Rotel RB-1510, oh yeah.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Hva er det med denne her som har to ekstra knotter i front,som er forskjellig fra den som det er postet bilde av i første innlegg?

Det ser ut til å være en eldre versjon.Er det noe som har blitt droppet som det egentlig ikke er særlig bruk for?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje de bare er flyttet inn i "grillen" slik som på storebrødrene i serien?

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan vil denne spille opp mot en rør pre-amp som Conrad Johnson Premier Ten?
    Noen med erfaring fra Ice og rør pre?
    Går ut fra at denne har mer enn nok kraft for mine Klipsch Forte med 98 db.?
    Kjører i dag med 4 set el34 watt, men savner av og til litt mer trøkk.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    546
    Torget vurderinger
    1
    knottene er flyttet inn i grillen som på de andre modellene ja.
    1510 sin auto-standby/on har autosensing av signal, via 12v, eller off (d.v.s står på hele tiden), den har også 2 phono utganger for "link".
    samt en sukkerbit-type høyttalerutgang i tillegg til de vanlige skrukontaktene som tar både spader og bananer. Den har et ekstra board som sannsynligvis er relatert til phonout/inngangene, samt et board som er relatert til strømkontakten. Jeg vet ikke eksakt hva som er gjort.

Den spiller ikke lyst, og låter ikke slankt, en AB i samme prisklasse kan låte både slankere og fetere.
    Den veier nesten ingenting.
    Det blå lyset er fortsatt litt vel kraftig ifølge min smak.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.353
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Ut fra specs mener jeg at det sitter to 500ASP-moduler i RB-1572. Om det er riktig, og du ikke trenger 250W i 8 ohm, ville jeg heller gå for den mer finspillende RB-1510.
    Greia er at jeg har et kjærlighetsforhold til 125ASX2-modulen. Den spiller nyyyyyydelig i mine ører.

Jeg vet hvilken pre jeg ville valgt: Logitech Transporter. ;D
    RB-1572 har rørpreuvennlige 8.3 kohm inngangsimpedans forresten, mens RB-1510 har vennlige 33 kohm.
    Jo jeg trenger effekt. Mest mulig, om det er mulig..! ;D

Tetragrammaton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.05.2006
    Antall liker
    89
    Sted
    Sola utenfor Stavanger
    Torget vurderinger
    44
    Har noen synspunkter på hvordan en RB-1510 vil kunne drive et par Sonus Faber Concerto Domus (som kjent 4Ohmshøyttalere, dipper nok ned til 3,2Ohm på det verste), samt hvordan det vil låte?

Valentino, du har jo hatt disse høyttalerne, såvidt jeg husker.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skulle (uten å ha hørt komboen, jeg drev mine med ASP-moduler) mene at det er en perfekt match. Domus-serien liker stram kontroll nedover. Concerto D er heller ikke i stand til å spille høyere enn hva en 1510 kan drive dem.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.869
    Xindak har kommet med en ny serie med Ice Power . Jeg tror de benytter de forespurte 250ASX2. Audiofoni her på berget er det vel som forhandler disse.

Tetragrammaton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.05.2006
    Antall liker
    89
    Sted
    Sola utenfor Stavanger
    Torget vurderinger
    44
    Valentino/andre: har dere hørt Rotel-forsterkeren, eller er vurderingene av lydkvalitet kun basert på specs og andre implementeringer av 125ASX2?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    For min egen del kun basert på implementeringen av ICEpower125ASX2 i Tangen AV Design Dvalinn 60 og i mine nye høyttalere.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.982
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Elmer skrev:
    Xindak har kommet med en ny serie med Ice Power . Jeg tror de benytter de forespurte 250ASX2. Audiofoni her på berget er det vel som forhandler disse.
    Har du noe mere informasjon om disse?

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    295
    Valentino skrev:
    Dette er en liten edelsten, en diamant. God nok til skikkelig high end vil jeg påstå.

Rotel RB-1510

Vanvittige 4695,- er listeprisen hos Neby.

Inni sitter B&O ICEpower125ASX2 i stereokonfigurasjon. Det er en god forsterkermodul som har brakt meg mange timer musikkglede.
    Den er i stand til å drive et høyttalerpar med 85dB følsomhet til 100dB peak på 2 meters avstand. Den driver hva som helst av høyttalere der DC-komponenten av impedansen ikke faller under 3 ohm, for den får ikke åndenød av fasevinkler slik en typisk klasse AB-forsterker gjerne gjør.
    60 W er nok, altså. Har du en stor høyttaler med 80-91 dB følsomhet når du 105-106dB peak. Nok til Mahlerske utladninger, m.a.o.
    Supert!

Men det jeg har lyst til å vite, hvordan står denne seg imot for eks. prismonstrene (relativt sett) fra Doxa og nyeste Malmin-varianten i et av de siste F.......? Begge disse har ca 70w...

Dr.No

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    15
    Valentino skrev:
    Ut fra specs mener jeg at det sitter to 500ASP-moduler i RB-1572. Om det er riktig, og du ikke trenger 250W i 8 ohm, ville jeg heller gå for den mer finspillende RB-1510.
    Greia er at jeg har et kjærlighetsforhold til 125ASX2-modulen. Den spiller nyyyyyydelig i mine ører.

Hva med RB-1562? Med sine 2x100w ligger den komfortabelt plassert midt mellom 1510 og 1572? Også prismessig. Men hva har den inne i seg? Jeg vet den har ICE (ICE i magen), men er det det et mindreverdigere modul enn de to som er nevnt her? No

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    200ASC inni den trur eg ganske bestemt.
    200ASC ligger mellom ASP- og ASX2-seriene i teknologiutviklingen. Jeg har ikke hørt 200ASC i kjente omgivelser, men etter sigende skal den likne mer på ASX2 enn ASP i klangen, og det er godt, men helt som ASX2 låter den ikke.

200ASC er som ASP-serien brokoblet, forresten. ASX2-serien er ikke det, men kan.

Dr.No

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    15
    OK Thx

(hvis det blir for lite watt kobler jeg bare til dynamoen fra ergometersykkelen)

mjes

Medlem
    Ble medlem
    18.12.2007
    Antall liker
    0
    Jeg har goglet og søkt litt rundt, men finner ingen annen info enn produsentens spesifikasjoner. Så hvis noen har lytteinntrykk vil det være flott å få del i disse.
    Jeg må ha ny effektforsterker til Larsen 4, og denne lille Rotel'en ser iallefall fristende ut. Riktig pris og størrelse - men så var det lyden da....som ikke er helt uviktig.
    Det ser forresten ut som om det er tilbud hos mange forhandlere rundt om, så det er vel en form for introduksjon kanskje ??

Frode

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Antall liker
    175
    Torget vurderinger
    2
    bigboy skrev:
    Det ser forresten ut som om det er tilbud hos mange forhandlere rundt om, så det er vel en form for introduksjon kanskje ??
    Ifølge Neby sin prisliste, er 3995,- vanlig utsalgspris.

Frode

Tetragrammaton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.05.2006
    Antall liker
    89
    Sted
    Sola utenfor Stavanger
    Torget vurderinger
    44
    "Vanlig utsalgspris" har falt, fra det Valentino indikerte innledningvis i tråden, til dagens nivå. Generelt har alt i Rotels nye serie falt i pris fra introduksjonstidspunktet.

Jeg fikk mine to RB-1510 i dag, og har testet den ene på mine http://www.swanspeaker.com/products/products.aspx?cid=1&sid=0&pid=109&single=front&cmenu=spec.

Foreløpig kan jeg si fire ting:

1) Oh yeah. Jeg har ingenting å utsette på lydkvaliteten, størrelsen eller byggekvaliteten. Riktignok har jeg sett bedre høyttalerterminaler, men det er på ingen måte avgjørende. Jeg er ikke flink til å beskrive lytteopplevelser (det er ingen andre heller, etter min oppfatning), men skal se om jeg får kommet med noe mer utfyllende når 2) er gjennomført.
    2) Om tiden tillater det (et 21-måneders og et 6-måneders avkom, samt arbeidsgiveren og The Wife krever tross alt sitt) vil jeg A-B-teste mot RB-1092 på samme høyttalere, samt A-B-teste Denon AVR-4308, RB-1092 og RB-1510 på Sonus Faber Concerto Domus.
    3) Hvordan kan denne lille tassen dra Swans F2.2F (88dB, 4Ohm, 2x8" etc.) til godt over 105dB uten problemer av noen slag? Høyttalerne er for anledningen satt som LARGE i Primare SP32 forresten, dvs. høyttalerne spiller så langt ned de er i stand til. Jeg kan ingenting om regnestykkene som kreves for å besvare dette spørsmålet, men hvis denne forsterkeren kan drive disse høyttalerne ved langvarig høye lyttevolumer og til filmbruk, må jeg virkelig spørre meg selv og alle andre hva en skal med "mer krefter". RB-1092 måler 635W i 8Ohm, og dette blir/er referansen.
    4) Fra brukermanualen: "Be aware that the RB-1510 is capable of high power levels, in excess of 65 watts per channel. Make sure that your speakers can handle the power of the RB-1510. If in doubt about your speakers, ask your local Rotel audio dealer for advice." ;D

To be continued (at some point in time...).

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    desse små Rotel'ene frister !

er blitt anbefalt å fore mine Snell E-V med mer watt.(savner litt "bunndrag" nå),er det mulig å brokoble 2 stk. 1510 (en til hver høyttaler) ?

hadde tenkt å bruke Primare'en som pre.eller ville en enkel Parasound 2125 med sine 2 * 125 w gjøre jobben bedre ?

har hatt en HCA 1000 tidligere og tipper på at dette bare er en nyere versjon av min gamle.den gangen prøvde jeg både Primare A10 og I20 som pre og det låt dårligere enn det Primare'ns effektdel leverte.hadde nok hjulpet med en bedre kabel.

takker for tips/innspill !

mvh. s.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    1510 kan ikke brokobles. Modulen (125ASX2) kan, men funksjonaliteten er ikke implementert i Rotelen.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.353
    Torget vurderinger
    1
    ...men hvorfor ikke RB-1552 i stedet med 2x100/200watt pr.kanal (8/4 ohm)? Prisforskjellen er jo ikke stor.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Valentino skrev:
    1510 kan ikke brokobles. Modulen (125ASX2) kan, men funksjonaliteten er ikke implementert i Rotelen.
    Det står i brukermanualen for 1510 at det skal være en egen knapp for brokobling?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg finner ikke den infoen i brukermanualen, pahf. Så vidt jeg kan skjønne kan venstre inngang kobles til begge effektforsterkerne, slik at man kan gjøre det vi hififolk kaller vertikal biamping.

--

bjornh skrev:
    ...men hvorfor ikke RB-1552 i stedet med 2x100/200watt pr.kanal (8/4 ohm)? Prisforskjellen er jo ikke stor.
    Mener du 1562?
    Dr.No skrev:
    Hva med RB-1562? Med sine 2x100w ligger den komfortabelt plassert midt mellom 1510 og 1572? Også prismessig. Men hva har den inne i seg? Jeg vet den har ICE  (ICE i magen), men er det det et mindreverdigere modul enn de to som er nevnt her? No
    Valentino skrev:
    200ASC ligger mellom ASP- og ASX2-seriene i teknologiutviklingen. Jeg har ikke hørt 200ASC i kjente omgivelser, men etter sigende skal den likne mer på ASX2 enn ASP i klangen, og det er godt, men helt som ASX2 låter den ikke.

200ASC er som ASP-serien brokoblet, forresten. ASX2-serien er ikke det, men kan.

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    pahf skrev:
    Valentino skrev:
    Det står i brukermanualen for 1510 at det skal være en egen knapp for brokobling?
    Er dette du tenker på i manualen?
    Input Mono Switch
    In certain custom confi gurations you may want both channels of the
    RB-1510 to output the same signal. In such systems set the Input Mono
    switch to “On”. Use the Left channel input. That input signal will be
    output from both channels.

-Dette er vel bare en intern kobling av signalet til å gå fra en input til begge forsterkerkanalene. F.eks ved bruk i vertikal biamping?

EDIT: Valentino slo meg på målstreken, igjen...!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Finnes det ikke en integrert forsterker fra Rotel som bruker disse modulene (125ASX2) ?

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Hmm... iflg nettsiden så har 1510 en gain på 27,3 dB mens iflg manualen har den en gain på 27 dB.
    Manualen beskriver også gainjustering pr kanal via små skruer som ligger innenfor "rillene i fronten" på forsterkeren, er dette også tilgjengelig funksjon på de forsterkerene som selges i norge? (Tror dette har vært diskutert før..?)

1510 ligger også under produktporteføljen "Distribution Amplifiers" på Rotel sin nettside, mens 1562 ligger under "Stereo Power Amplifiers". Hva er de fysiske/bruksmessige forskjellene ut fra denne "kategoriseringen"? (F.eks at 1510 har mulighet for gain-justering?)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Okay da er det jeg som har misforstått i det jeg skumleste. Hvordan er Rotel og JBL? Kanskje dette er noe for mine TiK

alfao

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    4
    Valentino skrev:
    Dette er en liten edelsten, en diamant. God nok til skikkelig high end vil jeg påstå.

Rotel RB-1510

Vanvittige 4695,- er listeprisen hos Neby.

Inni sitter B&O ICEpower125ASX2 i stereokonfigurasjon. Det er en god forsterkermodul som har brakt meg mange timer musikkglede.
    Den er i stand til å drive et høyttalerpar med 85dB følsomhet til 100dB peak på 2 meters avstand. Den driver hva som helst av høyttalere der DC-komponenten av impedansen ikke faller under 3 ohm, for den får ikke åndenød av fasevinkler slik en typisk klasse AB-forsterker gjerne gjør.
    60 W er nok, altså. Har du en stor høyttaler med 80-91 dB følsomhet når du 105-106dB peak. Nok til Mahlerske utladninger, m.a.o.
    Hmm..stilig! Hvordan låter den i forhold til andre forsterkere du har hørt? En transistor forsterker kan være litt "farget" i bassen. Hvordan låter denne? tørr? Og diskant mellomtone? klinger det ut?'

Mvh

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.353
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Jeg finner ikke den infoen i brukermanualen, pahf. Så vidt jeg kan skjønne kan venstre inngang kobles til begge effektforsterkerne, slik at man kan gjøre det vi hififolk kaller vertikal biamping.

--

bjornh skrev:
    Mener du 1562?
    Dr.No skrev:
    Hva med RB-1562? Med sine 2x100w ligger den komfortabelt plassert midt mellom 1510 og 1572? Også prismessig. Men hva har den inne i seg? Jeg vet den har ICE (ICE i magen), men er det det et mindreverdigere modul enn de to som er nevnt her? No
    Valentino skrev:

RB-1562 var det ja.

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Hellnoob skrev:
    ...
    Foreløpig kan jeg si fire ting:
    ...

2) Om tiden tillater det (et 21-måneders og et 6-måneders avkom, samt arbeidsgiveren og The Wife krever tross alt sitt) vil jeg A-B-teste mot RB-1092 på samme høyttalere, samt A-B-teste Denon AVR-4308, RB-1092 og RB-1510 på Sonus Faber Concerto Domus.
    3) Hvordan kan denne lille tassen dra Swans F2.2F (88dB, 4Ohm, 2x8" etc.) til godt over 105dB uten problemer av noen slag? Høyttalerne er for anledningen satt som LARGE i Primare SP32 forresten, dvs. høyttalerne spiller så langt ned de er i stand til. Jeg kan ingenting om regnestykkene som kreves for å besvare dette spørsmålet, men hvis denne forsterkeren kan drive disse høyttalerne ved langvarig høye lyttevolumer og til filmbruk, må jeg virkelig spørre meg selv og alle andre hva en skal med "mer krefter". RB-1092 måler 635W i 8Ohm, og dette blir/er referansen.
    4) Fra brukermanualen: "Be aware that the RB-1510 is capable of high power levels, in excess of 65 watts per channel. Make sure that your speakers can handle the power of the RB-1510. If in doubt about your speakers, ask your local Rotel audio dealer for advice." ;D

To be continued (at some point in time...).
    Venter spendt på tilbakemeldingene dine. :p Jeg bruker RB-1092 på mine gamle B&W 801 kasser og det kan jo være en ide å biampe med en RB-1510 på mellomtone/diskant dersom denne låter en del bedre oppover. Hadde tidligere en annen "klasse D" forsterker til å drive disse høyttalerne og den var en nyanse bedre oppover, mens RB 1092 har bedre kontroll over bassen.

Er ellers i tilnærmet samme situasjon som deg (småttiser på 23 mnd og 7 mnd) så jeg forstår om A-B testene dine drar ut i tid! ;D

Tetragrammaton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.05.2006
    Antall liker
    89
    Sted
    Sola utenfor Stavanger
    Torget vurderinger
    44
    Terka skrev:
    Manualen beskriver også gainjustering pr kanal via små skruer som ligger innenfor "rillene i fronten" på forsterkeren, er dette også tilgjengelig funksjon på de forsterkerene som selges i norge?
    Ja.

Når det gjelder brokoblingsfunksjonaliteten, lå det et vedlegg til brukerveiledningen som eksplisitt sier at denne funksjonaliteten ikke er tilgjengelig på mine utgaver.

Jeg gjentar også dette viktige spørsmålet:

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    546
    Torget vurderinger
    1
    Hellnoob skrev:
    Terka skrev:
    Manualen beskriver også gainjustering pr kanal via små skruer som ligger innenfor "rillene i fronten" på forsterkeren, er dette også tilgjengelig funksjon på de forsterkerene som selges i norge?
    Ja.

Når det gjelder brokoblingsfunksjonaliteten, lå det et vedlegg til brukerveiledningen som eksplisitt sier at denne funksjonaliteten ikke er tilgjengelig på mine utgaver.

Jeg gjentar også dette viktige spørsmålet:
    88db + 105w/4ohm tilsvarer sånn ca "godt over 105db". Sannsynligvis driver alle greie forsterkere over 50w disse mer eller mindre uten problemer opp til samme lydnivå. På "vanlig, men ikke for høyt" volum krever de fleste høyttalere mindre enn 5w. Det fant vel også Vadseth ut når han koblet et eller annet rack-system(?) til et par Nautilus 801.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    88 dB @ 1m ref 1W i 8 ohm. Forsterkeren klarer 17,8 dBW i 8 ohm (10*log 60 W). Det blir ca. 106 dB på 1 m for en høyttaler.

Det disse forsterkermodulene kan er å levere fullt spenningssving i alle fasevinkler så lenge den resistive delen av impedansen er 3 ohm eller mer. Ikke mange tradisjonelle forsterkere som klarer det. :)

Tetragrammaton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.05.2006
    Antall liker
    89
    Sted
    Sola utenfor Stavanger
    Torget vurderinger
    44
    Valentino skrev:
    Det disse forsterkermodulene kan er å levere fullt spenningssving i alle fasevinkler så lenge den resistive delen av impedansen er 3 ohm eller mer. Ikke mange tradisjonelle forsterkere som klarer det. :)
    Takk - tror jeg. Jeg forsto ikke det i det hele tatt. Hvordan beskrives dette på legfolkspråk?

Med samme teknologi og uavhengig av "lydkvalitet" - hva vil økt forsterkerkraft (fra RB-1510s 65w til f.eks. 100w (RB-1077), 250w (RB-1572) eller 500w (RB-1092/91) bidra med?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En dobling av maxeffekten gir 3dB økning i maxlydtrykk. Dobbelt så høyt er + 6 dB, dvs. at du må opp på en en RB-1572 for å oppnå det.

T

timc

Gjest
    Dobbelt så høyt opplevd lydtrykk er +10dB. Altså tidobbling av effekt.

+6dB er dobbling av spenning.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    +10dB er "synsedobbeltsåhøyt". :)