_RoDa_
Ikke så veldig hifi-freak lengre
Kjempe!Runesande skrev:Hei Rolf!
Det var hyggelig å høre at det fungerte.
Du har rett Rune, når det gjelder arc protractor.Runesande skrev:Zomby_Woof du vippet meg av pinnen et øyeblikk, men FZ sitt siste innlegg fikk meg tilbake på sporet igjen. For meg er ikke dette med geometrien på en platearm flisespikkeri, men et behov for å forstå hvordan ting fungerer. For å sitere meg selvDette er og blir korrekt. For å forsøke å illustrere dette. En arm som fra senter pivot til snabel er 227mm, danner en sirkel med 227mm som radius. En arm som er 237mm danner en sirkel med radius 237mm. Uansett hvor du setter to punkter på disse sirklene så kan ikke en arm på 227mm treffe to punkter på en radius på 237mm.Geometrien er enkel på alle armer, men det finnes kun en protractor - den riktige. Man må akseptere at det geometrien som bestemmer. Så enkelt er det - ikke noe jamen.......
For å sitere FZ som har helt rettDette er for meg amen om dette temaet. Euklidsk geometri rules (så lenge jorda er flat - dette er ikke en spøk).Hvis du får en topunkts protractor til å stemme betyr det at avstanden mellom spindel og pivot er som utvikleren av protractoren har brukt som utgangspunkt. Altså flaks.
Rune
FZ har ikke rett når det gjelder topunkts protractor.
Glem buer og treffpunkter for et øyeblikk.
Det Baerwald, Löfgren og Stevenson forteller oss er at det er to steder på platesiden, kun i to riller altså, som PU vil være helt parallell med rillene når du spiller LPer. De har valgt forskjellige punkter fordi de har forskjellige syn på hvor det er viktigst med lav forvrengning.
Det som sies om effektiv armlengde i forhold til monteringsavstand er egentlig ikke nødvendig info for oss "brukere" av dette. Klarer vi på en topunkts protractor å stille PU slik at den er parallell med siktelinjene i begge nullpunkter så gir det seg selv.
Da HAR du rett effektiv armlengde i forhold til monteringsavstand i henhold til Baerwald, eller hvem nå protractoren er laget på sin teori.
En arc protractor bruker teorien for å finne korrekt effektiv armlengde i forhold til monteringsavstand. Dette gir en arc som nåla skal følge. Får du til den arc-en så VET du at dersom du treffer siktelinjene i ett punkt så er du i mål. Da har du korrekt vinkel i begge nullpunktene garantert. Med en arc protractor skal du sørge for null bevegelse i tallerken/protractor mens du justerer.
En topunkts protractor bruker teorien kun til å finne de to nullpunktene. Da må du selv stille inn korrekt effektiv armlengde ved å prøve og feile i begge nullpunktene, i tillegg til at du må dreie tallerken/protractor mellom hvert nullpunkt. Den er universal fordi den må dreies. Etter at dette er justert, så skal du i teorien kunne tegne en arc med nålespissen og har du justert rett så skal denne arc-en treffe både indre og ytre nullpunkt målt fra senter av spindel.
Jeg har selv ikke forstått dette før etter diskusjonene deres i denne tråden. Takk for det.
I M kanskjeikkesåveldigH O så er en arc protractor overlegen. Det er tryggere/lettere/sikrere å justere med en slik da det blir færre variabler og større sikkerhet.
Men jeg har fått trua på at det finnes universale protractorer, så lenge de ikke er arc protractorer da. ;D
Mvh
Rolf