadet gi en dempet karakter. Jeg har jobbet litt med demping både på Mørch DP-6 og på SME V-D og for mye demping gir en fornemmelse av å roe alt ned, øke kontrollen og minske liv og følelsen av direkte/ubehandlet lyd. Uten dermed å ha sagt at all demping er fy, for jeg foretrekker noe demping på SME per idag. Når det er sagt kjenner jeg overhode ikke WT og skal ikke uttale meg om denne spesifikt.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.259
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Mine tanker går på at forskjellene er relatert til det du nevner, Fosse.
    Selv om jeg hadde lite silikon i "trauet" i starten gjorde ikke den spilleren mer direkte, kanskje heller nervøs.
    I WT har man ikke valget om demping eller ei, bare graden av demping.

R

Vedlegg

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.259
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Humrer litt når jeg tenker på at ingen har idiotforklart WT sitt motvektslodd. ;D

EDIT: Men jeg kommer kanskje til å humre av min egen skepsis etter at jeg har hørt et annet lodd på Regaen? ::)

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    Ikke så enkelt dette med lodd. Jeg bytta ikke lodd på min 700, men jeg bytta på Rega/Moth armen som jeg hadde på Nottingham. Bytta til dette Michellgreiene. Syns det var en liten oppgradering med nytt lodd. Men etter noen uker eller noe sånt, bytta jeg tilbake til originalloddet, da syns jeg jaggu det var en oppgradering også.

Ække bare bare nei.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.259
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    ;D ;D Er det ikke "forandring fryder" det heter, Rolf? 8)

R

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Lodd bør først og fremst ha en vekt som plasserer de så nær pivoten som mulig med en gitt pu-vekt de, imo. Flere leverandører burde ha levert lodd i flere størrelser. Det klarer selv jeg å høre forskjell på.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    Men jeg hører nå forskjell på originalloddet, og det lavthengende DIY loddet jeg bruker på Heliusarmen. En ganske markant forskjell også.

Til DIYloddets fordel.

Og det er jo bra.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.085
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Til WT-armen min fulgte det med tre lodd. Et tungt i stål, et middels i stål, og et lett i aluminium.
    Man prøver først å bruke det tyngste så nært lageret som mulig med aluloddet utenfor der igjen. Blir det tunge for tungt tar man det lettere stålloddet. Dette helt etter Vidar Ps metode.
    Aluloddet er glimrende til fintrimming av nåletrykket.

Men ok. WT er out da house. Det er nærmest konsensus blandt vinylkjennere at armrøret til Rega er formidabelt mens motvektsarrangementet inkludert stålproppen som stikker ut av armrøret er so-so. Her kan man tweake og kose seg. Og det på en Rega.

Hva gjelder Regalyden: Fot er viktigst, og etterhvert som man beveger seg oppover i hierarkiet får man mer av de andre greiene.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.259
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det er helt klart en bakdel med min PU, den er så tung at motvektsloddet nesten er på vei av stub-en bak...
    Clearaudios Rega Turbovekt er den eneste jeg har sett som er direkte utbyttbar med originalen.
    Får se om jeg prøver en sånn med tid og stunder.

Det er vel nærmest en bakdel det også, at disse armene har vært så populære...
    Tror det er en ikke helt usannsynlig sammenheng mellom utbredelse og mengde tweaks som finnes.
    Til en Rega kan man jo finne tweaks nok til å rote seg helt bort og nesten kjøpe seg fra gård og grunn. :eek:

Jeg har en bitteliten plan for den nærmeste tiden.
    Siden loddet henger så langt bakpå og VTF-justeringen er satt til 2,3g som rett nok er riktig, så skal jeg prøve følgende for å få loddet nærmere vippepunktet:
    - Sette VTF til null
    - Flytte motvektsloddet til jeg får rett nåletrykk med vekten.
    Nå sies det jo i tillegg at VTF-mekanismen til Rega er lydforringende, og jeg vil da med denne satt til 0 ha den i den mest lydforrigende posisjonen. Men me får freista. :D

Oppdatering kommer :)

R

Vedlegg

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Fjæra i Rega er motsatt av det jeg intuitivt antok. Den trekker faktisk nåla oppover, og ikke nedover. Å sette nåletrykkshjulet på 0 gir altså slakkere fjær. Om det er bedre eller dårligere skal jeg ikke mene noe om, men eventuelle resonanser i fjæra vil i det minste tas ned i frekvens (tenk stemme gitar). Gjør du det får du også loddet ordentlig innpå stubben, neppe noen ulempe.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.259
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Utført!

Mitt utgangspunkt, såvidt loddet faller av bak..... ::)

Frem med vekta

Temmelig nøyaktig fra Solberg Hifi 8)

VTF satt til null, og loddet fremover til dette utslaget var på plass på vekta ;)

Loddet kom dessverre ikke lengre frem enn dette, sånn er det bare med PU som veier 10,5g ::)
    Lydmessig? Har ikke peiling, det er barne-tv nå. :p

Her et glimt av såvidt oppstartet prosjekt.
    Mye masse som skal vekk... :-X

R

Vedlegg

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jassågitt! Peisen ryker på hue og ræva ut, for at Regaen skal få et skikkelig murt fundament?

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.259
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Zomby_Woof skrev:
    Fjæra i Rega er motsatt av det jeg intuitivt antok. Den trekker faktisk nåla oppover, og ikke nedover. Å sette nåletrykkshjulet på 0 gir altså slakkere fjær. Om det er bedre eller dårligere skal jeg ikke mene noe om, men eventuelle resonanser i fjæra vil i det minste tas ned i frekvens (tenk stemme gitar). Gjør du det får du også loddet ordentlig innpå stubben, neppe noen ulempe.
    Stemmer dette?
    Hvis den trekker oppover, er da ikke oppovertrekket sterkest og fjæra strammest på 0g?

R

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det går godt an å legge på ekstra vekt på loddet, f.eks under med bluetac. Ikke så elegant, men om man får det frem nærmest pivoten så er det godt hørbart på alt som lydmessig har med sporing å gjøre.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.259
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Zomby_Woof skrev:
    Jassågitt! Peisen ryker på hue og ræva ut, for at Regaen skal få et skikkelig murt fundament?
    Vekk med peisen, glattpusset pipe og peisovn istedet.
    Nytt tak, nye vegger, nytt gulv, ny strøm, ny verandadør og to nye vinduer.
    Ikke alle kan se på foppall.... ;D

R

Z

Zomby_Woof

Gjest
    RoDa skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Stemmer dette?
    Hvis den trekker oppover, er da ikke oppovertrekket sterkest og fjæra strammest på 0g?

R
    Unnskyld. Litt trøtt i dag, skjønner jeg. Uansett, annerledes blir det.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Vidar P skrev:
    Det går godt an å legge på ekstra vekt på loddet, f.eks under med bluetac. Ikke så elegant, men om man får det frem nærmest pivoten så er det godt hørbart på alt som lydmessig har med sporing å gjøre.
    Absolutt. Jeg kjøpte noen store skiver som jeg limte fast i loddet med lynlim. Slett ikke dumt. Vi fant vel ut i en annen tråd for noen år siden at tyngre lodd gir lavere effektiv masse på armen. Husker ikke resonnementet. Det var selvsagt ikke jeg, men en med litt universitetsfysikk som hadde svaret. Sånne ting har helt klart noe å si. Kanskje det er grunnen til at en del ettermarkedslodd funker, de fleste er noe tyngre enn Rega sitt originale.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    RoDa skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Vekk med peisen, glattpusset pipe og peisovn istedet.
    Nytt tak, nye vegger, nytt gulv, ny strøm, ny verandadør og to nye vinduer.
    Ikke alle kan se på foppall.... ;D

R
    Jeg har ikke sett et enest sekund foppall jeg heller. I går var det Van M på Norvegian Wood og i dag har jeg bestilt billetter til operaen 29 juli til meg og fruen........Kari Bremnes :-9

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn