roeng2
Hi-Fi freak
Bare slite seg igjennom faglig først. Og slite seg gjennom konferanse de 2 neste dagene etter julebord i kveldJulebord blir bra
Bare slite seg igjennom faglig først. Og slite seg gjennom konferanse de 2 neste dagene etter julebord i kveldJulebord blir bra
Spennende, blir spennende å se hvilken sub du går for greit å gjøre seg noen tanker på om hva slags type bass man ønsker. Lukket eller slavebasser gir etter min erfaring mer smekk, mens en portet ofte gir en mer fysisk opplevelse.Da var det endelig fredag og tid til selg selv å musikken. Har vært en lengre periode hvor det har vært hektisk på jobb så godt å kunne sette seg ned å spille av litt musikk.
Eller så er det lite som skjer på hi-fi fronten nå, kun blitt testet noen høyttalerkabler fra Kimber som er lånt av @HCS, konklusjonen er at de som ble laget av @Eirik84 holder mål
Eller så har jeg kommet fram til at sub/ere blir neste oppgradering. Jeg selv er av den erfaring at 2 subber overgår som oftest en enkel sub som er mye dyrere.
Så er det å komme frem til hva man skal gå for, lukket, portet eller med slave med dsp eller uten. Skjønner jo fort at dette ikke er like rett fram.
Jeg spiller sjelden høyt så ingen behov for monster sub, men må fungere på musikk og integreres slik at de ikke merkes.
Nå er DC10ti nok så potente i bass kontra mye annet, men det er en begrensning i hvor dypt de spiller.
Så vurderer REL, Velodyne, SVS og Goldenear, men vet ikke helt hvilke model man må opp på for å få det til å spille flatt ned til 20 hz.
Så tar gjerne i mot erfaringer fra dere som har tråkket opp denne stien før meg
Bygge selv er alternativ nr. 2 kontra ferdig sub
Takk for utfyllende deling av erfaring angående sub. Heller mot lukket eller med slave og som du er inne på vil dsp i sub føre til en forsinkelse.Det viktige er å få overgangen mellom ht og sub rett (deley/fase). Etter min erfaring må refleksrøra i ht plugges siden det som kommer ut herfra ikke er i fase med elementene. Elementene i Sub må integreres mot elementene i ht for en smooth overgang. Reflexrør i Sub er ikke kritisk i forhold til integrasjon / delefrekvensen og blir smak og behag. Det kritiske er mellom ht og Sub.
Du skriver ikke om du skal inn med dsp eller ikke. Jeg har bare kåla uten med sub som "add on" i bunn i mange anlegg. Noen ganger har jeg gitt opp.
Uten deling og dsp behandling mellom HT og sub.....
Lukket hele veien. Tannoyene dine går ganske langt ned. Om du plugger røra i de med ullsokker vil du begynne avrullinga litt tidligere, men de vil rulle slakkere av og gå dypere.
Her integrerer du lukket sub for tight bass istedenfor røra i Tannoyene dine, med en kapasitet som er høyere enn hva du har fra før. Tipper du må på litt bøse saker om du skal få et løft.
Subbene du nevner er nok gode alternativer.
Velodyne: Er disse å få tak i? De gamle var veldig interessante. Her kunne man koble ballansert til sub mellom pre og effekt og få filtrert signal tilbake for perfekt deling.
REL: Vurderer S812 selv. De er jo dyre vs spek og mangler dsp. Er dsp ved lav deling fordel eller bakdel? Gir dsp egentlig mere latency I signalet slik REL hevder?
Har lest at de bunner ut tidlig. Har en liten rel t5i på hytta, føler jeg kan spille uendelig høyt. Klart her er det mindre forhold.
SVS: Gode speks til prisen, tilsynelatende masse for pengene så lenge de funker?
Goldenear: Enda mere for pengene, særlig med konstante tilbuspriser her på forumet.
Både Goldenear og REL er ikke trykkammer, men har passive radiatorer. Om dette er hva man er ute etter....
Sub med element i frontbaffel vendt mot lytteposisjon "trykker mer" en andre løsninger selv om frekvensene er rundstrålende "påstand".
Føler meg i samme båten som deg da jeg vurderer oppgradering i hovedanlegget fra ELAC 2070 (2x10) til noe litt mere bøst som trykker enda mere helt nederst. Hva jeg skal velge er jeg helt i villrede på. Siden jeg har brukt en del år på integrering bør jeg sikkert ikke røre noe som helst, men du vet jo hvordan det er når kløe kommer. En del av hobbyen det og
Dette ble langt i fylla, men håper du kan dra noe fornuftig ut av det Ble ikke særlig klokere selv dessverre.
Selv prøver jeg kjøpe brukt uten å selge noe slik at alt er reversibelt uten å tape for mye penger om det ikke gir suksess. Eneste lure jeg kan komme på i denne hobbyen egentlig
Jo jeg heller vel mest mot lukket eller med skave da de fysisk kan være mindre en de med port. Men tipper jeg må opp på 12 - 15" for å få ønsker resultet. Jo større membran jo mindre fysisk bevegelse for å flytte luft, ergo kjappere og mer presis bass. Dette kan jo til en vis grad kompenseres på med mer effekt. Men da må element bevege seg mer og må være bedre konstruert for å ikke ha resonanser som kan høres.Spennende, blir spennende å se hvilken sub du går for greit å gjøre seg noen tanker på om hva slags type bass man ønsker. Lukket eller slavebasser gir etter min erfaring mer smekk, mens en portet ofte gir en mer fysisk opplevelse.
Takk for kommentar angående kablene
Paul fra PS Audio hadde faktisk en video om dette for kort tid siden. Ble snakket om fordelen med å holde kablene til hver pol hver for seg. Kommer mye tull fra Paul, men innimellom er han på sporet
God helg!
Du er inne på noe der, noe sannhet med en overvekt av løgn/svadaPaul og Støre har omtrent samme troverdighet hos meg.
Jøss, du har ikke slått meg som en utpreget fan av Støre og AP - men er ikke alt man kan lese mellom linjene her innePaul og Støre har omtrent samme troverdighet hos meg.
Ganske ryddig og greit til å være skrevet i fylla, som du sjøl sier.Det viktige er å få overgangen mellom ht og sub rett (deley/fase). Etter min erfaring må refleksrøra i ht plugges siden det som kommer ut herfra ikke er i fase med elementene. Elementene i Sub må integreres mot elementene i ht for en smooth overgang. Reflexrør i Sub er ikke kritisk i forhold til integrasjon / delefrekvensen og blir smak og behag. Det kritiske er mellom ht og Sub.
Du skriver ikke om du skal inn med dsp eller ikke. Jeg har bare kåla uten med sub som "add on" i bunn i mange anlegg. Noen ganger har jeg gitt opp.
Uten deling og dsp behandling mellom HT og sub.....
Lukket hele veien. Tannoyene dine går ganske langt ned. Om du plugger røra i de med ullsokker vil du begynne avrullinga litt tidligere, men de vil rulle slakkere av og gå dypere.
Her integrerer du lukket sub for tight bass istedenfor røra i Tannoyene dine, med en kapasitet som er høyere enn hva du har fra før. Tipper du må på litt bøse saker om du skal få et løft.
Subbene du nevner er nok gode alternativer.
Velodyne: Er disse å få tak i? De gamle var veldig interessante. Her kunne man koble ballansert til sub mellom pre og effekt og få filtrert signal tilbake for perfekt deling.
REL: Vurderer S812 selv. De er jo dyre vs spek og mangler dsp. Er dsp ved lav deling fordel eller bakdel? Gir dsp egentlig mere latency I signalet slik REL hevder?
Har lest at de bunner ut tidlig. Har en liten rel t5i på hytta, føler jeg kan spille uendelig høyt. Klart her er det mindre forhold.
SVS: Gode speks til prisen, tilsynelatende masse for pengene så lenge de funker?
Goldenear: Enda mere for pengene, særlig med konstante tilbuspriser her på forumet.
Både Goldenear og REL er ikke trykkammer, men har passive radiatorer. Om dette er hva man er ute etter....
Sub med element i frontbaffel vendt mot lytteposisjon "trykker mer" en andre løsninger selv om frekvensene er rundstrålende "påstand".
Føler meg i samme båten som deg da jeg vurderer oppgradering i hovedanlegget fra ELAC 2070 (2x10) til noe litt mere bøst som trykker enda mere helt nederst. Hva jeg skal velge er jeg helt i villrede på. Siden jeg har brukt en del år på integrering bør jeg sikkert ikke røre noe som helst, men du vet jo hvordan det er når kløe kommer. En del av hobbyen det og
Dette ble langt i fylla, men håper du kan dra noe fornuftig ut av det Ble ikke særlig klokere selv dessverre.
Selv prøver jeg kjøpe brukt uten å selge noe slik at alt er reversibelt uten å tape for mye penger om det ikke gir suksess. Eneste lure jeg kan komme på i denne hobbyen egentlig
Har hørt mest lukkede typer og synes det har fungert bra, uten at det er noen fasit. Nå leverer vel dine høyttalere ganske dypt, så blir vel å fylle på under i frekvens - eller du tenkte kanskje DSP for å kunne få deling?Jo jeg heller vel mest mot lukket eller med skave da de fysisk kan være mindre en de med port. Men tipper jeg må opp på 12 - 15" for å få ønsker resultet. Jo større membran jo mindre fysisk bevegelse for å flytte luft, ergo kjappere og mer presis bass. Dette kan jo til en vis grad kompenseres på med mer effekt. Men da må element bevege seg mer og må være bedre konstruert for å ikke ha resonanser som kan høres.
God helg
Rart med det etter kl 1.00 natt til Lørdag, må se igjennom flere ganger om det skal bli forståelig for fler en megGanske ryddig og greit til å være skrevet i fylla, som du sjøl sier.
Støtter den fullt utEr ellers totalt uenig i det som ble nevnt her...
Billig/dårlig er ikke et alternativ, tenker mer på når man er oppe på god kvalitet. Da kan man komme langt med 2 kontra en som er dyrere.Det viktigste er vel ikke hva suben heter (merke), men at den passer med responsen i rommet og anlegget ellers.
Alle "spesialistene" på subwoofer har flere serier i ulike prisklasser. Man får det man betaler for. Mer eller mindre.
Er ellers totalt uenig i det som ble nevnt her, at to billige suber er bedre enn en dyr. De billigste subene er for trege og du får "etterheng". Da mister du fullstendig effekten av at subwoofer rensker opp oppover i frekvensommrådet. Det beste er ofte 2 subber, men da skal kvaliteten også være god, og ofte koster det litt penger.
Den nye pro er nok blitt noe bedre da den har fått litt mer power.. men den gamle "dum" utgaven var bare tragisk vis jeg ikke "fikk dem til" de månedene jeg holdt på så er det jaggu også et bevis på hvor elendige de var når alt annet har tatt minutterHar hatt rel, trives langt bedre med svs sb1000-pro. Så her er vi absolutt ikke enige @X-Cell Du har sikkert ikke klart å fått den til... Det krever noen minutter med jobbing.
Hva var problemet - for lite trøkk? Det er vesentlig mer trøkk i mine svs enn hva jeg hadde i rel. (begge lukket)Den nye pro er nok blitt noe bedre da den har fått litt mer power.. men den gamle "dum" utgaven var bare tragisk vis jeg ikke "fikk dem til" de månedene jeg holdt på så er det jaggu også et bevis på hvor elendige de var når alt annet har tatt minutter
Du kan vel finne noe annet i T+A sitt sortiment som har HT bypass?Har funnet ut at min T+A ikke har funksjon for og kunne kobles til en prosessor og sende signalet rett gjennom for å kunne brukes i et hjemmekino oppsett
Mulig jeg tenker og utvide anlegget til også å bli surround og da kommer jeg i en situasjon hvor T + A må byttes ut. Ergerlig da den spiller meget godt på DC10, men den har pre-out så kan koble sub til den
Mye muligDu kan vel finne noe annet i T+A sitt sortiment som har HT bypass?
Musikk-subber er vel slike wannabe-subber.....men med mange nok....så blir det braDa blir det mulig en kjøretur for henting av sub senere i dag, finnes sikker bedre subber på musikk.
Men jeg har trua på at denne er god nok for meg og den skal være veldig god til film i rom som er større en mitt.
Da blir det litt og holde på med i romjula når den skal integreres best mulig
Blir spennende å se hva du drar innDa blir det mulig en kjøretur for henting av sub senere i dag, finnes sikker bedre subber på musikk.
Men jeg har trua på at denne er god nok for meg og den skal være veldig god til film i rom som er større en mitt.
Da blir det litt og holde på med i romjula når den skal integreres best mulig
Takker, virker som om den har nok til mitt behov i alle fallGrattis, den slår nok fra seg
Takk for det.Gratulerer med ny sub nå har du noe å gjøre en stund
mvh
Takk for det ZuluGratulerer med ny sub roeng2!
Takk TT, virker lovende så langt og uten dspGratulerer med ny sub, håper den innfrir.
Takk for detGratulerer med flott sub
TakkerGrattis. Det der er orntli greier