Rotel RB-1510, oh yeah.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Er tomgangsstrømmen virkelig 120Watt?

Har googlet litt for jeg har et lite ønske om en reserveforsterker med lav varmeutvikling.

LydMekk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Antall liker
    2
    Det er feil. Iht databladet for modulen trekker den 6w når disabled/standby.

Tomgangsstrøm er på 9.5w når påslått.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Takk for svar.

Da virker hjemmesiden til Rotel ganske forvirrende for meg.

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Veldig enkle i designet disse Rotel'ene har jeg lagt merke til. Nesten ikke internkabling heller, terminaler er loddet direkte til hovedkortet. Hadde vært morro og prøvd en gang, for nysjerrigheten sin skyld.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    sinep skrev:
    Veldig enkle i designet disse Rotel'ene har jeg lagt merke til. Nesten ikke internkabling heller, terminaler er loddet direkte til hovedkortet. Hadde vært morro og prøvd en gang, for nysjerrigheten sin skyld.

"Disse Rotelene"? Det der er da vitterlig en RB-971 som er noe helt annet enn ICE-baserte RB-1510.

Her er innmaten i en ICE-power basert RB-1092:

Dr.No

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    15
    sinep skrev:
    Veldig enkle i designet disse Rotel'ene har jeg lagt merke til. Nesten ikke internkabling heller, terminaler er loddet direkte til hovedkortet......

Kablene er der, men de er helt tynne og flate og er limt på printkortet som en slags...printbaner, eller hva man skal kalle det. Det er nokså vanlig, tror jeg. Noen steder ser man at de kommer de opp på overflaten og er korte og blanke og man kunne kalle dem for lus, for eksempel ( så spørs det om de har husket å lage disse lusene av oksygenfritt kobber med langstrakte krystaller da). No

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.394
    Sted
    Holmestrand
    LydMekk skrev:

Tomgangstrømmen er verken 120 eller 9,5 W
    W står som kjent for watt, og det er effekt.
    Strøm måles i ampere [A]
    Strømmen finner man ut i fra salige Ohms lov: U=I*R som
    Med litt regning og generell elektrisitetslære kommer vi fram til at
    P=U*I
    I=P/U=9,5/230= 0,041 A som er strøm

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hvor lager en konto for lavere priser da? Fikk ikke med meg hvor dere kjøper fra?
    Vil muligens prøve Rotel. Hadde gode opplevelser da jeg hørt høyttalerne jeg kjøpte i fjor. Rotel som stod for signalet.
    :)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor begynner dere å rote med innmat bilder av andre forsterkere enn RB-1510? Jeg blir vondbroten.

Innmaten i RB-1510 vil være rimelig lik min HFX som jeg har vist en del ganger før, minus en modul. For nykommere:

Ikke spesielt stor for å være en firekanals forsterker.

Jeg har forresten prøvd Rotel sin RB-1582 (AB forsterker) med 2 x 200W og sammenlignet disse. Jeg synes ikke AB forsterkeren til Rotel holdt følge med ICE 125ASX2 i det hele tatt. Så Rotel selger jo etter min mening en bedre forsterker til nesten en tredjedel av prisen, med mindre krefter vel og merke. Hadde de solgt ICE 250ASX2 også, tror jeg de like godt kunne ha droppet RB-1582 fra sortimentet.

Vedlegg

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    orso skrev:
    Jeg har forresten prøvd Rotel sin RB-1582 (AB forsterker) med 2 x 200W og sammenlignet disse. Jeg synes ikke AB forsterkeren til Rotel holdt følge med ICE 125ASX2 i det hele tatt. Så Rotel selger jo etter min mening en bedre forsterker til nesten en tredjedel av prisen, med mindre krefter vel og merke. Hadde de solgt ICE 250ASX2 også, tror jeg de like godt kunne ha droppet RB-1582 fra sortimentet.
    Litt OT, men har du testet 1572 også?

Og hvor får man tak i de løse modulene? Så ikke spesielt vanskelig ut å bygge selv.

Geir Arne

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    ganilsen skrev:

Og hvor får man tak i de løse modulene? Så ikke spesielt vanskelig ut å bygge selv.

Geir Arne
    Nei, men Valentino og Tangen har sammenlignet ICE ASP modulene (som sitter i 1572) med ICE ASX2 og var tydelig på at sistnevnte var best. De måler jo dessuten bedre. Du får ikke kjøpt modulene enkeltvis, du må bestille i store format.

Du kan sjekke om du kan få tak Abletec ALC0300 i løs vekt. Samme specs som ASX2, men mer krefter (2 x 180W). Jeg linker ikke til siden fordi det var trojan/virus der nå.

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Spoilsport.

Du hinter om en siden, men fraråder å gå inn der. :p

Hva er ca pris på Abletec-modulen?

Geir Arne

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    ganilsen skrev:
    Spoilsport.

Du hinter om en siden, men fraråder å gå inn der. :p

Hva er ca pris på Abletec-modulen?

Geir Arne
    Nei, det vet jeg ikke. Og vet heller ikke om de selges enkeltvis. Midgard Audio skal begynne å selge forsterkere med disse modulene ganske snart. Jeg var heldig og fikk prøve en. Tror prisen blir rundt 13k, men er ikke sikker.

Noe man bør være obs på med slike klasse D forsterkere er at de gir stålkontroll i bassen og det kan da bli bassfattig i en del systemer. En AB forsterker i tilsvarende prisklasse har ikke samme kontroll og man får som resultat mer bass, men også mindre definert og mer pløsete bass. Så på sett og vis tror jeg disse klasse D forsterkerne passer best til litt store høyttalere.

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    orso skrev:
    Nei, det vet jeg ikke. Og vet heller ikke om de selges enkeltvis. Midgard Audio skal begynne å selge forsterkere med disse modulene ganske snart. Jeg var heldig og fikk prøve en. Tror prisen blir rundt 13k, men er ikke sikker.

Noe man bør være obs på med slike klasse D forsterkere er at de gir stålkontroll i bassen og det kan da bli bassfattig i en del systemer. En AB forsterker i tilsvarende prisklasse har ikke samme kontroll og man får som resultat mer bass, men også mindre definert og mer pløsete bass. Så på sett og vis tror jeg disse klasse D forsterkerne passer best til litt store høyttalere.
    Delvis klar over det.

Skal forhøre meg med Snickers da. ;)

Kommer til å nedgradere stereo biten voldsomt, og da frister en billig kl. D. 1510 er i utgangspunktet perfekt, men 65W blir kanskje litt lite for å drive evt AP Scorpio II. Funderer også på Dynaudio Countour 1.4/3.4 og disse liker også strøm.

Vil det bli et hån med denne ampen, eller duger den bra. Alternativer med A/B er Hegel H200, NAD M3, Naim Supernait og noen flere. Noen som har en formening om hvordan den vil stå seg mot slikt? Evt er høyttaler som faktisk kan passe godt til denne ampen.

Kanskje noen dumme spørsmål men. :p

Geir Arne

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    ganilsen skrev:
    Vil det bli et hån med denne ampen, eller duger den bra. Alternativer med A/B er Hegel H200, NAD M3, Naim Supernait og noen flere. Noen som har en formening om hvordan den vil stå seg mot slikt? Evt er høyttaler som faktisk kan passe godt til denne ampen.

Kanskje noen dumme spørsmål men. :p

Geir Arne
    Vet ikke, men vill kanskje tro at klasse D forsterkeren er noe mer nøytral, strammere i bunn og mer gjennomsiktig. Synes du bør i alle fall teste Abletecen som har omtrent like mye krefter som de andre her. Det hadde vært spennende om du fikk sammenligne. Hegel er et merke jeg har veldig godt inntrykk av.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    546
    Torget vurderinger
    1
    orso skrev:
    ganilsen skrev:

Geir Arne
    Nei, men Valentino og Tangen har sammenlignet ICE ASP modulene (som sitter i 1572) med ICE ASX2 og var tydelig på at sistnevnte var best. De måler jo dessuten bedre. Du får ikke kjøpt modulene enkeltvis, du må bestille i store format.

Du kan sjekke om du kan få tak Abletec ALC0300 i løs vekt. Samme specs som ASX2, men mer krefter (2 x 180W). Jeg linker ikke til siden fordi det var trojan/virus der nå.
    Det er 500a mk2 som sitter i 1572.
    Både A og ASP er nå (og har vært en god stund) i mk2 eller mk3 versjoner slik at de samsvarer generasjonsmessig med ASX2.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    xerxes skrev:
    LydMekk skrev:

Tomgangstrømmen er verken 120 eller 9,5 W
    W står som kjent for watt, og det er effekt.
    Når man flisespikker ser jeg at jeg burde ha skrevet tomgangseffekt.

På en annen siden er det ikke akkurat en tech req jeg har postet.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Man skrev:
    Både A og ASP er nå (og har vært en god stund) i mk2 eller mk3 versjoner slik at de samsvarer generasjonsmessig med ASX2.
    Takk for oppklaringen. Det var nytt for meg. Betyr det at A og ASP låter nå identisk med ASX2?

Lurer også på om Rotel fortsatt modifiserer modulene slik de har gjort tidligere, jamfør det som står i teksten under.

A class D is not by nature immune to low level distortion. A good example is the ICE 1000ASP module which was at some time modified by Rotel. They increased the loop gain at high frequencies. This did lead to a reduction in 2. and 3. order distortion on paper, but in turn, it lead to a heavy increase in higher order distortion. On paper, the output impedance were lowered, but the change in frequency response from 8 ohm resistive load to 4 ohm resistive load actually increased significantly.

This is also an example of the lack of info you mention. Rotels own measurements told a very different story than Miller labs measurements.
    Inlegget er skrevet av Snickers-is.

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Man skrev:
    orso skrev:
    ganilsen skrev:

Geir Arne

Vil det si at vi snakker om forskjellige moduler? De Valentino og Tangen testet og de som står i 1572, eller er de prikk like?

Geir Arne

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    546
    Torget vurderinger
    1
    Det er forskjellige moduler.

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Er konklusjonen da at 1572 er ganske lik 1510, bare med mer krefter?

Geir Arne

CNK

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.08.2006
    Antall liker
    4
    1572 har vel asp moduler mens 1510 har asx.

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Det har jeg fått med meg etter å ha lest mellom hele tråden.

Men det hintes også om at ASP mkII/III er ganske like ASX2 lydmessig.

Var det jeg ville hatt bekreftet eller avkreftet.

Geir Arne

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Har vel i grunn tenkt å trappe ned litt på anleggsfronten et par år - og har da mest lyst på disse ASX2 modulene. Trenger 6 kanaler totalt - 2 kanaler greier seg sikkert med 120W, mens jeg gjerne vil ha 500W på de siste 4. Hvilke produkter finnes. (Hvis noen har noe å selge må de gjerne kontakte meg på PM).

Hva er det som for tiden er latest og greatest fra B&O...er det flere moduler å velge i mellom..? Er det andre Switchende forsterkere som kan være aktuelle...?

Mvh
    OMF

LydMekk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Antall liker
    2
    Lyden er bedre i 125ASX enn i 1000ASP. Jeg har begge typene. Frekvensgangen er også betydelig utvidet i 125 (70khz kontra 22). 125 går også dypere og med mere trøkk i bånn.

Dette gjelder med 125 i BTL (bridge) modus som monoblokker. 1000ASP er satt opp som BTL standard fra fabrikk.

Generelt er dynamikken også bedre på 125 i BTL.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    546
    Torget vurderinger
    1
    OMF skrev:
    Hei!

Har vel i grunn tenkt å trappe ned litt på anleggsfronten et par år - og har da mest lyst på disse ASX2 modulene. Trenger 6 kanaler totalt - 2 kanaler greier seg sikkert med 120W, mens jeg gjerne vil ha 500W på de siste 4. Hvilke produkter finnes. (Hvis noen har noe å selge må de gjerne kontakte meg på PM).

Hva er det som for tiden er latest og greatest fra B&O...er det flere moduler å velge i mellom..? Er det andre Switchende forsterkere som kan være aktuelle...?

Mvh
    OMF
    Ikke for å nitpicke..men siden disse er oppgitt i 4ohm, så vil vel en brokoblet 125asx2 kun gi rundt 200-250w? Man kan selvsagt bruke 250asx2. Men begge disse modulene vil muligens slite litt i de laveste lastene i brokoblet/balansert modus.

LydMekk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Antall liker
    2
    125 gir 450-500w i BTL modus, avhenging av THD.

250ASX er mere en ren SUB-amp.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    546
    Torget vurderinger
    1
    i 4ohm ja.. Jeg går utifra OMF etterspør 500w i 8ohm.

LydMekk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Antall liker
    2
    Man skrev:
    i 4ohm ja.. Jeg går utifra OMF etterspør 500w i 8ohm.
    Nei, det gjør han ikke i sitt innlegg litt lengre oppe på denne undersiden. Ohm blir ikke nevnt. Nå har jo også over 90% av all HT på markedet et reell effektivitet på 4 ohm eller dipper under dette også så jeg synes det er normalt å gjengi effekt ved 4 ohms belastning faktisk.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Mr-T skrev:
    OMF skrev:
    Er det andre Switchende forsterkere som kan være aktuelle...?
    DIY? I såfall: Hypex. Parkerer B&O uansett vær og føreforhold.
    Fortell..... ;D ;D

Noen linker til specs...?

Mvh
    OMF

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.394
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Her er en tråd om S. E. Tangens overgang fra B&O til Hypex.
    http://www.diyaudio.com/forums/class-d/177373-hypex-ucd180hg-hxr-400hg-hxr.html

Edit: Slenger inn et sitat fra Tangen også.

Great report!
    My experience with the Hypex "sound" (or lack thereof) is the same. I've been going back and forth between Hypex and ICEpower for the past month, and there is no doubt that Hypex is vastly better. I really can't see any better sounding alternative than Hypex when it comes to Class D!

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    OMF skrev:
    Mr-T skrev:
    OMF skrev:
    Er det andre Switchende forsterkere som kan være aktuelle...?
    DIY? I såfall: Hypex. Parkerer B&O uansett vær og føreforhold.
    Fortell..... ;D ;D

Noen linker til specs...?

Mvh
    OMF
    Henger meg på den jeg, har kun hørt enkleste UcD180 modulene men de imponerer stort, låter som Bryston.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Er det kommet innmatbilder...den ser nå ihvertfall slik ut inni.....

Og under det lille dekselet:

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    JENO skrev:
    Her er en tråd om S. E. Tangens overgang fra B&O til Hypex.
    http://www.diyaudio.com/forums/class-d/177373-hypex-ucd180hg-hxr-400hg-hxr.html

Edit: Slenger inn et sitat fra Tangen også.

Great report!
    My experience with the Hypex "sound" (or lack thereof) is the same. I've been going back and forth between Hypex and ICEpower for the past month, and there is no doubt that Hypex is vastly better. I really can't see any better sounding alternative than Hypex when it comes to Class D!
    Hva finnes av kommersielle implementeringer av HYPEX......Har rett og slett ikke tid til å bygge...!

Mvh
    OMF

JensL

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2003
    Antall liker
    9
    Sted
    Akershus
    Jeg funderer på å shoppe en RB-1510 for å drive senterhøyttaleren min, men lurer litt på hvordan denne input-mono-funksjonen fungerer.

Går da samme signal til høyre og venstre kanal, slik 1510'en blir nærmest en monoblokk hvis man kjører bi-wiring?
    Eventuelt vil den kunne drive to senterhøyttalere via mono-greia?

Jeg bruker en RB-1572 til hovedhøyttalerne, og liker den veldig godt, så jeg tenkte en 1510 burde være en fin match til resten.

Dette står i 1510-manualen om funksjonen:

Input Mono Switch 4
    In certain custom con?gurations you may want both channels of the
    RB-1510 to output the same signal. In such systems set the Input Mono
    switch to “On”. Use the Left channel input. That input signal will be
    output from both channels.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn