Roon - årets høydepunkt innen hifi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Riktig!

    Om du bør benytte device volume eller fixed volume er avhengig av implementasjonen i streameren din. Du ønsker å benytte device volume dersom du har en Roon Ready enhet hvor du ser at volumet justerer seg på streameren din når du endrer på volumet i Roon applikasjonen. Dersom det derimot er slik at volumet kun justerer seg i Roon programvaren uten at det skjer noe fysisk på streameren så ønsker du vanligvis å kjøre "Fixed volume" og håndtere volumkontroll eksternt på forsterkeren din eller i DAC. Så vidt jeg vet får ikke en enhet Roon Ready stempelet uten at Device volume fungerer ved å justere hardware-volumet, så fixed volume er vanligvis noe man kun benytter i hjemmemekkede oppsett basert på f.eks PC eller Pi koblet mot en USB DAC som ikke eksponerer volumkontrollen sin via USB. Min RME DAC gjør f.eks ikke det, så jeg kjører fixed volume i Roon, ergo har jeg ikke volumjusteringsmulighet i appen, og gjør volumkontroll direkte på DACen i stedet (jeg har ingen analog forforsterker i systemet mitt).
     

    Caucaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2011
    Innlegg
    283
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    17
    Jeg kjører Ps audio DAC,n rett til effekfosterkere mine ( DAC,n har forfosterker og volumkontroll funksjon også ) så jeg tror at Device volume er greia. Sånn har jeg brukt den iallefall siden jeg kjøpte både Nucleus og DAC i oktober 2020.
    Takk for hjelpen, virkelig
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Det tar langt tid( timer) å bygge musikkbibliotek og er j$vla treig første gang. Jeg holdt på å gi opp også. Men lot den jobbe. Den kom opp til slutt. . Deretter fungerte det fint på PC men remote på iPad fungerte meget dårlig. Byttet ruter fra en 10 år. Gammel Get dings og til Asus RT-AT88u. Siden har alt fungert prikkfritt.
    Jeg har get modem router som er ganske ny og må nesten benytte den. Har ikke hatt problemer med den. Jeg får prøve å starte roon igjenn å bare la den jobbe på pc. Problemet oppstod da jeg sa opp tidal. Jeg streamer til apple tv ved airplay. Men fungerer dårlig. Lyden er bra, men det er pitch feil. Nå har jeg gått over til spotify og det låter ganske bra både fra pc til dac eller fra apple tv til dac via t+a hdmi kort, ikke pitch feil der.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    pitch feil som gal frekvens/tone høres ut som no er alvorlig feil... trodde ikke det gikk an
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har get modem router som er ganske ny og må nesten benytte den. Har ikke hatt problemer med den. Jeg får prøve å starte roon igjenn å bare la den jobbe på pc. Problemet oppstod da jeg sa opp tidal. Jeg streamer til apple tv ved airplay. Men fungerer dårlig. Lyden er bra, men det er pitch feil. Nå har jeg gått over til spotify og det låter ganske bra både fra pc til dac eller fra apple tv til dac via t+a hdmi kort, ikke pitch feil der.
    Har du noen Apple router/trådløst aksesspunkt knyttet til nettverket ? Om du bruker Apple router/aksesspunkt (selv i bridge mode) så går dette veldig galt sammen med Get/Telia's siste modem/router.

    Hadde lignende problem med Roon helt til jeg fjernet Apple router som jeg hadde satt i bridge mode for å bruke som trådløst aksesspunkt. Etterpå har alt vært dønn stabilt. Problem oppstod når jeg fikk ny router fra Get.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Alt løste seg hos meg når jeg satt en 10 år gammel Get Cisco EPC3940L i bridge mode og koblet på en Asus RT-AC88U ruter. I den har jeg en USB hardisk som Roon henter lagret musikk fra. Måtte google litt for å finne riktig oppsett...

    'PS hadde problemer i hjemmenettet i mange år da jeg uten å vite det hadde ett router/modek aktivt i Getboksen, i tilleg til det "vanlige modemet".
    De kriget med hvernandre.. Fant ut av det en kdag...
     
    Sist redigert:

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Har du noen Apple router/trådløst aksesspunkt knyttet til nettverket ? Om du bruker Apple router/aksesspunkt (selv i bridge mode) så går dette veldig galt sammen med Get/Telia's siste modem/router.

    Hadde lignende problem med Roon helt til jeg fjernet Apple router som jeg hadde satt i bridge mode for å bruke som trådløst aksesspunkt. Etterpå har alt vært dønn stabilt. Problem oppstod når jeg fikk ny router fra Get.
    Jeg har ny kombi router/modem fra get. Men bruker apple tv som roon endpoint, men det virker, men ikke mulig å høre på. Har ikke apple router. Har en asuz router, men get modem/routeren må være koblet i kjeden.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Selvsagt må get router/modem være koblet i kjeden. Apple TV er ikke noe problem relatert nettverk. Pitch feil høres da veldig merkelig ut. Her fungerer alt tipptopp uansett endpoint. Roon er veldig ømfintelig for problemer på nettverket. Lyd over ethernet kan bli problematisk om noe er galt her (det kan være problemer du på annen bruk ikke legger merke til engang).

    Ref pitch feil; ta kontakt med Roon support om dette. Jeg tror de er mest kapable til å bistå. Aldri hørt om problemet før.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.583
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    qobus - min qoubuz - favorittartister...

    Hvordan kan få de opp i alfabetisk rekkefølge?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner desvarre ikke bæret av dette,

    Jeg vil ikke ha noe med MQA å gjøre og har vanlig Tidal Premium abonnement,( MQA er vel da ikke med ??) Dacen erf fra 2012 on neppe med MQA,, hva skal jeg ha i settings da?
    1619951547889.png


    Nå står det slik hos meg
    1619951637775.png

    1619951684741.png







    Fytte grisen så kryptisk

    noe infor her..

    MQA Settings for Trinnov Altitude32 - Audio Products - Roon Labs Community

    ..this screen is for the device settings, so the primary question is: what capability does the DAC have?

    1. No MQA capabilities means the DAC will not recognize an MQA stream
    2. Decoder and renderer means the DAC can perform the first and second unfold
    3. Decoder only means the DAC will only perform the first unfold
    4. Renderer only means the DAC will perform the second unfold if it receives a decoded MQA signal
    What you set here determines whether you enable Roon’s core decoder.

    Roon’s core decoder performs the first unfold only. You may choose to use this for #1-4. Roon can also apply DSP to the decoded signal and preserve the MQA stream.

    Since you say your DAC has no MQA capabilities use #1. You can then decide to enable the core decoder if you want Roon to perform the first unfold, e.g. a 44.1kHz source file will be unfolded to 88.2kHz. Alternatively, disable the core decoder to prevent any decoding.
     
    Sist redigert:

    Caucaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2011
    Innlegg
    283
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    17
    Jeg tror ikke du trenger å gjøre noe som helst siden du har ikke mulighet til MQA pga abonnementet og DAC ‘uten MQA‘. men hvis forsatt står det i display MQA ikonet, bare velg i ‘device settings’ option 1.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.583
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har flere kontoer på roon (brukt på prøvetid) som jeg ønsker å slette, hvordan gjør jeg det?
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.476
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg kjørte prøveperioden helt ut, og gikk direkte over til å abonere på Roon. Da så det ut til at meldingen om antall dager forsvant. Jeg valgte PayPal som betaling. Fikk etter vært beskjed om å sikkerhetkopiere for ikke å miste spillister o.l .
    Hvorfor brukte du så lang tid på å bestemme deg 🙂
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.583
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjørte prøveperioden helt ut, og gikk direkte over til å abonere på Roon. Da så det ut til at meldingen om antall dager forsvant. Jeg valgte PayPal som betaling. Fikk etter vært beskjed om å sikkerhetkopiere for ikke å miste spillister o.l .
    Hvorfor brukte du så lang tid på å bestemme deg 🙂
    Mange grunner - den største qobuz.. Med det så mener jeg at med qobuz som hovedleverandør til musikk hos meg så sliter mine pc'er. Det var ikke problem med tidal, men alle mine laptoper er ca ti år gamle - lå for det meste på 80-100% på cpu - og dermed hakket musikken. Men når jeg bruker qobuz gjennom roon så går det helt fint. Så i stede for å kjøpe nye pc'er så kan jeg bruke roon.

    Jeg slet også å få mobilen til å virke med roon før - det fungerer mye bedre nå.
    Har også fått tatt i bruk dsp i roon, som fungerer meget godt.
    Så ja, jeg har brukt tre andre gratisabonnementer før jeg laget meg den siste som jeg nå bruker - og kommer til å betale for ett år nå i dag.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.476
    Sted
    Sunndalsøra
    Mange grunner - den største qobuz.. Med det så mener jeg at med qobuz som hovedleverandør til musikk hos meg så sliter mine pc'er. Det var ikke problem med tidal, men alle mine laptoper er ca ti år gamle - lå for det meste på 80-100% på cpu - og dermed hakket musikken. Men når jeg bruker qobuz gjennom roon så går det helt fint. Så i stede for å kjøpe nye pc'er så kan jeg bruke roon.

    Jeg slet også å få mobilen til å virke med roon før - det fungerer mye bedre nå.
    Har også fått tatt i bruk dsp i roon, som fungerer meget godt.
    Så ja, jeg har brukt tre andre gratisabonnementer før jeg laget meg den siste som jeg nå bruker - og kommer til å betale for ett år nå i dag.
    De samme hær også, da jeg bruker Roon via Qbus og er fornøyd med det. Har ikke tatt i bruk DSP funksjonen enda. Nettet hær er ''bare'' 20kb tror jeg. Har en gammel laptop jeg også. Har erfart at jeg må slå av allt som stjeler minne. Hvis jeg har kjørt 24/192khz på Qobuz,så har jeg hatt hakking. Har gått ned på 96khz!
    Har en gammel HP med Intel Core i5 🙂 Den fungerer ennå, og vil ikke bytte med det første!
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.583
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Vil Spotify bli tilegnelig i Roon når de kommer til å tilby 44.1?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.583
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har skaffet meg pi4, den er satt opp min pc får kontakt med ropieee osv. men det dukker ikke noe opp på roon - hva kan være feil?
     

    A11PRO

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2020
    Innlegg
    96
    Antall liker
    68
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Vil Spotify bli tilegnelig i Roon når de kommer til å tilby 44.1?
    Blir neppe det enkleste. Spotify er vel på Connect kjøret sitt og usikker på hvordan det vil kunne brukes i Roon? Leser på andre forum at Spotify samarbeider dårlig med 3 part løsninger.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.583
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Den finnes ikke på roon core.. Alt annet dukker opp men ikke den. Er det noen innstillinger i ropieee som er feil?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.583
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Audio HAT.. hva er det på ropieee.
    Jeg skal bruke en Topping dx3pro.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.081
    Antall liker
    6.496
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Har du kablet pi eller trådløs? Vet at noen har hatt issues med å finne endpoint når den ikke er kablet uten at jeg kan si hvorfor
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke peiling. Men flere ting dukket opp i Roon etter å ha installert og kjørt BubbleUpnP

    dessuten må du scrolle ned i Roonskjermen, ting kan skjule seg under nedre kant
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.583
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Får ikke kontakt gjelder både kablet og wifi. Har scrollet ned..
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.583
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Problemer med SD kortet ?
    Tviler alt virker bra, helt til jeg må laste inn på nytt igjen, men selv første gangen når alt virker så dukker den ikke opp på roon. Det er ett eller annet jeg ikke har fått med meg tror jeg.
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    397
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Tviler alt virker bra, helt til jeg må laste inn på nytt igjen, men selv første gangen når alt virker så dukker den ikke opp på roon. Det er ett eller annet jeg ikke har fått med meg tror jeg.
    Langskudd - har den riktig ip-adresse?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.583
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Oppe å går... Det var rett og slett usb-kabelen som jeg hadde brukt på pc'n som pi4 ikke likte.
    Pleier dere å la den stå på alltid, eller slå den av etter bruk?
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Hmm.. Har en "Roon server" her som gikk til dundas (Windows10).. Har ikke tilgang til Roon Backup, men har tilgang til database filene som Roon benyttet seg av før den gikk til skogen.

    Er det noe mulighet for å hente ut playlist til min nye RoonServer (Linux) ifra den databasen? :p. Er det noen filer jeg bare kan slenge over?

    EDIT: Vil bare si at Windows 10 har fungert knirkefritt siden det kom, men jeg var litt kjapp i avtrekkeren med å oppgradere til nytt OS, så glemte å ta Roon Backup.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Woho... gamle serveren OS disken fungerte i en eldre bærbar.. så da ble databasen "reddet" derifra :D. Windows 7 imponerte litt nå, da disken ble satt i en helt annen type maskin enn den stod ifra før. Eneste jeg trengte var skjermkortdrivere for å få starta Roon :p.
     

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    234
    Antall liker
    349
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Tenker å teste ut Roon for å få et mer brukervennlig grensesnitt for streaming enn den appen jeg buker idag ( mconnect).
    Før jeg går til innkjøp av Roon Nucleus eller bygger meg en Intel NUC kunne jeg tenkt meg å teste ut..

    Er det bare å laste ned core software på en Windows laptop for å komme i gang å teste ?
    De har vel en prøve periode..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn