skorob
Hi-Fi freak
Enig. Roon har knall app ellers... men veldig usikker på om jeg beholder det når Spotify får HIFI. Men mye bra med Roon, helt klart.
Samme her. Jeg er også stor fan av å ha en fleksibel og høykvalitets "unified signal path" uavhengig av kildetjeneste. Når det er sagt så er det Spotify som er min og min families favoritt av alle streamingtjenestene utenom Roon-grensesnittet så Spotify lever trygt via Spotify Connect på Pien som også står for Roon avspilling. Uansett kjøpte jeg livstidsabonnement for en del år siden så kostnaden er tatt.Roon er magisk, jeg vil heller snu om på det og si at Spotify heller utgår grunnet manglende støtte i Roon.
Har Qobuz og Tidal (+ ca 9000 album lokalt på Roon Core).
Jeg foretrekker også volume leveling men nå jeg bruker den fordi jeg oppdaget at en av mine effekfosterkere har 2 db mer i gain ( Hans fra Audiomix bekreffte dette ved testing, og forsatt Audio Research er ikke svar oss på hvordan man ordnet dette ( Mono - de som selger sine produkter i Norge- hjelper ikke mye heller) så jeg ble nød til å gi 2 db ekstra til en av kanalene. Men også pga klipping mulighet. Jeg liker DSP funksjoner også såååå... hvis kvalitet er det samme med enchanced og lossless, jeg bryr meg ikke så mye.For å få lossless indikasjon må du i ditt tilfelle slå av volumeleveling på den aktuelle avspillingsdevicen. Det er ikke noe mål i seg selv. Enhanced betyr lossless men prosessert av Roon på høykvalitets vis. Det samme gjelder om du f.eks aktiverer DSP-funksjonaliteten i Roon. Jeg foretrekker volume leveling på, ikke bare pga komfort, men også fordi det motvirker et klippefenomen ved digital avspilling som kalles intersample overs.
100% enigRoon er magisk, jeg vil heller snu om på det og si at Spotify heller utgår grunnet manglende støtte i Roon.
Har Qobuz og Tidal (+ ca 9000 album lokalt på Roon Core).
Jeg ryddet litt når jeg flyttet over musikk til lokal SSD på Nucleus+, så 8014 rippet (FLAC/DSF), Qobuz (373) og Tidal (1015). Fjernet litt duplikater og ting jeg aldri hørte på.100% enig
9000 rippede album?
Kan man laste ned filer ( når man kjøper mener jeg ) i Quobuz rett til SSD i Roon Nucleus ?Jeg ryddet litt når jeg flyttet over musikk til lokal SSD på Nucleus+, så 8014 rippet (FLAC/DSF), Qobuz (373) og Tidal (1015). Fjernet litt duplikater og ting jeg aldri hørte på.
Vis vedlegget 716660
Nei, kjøp gjennom Roon er i kke mulig. Men prosessen er ikke så veldig komplisert, man kjøper web eller fra Qobuz app'en; så kan man velge format for nedlasting. Last ned, pakk ut og kopier der du vil ha musikken. All musikk som er kjøpt kan lastes ned senere også (i andre formater). Kjøper man CD-kvalitet (lossless), kan man også laste ned MP3 og andre lossy format. Cover-bilde(r) er også tilgjengelig for nedlasting.Kan man laste ned filer ( når man kjøper mener jeg ) i Quobuz rett til SSD i Roon Nucleus ?
Tusen takk TGBNei, kjøp gjennom Roon er i kke mulig. Men prosessen er ikke så veldig komplisert, man kjøper web eller fra Qobuz app'en; så kan man velge format for nedlasting. Last ned, pakk ut og kopier der du vil ha musikken. All musikk som er kjøpt kan lastes ned senere også (i andre formater). Kjøper man CD-kvalitet (lossless), kan man også laste ned MP3 og andre lossy format. Cover-bilde(r) er også tilgjengelig for nedlasting.
Man har også mulighet for kjøp masse musikk fra Tidal sin nettbutikk også (også ting som ikke ligger tilgjengelig fra streaming).
Streaming and music Downloads in 24-Bit Hi-Res - Qobuz
Qobuz is the world leader in 24-bit Hi-Res downloads, offering more than 100 million tracks for streaming in unequalled sound quality (FLAC 16 Bits / 44.1kHz)www.qobuz.com
Heftig samlingMitt biblio.
Vis vedlegget 716763
Hva er den letteste måten å integrere måling fra rew på roon?
Hvilken DAC bruker du ? DAC’n min gjør det samme, spiller alt i 24 bit uansett hvor mange bit har originalen men jeg kan ordnet det i ‘Settings’.Kan noen opplyse meg...
Denne står som 44.1/16, men min dac spiller den i 96/24..
Vis vedlegget 717764
Ja, jeg har ikke Tidal lenger. Denne er på Qobuz 44.1/16. Men både dacen og på roon står det 96 (i signalkjede)Tidal; 44,1 kHz 16 bit
Qobuz 96kHz 24 bit
Bilde viser Qobuz 44,1 16 bit?
Kanskje samme problemstilling som her, i så fall kjent problem:Ja, jeg har ikke Tidal lenger. Denne er på Qobuz 44.1/16. Men både dacen og på roon står det 96 (i signalkjede)
Og det har fungert på samme PC tidligere, eller?Roon vil ikke starte på pc. Har prøvd restart pc og reinnstallere roon, men vil ikke starte. Dermed er roon abonement og tidal sagt opp.
Renderer only vil gi deg full utnyttelse av MQA da ja.Hva anbefales da når man bruker en DAC som støtter MQA ? ( PS audio for eks.). ‘Tenderer only ?
Decoded vil si at Roon ikke gjør MQA Core dekodingen i software selv, men lar dette være opp til den eksterne enheten. Jeg vet ikke hvor vanlig det er at DACer støtter hele greia utover renderingen, men mistenker at dette ikke er standard. Denne modusen er i praksis helt kåbbåi og jeg anbefaler at du styrer unna fordi Roons oppførsel da blir inkonsekvent og uforutsigbar med tanke på MQA avspilling.Og hva er forkjell mellon ‘only renderet’ og ‘Decoded og renderet’, at man sparer unødvendige steg ? Blir lyden/ convertering bedre/enklere ?
Takk på forhånd
For å få fullt utbytte av både MQA og Roon er de optimale innstillingene både funksjonalitetsmessig og lydmessig som følger:Takk for forklaring men har ikke klart hva anbefales da . Jeg liker å ha MQA mulighet men cil ha det beste av både Roon og DAC,n min. Hva må jeg ha i stillinger, Decoded og renderet eller ?
Det tar langt tid( timer) å bygge musikkbibliotek og er j$vla treig første gang. Jeg holdt på å gi opp også. Men lot den jobbe. Den kom opp til slutt. . Deretter fungerte det fint på PC men remote på iPad fungerte meget dårlig. Byttet ruter fra en 10 år. Gammel Get dings og til Asus RT-AT88u. Siden har alt fungert prikkfritt.Roon vil ikke starte på pc. Har prøvd restart pc og reinnstallere roon, men vil ikke starte. Dermed er roon abonement og tidal sagt opp.