Roons venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Via roon
    Roon har ikke visning av NAS filstrukturen. Ref https://community.roonlabs.com/t/browse-by-folder-structure-never-happening/8728/2

    Den scanner bare igjennom filstrukturen du refererer til i ROON.
    ROON legger inn disse linkene i databasen.

    Edit: Et hett tema på ROON forumet... https://community.roonlabs.com/t/request-folder-browsing-never-happening/79741/94
    ok, takker ser da ut som jeg ikke fornyet fordi det praktisk er bedre å bruke annen app
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Alternativet blir og opprette spill lister.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Alternativet blir og opprette spill lister.
    Det kan man jo men jeg liker å kunne bla meg litt igjennom de forskjellige mappene , mye man kanskje ikke har hørt på en stund som dukker da
    Røffelig 5TB musikk
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg oppdaget endelig tags. Fatter ikke at jeg ikke har brukt det før. F.eks kan det hende at jeg kommer over en plate med veldig god lyd så tagger jeg den bare med "Audiophile". Da blir det kjempeenkelt å finne igjen disse albumene senere, uten å gå en merkelig omvei om spillelister som er best egnet for enkeltlåter, ikke hele album.
    Du kan knytte mange tags til et album, så du kan i praksis organisere som du vil etterhvert som du kommer over ting, uten å bli låst til en hierarkisk struktur.

    Med tags og focus finner jeg nå alt lynkjapt, selv når jeg egentlig ikke husker helt hva jeg leter etter. Det har imidlertid krevd at jeg har tenkt nytt. Jeg har vært veldig låst i "mappestruktur", "artist/album" eller "spilleliste" tankegangen selv, men det merker man blir veldig lite skalérbart når man får mye musikk.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Det kan man jo men jeg liker å kunne bla meg litt igjennom de forskjellige mappene , mye man kanskje ikke har hørt på en stund som dukker da
    Røffelig 5TB musikk
    Det er jo en av de bra delene med ROON, den er flink til å komme med forslag på alternativ eller musikk du ikke har lyttet til på en stund i dine filer eller fra streaming tjenester. En av tingene som har irritert meg litt, er funksjonaliteten til ROON avhenger av kontrollenheten. Mobil APPen har tidligere hatt mindre funksjonalitet enn om du har brukt en PAD eller PC. Men dette virker til å ha blitt bedre med siste utgave av ROON.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Det er jo en av de bra delene med ROON, den er flink til å komme med forslag på alternativ eller musikk du ikke har lyttet til på en stund i dine filer eller fra streaming tjenester. En av tingene som har irritert meg litt, er funksjonaliteten til ROON avhenger av kontrollenheten. Mobil APPen har tidligere hatt mindre funksjonalitet enn om du har brukt en PAD eller PC. Men dette virker til å ha blitt bedre med siste utgave av ROON.
    For meg så er det besten ett must å ha tilgang til mappene på nas , har det hvis jeg bruker BluOS app , lydforskjell hos meg mellom den og roon er minimal hvis noen i det hele tatt
    BluOS er også gratis så da kjøper jeg heller noen ekstra høyoppløste filer ekstra iløpet av året tenker jeg
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor i all verden skal du ha tilgang til mappene? Hele poenget er at du skal basere deg på meta-data. Mapper i Roon er fullstendig uinteressant.

    Dette er jo hele styrken til Roon, og man trenger ikke ha noe forhold til filer og mapper. Opplevelsen blir enda bedre om man knyttet opp Tidal + Qobuz i tillegg til lokale filer.

    Eks:
    Om du lurer på hvilke andre utgivelser den som spiller bass har vært med på; trykk på navnet og få opp listen. Ikke minst, dette med å finne ny musikk du aldri ellers ville klart å finne frem til selv.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det kom forresten ny roon versjon med en haug med fikser nå nettopp.
    Norske oversettelser er også på plass for det som er nytt (inkludert endringene gjort på eksisterende oversettelser siden forrige utgave). Se gjerne over og gi tilbakemeldinger.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Hvorfor i all verden skal du ha tilgang til mappene? Hele poenget er at du skal basere deg på meta-data. Mapper i Roon er fullstendig uinteressant.

    Dette er jo hele styrken til Roon, og man trenger ikke ha noe forhold til filer og mapper. Opplevelsen blir enda bedre om man knyttet opp Tidal + Qobuz i tillegg til lokale filer.

    Eks:
    Om du lurer på hvilke andre utgivelser den som spiller bass har vært med på; trykk på navnet og få opp listen. Ikke minst, dette med å finne ny musikk du aldri ellers ville klart å finne frem til selv.
    Fordi jeg liker å spille av musikken jeg har liggende , jeg husker dessverre ikke alle artister som begynner med f.eks a ergo synes jeg det er kjekt å kunne scrolle igjennom mappen
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Fordi jeg liker å spille av musikken jeg har liggende , jeg husker dessverre ikke alle artister som begynner med f.eks a ergo synes jeg det er kjekt å kunne scrolle igjennom mappen
    Du går baklengs inn i fremtiden, og du går glipp av et hav av muligheter på denne måten. Artistnavn og/eller (kombinasjon) med album kan søkes på. Du kan søke, filtrere, fokusere får anbefalinger på hvert album (til en haug andre album). Du kan spille hva som helst (spor eller album) og få anbefalinger basert på dette. Liker man ikke en anbefaling så forteller man hvorfor og systemet forbedrer seg kontinuerlig til din smak.

    Du kan se på artist og derfra få alle album (både de du har i biblioteket; og tilhørende streaming tjenester om du har det koblet opp).
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Ser på oversettelser og navngivning av disse.
    Diskantfilter ville jeg brukt navnet høypass.
    høyhylle ville jeg beholdt som high shelf I mangel på bedre forslag.
    ikke så viktig for jeg forstår hva som menes men er lite kontinuitet i navnene.
    takk for at den som oversetter gjør dette. Synes det er topp at noen faktisk bruker tid på dette.

    Vis vedlegget 697032

    Hvor finner dere dette? Er det annen programvare som dere laster inn?
     
    X

    X186841

    Gjest
    Savner og mappetilgang da jeg har ett slags bilde av mappene i hodet og har mye der som ikke finnes på strømmetjenester, også en del som ROON ikke kjenner til. Har sittet og redigert ett par hundre album manuelt de siste dagene og masse igjen. Hender FOOBAR blir brukt når det skal letes frem obskur gammel musikk.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Vet du noe mer om hvilke funksjoner som kommer her (og når)? Fant ikke noe særlig info om radiance på roon sine sider.
    Det er fordi det ikke er lansert :) Det virker som det er en glipp at dette er del av oversettelsene.

    Men det er jo helt åpenbart måling av rom involvert. Som selvsagt gjør Roon langt mer spennende for de med pre/processor uten disse mulighetene.

    Edit:
    Sannsynlig er Roon sin rommåling bedre enn alternativene der ute utenom Dirac og Trinnov Optimizer.
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Er helt blåst i hodet når det gjelder roon. Vurdere å kjøpe en Nuc Intel og installere roon rock. Jeg har også bestilt en MIchi P5. Er det bare til å koble Nuc til usb i Michi P5? Enkel og greit?
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    536
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Hei. Er helt blåst i hodet når det gjelder roon. Vurdere å kjøpe en Nuc Intel og installere roon rock. Jeg har også bestilt en MIchi P5. Er det bare til å koble Nuc til usb i Michi P5? Enkel og greit?
    Ja
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Michi P5 er vel ikke Roon Ready, så da har du USB som et alternativ. Anbefaler alle på generelt grunnlag å kjøpe Roon Ready enheter, da trenger man bare ethernet (eller wifi) og en Roon Core på samme nettverk; resten ordner seg selv.
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    518
    Antall liker
    806
    Torget vurderinger
    8
    Hei. Er helt blåst i hodet når det gjelder roon. Vurdere å kjøpe en Nuc Intel og installere roon rock. Jeg har også bestilt en MIchi P5. Er det bare til å koble Nuc til usb i Michi P5? Enkel og greit?
    Spennede med nye Michi serien!
    Vil ikke anbefale det hvis du vi ha best mulig lyd fra Roon...Roon Core programmet ligger ev på en Nuc, selv har jeg satt opp en ny MacMini kablet i nettverket kun til dette formålet, kablet sammen med mitt musikk bibliotek på en ekstern SSD disk + en eldre NAS for backup. Jeg vil anbefale deg å ha en egen avspiller/end point adskilt fra Nuc/roon core programmet og da kjøre usb fra denne inn i d/a konverteren i Michi P5. Jeg har 3 "hovedavspillere" i huset (uten om iPhone, MacBook/iPad til hodetelefoner) , Aries G2 usb til Kii Three , KEF LS50 wireless II og en Marantz forsterker.
    mvh
    Atle, Vormedal.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ville ikke kjøpt noe med ethernet plugg som ikke er Roon Ready.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hva er da poenget med roon rock eller f eks en ROON Labs Nucleus REV B-server hvis en må ha roon endpoind spiller i tillegg? I dag her jeg en synology nas med roon server. Jeg har også en ny PS audio ps audio directstream dac + bridge 2 liggende. Denne er roon ready. Siden Michi har en god dac tenkte jeg å selge PS audio streameren og frigjør litt kapital. Tenkte i stede en rimelig streamer eller en enkel pc/mac basert løsning. Men jeg ønsker ingen kompremier på lyden. Noen som kan komme med forlag på en enkel og god løsning?
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    518
    Antall liker
    806
    Torget vurderinger
    8
    Hva er da poenget med roon rock eller f eks en ROON Labs Nucleus REV B-server hvis en må ha roon endpoind spiller i tillegg? I dag her jeg en synology nas med roon server. Jeg har også en ny PS audio ps audio directstream dac + bridge 2 liggende. Denne er roon ready. Siden Michi har en god dac tenkte jeg å selge PS audio streameren og frigjør litt kapital. Tenkte i stede en rimelig streamer eller en enkel pc/mac basert løsning. Men jeg ønsker ingen kompremier på lyden. Noen som kan komme med forlag på en enkel og god løsning?
    I henhold til flere tråder her de siste årene er det en del her på forumet som mener at det ikke er noe vits i å bruke mye penger på dyre streamere da "alle streamere låter likt"... Jeg har selv brukt 4 forskjellige løsninger for streaming over de 6-7 siste årene , siste oppgradering fra Auralic Aries Femto til fire ganger dyrere Aries G2 og dette var en klar oppgradering av den digitale usb lyden fra Roon i mitt oppsett. Det som låt dårligst var Roon Core på en 6 år gammel MacMini og usb lyd ut fra denne til dac. Uansett med ditt flotte oppsett ville jeg fått tak i en ( rimelig / brukt ? ) Roon ready streamer, helst uten dac da du vil bruke Michi P5. Det kan jo da i etterkant være muligheter å få låne en dyrere streamer og teste om dette gir noe lyd gevinst. .:)
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Takk. Får gå litt i tenkeboksen. Litt for gale å bruke ps audio streameren hvis jeg ikke bruker dacen. Samtidig gidder jeg ikke å gi den bort for å så kjøpe noe rimeligere.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hva er da poenget med roon rock eller f eks en ROON Labs Nucleus REV B-server hvis en må ha roon endpoind spiller i tillegg? I dag her jeg en synology nas med roon server. Jeg har også en ny PS audio ps audio directstream dac + bridge 2 liggende. Denne er roon ready. Siden Michi har en god dac tenkte jeg å selge PS audio streameren og frigjør litt kapital. Tenkte i stede en rimelig streamer eller en enkel pc/mac basert løsning. Men jeg ønsker ingen kompremier på lyden. Noen som kan komme med forlag på en enkel og god løsning?
    Poenget er at man slipper å være avhengig av at en annen PC står på kontinuerlig (som man bruker til andre ting). Poenget med Nucleus eller NUC med ROCK er å ha en liten enhet som har ansvaret for å være Roon core som eneste oppgave. Den kan plasseres hvor som helst i huset/leilighet. Om den ikke står i lytterommet så har det ingen betydning om den har vifte (som NUC). Nucleus er bare en fancy NUC i vifteløst kabinett (passiv kjøling kun).

    Har man ingen direkte kobling mellom core og DAC via USB (dvs man bruker Roon Ready endpoint) så er det ingen lydmessig forskjell om man bruker en gammel PC, mac, NUC med ROCK eller Nucleus.
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ny oppdatering av Roon ble lansert for et par dager siden.


    Dessverre kom jeg ikke 100% i mål med de norske oversettelsene - "noen" glemte å sende meg en påminnelse om nye tekster var lagt inn. Så noen få av oversettelsene mine ble ikke med i denne versjonen (oversettelser på plass, men versjonen ble laget et par minutter for tidlig) (n)

    Gjort en del andre endringer av oversettelser og utrykk også. Se om du finner dem ;)

    Forøvrig en spennende versjon med tanke på fokus.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Android appen min har begynt å sporadisk henge etter den siste oppdateringen. Spesielt når jeg scroller i album basert på tag. Noen andre som har merket noe? PC programvaren fungerer fint.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Android appen min har begynt å sporadisk henge etter den siste oppdateringen. Spesielt når jeg scroller i album basert på tag. Noen andre som har merket noe? PC programvaren fungerer fint.
    Har ikke Android, men ikke merket noe problem med macOS/Windows/iOS.

    Håper du har rapportert problemet til Roon.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Det som er ett problem hos meg er at hvis jeg f.eks står i ett album som jeg spiller i appen. Så går jeg ut av appen for lese avisen f.eks, når jeg da går inn i appen igjen står den bare å laster uten å komme noe vei og jeg må da trykke på hjemknappen - da mister jeg samtidig historikken bakover/veien frem til albumet jeg spiller nå.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Android appen min har begynt å sporadisk henge etter den siste oppdateringen. Spesielt når jeg scroller i album basert på tag. Noen andre som har merket noe? PC programvaren fungerer fint.
    Kjent problem tydeligvis, kommer nok en fiks innen kort tid.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1

    Norske oversettelser som manglet på forrige versjon er også på plass nå. Kom gjerne med tilbakemeldinger på oversettelsene. Dette er en kontinuerlig prosess, ikke nødvendigvis sikkert at jeg er enig i alle tilbakemeldingene, men la oss diskutere gjennom alt.
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn