T
theStig
Gjest
Godt poeng. Vi aksepterer glatt å betalt 20 kr for en flaske vann, som i utgangspunktet kan fåes helt gratis.
Tror kostprisen på en Wadia ville vært et større tankekors.... ;DSynes jo uansett det er et tankekors dersom prisen for et produkt er 10 ganger så høy som kostprisen.
Det betyr for eksempel at en Cambridge Azur 640C CD-spiller som mange regner for å være den beste budsjettspilleren i markedet - med god margin, har en kostpris på 300 kroner...
Roy
Hmm... Eller effektforsterkeren min :-/Tror kostprisen på en Wadia ville vært et større tankekors.... ;D
Enig. Jeg har nylig satt opp en garasje som kostet godt over 45.000, til en bil som sikkert kostet mye mindre enn Fosses stereo. Og jeg blir mer lykkelig over å høre god musikk enn å slippe å skrape is. Penger må brukes, ellers har de ingen verdi. Det hjelper jo lite å svi av store summer på stereo hvis man ikke bruker det som trengs på akustikken for å kunne ta ut gevinsten i form av 1. klasses lyd. Dette vet jeg nå ufrivillig litt om etterhvert... 8)Det er lov å bli sjokkert, og ingen av oss har vel unnlatt å tråkke folk på tærne ved å formulere oss uheldig.
45.000 er svinaktig mye penger, men i Fosse sitt rom så virket det som nettopp akustikken var hovedproblemet, og da trenger det ikke nødvendigvis være det verste man kan bruke penger på.
Roy
En forskjell er det dog. Du har ikke "brukt" pengene på garasjen men investert de. Det er en investering som øker verdien på boligen din med minst 45000,-, og blir mer verdt for hver dag som går. Hjalp det nå?Enig. Jeg har nylig satt opp en garasje som kostet godt over 45.000, til en bil som sikkert kostet mye mindre enn Fosses stereo. Og jeg blir mer lykkelig over å høre god musikk enn å slippe å skrape is. Penger må brukes, ellers har de ingen verdi. Det hjelper jo lite å svi av store summer på stereo hvis man ikke bruker det som trengs på akustikken for å kunne ta ut gevinsten i form av 1. klasses lyd. Dette vet jeg nå ufrivillig litt om etterhvert... 8)
Bjørn
;D ;D ;DEn forskjell er det dog. Du har ikke "brukt" pengene på garasjen men investert de. Det er en investering som øker verdien på boligen din med minst 45000,-, og blir mer verdt for hver dag som går. Hjalp det nå?
Nå er jeg en av de "heldige" (hvor heldig en er, er jo en annen sak - sannsynligvis bare bekymringer), som er i ferd med å få tegnet hus. Skal der ha et eget rom for anlegget og bøkene mine (tror de går overens). Du/andre skulle ikke ha 1) referanse til lettfattelig lektyre og 2) hvem er det som kan slikt, ikke bare på papiret, men også i praksis?Et rom kan ha fantastisk akustikk, uten at det koster et øre, hvis det tilfeldigvis har riktige proporsjoner (BxDxH) og har en brukbar størrelse, slik at høyttaleren får nødvendig avstand til sidevegg og bakvegg. Hvis man er så heldig å ha et slikt rom, og man har anledning til fritt å plassere høyttalere/lytteposisjon uten hensyn til møblering/ektefelle, så holder det med en normal grad av demping i rommet i form av eksisterende innredning (møbler, gardiner, etc). Du får altså en fantastisk akustikk gratis. Folk som er i denne situasjonen vet ikke hvor heldige de er!
I og med at du skal bygge nytt, har du et godt utgangspunkt for å tilrettelegge for de gode lydopplevelsene. Uansett er du heldig; - det er grisemorro å bygge! Forutsatt gode rådgivere og gode håndverkere sef.Nå er jeg en av de "heldige" (hvor heldig en er, er jo en annen sak - sannsynligvis bare bekymringer), som er i ferd med å få tegnet hus. Skal der ha et eget rom for anlegget og bøkene mine (tror de går overens). Du/andre skulle ikke ha 1) referanse til lettfattelig lektyre og 2) hvem er det som kan slikt, ikke bare på papiret, men også i praksis?
Jeg leste "Masters Handbook on Acoustics" (av Boulton? - bestill på internett fra amerikansk forlag) et par ganger. Den forklarer det meste på en grei måte. Også hvordan du kan konstruere egne greier. Blant annet så påviser han gjennom målinger at det IKKE finnes noe "perfekt" rom. -Du vil uansett få stående bølger i bassen som er så nære hverandre at de gir en hevning. -Videre oppgir han flere alternative dimensjoner, utover det mest kjente "golden ration".Nå er jeg en av de "heldige" (hvor heldig en er, er jo en annen sak - sannsynligvis bare bekymringer), som er i ferd med å få tegnet hus. Skal der ha et eget rom for anlegget og bøkene mine (tror de går overens). Du/andre skulle ikke ha 1) referanse til lettfattelig lektyre og 2) hvem er det som kan slikt, ikke bare på papiret, men også i praksis?
Kjøpte nettopp denne boken fra Amazon.com... Nå gjennstår det bare å pløye seg gjennom alt stoffet i den. Den er ikke akkurat tynn :-/Jeg leste "Masters Handbook on Acoustics" (av Boulton? - bestill på internett fra amerikansk forlag) et par ganger. Den forklarer det meste på en grei måte.
Nå ble jeg nysgjerrig: Hvordan virker Helmholtz-resonatorer inn på romakustikken?Vellykket akustikk kan løfte rimelig hardware til himmels. Motsatt vil et kostbart anlegg være forgjeves i et rom med håpløs akustikk, jevnfør ymse messedemonstrasjoner på hotellrom.
Et rom kan ha fantastisk akustikk, uten at det koster et øre, hvis det tilfeldigvis har riktige proporsjoner (BxDxH) og har en brukbar størrelse, slik at høyttaleren får nødvendig avstand til sidevegg og bakvegg. Hvis man er så heldig å ha et slikt rom, og man har anledning til fritt å plassere høyttalere/lytteposisjon uten hensyn til møblering/ektefelle, så holder det med en normal grad av demping i rommet i form av eksisterende innredning (møbler, gardiner, etc). Du får altså en fantastisk akustikk gratis. Folk som er i denne situasjonen vet ikke hvor heldige de er!
Kostnadene akselererer imidlertid hvis du skal bekjempe refleksjoner og stående bølger. Har du slike problemer i moderat omfang, så kommer du langt med hjemmelagede produkter. Men har du et ”håpløst” rom, så blir det dyrt og omfangsrikt. Og enda verre hvis du har fullrangehøyttalere og vil spille høyt. Jo dypere bass og jo høyere lydtrykk, jo større krav til akustikk.
Jeg kjøpte meg et rekkehus for 10år siden. Gledet meg til eget lytterom i kjellerstua. Koblet opp mine (den gang) Sonus Faber Extrema, og det låt ”helt på trynet”! Det tok meg cirka 7 år og omtrent kr 100 000 å få et ”perfekt” lytterom (inklusiv 20-30 lapper til nytt skap med 25A kurs m.m.). Hvert hver en krone.
Hadde 2-3 eksperter fra Norge/Sverige som målte på rommet. Fikk spesiallaget gedigne Helmholz resonatorer for 2 forskjellige frekvenser i bassen. Full 3D diffusering av sidevegger, etc etc.
Men som sagt, hadde jeg hatt flaks, så kunne jeg ha spart meg hele jobben.
Nå er huset solgt, og jeg har en hel garasje full av diffusorer, absorbenter og Helmholz-resonatorer! Forhåpentligvis så er min neste stue ”snillere”. Det får jeg svar på den 10. desember!
Hilsen Petter
Hei Harald,Nå ble jeg nysgjerrig: Hvordan virker Helmholtz-resonatorer inn på romakustikken?
- Harald
Takker. Den er bestilt! (samt en til på etikk, så jeg kan føle meg vel der jeg sitter og lytter på gudsforlatt musikk)Hvis det er rett bok, så er den billig her; LINK. I norge koster den fort 5-600kr, men jeg betalte ca 250,- fra AMAZON inkl frakt.
mvh Kai
Tror ikke du skal flytte så veldig mange ganger på Rockwool-platene før du vil finne ut at de drøsser og ødelegges. Du kan selvsagt ha dem i rammer kledd med stoff, men de veier relativt mye i forhold til hvor holdbare de er.Rockwool-absorbenter trenger heller ikke være en del av den faste innredningen, selv om det er praktisk at de i taket sitter der hele tiden.