|
"Disse Rotelene"? Det der er da vitterlig en RB-971 som er noe helt annet enn ICE-baserte RB-1510.sinep skrev:Veldig enkle i designet disse Rotel'ene har jeg lagt merke til. Nesten ikke internkabling heller, terminaler er loddet direkte til hovedkortet. Hadde vært morro og prøvd en gang, for nysjerrigheten sin skyld.
![]()
sinep skrev:Veldig enkle i designet disse Rotel'ene har jeg lagt merke til. Nesten ikke internkabling heller, terminaler er loddet direkte til hovedkortet......![]()
Tomgangstrømmen er verken 120 eller 9,5 WLydMekk skrev:Det er feil. Iht databladet for modulen trekker den 6w når disabled/standby.
Tomgangsstrøm er på 9.5w når påslått.
Litt OT, men har du testet 1572 også?orso skrev:Jeg har forresten prøvd Rotel sin RB-1582 (AB forsterker) med 2 x 200W og sammenlignet disse. Jeg synes ikke AB forsterkeren til Rotel holdt følge med ICE 125ASX2 i det hele tatt. Så Rotel selger jo etter min mening en bedre forsterker til nesten en tredjedel av prisen, med mindre krefter vel og merke. Hadde de solgt ICE 250ASX2 også, tror jeg de like godt kunne ha droppet RB-1582 fra sortimentet.
Nei, men Valentino og Tangen har sammenlignet ICE ASP modulene (som sitter i 1572) med ICE ASX2 og var tydelig på at sistnevnte var best. De måler jo dessuten bedre. Du får ikke kjøpt modulene enkeltvis, du må bestille i store format.ganilsen skrev:Litt OT, men har du testet 1572 også?
Og hvor får man tak i de løse modulene? Så ikke spesielt vanskelig ut å bygge selv.
Geir Arne
Nei, det vet jeg ikke. Og vet heller ikke om de selges enkeltvis. Midgard Audio skal begynne å selge forsterkere med disse modulene ganske snart. Jeg var heldig og fikk prøve en. Tror prisen blir rundt 13k, men er ikke sikker.ganilsen skrev:Spoilsport.
Du hinter om en siden, men fraråder å gå inn der.
Hva er ca pris på Abletec-modulen?
Geir Arne
Delvis klar over det.orso skrev:Nei, det vet jeg ikke. Og vet heller ikke om de selges enkeltvis. Midgard Audio skal begynne å selge forsterkere med disse modulene ganske snart. Jeg var heldig og fikk prøve en. Tror prisen blir rundt 13k, men er ikke sikker.
Noe man bør være obs på med slike klasse D forsterkere er at de gir stålkontroll i bassen og det kan da bli bassfattig i en del systemer. En AB forsterker i tilsvarende prisklasse har ikke samme kontroll og man får som resultat mer bass, men også mindre definert og mer pløsete bass. Så på sett og vis tror jeg disse klasse D forsterkerne passer best til litt store høyttalere.
Vet ikke, men vill kanskje tro at klasse D forsterkeren er noe mer nøytral, strammere i bunn og mer gjennomsiktig. Synes du bør i alle fall teste Abletecen som har omtrent like mye krefter som de andre her. Det hadde vært spennende om du fikk sammenligne. Hegel er et merke jeg har veldig godt inntrykk av.ganilsen skrev:Vil det bli et hån med denne ampen, eller duger den bra. Alternativer med A/B er Hegel H200, NAD M3, Naim Supernait og noen flere. Noen som har en formening om hvordan den vil stå seg mot slikt? Evt er høyttaler som faktisk kan passe godt til denne ampen.
Kanskje noen dumme spørsmål men.
Geir Arne
Det er 500a mk2 som sitter i 1572.orso skrev:Nei, men Valentino og Tangen har sammenlignet ICE ASP modulene (som sitter i 1572) med ICE ASX2 og var tydelig på at sistnevnte var best. De måler jo dessuten bedre. Du får ikke kjøpt modulene enkeltvis, du må bestille i store format.ganilsen skrev:Litt OT, men har du testet 1572 også?
Og hvor får man tak i de løse modulene? Så ikke spesielt vanskelig ut å bygge selv.
Geir Arne
Du kan sjekke om du kan få tak Abletec ALC0300 i løs vekt. Samme specs som ASX2, men mer krefter (2 x 180W). Jeg linker ikke til siden fordi det var trojan/virus der nå.
Når man flisespikker ser jeg at jeg burde ha skrevet tomgangseffekt.xerxes skrev:Tomgangstrømmen er verken 120 eller 9,5 WLydMekk skrev:Det er feil. Iht databladet for modulen trekker den 6w når disabled/standby.
Tomgangsstrøm er på 9.5w når påslått.
W står som kjent for watt, og det er effekt.
Takk for oppklaringen. Det var nytt for meg. Betyr det at A og ASP låter nå identisk med ASX2?Man skrev:Det er 500a mk2 som sitter i 1572.
Både A og ASP er nå (og har vært en god stund) i mk2 eller mk3 versjoner slik at de samsvarer generasjonsmessig med ASX2.
Inlegget er skrevet av Snickers-is.A class D is not by nature immune to low level distortion. A good example is the ICE 1000ASP module which was at some time modified by Rotel. They increased the loop gain at high frequencies. This did lead to a reduction in 2. and 3. order distortion on paper, but in turn, it lead to a heavy increase in higher order distortion. On paper, the output impedance were lowered, but the change in frequency response from 8 ohm resistive load to 4 ohm resistive load actually increased significantly.
This is also an example of the lack of info you mention. Rotels own measurements told a very different story than Miller labs measurements.
Vil det si at vi snakker om forskjellige moduler? De Valentino og Tangen testet og de som står i 1572, eller er de prikk like?Man skrev:Det er 500a mk2 som sitter i 1572.orso skrev:Nei, men Valentino og Tangen har sammenlignet ICE ASP modulene (som sitter i 1572) med ICE ASX2 og var tydelig på at sistnevnte var best. De måler jo dessuten bedre. Du får ikke kjøpt modulene enkeltvis, du må bestille i store format.ganilsen skrev:Litt OT, men har du testet 1572 også?
Geir Arne
Du kan sjekke om du kan få tak Abletec ALC0300 i løs vekt. Samme specs som ASX2, men mer krefter (2 x 180W). Jeg linker ikke til siden fordi det var trojan/virus der nå.
Både A og ASP er nå (og har vært en god stund) i mk2 eller mk3 versjoner slik at de samsvarer generasjonsmessig med ASX2.
Ikke for å nitpicke..men siden disse er oppgitt i 4ohm, så vil vel en brokoblet 125asx2 kun gi rundt 200-250w? Man kan selvsagt bruke 250asx2. Men begge disse modulene vil muligens slite litt i de laveste lastene i brokoblet/balansert modus.OMF skrev:Hei!
Har vel i grunn tenkt å trappe ned litt på anleggsfronten et par år - og har da mest lyst på disse ASX2 modulene. Trenger 6 kanaler totalt - 2 kanaler greier seg sikkert med 120W, mens jeg gjerne vil ha 500W på de siste 4. Hvilke produkter finnes. (Hvis noen har noe å selge må de gjerne kontakte meg på PM).
Hva er det som for tiden er latest og greatest fra B&O...er det flere moduler å velge i mellom..? Er det andre Switchende forsterkere som kan være aktuelle...?
Mvh
OMF
Nei, det gjør han ikke i sitt innlegg litt lengre oppe på denne undersiden. Ohm blir ikke nevnt. Nå har jo også over 90% av all HT på markedet et reell effektivitet på 4 ohm eller dipper under dette også så jeg synes det er normalt å gjengi effekt ved 4 ohms belastning faktisk.Man skrev:i 4ohm ja.. Jeg går utifra OMF etterspør 500w i 8ohm.
DIY? I såfall: Hypex. Parkerer B&O uansett vær og føreforhold.OMF skrev:Er det andre Switchende forsterkere som kan være aktuelle...?
Fortell..... ;D ;DMr-T skrev:DIY? I såfall: Hypex. Parkerer B&O uansett vær og føreforhold.OMF skrev:Er det andre Switchende forsterkere som kan være aktuelle...?
Henger meg på den jeg, har kun hørt enkleste UcD180 modulene men de imponerer stort, låter som Bryston.OMF skrev:Fortell..... ;D ;DMr-T skrev:DIY? I såfall: Hypex. Parkerer B&O uansett vær og føreforhold.OMF skrev:Er det andre Switchende forsterkere som kan være aktuelle...?
Noen linker til specs...?
Mvh
OMF
Hva finnes av kommersielle implementeringer av HYPEX......Har rett og slett ikke tid til å bygge...!JENO skrev:Her er en tråd om S. E. Tangens overgang fra B&O til Hypex.
http://www.diyaudio.com/forums/class-d/177373-hypex-ucd180hg-hxr-400hg-hxr.html
Edit: Slenger inn et sitat fra Tangen også.
Great report!
My experience with the Hypex "sound" (or lack thereof) is the same. I've been going back and forth between Hypex and ICEpower for the past month, and there is no doubt that Hypex is vastly better. I really can't see any better sounding alternative than Hypex when it comes to Class D!