Ser den nå, VidarP, måtte bare sove litt. ;D
FZ:
Det er altså et idealmål for hver arm på denne lineær offset?
Holder man denne lik det som armprodusenten har oppgitt i praksis med sin vinkling av headshell så er er vi home free?
Glad jeg fant denne vinylengine.com
De har en slik
http://www.vinylengine.com/tonearm_alignment_calculator.php og se nå:
Vi tenker oss at armprodusenten har langt Baerwald til grunn, og dermed produsert headshell slik at det gir en offsetvinkel på 23,016 grader med PU på linje med headshell. Overheng er slik at det gir en effektiv armlengde på 239mm
Armen er montert på plint med en avstand senter pivot til senter spindel på 221,681mm (nøyaktig dette ;D )
Men så:
Lange armer er jo alltid best har jeg hørt... Så jeg vil sørge for å få maksimal effektivlengde ut av armen.
(Her må vi forutsette at det er god lengde på slot-ene i headshell...)
For å få til dette må jeg montere armen lengre fra senter pivot.
Monteringsavstanden er økt fra 221,681mm til 224,175mm. Noe som gir meg en økning fra 239mm til 245mm effektiv lengde på armen.
Hva har skjedd?
Effektiv lengde er økt, siden armen er montert lengre fra senter pivot.
Offsetvinkel er mindre enn i første innstilling.
Men lineær offset er identisk, og vi har fortsatt ideell innstilling for å minimere azimuthfeil.
Viktigst av alt for dette eksempelet:
Det er mulig at PU er vridd i headshell uten at det har negativ innflytelse på azimuth.
Til de mattekyndige:
Er det slik at lineær offset i mm alltid vil være konstant ved samme metode (Baerw... osv) uavhengig av monteringsavstand, armlengde osv..?
R