Roons venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    572
    Antall liker
    722
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Merkbar forskjell med sbooster. Vifteløs kabinett hjelper også.
    Interessant, tror jeg må teste det, min nuc står nå foreløpig i stereobenken men plan er å flytte den til teknisk rom, der starter nettet i huset og det står en nettverswitch der jeg kan koble meg på, da er problemet med viften borte.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.036
    Antall liker
    2.482
    Ser inne på https://community.roonlabs.com at det er flere som oppgraderer strømforsyning til sin nuc, er det noen her som har testet og funnet om det har noe for seg? Feks sbooster ?
    Jeg melder meg på som skeptiker her. Grunnen er at spenningregulatorene som er komponentene som har betydning for kvaliteten (støygulv - impedans - hurtighet) til strømforsyning er fastloddet på NUC hovedkortet. Strømvorten på utsiden er kun første nedtransformering fra strømnettet til lavvolt DC. Denne strømmen reguleres og filtreres på nytt i flere trinn på hovedkortet.

    Om man mener å høre forskjell vil en interessant test være å koble den originale strømvorten til strømnettet og høre om denne alene er med å degradere strøm til annen komponent i anlegget.

    - dette fra en som bestemt mente å 'høre' forskjell CD plater med grønn tusj :)
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    572
    Antall liker
    722
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Jeg melder meg på som skeptiker her. Grunnen er at spenningregulatorene som er komponentene som har betydning for kvaliteten (støygulv - impedans - hurtighet) til strømforsyning er fastloddet på NUC hovedkortet. Strømvorten på utsiden er kun første nedtransformering fra strømnettet til lavvolt DC. Denne strømmen reguleres og filtreres på nytt i flere trinn på hovedkortet.

    Om man mener å høre forskjell vil en interessant test være å koble den originale strømvorten til strømnettet og høre om denne alene er med å degradere strøm til annen komponent i anlegget.

    - dette fra en som bestemt mente å 'høre' forskjell CD plater med grønn tusj :)
    Ja jeg er skeptisk jeg og, men er mange som mener det har en effekt, og da blir det fristende å prøve, jeg skal flytte nuc til teknisk rom og da blir det på en annen kurs en resten av anlegget 🙂
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    Roon funker helt fint og perfekt på en gammel laptop og 70 000 spor på USB disk tilkobler routeren . 0 forskjell på å kjøre på batteri eller strømforsyning tilkoblet
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Merkbar forskjell med sbooster. Vifteløs kabinett hjelper også.
    hva skal denne merkbare forskjellen være egentlig?
    ser jo at noen hører forskjell på rambrikker nå til dags så forstår jeg ikke henger helt med lengre dessverre. Må være alderen min
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.167
    Antall liker
    34.546
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hjelper det å ta capsen motsatt vei også?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.167
    Antall liker
    34.546
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Den siste uken har roon-appen på min androidtelefon fungert perfekt, jeg vet ikke om det har kommet en oppdatering - eller om det er min mobil som har blitt "go'venn" med roon, meget hyggelig er det uansett.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ser inne på https://community.roonlabs.com at det er flere som oppgraderer strømforsyning til sin nuc, er det noen her som har testet og funnet om det har noe for seg? Feks sbooster ?
    Har kanskje litt betydning om du kobler DAC direkte til NUC (avhengig av kvalitet på USB grensesnittet til DAC). Om du har Roon Ready avspiller som får signalet over ethernet/wifi så er det like sannsynlig at dette gir forbedring som NUC'en din trykker penger (uten tilknyttet skriver!) ;) Mye mulig du tror du får bedre lyd, men dette ligger 100% i hodet ditt, ikke i reelle forskjeller. Spar pengene er mitt forslag.

    Edit:
    Om konseptet skulle være gyldig. Da må alle strømforsyninger fra deg og inkludert Tidal eller Qobuz sine servere ha LPS - sannsynligheten for dette = 0. Da kan like godt brenne pengene i et askebeger. Roon Ready streamere har buffer og fungerer på samme måte som resten av det vi kaller Internett. Mangler noe så blir det sendt på nytt, får man fortsatt feil så vil lyden bryte. At dette skal ha noen effekt er litt "åndenes makt" aktig, noen vil alltid tro - men teknisk er dette helt hinsides og uten logikk ;) Forøvrig det samme Roon konkluderte med når det var et mas om hvorfor de ikke leverte med lineær strømforsyning (Nucleus). Som en test kan du koble fra ethernet fra streameren din.Den vil fortsette å spille fra 2-30 sekunder uten nett..... Noen som fortsatt tror det har betydning hvilken strømforsyning man bruker på NUC boksen som kjører som Roon core?
     
    Sist redigert:

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Mange som mener at en billig smps vil bidra med støy til andre komponenter tilkobla samme kurs, og av den grunn kanskje synes en lineær strømforsyning vil fungere bedre.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Mange som mener at en billig smps vil bidra med støy til andre komponenter tilkobla samme kurs, og av den grunn kanskje synes en lineær strømforsyning vil fungere bedre.
    Det er da ingenting som hindrer deg å sette NUC boksen på en helt annen kurs om dette er en bekymring ? Jeg er helt sikker på at du ikke hører forskjell uansett strømforsyning.
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    572
    Antall liker
    722
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Jeg satt inn en til harddisk i min nuc, en som jeg har fra før med musikk på, trodde det skulle være bare å sette den inn og alt skulle være i orden, det er det altså ikke, se bilde, Not ready kommer opp og format, om jeg trykker format er jeg redd alt på disken blir slettet.

    roon.jpg
    roon.jpg
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    572
    Antall liker
    722
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Da blir alt sletta ja. Kjøp en USB 3 box å sette disken i.
    Har en sånn box men tenkte det var liker å ha disken inni nucen, får gjøre om igjen, eller ta den ut og flytte musikk på annen disk for så å sette den inn i nucen igjen å formater, for så å legg tilbake musikken igjen.
     

    ggt667

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.04.2020
    Innlegg
    56
    Antall liker
    11
    Sted
    Sørlandet, iflg Olsenbanden
    Men du vet at du kan legge til CIFS/samba shares? Altså dersom du deler disken fra Windows, linux( m/samba, ) eller Mac med fildeling, er det i ettertid bare å legge til en ny kilde i Roon.

    Roon -> Settings -> Storage -> ( + Add folder )

    på formen: `\\10.0.0.10\audio`
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Men du vet at du kan legge til CIFS/samba shares? Altså dersom du deler disken fra Windows, linux( m/samba, ) eller Mac med fildeling, er det i ettertid bare å legge til en ny kilde i Roon.

    Roon -> Settings -> Storage -> ( + Add folder )

    på formen: `smb://brukernavn:passord@IP-adresse/sambashare`
    Eneste ulempen med samba share er at det tar ganske lang tid å søke gjennom for endringer sammenlignet med lokal SSD :) Men bruker samba share selv for 5.0 og 5.1 albumene mine.

    Skjermbilde 2021-06-04 kl. 21.27.35.png


    En annen fordel er at innhold på lokal disk vil automatisk bli oppdaget, så mange trenger ikke schedulere søk etter nytt innhold. Det bare blir umiddelbart tilgjengelig.
     
    Sist redigert:

    ggt667

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.04.2020
    Innlegg
    56
    Antall liker
    11
    Sted
    Sørlandet, iflg Olsenbanden
    Eneste ulempen med samba share er at det tar ganske lang tid å søke gjennom for endringer sammenlignet med lokal SSD :) Men bruker samba share selv for 5.0 og 5.1 albumene mine.
    Er det p g a samba / CIFS, eller er det p g a træige disker på ditt sambashare? Mitt sambashare er 24x 256GB eMLC SSDer i DAS på et RAIDZ3; 4.8TB etter overhead, hvilket gir et teoretisk 10 TBps. Og er vesentlig raskere enn én lokal M.2 3TBps eller 0.5GBbps for 2.5" SATA/SAS SSDer.
     
    Sist redigert:

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    397
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Alle Qobuz album som jeg har lagt til i mitt Roon bibliotek, har forsvunnet siden sist jeg satt i godstolen. Kanskje en ukes tid.
    Albumene er fortsatt merket som favoritter i Qobuz, men de er ikke synlige i biblioteket i Roon.
    Er det flere som opplever dette?
    Finnes det en kjent fix for dette?

    Albumene kommer frem ved søk, og de kan legges til på nytt. Litt synd hvis det er eneste løsningen. En ting er selve jobben det krever, men da forsvinner også opparbeidet statistikk over spilletid (mest spilt)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Er det p g a samba / CIFS, eller er det p g a træige disker på ditt sambashare? Mitt sambashare er 24x 256GB eMLC SSDer i DAS på et RAIDZ3; 4.8TB etter overhead, hvilket gir et teoretisk 10 TBps. Og er vesentlig raskere enn én lokal M.2 3TBps eller 0.5GBbps for 2.5" SATA/SAS SSDer.
    Det er vel pga at jeg bare har 1Gbit/s hastighet på NAS og ikke 10Gbit/s (men NUC f.eks har jo også bare 1Gbit/s hastighet, så mistenker hastigheten hadde vært identisk).
     

    ggt667

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.04.2020
    Innlegg
    56
    Antall liker
    11
    Sted
    Sørlandet, iflg Olsenbanden
    Du blander hastighet og båndbredde. Noen ganger kan bredere båndbredde kompensere for lav hastighet. Jeg har Devialet Expert Pro og den siste switchen inn mot denne er 100mbit, ene og alene fordi at dersom Devialeten er koblet i en 1Gbps swith fungerer den ikke. Hastigheten på LANet er som regel en ping i området: 0.01 - 0.2 ms
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Du blander hastighet og båndbredde. Noen ganger kan bredere båndbredde kompensere for lav hastighet. Jeg har Devialet Expert Pro og den siste switchen inn mot denne er 100mbit, ene og alene fordi at dersom Devialeten er koblet i en 1Gbps swith fungerer den ikke. Hastigheten på LANet er som regel en ping i området: 0.01 - 0.2 ms
    Uansett hvordan man snur og vender på det. Musikk-filer på NAS over nettverk tar veldig mye lengre tid å søke etter oppdateringer sammenlignet med å ha filene lokalt på SSD. Det er ikke bare søking etter filer, men også lesing av hver individuelle fil for å finne dynamikk osv (alt knyttet til volum); så overføring av en betydning, samt naturligvis ping. Hvor stor forskjellen er mellom lokale filer vs NAS avhenger selvsagt på antall filer man har lagret lokalt eller på NAS. Jeg har ca. 118.000 filer lokalt (har ryddet opp litt).

    Ping hos meg ligger i området 0.1 ms
     
    Sist redigert:

    ggt667

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.04.2020
    Innlegg
    56
    Antall liker
    11
    Sted
    Sørlandet, iflg Olsenbanden
    Ja, dersom man må ut over ethernet for å hente nettverksvolument, hos meg kjører begge 1) Ubuntu Roon server, og 2) samba/CIFS, i hver sin zone på samme Joyent Smartnode. Hvilket i praksis betyr at omverdenen ikke merker at oppgavene er fordelt på 2 zoner. Når det er sagt er det mye teknisk som kan gå galt med samba/CIFS.

    Bash:
    # vmadm list
    UUID                                  TYPE  RAM      STATE             ALIAS
    62e7b94c-9e2f-e090-e3d5-d6545530d62c  BHYV  8192     running           sn09bhyveRoon03
    f9609121-bd84-4bd3-c0be-d5b04af0c1bb  OS    8192     running           sn09samba01
    DSD512 krever ca 50Mbps etter hva jeg kan finne på internettet.
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.167
    Antall liker
    34.546
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Noe jeg ikke blir klok på hver gang jeg skrur på roon-appen for å spille musikk så står eq som aktivert på den ene siden, men som deaktivert på den andre (den som er markert). Denne må jeg skru på hver eneste gang. Hvorfor er det slik?
    Skjermbilde (9).png
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    572
    Antall liker
    722
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Ble ny harddisk i min nuc i dag, har til nå brukt usb disk men ønsker å ha den inni nucen, så tror dette blir bra 😊

    B87E8A8E-BDC7-487C-A7B3-2BFE672AA315.jpeg
    B87E8A8E-BDC7-487C-A7B3-2BFE672AA315.jpeg
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Noe jeg ikke blir klok på hver gang jeg skrur på roon-appen for å spille musikk så står eq som aktivert på den ene siden, men som deaktivert på den andre (den som er markert). Denne må jeg skru på hver eneste gang. Hvorfor er det slik?
    Vis vedlegget 729084
    Har du lagret den der det står "ingen innstillinger valgt"?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Det er ikke helt intuitivt det der, men jeg har i alle fall fått bedre resultater når jeg har lagra alt… du kan jo prøve det kanskje
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    572
    Antall liker
    722
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    kjøpte i første omgang roon for ett år, og det året er nå gådd, ble lifetime denne gang. Hadde en periode i vinter uten roon da jeg kjøpte meg en aurender streamer, den hadde strålende og brukervennlig app, men den ble tilfeldigvis byttet ut med roon ready streamer og tilbake til roon igjen merket jeg hvor mye jeg hadde savnet roon og nå blir det ikke noe annet, den er så mye bedre på alle måter 😎
     

    ggt667

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.04.2020
    Innlegg
    56
    Antall liker
    11
    Sted
    Sørlandet, iflg Olsenbanden
    Hvordan administrerer dere mediafilene deres for Roon? Jeg har funnet ut at iTunes 8.2.1 f eks kan være behjelpelige med IDv3 tags. Men er det andre, evt bedre metoder enn å legge media fila inn i f eks iTunes for å endre IDv3 tags? Hva med PDFer og bilder?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn